abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116600719

Dit topic is speciaal gemaakt voor mensen die net begonnen zijn met hardlopen, of die zich nog thuis voelen hier ;). Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of C25K: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over je voortgang, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat..Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen :).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er zijn 3 verschillende hardlooptopics gaande:
[LIF] Topicreeks: Hardlopen voor beginners :
Specifiek bedoeld voor mensen die hardlopen gebruiken om bijv af te vallen, over de kleding te praten etc. Tevens zijn we allemaal recent begonnen met hardlopen :)
[SPT] Topicreeks: Hardlopen voor beginners :
Voor de hardlopers die hardlopen werkelijk als een sport zien maar die wel net begonnen zijn.
[SPT] Topicreeks: Centraal topic voor amateurhardlopers :
Dit topic is voor de hardlopers die geen beginners meer zijn, al aardig wat wedstrijden lopen, flink op de tijden letten maar toch nog amateurs zijn.

Kijk en post gezellig mee in het topic wat voor jou van toepassing is :)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
*O* Tevens zijn we een Fok! Endomondo team begonnen! Dus gebruik je Endomondo om je voortgang bij te houden? Meld je dan aan bij het Fok! Endomondo team en laat zien dat Fok!kers ook buiten komen *O* Stuur even een PM/DM naar GotC als je je hebt aangemeld :)

SPOILER: Motivatie van FOK!kers
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Schema's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Diverse links
SPOILER: Apps voor op telefoons
SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer?
SPOILER: 2012 Challenge
SPOILER: Formule voor het berekenen van je maximale hartslag
SPOILER: Foto's van Team Fok! tijdens Rotterdam Ekiden 2012
pi_116600767
Kom ik bij de andere lidl... Blijkt dat iemand al die grotere maatjes heeft opgekocht.... }:|
pi_116600802
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 14:13 schreef Silverdigger2 het volgende:
je mag geen geleende schoenen gebruiken omdat de zolen al gevormt zijn naar een andere voet ofzo?

trouwens als ik twee dagen 2x 5km ren en gewoon 11 uur slaap en de rest van de dag op de bank lig, dan is dat al overbelasting?

ik wilde gewoon wat advies over efficient trainen, en ik heb verteld dat ik net ben begonnen met trainen voor dam tot dam loop, niet dat ik net begon met sporten. ben gewent om 8-10 uur per week te sporten.

maar goed, bedankt voor de link naar die blessure zal vanavond even aan de fysio vragen of ik daar last van heb. heb wel looptechniek trainingen gevolgd dus ben benieuwd

ps. misschien is die 12km.uur niet te halen, maar dan heb ik igg iets om voor te trainen, als mn doel alleen uitlopen was dan zou ik veel minder gemotiveerd zijn om (nog) harder te (gaan) trainen. misschien is dan1 uur 20 minuten niet haalbaar , maar het kan alsnog een streef // trainingstijd zijn!
Het hoeft niet maar luister erg goed naar je lichaam als je het idee hebt dat je aan het overbelasten bent dan ben je al meestal te laat. Het probleem is dan dat je grote kans hebt dat je dan maanden uit de running bent. Helaas zijn er hier voorbeelden genoeg.

Over de schoenen. Schoenen die goed zijn voor iemand anders hoeven nog niet goed te zijn voor jou. Lopen op geleende schoenen kan maar verstandig is het absoluut niet. Schoen vormt zich gedeeltelijk naar je voet en je loopstijl. Daarom moet je ook je oude schoenen meenemen als je nieuwe gaat halen.
pi_116600876
Mijn laatste post uit het vorige topic:
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 14:21 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

is het een neutrale schoen of een anti-pronatieschoen?
Welk gewicht heb?
Hoe rol jij je voet af?
Heb je knobbels en bobbels op je voet die de eigenaar niet of juist wel hebt.

Allemaal redenen om schoenen nooit te lenen of uit te lenen.

En wat betreft je schema. Tussen iedere training zou normaliter minimaal een dag rust moeten zitten.
Op de bank hangen lijkt voldoende rust. Op termijn denken de spieren, pezen en botten daar anders over.

pi_116601292
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2012 14:12 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

Zelf heb ik totaal niet met evy opgeblouwd. Ben niet pro of tegen evy. Iedereen is weer anders. Echter de bedoeling om even 33% sneller te gaan lopen op ook nog eens een langere afstand dat vind ik niet klopppen. Het zou kunnen hoor maar niet realistisch. Over het algemeen genomen des te langer je gaat lopen des te langzamer je wordt. Daarom zit er bij marathon en halve marathon ook aardig wat relatief kort interval werk in.
Daar ben ik het ook volledig mee eens! Die doelstelling is niet realistisch, en juist als je al veel sport en dus een goede conditie hebt waardoor je al op het randje zit met hardlopen. Ik ben het met iedereen hier eens dat je rustig moet opbouwen en dergelijke. Mijn mening is echter dat Evy een mooi hulpmiddel is voor mensen die echt vanaf 0 beginnen. Die raad ik zeker aan dat te gebruiken. Mensen waarvan lopen een onderdeel van de sport is, moeten wel rustig opbouwen (hangt wel af van wat voor training je krijgt, als je duurtraining hebt is het al 'minder' rustig). Rustig opbouwen kan echter ook 2 - 3x per week 3km lopen op rustig tempo zijn.

Ik wil de manier waarop Silverdigger2 begint te trainen ook niet verdedigen, alleen de manier waarop gereageerd wordt kan constructiever en meer rekening houdend met individuele achtergrond. Een minuut winnen op een kilometer in zeer korte tijd is niet reëel, en dat zal hij moeten accepteren. Ik vermoed alleen dat een aantal van jullie in het enthousiasme ook dit soort doelen hebben gesteld. Om vervolgens iemand als "mongool" te typeren vind ik onnodig.
pi_116601555
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 14:39 schreef Tieske89 het volgende:

[..]

Daar ben ik het ook volledig mee eens! Die doelstelling is niet realistisch, en juist als je al veel sport en dus een goede conditie hebt waardoor je al op het randje zit met hardlopen. Ik ben het met iedereen hier eens dat je rustig moet opbouwen en dergelijke. Mijn mening is echter dat Evy een mooi hulpmiddel is voor mensen die echt vanaf 0 beginnen. Die raad ik zeker aan dat te gebruiken. Mensen waarvan lopen een onderdeel van de sport is, moeten wel rustig opbouwen (hangt wel af van wat voor training je krijgt, als je duurtraining hebt is het al 'minder' rustig). Rustig opbouwen kan echter ook 2 - 3x per week 3km lopen op rustig tempo zijn.

Ik wil de manier waarop Silverdigger2 begint te trainen ook niet verdedigen, alleen de manier waarop gereageerd wordt kan constructiever en meer rekening houdend met individuele achtergrond. Een minuut winnen op een kilometer in zeer korte tijd is niet reëel, en dat zal hij moeten accepteren. Ik vermoed alleen dat een aantal van jullie in het enthousiasme ook dit soort doelen hebben gesteld. Om vervolgens iemand als "mongool" te typeren vind ik onnodig.
Ik denk dat de reacties een beetje het gevolg zijn van het feit dat er in het verleden al veel vaker dit soort mensen om advies zijn komen vragen. En net zo vaak wilden die niet luisteren naar advies en na verloop van tijd waren ze dan ineens weer verdwenen. Omdat hun hoge doel toch niet haalbaar was? Ik weet het niet O-)
Ik denk dat er bij sommige mensen hier een beetje vermoeidheid optreedt, zo van: daar heb je er weer één...
Aan Silverdigger de schone taak om het tegendeel te bewijzen, maar ik ben ook "een beetje" sceptisch :N
  maandag 10 september 2012 @ 14:52:00 #7
361852 AlexN
Revaliderend wrak
pi_116601667
@Silverdigger2

Zoals ik vorige keer al zei zou ik gewoon 3x per week gaan trainen ipv 3x in anderhalve dag. Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerste sinds 9 jaar eens meer dan 10km gelopen en ik was helemaal naar de vaantjes! Voor mijn kruisbandoperatie ook altijd voetbal, zaalvoetbal en aan squash gedaan. Nu voornamelijk aan de 3,5,7km loopjes bezig en daar kan ik vrij goed rond de 5min/km blijven, maar tijdens die 12.5km van afgelopen zaterdag ging ik helemaal stuk en kwam ik al dicht bij de 6min/km. Nog steeds helemaal niet onaardig natuurlijk, maar ik wil hiermee even aangeven dat de 'korte' afstanden ons voetballers wel goed licht. De basisconditie is er wel om een half uurtje op flink tempo te lopen, maar daarna gaat het toch om andere spiergroepen lijkt het.

Ik zou als ik jou was gewoon een paar dagen rust nemen en dan eens kijken hoe je het doet op een lange afstand. Ik weet dat je toch niet naar het 3x per week rustig opbouwen gaat, maar ga dan eens proberen hoe een 12km loopt en kijk dan of je verval ook groot is. Weet je ook meteen hoe haalbaar je doelstelling is.

Ps. Zoals al 100x gezegd hierboven, het advies wat ik hier geef heeft natuurlijk wel de kans op blessures in zich en is dus ook niet aan te raden om te doen :)
  maandag 10 september 2012 @ 14:52:16 #8
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_116601680
Tsja..als je in 2 weken tijd van 0 km naar 16,1 km wil gaan, en dan het liefste met een bepaalde snelheid.. Lijkt mij simpelweg onrealistisch.
Zoals ik gisteren al had gezegd: Train dan gewoon niet en loop gewoon wat je kan tijdens de DtD. Op deze manier 'trainen' is gewoon wachten op overbelasting :). Als je 1x die afstand loopt is je lijf er sowieso kapot van.
En op geleende schoenen..brr.
  maandag 10 september 2012 @ 14:53:19 #9
361852 AlexN
Revaliderend wrak
pi_116601724
@GlenHighland

Dat kan natuurlijk heel goed waar zijn, maar als je 'moe bent van beginners', dan moet je eigenlijk niet meer posten in het topic 'hardlopen voor beginners'. Ik bedoel, dit topic is er natuurlijk om dit soort vragen te stellen en zal je de komende tijd ook gewoon nog genoeg krijgen.
pi_116601798
quote:
17s.gif Op maandag 10 september 2012 14:52 schreef GotC het volgende:
En op geleende schoenen..brr.
Moet meteen denken aan bijvoorbeeld schoenen op een bowling baan.
Die ruiken meestal niet al te fris :X
Is ook de reden dat ik geen eigen snowboard heb, maar wel eigen schoenen.
pi_116601819
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 14:53 schreef AlexN het volgende:
@GlenHighland

Dat kan natuurlijk heel goed waar zijn, maar als je 'moe bent van beginners', dan moet je eigenlijk niet meer posten in het topic 'hardlopen voor beginners'. Ik bedoel, dit topic is er natuurlijk om dit soort vragen te stellen en zal je de komende tijd ook gewoon nog genoeg krijgen.
Helemaal mee eens. Ik spreek ook niet voor mezelf (ik post ook niet zoveel en lees, als ik er de tijd voor heb, alle verhalen met veel plezier). Maar ik proef dit gevoel een beetje uit de reacties van sommige mensen hier. En ik kan me hun gevoel ook wel voorstellen dat als je al aan 10 mensen goed advies hebt gegeven zonder dat ze er ook maar iets mee doen, dat je bij de 11de wat cynischer gaat worden.
pi_116602049
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 14:56 schreef GlenHighland het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Ik spreek ook niet voor mezelf (ik post ook niet zoveel en lees, als ik er de tijd voor heb, alle verhalen met veel plezier). Maar ik proef dit gevoel een beetje uit de reacties van sommige mensen hier. En ik kan me hun gevoel ook wel voorstellen dat als je al aan 10 mensen goed advies hebt gegeven zonder dat ze er ook maar iets me doen, dat je bij de 11de wat cynischer gaat worden.
Dat begrijp ik ook wel! Maar als je er dan echt geen zin in hebt zeg dan niks, er reageert vast wel iemand die wel advies wil geven ;) Ik post ook weinig hier en val ook niet onder de categorie beginners, maar lees het zo af en toe na. Als iemand advies wil, dan wil ik dat best geven en als ik het niet doe een ander vast wel. Het ging mij er gewoon even om dat als je mensen voor dingen gaat uitmaken zonder daarbij te vertellen waarom ze sowieso niks bij gebracht wordt. Je geeft ze hoogstens een onwelkom gevoel.
  maandag 10 september 2012 @ 15:03:34 #13
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_116602063
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 14:56 schreef GlenHighland het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Ik spreek ook niet voor mezelf (ik post ook niet zoveel en lees, als ik er de tijd voor heb, alle verhalen met veel plezier). Maar ik proef dit gevoel een beetje uit de reacties van sommige mensen hier. En ik kan me hun gevoel ook wel voorstellen dat als je al aan 10 mensen goed advies hebt gegeven zonder dat ze er ook maar iets mee doen, dat je bij de 11de wat cynischer gaat worden.
Yup :).
Bedoel..niet om gemeen te doen oid, maar elk normaal denkend mens ziet in dat je niet kan 'opbouwen' naar 16 km in 2 weken tijd. Dat moet je gewoon niet willen.
Wees dan een pure evenementenloper (aka jogger volgens RD :P) en loop alleen het evenement, trainen kan je wel vergeten imo :9.
Advies vragen of om een trainingsschema vragen is een beetje.. :'). Ik geef met liefde advies aan elke beginner, vooral qua schema/schoeisel, maar waarom zou ik advies geven aan iemand die zoiets gaat ondernemen zonder logisch na te kunnen denken?

Maar, just my two cents!
pi_116602087
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 15:02 schreef Tieske89 het volgende:

[..]

