Ja maar het is maar de vraag of D66 ook de huidige opzet voorstond; als de een voor is en de ander tegen, krijg je dikwijls een lelijk compromis. De EU grondwet was nou juist (mede) om de positie van het EP te verstevigen, zodat deze kon beslissen over dingen als de landbouwsubsidies, waar dat voorheen een handjeklap was bij de raad van ministers.quote:Op maandag 10 september 2012 12:39 schreef klaaskippegaas het volgende:
Maar D66 zat er toch bij toen die macht werd afgestaan?
Denk alleen nog maar aan het referendum over die nieuwe EU grondwet.
Met die EU grondwet is het er niet democratischer op geworden dus de vraag is waarom D66 zo achter dat systeem blijft aanlopen.quote:Op maandag 10 september 2012 12:42 schreef speknek het volgende:
Ja maar het is maar de vraag of D66 ook de huidige opzet voorstond; als de een voor is en de ander tegen, krijg je dikwijls een lelijk compromis. De EU grondwet was nou juist (mede) om de positie van het EP te verstevigen, zodat deze kon beslissen over dingen als de landbouwsubsidies, waar dat voorheen een handjeklap was bij de raad van ministers.
Zowel D66 als het CDA claimen momenteel het "radicale midden" te zijn. Ik heb ze niet zien oproepen tot geweld. Ik vind radicaal-rechts wat anders dan extreem-rechts.quote:Op maandag 10 september 2012 12:12 schreef Felagund het volgende:
[..]
Zo'n plaatje is toch per definitie subjectief? Asphias heeft hier ook al een uitgebreide post over geschreven. Daarnaast is het hele links/rechts spectrum relatief. Als iedere partij ongeveer evenveel naar rechts schuift veranderd dat niets aan de centrumpartijen/rechtse partijen. Daarnaast is de term radicaal rechts wat mij betreft voorbehouden aan partijen die geweld willen gebruiken, wat ver van de VVD af staat.
Dat heb ik al gedaan: le-zen. De onderliggende vragen zijn veranderd en de grens links-rechts is subjectief. Stellen dat de VVD naar rechts is opgeschoven valt op basis van dit plaatje niet echt te stellen, zeker aangezien ze in verhouding met de andere partijen (op de PVV na) een zelfde verschuiving doormaken.quote:Op maandag 10 september 2012 12:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Volgens het plaatje (zie post hierboven) is de VVD flink naar rechts opgeschoven. Als dat onzin is, zou je dat moeten kunnen weerleggen.
niet?quote:Op maandag 10 september 2012 12:49 schreef klaaskippegaas het volgende:
Met die EU grondwet is het er niet democratischer op geworden
Ten eerste is het plaatje in de OP op aannames en delen van de plannen van de partijen gebaseerd, het zegt allemaal erg weinig.quote:Op donderdag 6 september 2012 16:02 schreef mvdejong het volgende:
Ik heb die discussie ook al eens met een D'66-stemmende kennis gehad; er kwam gewoon geen echte motivatie uit waarom gestemd werd. Het probleem lijkt te zijn dat D'66 in het verleden een hoop kiezers heeft getrokken met een gematigd links profiel, die nu uit principe D'66 stemmen, zonder daadwerkelijk te kijken naar de woorden van de partij, of de daden in het kabinet Balkende II.
Overigens verdenk ik de partijleiding ervan dat de veranderende koers weinig met een echte politieke zienswijze te maken heeft, maar meer met een persoonlijke ambitie om in een kabinet te komen, met de mogelijkheden tot het verwervan van lucratieve posities in de toekomst.
Goede post. Uiteindelijk is het dus een zeer subjectieve en uiterst relatieve kwestie.quote:Op donderdag 6 september 2012 17:56 schreef Asphias het volgende:
BAM. soms heeft wat werk doen wel zin.
ik heb alleen 2010 en 2012 vergeleken, hier zit de grootste "ruk naar rechts" voor d66.
in 2012 waren er 14 vragen die de links/rechts schaal beinvloeden. in 2012 waren dit 17 vragen.
ik heb ze allemaal voor zover mogelijk vergeleken, met "`1 stap naar rechts" bedoel ik, van neutraal naar mee eens, of van mee eens naar helemaal mee eens, etc.
op de 8 vragen die in 2012 en in 2010 ongeveer hetzelfde gesteld zijn, is d66 in totaal één stap naar links opgeschoven.
de 3 vragen die in 2010 extra waren komen neutraal uit.
de 6 vragen die over zijn, maken het verschil. dit zijn vragen die in 2012 net op een ander detail focussen dan in 2010. verder zijn ze wel redelijk te vergelijken.
het gaat over deze 6 vragen:
1.
de HRA wordt op termijn volledig afgeschaft(2012) vs. de HRA blijft onaangetast (2010)
d66 is 2 stappen naar rechts opgeschoven. dit komt omdat ze altijd al willen aantasten maar niet afschaffen.
2.
werknemers gaan belasting betalen over reiskostenvergoeding(2012) vs. er komt een kilometerheffing(2010)
op beide punten staat d66 helemaal links.
3.
de overheid moet meer ingrijpen in de economie(2012) vs. door te bezuinigen moet het overheidstekort in 2015 zijn weggewerkt(2010)
d66 is hier 2 stappen naar rechts opgeschoven, maar het zijn dan ook verschillende vragen.
4.
eigen risico verhogen(2012) vs meer verdienen is hogere ziektekostenverzekering(2010)
geen verschil tusen 2012 en 2012 qua antwoord
5.
patienten moeten betalen om in ziekenhuis te liggen(2012) vs. basispakket mag kleiner(2010)
d66 is hier een stapje naar links opgeschoven.
6.
bewoners van sociale huurwoningen die veel verdienen moeten een extra huurverhoging betalen(2012) vs. eigenaren van huurwoningen mogen zelf hun prijsstijging bepalen(2010)
hier is d66 drie stappen naar rechts "opgeschoven". het gaat hier echter over sociaal vs markthuur.
Deze zes vragen, die zoals te zien is niet heel goed te vergelijken zijn, maar wel over dezelfde onderwerpen gaan, zorgen voor een totaal van 6 stappen naar rechts voor d66, wat met de ene stap naar links in de rest van de vragen uitkomt op 5 stappen naar rechts voor d66 in de grafiek.
deze sprong naar rechts is dus compleet te verklaren door de volgende 3 vragen:
1. de HRA wordt op termijn volledig afgeschaft(2012) vs. de HRA blijft onaangetast (2010)
2. de overheid moet meer ingrijpen in de economie(2012) vs. door te bezuinigen moet het overheidstekort in 2015 zijn weggewerkt(2010)
3. bewoners van sociale huurwoningen die veel verdienen moeten een extra huurverhoging betalen(2012) vs. eigenaren van huurwoningen mogen zelf hun prijsstijging bepalen(2010)
deze drie vragen verklaren de volledige sprong naar rechts van d66. dit zijn vragen waar d66 niet van mening is veranderd, maar waar de vraag al snel een rechtser antwoord geeft.
KORTOM, HET IS EEN FABELTJE DAT D66 RECHTSER IS GEWORDEN!
helaas, ik had het niet erg gevonden![]()
Dat plaatje was - uiteraard - een grapje... - In werkelijkheid zou de LP in het normale schema rechts van de VVD staan en dan bijna tegen het woordje rechts aan. Het is de extreme variant van de VVD. Maar goed, die partij doet niet terzake.quote:Op maandag 10 september 2012 13:09 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat heb ik al gedaan: le-zen. De onderliggende vragen zijn veranderd en de grens links-rechts is subjectief. Stellen dat de VVD naar rechts is opgeschoven valt op basis van dit plaatje niet echt te stellen, zeker aangezien ze in verhouding met de andere partijen (op de PVV na) een zelfde verschuiving doormaken.
Daarnaast, jij was notabene de gene die dit plaatje postte:
[ afbeelding ]
Waar de grens van rechts ligt hangt dus erg af van de vragen en welke partijen je mee neemt. Hooguit zou je nog kunnen stellen dat de VVD de meest rechtse partij is in het orginele plaatje, verder valt er weinig over te zeggen.
Zoals de peilingen inderdaad weerspiegelen heeft die shift PvdA en SP alleen maar goed gedaan tot aan dit moment.quote:Op maandag 10 september 2012 14:44 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat plaatje was - uiteraard - een grapje... - In werkelijkheid zou de LP in het normale schema rechts van de VVD staan en dan bijna tegen het woordje rechts aan. Het is de extreme variant van de VVD. Maar goed, die partij doet niet terzake.
Laten we het eens inhoudelijk bekijken: D66 heeft een handtekening gezet onder een overwegend rechts Kunduz-akkoord. Dat akkoord is voornamelijk beleid dat al in het Catshuis-akkoord stond, waar GL, CU en D66 alleen paar scherpe kantjes af hebben gehaald. Zo tekende D66 voor een akkoord dat nauwelijks iets aan de woningmarkt doet.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat ook CU en GroenLinks naar rechts opschuiven. GroenLinks nog het meest. En dat is niet bepaald onopgemerkt gebleven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |