abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116600166
Paar vragen over de langstudeerboete en verschil deeltijd en voltijdstudies:

Geldt de langstudeerboete ook voor deeltijd en duale studies, of alleen voor voltijdstudies?

Als ie ook voor deeltijd/ duale studies geldt, zijn er dan ook opleidingsinstituten die geen langstudeerboete hanteren? Bijv. zoiets als de open universiteit, hanteert die bijv. die boete?
Of mag een onderwijsinstelling niet zelf bepalen of ze zo'n boete wel of niet hanteren?

Geldt de langstudeerboete ook als je geen recht meer hebt op studiefinanciering of dat niet aanvraagt?

En is er nog kans dat de langstudeerboete wordt afgeschaft in de toekomst en zoja per wanneer dan? Kan dat ook voor februari al zijn (voor mensen die in februari met een studie willen starten) of wordt dat sowieso dan pas volgend jaar augustus of zo?

Krijg ik in mijn situatie met de langstudeerboete te maken: Ik ben 30 jaar, heb van 2000-2004 vier jaar gestudeerd aan het HBO maar heb mijn studie moeten staken wegens gezondheidsredenen. Ik heb dus geen diploma, wel een propedeuse. Helaas zijn die gezonheidsredenen niet objectief door artsen aan te tonen dus heb nooit aanspraak kunnen maken op vrijgewaard blijven van het moeten terugbetalen van de prestatiebeurs etc.
Ik betaal nu dus ook al een paar jaar mijn studieschuld af: de prestatiebeurs. Ik heb nooit geleend maar ja wel verplichte prestatiebeurs en omdat ik niet binnen 10 jaar na het starten van mijjn stufi een diploma heb gehaald moet ik dus terugbetalen.
Geldt de langstudeerboete ook voor mij? Ook al heb ik geen diploma, geen kans op een goedbetaalde baan etc?

Wat is het verschil in kosten tussen deeltijd, duaal of voltijd? Ook met die langstudeerboete? Waar moet ik ongeveer aan denken per jaarlijks bedrag aan collegeld+boekengeld en misschien nog overige kosten waar ik niet aan denk nu?

BVD :)
  maandag 10 september 2012 @ 14:24:33 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_116600801
En wat zei duo toen je hen belde?

Je studeert toch niet meer? waarom zou je dan een langstudeerboete moeten krijgen?
So we just called him Fred
pi_116600860
Studeer je nu dan wel? En ik neem aan dat als je gaat studeren dat die 4 jaar gewoon meetellen. Maar je kan zien op de site van duo welke studiejaren meetellen voor de boete.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 10 september 2012 @ 14:26:31 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_116600862
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 14:24 schreef FredvZ het volgende:
Wat zei je moeder toen de langstudeerboete niets met DUO te maken had?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_116601165
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  maandag 10 september 2012 @ 14:42:53 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_116601387
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2012 14:26 schreef eleusis het volgende:
Wat zei je moeder toen de langstudeerboete niets met DUO te maken had?
En met welke overheidsinstelling die het onderwijs bekostigd zou het dan wel te maken moeten hebben?
So we just called him Fred
pi_116601864
Langstudeerboete is vanuit de overheid dus niet iets wat instellingen zelf kunnen betalen
en ja helaas geld hij ook voor deeltijd studies en staat hij los van stufi (en dus je recht daar op etc)

ik gok dat hij wel word afgeschaft maar dat is natuurlijk een beetje koffiedik kijken

als ik je verhaal lees is hij zeker op jou van toepassing

verder verschilt het bedrag dat je betaald voor deeltijd/voltijd en boeken etc per opleiding
bij mij is het 100 euro goedkoper om deeltijd te doen (of 150 maar zoiets)

aan boeken ben ik per periode nu iets tussen de 75 en de 150 euro kwijt (maar niet iedereen koopt ze en de ene keer kun je tweede hands wel zoeken wat je wil en de andere niet) en dan kom ik dus op zo'n 300 tot 600 per jaar, maar ook dit verschilt per studie

Verder moet je alleen nog rekening houden met bezine/trein kosten om naar school te gaan geloof ik

welke studie wil je gaan doen?
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  maandag 10 september 2012 @ 15:15:58 #8
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_116602478
quote:
Je studeert toch niet meer? waarom zou je dan een langstudeerboete moeten krijgen?
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_116610680
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 14:57 schreef rhubarbje het volgende:
Langstudeerboete is vanuit de overheid dus niet iets wat instellingen zelf kunnen betalen
en ja helaas geld hij ook voor deeltijd studies en staat hij los van stufi (en dus je recht daar op etc)

ik gok dat hij wel word afgeschaft maar dat is natuurlijk een beetje koffiedik kijken

als ik je verhaal lees is hij zeker op jou van toepassing

verder verschilt het bedrag dat je betaald voor deeltijd/voltijd en boeken etc per opleiding
bij mij is het 100 euro goedkoper om deeltijd te doen (of 150 maar zoiets)

aan boeken ben ik per periode nu iets tussen de 75 en de 150 euro kwijt (maar niet iedereen koopt ze en de ene keer kun je tweede hands wel zoeken wat je wil en de andere niet) en dan kom ik dus op zo'n 300 tot 600 per jaar, maar ook dit verschilt per studie

Verder moet je alleen nog rekening houden met bezine/trein kosten om naar school te gaan geloof ik

welke studie wil je gaan doen?
Tnx :) Hm das balen dat dat kreng ook voor mij geldt, maar was te verwachten. Tis balen dat ik niet kan aantonen toen wegens gezondheidsredenen gestopt te zijn met studie, anders was het hele verhaal misschien anders geweest, met een doktersverklaring enzo.
Hopelijk wordt ie afgeschaft maar dat is idd koffiedik kijken.