Dat begrijp ik ook wel! Maar als je er dan echt geen zin in hebt zeg dan niks, er reageert vast wel iemand die wel advies wil geven ;) Ik post ook weinig hier en val ook niet onder de categorie beginners, maar lees het zo af en toe na. Als iemand advies wil, dan wil ik dat best geven en als ik het niet doe een ander vast wel. Het ging mij er gewoon even om dat als je mensen voor dingen gaat uitmaken zonder daarbij te vertellen waarom ze sowieso niks bij brengt behalve een onwelkom gevoel.
I totally agree ^O^
  maandag 10 september 2012 @ 15:05:45 #15
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_116602135
Hier ook een ervaringsdeskundige met het beginnen met hardlopen vanuit een andere sport (die niet duurgerelateerd is). Dus silverdigger2, op conditie ga je die DtD loop makkelijk halen, dat mag geen probleem zijn om 1 uur en 20 minuten conditioneel vol te houden, maar het is zo dat je spieren en pezen gericht zijn op een andere belasting. Zie het als een soort piekbelasting met flink wat rustperioden bij je huidige manier van sporten, terwijl het hardlopen een constante belasting zonder rustperioden zal zijn. Dus daar ligt het gevaar voor blessures, geleende schoenen zijn niet echt aan te raden, de redenen hiervoor staan hierboven al duidelijk uitgelegd.
Ik zou als ik jou was zorgen dat je deze week nog 2 keer 8 km loopt (op woensdag en zaterdag bijvoorbeeld) en als je daar goed van herstelt zou ik volgende week een keer 10 km lopen. En tijdens de DtD zou ik dan halverwege een wandelpauze van 4 minuten inlassen, om zo die 16 km in twee blokken van 8 km te delen. Alleen kan ik je niet garanderen dat je blessurevrij blijft. Want ook zo'n opbouw spot met alle trainingsschema's.
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
pi_116603495
Hmm, tight toch maar niet meegenomen, ga van de week wel ff naar decathlon, kan ik meteen passen.
Hoewel het geen haast heeft, voorlopig loop ik nog in kort en als het wat frisser wordt in m'n capri, al is die ook aan vervanging toe want hij zakt af.
pi_116603521
Nou, schiet lekker op. Net weer gebeld met contactpersoon van STR bij de atletiekvereniging. Werd weer niet opgenomen. Dat hoeft van mij ook niet meer, slechte organisatie :{

Kon gelukkig mijn inschrijving overzetten naar locatie Rotterdam Zevenkamp. Zal nu van tevoren wel ff bellen :')
pi_116603549
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 15:44 schreef Shravani het volgende:
want hij zakt af.
Ook goed bezig geweest dus :P
pi_116603601
haha ja er zijn wat kilo'tjes af :)

Wat een vreemd gedoe met die str zeg! Is die andere locatie ook makkelijk te doen voor je?
pi_116603649
Zat vanmorgen/-middag te wachten bij mn motor in Leeds en heb rond lunchtijd zelden zoveelhardlopers gezien! Hier kan ik wel wonen :D
Ja doei.
pi_116603676
Slordig zeg, die str-organisatie!
Ja doei.
pi_116603740
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 15:47 schreef Shravani het volgende:
haha ja er zijn wat kilo'tjes af :)

Wat een vreemd gedoe met die str zeg! Is die andere locatie ook makkelijk te doen voor je?
Ja, is geen probleem. Woon zelf in Krimpen aan den IJssel dus qua afstand scheelt het 1 kilometer ofzo.
Maar wat betreft omgeving vind ik het Kralingse Bos mooier dan Zevenkamp ;)
pi_116603842
Zo,

Ben net terug van een weekje vakantie *O* *O*

Ik heb 2 keer gelopen 1 keer les 9 van Evy dat ging vrij zwaar vooral omdat ik geen heuvels gewend ben.
En ja ik was dus in heuvelachtig gebied.

En een keer zelf getraind om te kijken hoever ik zou komen zonder te wandelen.
Niet zo ver dus maar 2,8 km... maar wel 5,8 km uitgelopen van de route.

En lach mij hier uit omdat ik mijn roaming data had uitgezet :')
Nu heb ik dus geen kaartjes van hoe ik gelopen heb en ook de hoogteverschillen niet :( 8)7 |:(

Maar goed ik doe les 9 nog een keer morgen of overmorgen en dan gaat het weer volgens schema.

:W
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_116603857
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 15:50 schreef Arquero het volgende:

[..]

Ja, is geen probleem. Woon zelf in Krimpen aan den IJssel dus qua afstand scheelt het 1 kilometer ofzo.
Maar wat betreft omgeving vind ik het Kralingse Bos mooier dan Zevenkamp ;)
Beetje jammer dat het zo loopt.
  maandag 10 september 2012 @ 15:53:45 #25
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_116603861
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2012 15:48 schreef motorbloempje het volgende:
Slordig zeg, die str-organisatie!
Het is toch een 'cursus' die je kan volgen bij diverse loopverenigingen, die er zelf verantwoordelijk voor zijn :? Soort 'franchise'? Of heb ik dat effe fout ingeschat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')