abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116410157
oke, na een nogal aparte algemene ledenvergadering van mijn studentenvereniging vroeg ik mij het volgende af:

wordt er ergens ter wereld een systeem van stemmen toegepast,(bijvoorbeeld bij het europarlement, bij bedrijven, etc.) waar verschillende kandidaten verkozen kunnen worden, en een "tegenstem" effect heeft op hoeveel stemmen een kandidaat vóór moet krijgen om verkozen te worden.

iets concreter: er zijn 5 kandidaten, je kan op elke kandidaat max 1 maal stemmen, je kan los daarvan ook een "tegenstem" geven, en je kan natuurlijk ook deels onthouden van stemmen. elke kandidaat wordt nu verkozen als het aantal stemmen vóór hoger is dan de het aantal "tegenstemmen". hierdoor wordt het dus moelijker om verkozen te worden als er meer mensen een "tegenstem" geven, en tegen een kandidaat stemmen doe je dus eigenlijk door gewoon je te onthouden van een stem.

concreet voorbeeld: 10 stemgerechtigden. kandidaat 1 krijgt 10 stemmen, kandidaat 2 krijgt er 7, kandidaat 3 krijgt er 4. en er zijn 8 "tegenstemmen" uitgebracht, dus alleen kandidaat 1 wordt nu verkozen.

na een ledenvergadering vraag ik mij dus af of dit, of een vorm die hier in de verste verte een klein beetje op lijkt, ergens ter wereld gebruikt wordt, zodat ik meer begrip heb waar de inspiratie voor dit systeem precies vandaan komt.

wie heeft een idee?
pi_116410165
En wat is de meerwaarde hiervan? En nee, ik hoop het niet ;(
pi_116410179
quote:
7s.gif Op woensdag 5 september 2012 02:44 schreef Xetran het volgende:
En wat is de meerwaarde hiervan? En nee, ik hoop het niet ;(
dat ik me gisteren een half uur lang precies hetzelfde heb lopen afvragen, ;( en nu de statuten gelukkig weer veranderd zijn vraag ik mij af waar de inspiratie op deze faal vandaan komt, zodat ik mogelijk inspiratie kan opdoen voor een sarcastisch stuk in ons verenigingsblad. :)

ja, ik zou mijn tijd mogelijk productiever kunnen besteden, maar het fascineert mij nu ook hoe iemand bij zo'n apart stemsyteem komt, dus ga ik er toch even achteraan ;)
  woensdag 5 september 2012 @ 04:13:23 #4
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_116410307
Het klinkt een beetje zoals de verkiezingen op mijn universiteit gaan. Daar doen per categorie een x aantal kandidaten mee, en een hele aardige gast genaamd "Ron" (re-open nominations). Wanneer Ron verkozen wordt begint het gezeik van voor af aan. Kan me niet huigen dat dat voorgekomen is.

Maar is niet helemaal wat je zoekt.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_116410694
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 04:13 schreef Tanin het volgende:
Het klinkt een beetje zoals de verkiezingen op mijn universiteit gaan. Daar doen per categorie een x aantal kandidaten mee, en een hele aardige gast genaamd "Ron" (re-open nominations). Wanneer Ron verkozen wordt begint het gezeik van voor af aan. Kan me niet huigen dat dat voorgekomen is.

Maar is niet helemaal wat je zoekt.
Klinkt wel ongeveer hetzelfde als wat TS zegt. In feite geef je mensen daarmee de mogelijkheid om te zeggen "Ik moet ze allemaal niet, doe eens iemand anders" en als de meerderheid van de stemmen gaat naar "Ik moet ze allemaal niet" dan moeten er andere kandidaten komen.

Ik vindt het, voor een vereniging, niet eens zo'n slecht systeem. Het enige probleem waar je tegenaan gaat lopen is dat het over het algemeen toch al lastig is om kandidaten te vinden....