Ik heb nog geen idee welke studie ik zou willen doen. Ben me nu vooral eerst aan het orienteren of een studie uberhaupt wel mogelijk is, financieel gezien. Op dit moment heb ik een uitkering dus dan wordt het lastig als ik het allemaal zelf moet betalen, en zeker als er een langstudeerboete bijkomt.
Wil vooral een studie doen omdat ik nu geen afgeronde HBO-opleiding heb (wel n MBO diploma nog gehaald met een korte cursus), en uiteindelijk wil ik toch wel meer dan alleen maar callcenterwerk of kassiere zijn.
T zal dan iets in de sociaal-wetenschappelijke richting of iets met media of talen o.i.d. worden.

Komt die boete er trouwens meteen het 1e jaar bij of pas in het 2e jaar, aangezien ik 'pas' 4 jaar heb gestudeerd en je een jaar 'mag uitlopen' dacht ik?? (dit is dan wel een compleet nieuwe studie als ik nu gaan studeren, maargoed).
pi_116610784
quote:

Dat users die dat soort posts in topics plaatsen al een tijdje niet meer gewenst zijn, hier.(zeker als 'ie dan keihard terugkomt, zoals nu, staat het vrij dom...)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_116610813
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 18:32 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Tnx :) Hm das balen dat dat kreng ook voor mij geldt, maar was te verwachten. Tis balen dat ik niet kan aantonen toen wegens gezondheidsredenen gestopt te zijn met studie, anders was het hele verhaal misschien anders geweest, met een doktersverklaring enzo.

Ik heb nog geen idee welke studie ik zou willen doen. Ben me nu vooral eerst aan het orienteren of een studie uberhaupt wel mogelijk is, financieel gezien. Op dit moment heb ik een uitkering dus dan wordt het lastig als ik het allemaal zelf moet betalen, en zeker als er een langstudeerboete bijkomt.
Wil vooral een studie doen omdat ik nu geen afgeronde HBO-opleiding heb (wel n MBO diploma nog gehaald met een korte cursus), en uiteindelijk wil ik toch wel meer dan alleen maar callcenterwerk of kassiere zijn.
T zal dan iets in de sociaal-wetenschappelijke richting of iets met media of talen o.i.d. worden.

Komt die boete er trouwens meteen het 1e jaar bij of pas in het 2e jaar, aangezien ik 'pas' 4 jaar heb gestudeerd en je een jaar 'mag uitlopen' dacht ik?? (dit is dan wel een compleet nieuwe studie als ik nu gaan studeren, maargoed).
3 jaar lang 3000 euro mits je nominaal gaat studeren.
pi_116610945
quote:

Omdat ik al vier jaar heb 'opgebruikt' zonder diploma te halen, en die jaren tellen volgens mij mee als ik nu start met een nieuwe opleiding (ook al heb ik geen recht meer op stufi). Maar zal morgen of overmorgen voor de zekerheid het DUO eens bellen.
pi_116612226
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 18:32 schreef bulbjes het volgende:

[..]

ik gok pas in jaar 2 maar dat zou ik toch even checken
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_116687454
Heb even gebeld met de DUO en helaas, de langstudeerboete geldt ook voor mij in mijn situatie, en geldt ook voor deeltijd en duale studies.
Wel krijg ik als het goed is pas met de boete te maken in het 2e jaar dat ik studeer (als ik een studie van een jaar zou gaan doen heb ik er dus geen last van).

Gemiddelde collegeld (vanaf 2e jaar) bedraagt dan 4800 euro per jaar. Dit is nog excl. boekengeld dus in totaal zal het wel rond de 5500 euro liggen per jaar. Kortom: studeren is momenteel geen optie.

Ik kan wel een lening afsluiten bij de DUO (ook al heb ik geen recht op stufi meer), maar dan alleen voor drie jaar.
Ik vind het wel raar dat dit kan omdat ik zowel geen recht op stufi als stufi-lening meer heb: het is langer dan 10 jaar geleden dat ik ben begonnen met studeren en in die tijd heb ik geen diploma gehaald. Bovendien ben ik 30.
Maargoed, dat is toch echt wat die man van de DUO zei aan de telefoon dus dan zal het wel waar zijn en ik er toch recht op hebben.

Anyhow, studeren gaat dus niet nu met mijn uitkering. Of een werkgever moet zo gek zijn om al mijn studiekosten incl. langstudeerboete te betalen (dat mag), maar aangezien ik geen studie ga doen waar bedrijven echt om zitten te springen en bedrijven het zelf al moeilijk zat hebben zie ik dat niet snel gebeuren.

Maar hopen dat die langstudeerboete nog een keer afgeschaft wordt, maar voorlopig zag het er daar volgens de man aan de telefoon niet naar uit....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')