Er gaan steeds meer bedrijven falliet, 2012 toont een verslechtering.quote:Neerwaartse spiraal
In de zomer van 1929 begon duidelijk te worden dat de economische cyclus op het punt stond in een neerwaartse spiraal te raken. Veel bedrijven merkten dat de markt verzadigd was en deden hun productie inkrimpen. De eerste ontslagen vielen, waardoor bestedingen afnamen en andere bedrijven op hun beurt in de problemen kwamen. Steeds meer bedrijven krompen in of gingen failliet. In de zomer van 1929 vlakten de koersen steeds verder af.Neerwaartse spiraal
Zal er op 24 oktober 2012 hetzelfde gaan gebeuren als op 24 oktober 1929? Aangezien deze economische tijd sterke overeenkomsten heeft met die tijd.quote:Zwarte Donderdag
Op donderdag 24 oktober 1929 begonnen de aandelenkoersen op de New York Stock Exchange extreem te dalen. In de paniek die hierdoor ontstond probeerden beleggers hun aandelen te verkopen, waardoor de koersen volledig inzakten. Aan het einde van de dag (die de geschiedenis zou ingaan als Zwarte Donderdag) waren de meeste aandelen sterk gedaald. Na een kleine opleving daalden de koersen later nog verder. Het dieptepunt van de markt zou uiteindelijk pas bereikt worden op 8 juli 1932 op een niveau van 41,22. Dat niveau was voor het laatst gezien in de negentiende eeuw. Het zou nog tot 1954 duren totdat de koersen weer op het niveau waren van het hoogtepunt in 1929 van 381,17.[1]
Door de crisis konden veel leningen niet terugbetaald worden waardoor banken failliet gingen. Dit had een sneeuwbaleffect tot gevolg: de verslechterende economie kwam versneld in een depressie terecht. De deflatie die daardoor ontstond deed de handel instorten en vervolgens belandde de hele wereld in een laagconjunctuur.
De bevolkingen van de arme landen willen ook niet echt... Dat krijg je, als de EU het oplegt zonder dat het volk er achter staat.quote:Op maandag 10 september 2012 07:34 schreef Resistor het volgende:
En dat 1 Europa gaat ook een keer mis, de regeringen willen wel, maar de bevolkingen van de rijkere landen niet.
Let op mijn woorden: deze foutieve (imo) aanname wordt de basis van de volgende grote crash!quote:Op maandag 10 september 2012 07:26 schreef AldoTheApache het volgende:
Ik denk het niet, tegenwoordig is er gewoon een sterkere overheid die hier iets tegen kan doen. In ieder geval de schade beperkt houden.
De pijn vooruit schuiven is niet er iets tegen doen.quote:Op maandag 10 september 2012 07:26 schreef AldoTheApache het volgende:
Ik denk het niet, tegenwoordig is er gewoon een sterkere overheid die hier iets tegen kan doen. In ieder geval de schade beperkt houden.
Dat denk ik ook. Het zal misschien niet de trigger worden, maar zodra blijkt dat de perceptie van almachtige autoriteiten een misperceptie is valt de bodem onder vrijwel alle assetklasse weg en kan het wel eens hard en snel gaan...quote:Op maandag 10 september 2012 11:14 schreef SeLang het volgende:
Let op mijn woorden: deze foutieve (imo) aanname wordt de basis van de volgende grote crash!
Alleen denk ik niet dat die op 24 oktober 2012 al plaatsvindt.
Je doelt op een paar voorspellingen van de club van Rome, dat zijn toch echt andere dingen. Ik geloof trouwens niet dat de wereld dramatisch gaat veranderen, de menselijke psyche en alle acties die daaruit voortvloeien zullen altijd hetzelfde blijven en alle middelen en infrainstructuren in de werkelijke economie zullen gewoon blijven bestaan.quote:Op maandag 10 september 2012 16:40 schreef michaelHD9 het volgende:
Ze zeiden begin jaren '70 hetzelfde over olie. Het zou nooit meer hetzelfde worden.
Dat klopt, en met de huidige stand van de beurs (VS) zou een 'crash' niet eens heel gek zijn.quote:Op maandag 10 september 2012 15:53 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Het zal misschien niet de trigger worden, maar zodra blijkt dat de perceptie van almachtige autoriteiten een misperceptie is valt de bodem onder vrijwel alle assetklasse weg en kan het wel eens hard en snel gaan...
Ik snap ook niet hoe men bij die aanname komt. ALs er iets langzaam is, is dat wel de politiek ivm democratie. Er wordt oeverloos over alles gediscusseerd hoe we niet moeten gaan vallen, terwijl we al aan het vallen zijn.quote:Op maandag 10 september 2012 11:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Let op mijn woorden: deze foutieve (imo) aanname wordt de basis van de volgende grote crash!
Wikipedia serieus nemen.quote:Op woensdag 19 september 2012 01:43 schreef Fir3fly het volgende:
Wikipedia die het nog steeds over een 'cyclus' heeft.