Alles bij elkaar: Creatieve oplossing en zeker niet slecht!
pi_116410771
Is die tegenstem een algemene tegenstem, of stem je specifiek tegen 1 kandidaat?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_116414653
de tegenstem is een algemene tegenstem. ik denk dat het inderdaad gemodeleerd is naar die "ron".

om even duidelijk te maken waar het fout ging bij ons: er was niet goed uitgelegd dat je ook nog blanco mocht stemmen, en je mocht meerdere keren tegenstemmen. dus als je voor 3 van de 6 kandidaten stemde, deed je dat door 3 tegenstemmen te geven en 3 aan de kandidaten die je wel goed vond. resultaat: 50 stemgerechtigden, 48 tegenstemmen, de kandidaten hadden elk ~35-45 stemmen, en toen pas werd de moeite genomen duidelijk uit te leggen dat we niet het "standaard" systeem gebruikten bij stemmen ;(
pi_116415211
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 11:29 schreef Asphias het volgende:
de tegenstem is een algemene tegenstem. ik denk dat het inderdaad gemodeleerd is naar die "ron".

om even duidelijk te maken waar het fout ging bij ons: er was niet goed uitgelegd dat je ook nog blanco mocht stemmen, en je mocht meerdere keren tegenstemmen. dus als je voor 3 van de 6 kandidaten stemde, deed je dat door 3 tegenstemmen te geven en 3 aan de kandidaten die je wel goed vond. resultaat: 50 stemgerechtigden, 48 tegenstemmen, de kandidaten hadden elk ~35-45 stemmen, en toen pas werd de moeite genomen duidelijk uit te leggen dat we niet het "standaard" systeem gebruikten bij stemmen ;(
Het was dus niet zozeer het systeem wat niet deugde alswel de implementatie ervan :)

Zoals Tanin beschrijft hoort iedereen één stem te hebben. Die stem kan óf op een kandidaat óf op "Die wil ik allemaal nie".
Als je meerdere keren stemmen gaat toestaan dan moet je dus iedereen een vaste hoeveelheid stemmen geven die óf allemaal op kandidaten moeten óf allemaal op "Die wil ik allemaal nie".
pi_116415703
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 11:47 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Het was dus niet zozeer het systeem wat niet deugde alswel de implementatie ervan :)

Zoals Tanin beschrijft hoort iedereen één stem te hebben. Die stem kan óf op een kandidaat óf op "Die wil ik allemaal nie".
Als je meerdere keren stemmen gaat toestaan dan moet je dus iedereen een vaste hoeveelheid stemmen geven die óf allemaal op kandidaten moeten óf allemaal op "Die wil ik allemaal nie".
klopt. verkeerde implementatie, maar ook slechte voorlichting. en van wat ik nu in de statuten lees lijkt het er vooral op dat er slechts een kleine fout in de statuten staat, die door het bestuur compleet verkeerd is geïnterpreteerd, waardoor ze nu met deze mislukking aankwamen :D

anyway, ik heb de wikipedia voor RON-voting gelukkig gevonden, en het lijkt me duidelijk dat dit het systeem is wat nagestreefd is. dank voor jullie hulp! ^O^
  woensdag 5 september 2012 @ 12:14:57 #10
3542 Gia
User under construction
pi_116416044
Op zich vind ik het nog niet zo verkeerd voor verenigingen.
Sowieso moet je je toch achter de oren krassen als de meerderheid tegen alle kandidaten stemt.

(Uitgaande van 1 stem p.p.)
  donderdag 6 september 2012 @ 02:38:15 #11
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_116447892
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:02 schreef Asphias het volgende:

[..]

klopt. verkeerde implementatie, maar ook slechte voorlichting. en van wat ik nu in de statuten lees lijkt het er vooral op dat er slechts een kleine fout in de statuten staat, die door het bestuur compleet verkeerd is geïnterpreteerd, waardoor ze nu met deze mislukking aankwamen :D

anyway, ik heb de wikipedia voor RON-voting gelukkig gevonden, en het lijkt me duidelijk dat dit het systeem is wat nagestreefd is. dank voor jullie hulp! ^O^
Graag gedaan.

Even vergeten te melden dat wij altijd zoveel stemmen krijgen als er kandidaten zijn (RON meegerekend), en dan kun je ze rangschikken ("eerste keus, tweede keus, derde keus", etc.)
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_116448148
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 02:38 schreef Tanin het volgende:

[..]

Graag gedaan.

Even vergeten te melden dat wij altijd zoveel stemmen krijgen als er kandidaten zijn (RON meegerekend), en dan kun je ze rangschikken ("eerste keus, tweede keus, derde keus", etc.)
hmm, da's inderdaad ook nog een goede optie, maar wel veel gedoe met tellen lijkt me.
  donderdag 6 september 2012 @ 07:27:36 #13
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_116448465
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 05:05 schreef Asphias het volgende:

[..]

hmm, da's inderdaad ook nog een goede optie, maar wel veel gedoe met tellen lijkt me.
Ja, weet niet precies hoe de telling ging, werd door computers gedaan. Je kunt men ook een top 3 geven, dat is in ieder geval al minder werk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')