Jazeker. Dan maak ik mijn excuses krijgt hij van mij een bos bloemen.quote:Op zaterdag 15 september 2012 11:34 schreef Iwanius het volgende:
@GoedeVraag
En wat als hij gelijk krijgt en wel terugkomt in dit topic? Houd jij dan de eer aan jezelf?
ftfyquote:Op woensdag 19 september 2012 01:54 schreef MPC60 het volgende:
[..]
Niet-Engelse Wikipedia serieus nemen.
1 Europa klopt. Met een hoeveelheid schulden die je amper nog uit kunt spreken. En het die worden elke dag groter. Soort piramidespel, al die zogenaamde steun aan elkaar. De ene schuldenaar leent geld aan de ander die dan op hun beurt weer een schuldeiser af kan lossen.quote:Op maandag 10 september 2012 07:26 schreef AldoTheApache het volgende:
En mocht het toch fout gaan: 1 Europa
Wanneer/In welke maand/jaar wel dan? En belangrijker nog: welke argumentatie heb je daar bijquote:Let op mijn woorden: deze foutieve (imo) aanname wordt de basis van de volgende grote crash!
Noem eens 1 sterke overheid. Ik kan er niet 1 bedenken. Staatsschulden lopen in sneltreinvaart op, ook in de zgn "welvarende landen". Het smijten met geld naar landen om die krampachtig overeind te houden is uitstel van executie.quote:Op maandag 10 september 2012 07:26 schreef AldoTheApache het volgende:
Mij niet.quote:Op zaterdag 29 september 2012 13:43 schreef monkyyy het volgende:
Crash (50%+) lijkt me onwaarschijnlijk,
Dit. Vaak denken mensen dat een crash het gevolg is van een afname van de winstgevendheid van bedrijven maar dat is zelden het geval. Het probleem is slechte allocatie van cash naar assets door sommige partijen. De transitie van het overhevelen van eigendomstitels door slecht risicobeheer zou in principe niet gepaard hoeven gaan met enorme koersverlagingen maar omdat het op zo'n moment wel kan door de gepaarde illiquiditeit is dat voor ons beleggers een mogelijk goed instappunt. Dat gezegd hebbende, de 2008-crash was dat overduidelijk niet. Daar hebben we een 1987-style crash voor nodig en gezien de huidige economische ontwikkelingen kunnen we in de nabije toekomst zelfs een overtreffende trap van die gebeurtenis verwachten.quote:Op zaterdag 29 september 2012 17:46 schreef piepeloi55 het volgende:
Bij een crisis van omvang speelt daarnaast de liquidatiefase een grote rol. Ook goede assets zullen verkocht moeten worden om de verliezen van slechte investeringen te nemen of om margins aan te vullen.
De kans is aannemelijk dat bij een volgende crash geen vangnet geboden kan worden dat toereikend is. Zonder vangnet word het een zwaar deflatoir proces met een vlucht in cash of zogoed als cash (kortlopende obligaties) van de meest veilige overheden/bedrijven. Het zou me zelfs niets verbazen als particulieren en grote partijen chartaal geld gaan opeisen en in een kluis bewaren, aangezien men dan geen counterpartrisk loopt en cash bij deflatie meer waard word. Dit is vaker gebeurd in deflatoire crises.quote:Op zaterdag 29 september 2012 18:07 schreef monkyyy het volgende:
Geen staatsobligaties lijkt mij. Stoppen ze het massaal in commodities?
quote:Op zaterdag 29 september 2012 18:04 schreef piepeloi55 het volgende:
Het grote verschil met de crash eind 2008 en een mogelijke nieuwe crash is de kans dat er geen enkel vangnet meer kan worden geboden. Free fall dus.
De economische onevenwichtigheden zijn nog nooit zo groot geweest als nu, terwijl de monetaire autoriteiten impotent zijn en fiscale autoriteiten hun limieten langzaam bereiken. Het aantal mogelijke black swans zijn dan ook nog nooit zoveel geweest en het is imo wachten dat er een opduikt. Of dat nu op 24 oktober is zoals dit topic suggereerd of ergens in 2013-2015 doet er niet toe en is ook niet te voorspellen.
Tussen nu en eind december zal het de Amerikanen duidelijk worden wat Bernanke met 'fiscal cliff' bedoelde. De presidentskandidaten doen daar nu nog angstvallig het zwijgen over toe, maar direct na de verkiezingen zal er gewerkt moeten worden aan het terugbrengen van de overheidstekorten, wat alleen met rigoureuze belastingverhogingen of zware bezuinigingen te bereiken is. En die zullen de VS weer in een recessie dompelen, die met oplopende werkloosheid, afnemende bedrijfswinsten, nieuwe neerwaartse druk in de woningmarkt, etc, gepaard gaat.quote:Op zaterdag 29 september 2012 17:30 schreef monkyyy het volgende:
Het is gewoon zeer onwaarschijnlijk dat er een 2008-like crash aan zit te komen op korte termijn zoals TS zegt.
Leg ik dat verband? Ik leg een verband tussen oplopende staatsschulden en de hulp die andere landen hen dan kunnen/willen bieden. Die hulp kan amper of niet meer plaatsvinden omdat ik denk dat landen als Duitsland en de VS zich onderhand grote zorgen maken over hun eigen tekorten.quote:Op zaterdag 29 september 2012 17:11 schreef monkyyy het volgende:
Of ieder andere grote multinational (Shell, microsoft, Procter & Gamble, Philip Morris, Coca Cola, Visa etc), wat heeft de staatsschuld van Duitsland daarmee te maken? Aandelen zijn ook niet zwaar over gewaardeerd (Wel wat) zoals in 1999, waardoor een >50% crash eraan zit te komen.
Waarom leggen mensen altijd van die rare verbanden?
¨to?quote:Op maandag 10 september 2012 07:26 schreef AldoTheApache het volgende:
Langzaamaan lijkt die perceptie toch om te slaan (OMT en QE3 die lijken te falen in aandelenland, aankomende bezuinigingen, afkoelende economien, tegenvallende winstcijfers e.d.) terwijl het stimulerings/bailout circus volop gaande is. Als dat zo is is dat sneller dan ik had verwacht en ik ben zeer benieuwd wat het de komende tijd zal geven...quote:Op maandag 10 september 2012 15:53 schreef piepeloi55 het volgende:
Dat denk ik ook. Het zal misschien niet de trigger worden, maar zodra blijkt dat de perceptie van almachtige autoriteiten een misperceptie is valt de bodem onder vrijwel alle assetklasse weg en kan het wel eens hard en snel gaan...
Probleem lijkt me dat die solvabele partijen garant gaan staan voor niet solvabele.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 22:44 schreef piepeloi55 het volgende:
Veel obligaties zijn al jaren een bubble, aangezien de obligatiebezitters telkens een bailout krijgen als het mis dreigt te gaan. Die bailoutreeks loopt trouwens nog steeds.
Overheidsobligaties (van de veiligste landen) en obligaties van andere solvabele partijen zijn imo geen bubble of in ieder geval een bubble die niet gaat klappen. De huidige lage rente en de daarmee gepaarde waardestijging van veel obligaties komen tot stand door kapitaalvluchten die veroorzaakt worden door een gebrek aan andere solvabele partijen in de economie. Zolang er een gebrek is aan solvabele partijen zal de rente laag blijven door gebrek aan alternatieven en een forse toename van solvabele partijen zal achterwege blijven zolang de economie niet duurzaam herstelt. Een duurzaam herstellende economie zou een stijgende rente opvangen door hogere belastinginkomsten en omzetten. Ik geloof echter niet dat de economie duurzaam herstelt de komende jaren.
Anders word het natuurlijk als zelfs de meest solvabele partijen/overheden niet solvabel blijken te zijn, maar dat kan zeer lang duren aangezien het kapitaal geen reeele alternatieven heeft (denk aan het japan-scenario). Tot nog toe zitten de solvabelste partijen ruim voor die vertrouwenscurve. Gokken op het imploderen van deze ''obligatie-bubble'' zou ik niet aandurven.
Daarom kan het ook zeker nog erger worden dan in de jaren 30.quote:Op maandag 10 september 2012 07:26 schreef AldoTheApache het volgende:
121 trillion unfunded liabilities staat daar, ik hoor schattingen variërend van 70 tot 200 trillion maar dat is natuurlijk nooit te voldoen.quote:Op zaterdag 29 september 2012 19:35 schreef PierreBetfair het volgende:
Weet iemand wat Federal Reserve Monetary Base precies inhoudt? (4de rij van onder)
En wat zijn de meest belangrijke getallen uit dit plaatje volgens jullie / welke hebben de meeste invloed op de Amerikaanse economie?
http://www.usdebtclock.org/index.html
Dat is het enige waar het heen kan gaan dan.quote:Op zaterdag 29 september 2012 18:07 schreef monkyyy het volgende:
Dus landen gaan failliet binnen afzienbare tijd, als dat gebeurt, dan gaan mensen en groot geld beheerders dus gauw hun aandelen verkopen (waardoor prijzen dalen) en wat kopen ze dan met dat geld?
Geen staatsobligaties lijkt mij. Stoppen ze het massaal in commodities?
En als je daar dan weer uitstapt, wat doe je dan met dat geld?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat is het enige waar het heen kan gaan dan.
Wat dan ook het moment is om eruit te stappen overigens als je er al in zit.
Als je niet zo veel hebt in goud en zilver : Eten etc kopen en andere basisbenodigdheden en/of in iets wat jouw zal helpen iets te produceren zoals eten.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 22:21 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
En als je daar dan weer uitstapt, wat doe je dan met dat geld?
Haha dat is random.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 22:26 schreef fedsingularity het volgende:
Tja er is vast wel iets te bedenken.
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |