Ja die dingen moest je naar hem opsturen, zou hij ze verwerken in zn HC sheets. Echt mooie gast. Jammer dat ik maar 1 vak van hem heb gehad.quote:Op donderdag 6 september 2012 11:46 schreef Yreal het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
of zijn tekeningetjes![]()
![]()
Even, hij vond het wel cool als je hem waarschuwingsbordjes mailde toch? heb nog een mooie van vakantieStaat op, ongeveer, GA HIER NIET LOPEN IS LEVENSGEVAARLIJK, SMAL PAD, BROKKELT AF SUPER HOOG.. ect ect.. Maar verder zelf weten
PDF'jes kan je toch nooit editen?quote:Op donderdag 6 september 2012 11:04 schreef Keyos het volgende:
Gewoon elke week je stof lezen, hoorcolleges volgen en kapot leren voor dat tentamen. Als je dat doet kan ik mij niet voorstellen dat je lager dan die 5,5 haalt.Dat hoorcollege van gisteren was een perfecte samenvatting van hfst 1 van haar boek, dus wat dat betreft kan je dat ook goed gebruiken naast dat klote boek.
Wat ik wel kapot irritant vind is dat we dus onze boeken als pdf moeten kopen, maar deze doodleuk zijn beveiligd zodat ik geen aantekeningen kan maken op mijn ipad. Even kijken wat ik aan die beveiliging kan doen, want dit is belachelijk.
Neger wat?quote:Op woensdag 5 september 2012 19:28 schreef Mister_Bojangles het volgende:
Hmm twijfel twijfel..
Ik heb dus een gigantisch drukke eerste periode, 4 vakken ipv. 2.
Jij deed meerdere opleidingen?quote:Op donderdag 6 september 2012 17:22 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Neger wat?
Ik had periodes van 7-9 vakken. Less whine, more work.
Negen vakken tegelijk?quote:Op donderdag 6 september 2012 17:22 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Neger wat?
Dubbele master + schakelprogramma tegelijk.quote:Op donderdag 6 september 2012 18:35 schreef Tchock het volgende:
[..]
Negen vakken tegelijk?Dat is zelfs voor een dubbele bachelor heel veel.
I'm with stupid!quote:Op donderdag 6 september 2012 17:22 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Neger wat?
Nou, het is niet zozeer alleen lezen, maar meer het lezen van alle voorgeschreven stof, de jurisprudentie leren en ook de relevante rechtsoverwegingen uit je hoofd weten ( en belangrijker nog : Deze zelf opzoeken in het arrest, niet van internet een kort samenvattinkje van een arrest halen), de opdrachten die bij de voorgeschreven stof horen voorzien van een nuttig antwoord dat ook nog enigszins juridisch is onderbouwd.. Daar ben ik per vak, per week toch wel 10 uur mee bezig ( dit is inclusief het terugkijken van het hoorcollege )..quote:Op donderdag 6 september 2012 21:02 schreef LedZep het volgende:
[..]
I'm with stupid!
Al ruim een jaar volg ik meer 8-9 vakken (tweede- en derdejaars van meerdere studies) tegelijk, dit jaar met twee scripties en studentenrechtbank erbij, zonder al te veel problemen. No offence, maar als je 8-10 uur per vak per week leestijd nodig hebt, terwijl een vak gemiddeld toch niet meer dan 60-80p per week literatuur voorschrijft, is er nog veel te verbeteren wat betreft efficiëntie en leessnelheid.
Twee dingen die ik iedereen kan aanraden, of het nu is om tijd te besparen voor meer vrije tijd en bier of voor meer vakken, zijn:
1. Verhoog je algemene leessnelheid. Download eyeQ via torrent, of zoek een andere manier. Zelfs intensief studeren kan met 40-50p per uur, globaal studerend lezen of een roman met het dubbele.
2. Studeer niet zoals je een roman leest; van linksboven naar rechtsonder en van pagina 1 naar pagina 2. Stel in je gedachten een raamwerk of boomstructuur op waarin je alles wat je leest onmiddellijk onderbrengt, zodat je hoofd- en bijzaken, hoofdregels en uitzonderingen (en uitzonderingen op uitzonderingen) meteen visualiseert. Niemand kan 500 pagina's literatuur onthouden als je het gewoon van A naar B leest.
Hoe prachtig het vakgebied van rechten ook is, de studie, met name de bachelorfase, stelt qua werklast en intensiteit uiteindelijk gewoon weinig voor, zeker in vergelijking met bètastudies. Met een beetje inzet en efficiënt werken is 100-110 ects voor iedereen mogelijk zonder al te veel concessies te maken. En als je er echt voor wilt gaan kun je daar rustig 30 ec bij optellen.
Ik ook!quote:Op donderdag 6 september 2012 22:06 schreef Paxcon het volgende:
Ben blij dat ik morgen vrij ben. Zonet een internet-opdracht gedaan voor Juridsiche Vaardigheden A waarbij je stellingen kreeg en in het wetboek moest opzoeken of ze goed of fout waren of artikels noemen waarin bepaalde informatie stond. Was best leuk
Haha jaquote:Op donderdag 6 september 2012 22:15 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik ook!
Wij hadden ook zoiets in het eerste jaar
Zie je nou wel dat het beter gaat/leuk kan zijn
Maar je hebt ook nog minstens 3 dagenquote:Op donderdag 6 september 2012 22:15 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Haha jaBen alleen wel een beetje bang voor het tempo want om alles bij te houden wil het eigenlijk wel samenvatten maar ik wil ook graag shit voor de hoorcolleges van volgende week voorbereiden zodat ik weet waar het over gaat.
Naja komt vast goed.
Ja truequote:Op donderdag 6 september 2012 22:19 schreef H-D het volgende:
[..]
Maar je hebt ook nog minstens 3 dagen
20 uur is toch geen week? Ik heb niets tegen een actief studentenleven of andere nevenactiviteiten die veel tijd vergen, maar het is natuurlijk onzin om te beweren dat 20 uur studeren per week normaal zou zijn.. tenminste wanneer je voor goede resultaten wilt gaan.quote:Op donderdag 6 september 2012 21:56 schreef Mister_Bojangles het volgende:
[..]
Nou, het is niet zozeer alleen lezen, maar meer het lezen van alle voorgeschreven stof, de jurisprudentie leren en ook de relevante rechtsoverwegingen uit je hoofd weten ( en belangrijker nog : Deze zelf opzoeken in het arrest, niet van internet een kort samenvattinkje van een arrest halen), de opdrachten die bij de voorgeschreven stof horen voorzien van een nuttig antwoord dat ook nog enigszins juridisch is onderbouwd.. Daar ben ik per vak, per week toch wel 10 uur mee bezig ( dit is inclusief het terugkijken van het hoorcollege )..
Dat vind ik helemaal niet zo belachelijk lang hoor, vooral niet als je uitgaat van het feit dat je normaal gesproken (hier dan) 2 vakken per week hebt, wat dan zou neerkomen op 20 uurtjes per week, all inclusive..
Nu heb ik dan 4 vakken, het dubbele van normaal, en dan zit je qua uren eigenlijk aan een doodordinaire standaard werkweek...
Edit : 10 uur is misschien wat overdreven, maar toch wel gewoon een ''dag'' per vak, dat wil zeggen dat ik om 11 uur 's ochtends de ub in duik en rond een uur of 6 weer naar huis ga...
Edit 2 : Jouw manier kan ook prima werken, alles tot in de details leren is gekkenwerk, maar ik heb voor mezelf ''rust'' als ik zo'n tentamen inga, dat ik toch alle stof wel heb gelezen. Anders blijft het maar een beetje de hoop dat je je op de juiste dingen hebt geconcentreerd.
Niet meteen doordraven. Het is voor jou de beste manier om grote hoeveelheden stof te verwerken. Dat maakt het niet meteen tot dè beste manier. Studeren is zo individueel. Dat verschilt gewoon per student, wat het beste werkt.quote:Op donderdag 6 september 2012 22:46 schreef LedZep het volgende:
[..]
20 uur is toch geen week? Ik heb niets tegen een actief studentenleven of andere nevenactiviteiten die veel tijd vergen, maar het is natuurlijk onzin om te beweren dat 20 uur studeren per week normaal zou zijn.. tenminste wanneer je voor goede resultaten wilt gaan.
Van 11 tot 6 noem is natuurlijk al andere koek. Niet iedereen hoeft van 8 tot 8 in de boeken te zitten, maar je kunt eerlijkheidshalve niet beweren dat een studiedag van 11 tot 6 "gigantisch druk" is. Misschien in vergelijking met de gemiddelde lambal die rechten studeert, maar niet in vergelijking met een werkend leven, en zelfs niet in vergelijking met rechtenstudenten in, om maar een land te noemen, Duitsland, waar 40 uur per week de normaalste zaak van de wereld is.
"Mijn methode" is niet bedoeld om dingen over te slaan of slechts de helft te lezen. Sneller lezen en meteen in raamwerken en hoofd- en bijzaken denken verbetert het begrip en helpt herinneren en reproduceren. Het is uiteraard niet mijn methode, het is simpelweg de beste manier om grote hoeveelheden stof te verwerken. Om een simpel voorbeeld te geven: als ik alle stof die ik nu per week doorlees, zou bestuderen op dezelfde manier als toen ik begon aan mijn studie, zou ik zelfs aan 168 uur per week niet voldoende hebben. Maar er is zoveel winst te behalen in efficiëntie en planning..
Sneller lezen zorgt ervoor dat je de stof beter onthoudt, dat is simpelweg een feit. Hoofd- en bijzaken, van hetzelfde laken een pak.quote:Op donderdag 6 september 2012 22:49 schreef H-D het volgende:
[..]
Niet meteen doordraven. Het is voor jou de beste manier om grote hoeveelheden stof te verwerken. Dat maakt het niet meteen tot dè beste manier. Studeren is zo individueel. Dat verschilt gewoon per student, wat het beste werkt.
Mwah ik vind je erg rechtlijnig maargoed.Er zijn meerdere manieren om hoofd/bijzaken te scheiden en/of effectief te studeren. Als dat voor iemand letter voor letter is kan dat ook prima zijn.quote:Op donderdag 6 september 2012 22:52 schreef LedZep het volgende:
[..]
Sneller lezen zorgt ervoor dat je de stof beter onthoudt, dat is simpelweg een feit. Hoofd- en bijzaken, van hetzelfde laken een pak.
Het is niet mijn manier, ik heb het niet uitgevonden. En iedere student moge dan anders zijn, er is niemand, met uitzondering van zij die gezegend zijn met een fotografisch geheugen, die 500 pagina's aan feitelijkheden kan onthouden door op pagina 1 te beginnen en na een eindeloze stroom woorden op pagina 500 te eindigen.
Natuurlijk verschillen individuele studiemethoden, maar dit zijn simpelweg uitgangspunten die voor iedereen gelden.
Je zal best goed bezig zijn met alle nevenfuncties en uren die je in je studie steekt, en ik durf best toe te geven dat ik onderhand ook wel eens aan wat CV versiering mag gaan beginnen, maar je komt hier wel een beetje over alsof je de zelfbekroonde ideale rechtenstudent bent die ons wel even komt vertellen hoe het allemaal moet..quote:Op donderdag 6 september 2012 22:52 schreef LedZep het volgende:
[..]
Sneller lezen zorgt ervoor dat je de stof beter onthoudt, dat is simpelweg een feit. Hoofd- en bijzaken, van hetzelfde laken een pak.
Het is niet mijn manier, ik heb het niet uitgevonden. En iedere student moge dan anders zijn, er is niemand, met uitzondering van zij die gezegend zijn met een fotografisch geheugen, die 500 pagina's aan feitelijkheden kan onthouden door op pagina 1 te beginnen en na een eindeloze stroom woorden op pagina 500 te eindigen.
Natuurlijk verschillen individuele studiemethoden, maar dit zijn simpelweg uitgangspunten die voor iedereen gelden.
Ach laat die mensen lekker zeiken en doe gewoon wat jij het fijnst vindt!quote:Op vrijdag 7 september 2012 00:03 schreef Mister_Bojangles het volgende:
[..]
Je zal best goed bezig zijn met alle nevenfuncties en uren die je in je studie steekt, en ik durf best toe te geven dat ik onderhand ook wel eens aan wat CV versiering mag gaan beginnen, maar je komt hier wel een beetje over alsof je de zelfbekroonde ideale rechtenstudent bent die ons wel even komt vertellen hoe het allemaal moet..
Ik hang een verhaal op over 4 vakken, en dat ik dat aardig druk vind, en natuurlijk komt het typische fok! instinct van enkelen weer naar voren, waardoor er klaarblijkelijk gezegd moet worden dat 4 vakken niets voorstelt, nee 8-9-10-11-12 vakken, dat is pas het echte werk..
Verder niet zo'n zin om hier een hele discussie aan op te hangen, maar ik stelde dus dat ik per vak, per week, zo'n 10 uur besteed. Eerst krijg ik commentaar dat 10 uur per vak te veel is en dat ik het allemaal helemaal anders aan moet gaan pakken en later krijg ik commentaar dat ik 20 uur per week aan de studie besteed, hetgeen weer lamballen gedrag is.. Hetgeen niet eens waar is, want 4 vakken a 10 uur gemiddeld per week, is nog altijd zo'n 40 uur per week..
1. Ik heb geen enkele nevenfunctie, en heb nooit beweerd of gesuggereerd dat ik er een heb.quote:Op vrijdag 7 september 2012 00:03 schreef Mister_Bojangles het volgende:
[..]
Je zal best goed bezig zijn met alle nevenfuncties en uren die je in je studie steekt, en ik durf best toe te geven dat ik onderhand ook wel eens aan wat CV versiering mag gaan beginnen, maar je komt hier wel een beetje over alsof je de zelfbekroonde ideale rechtenstudent bent die ons wel even komt vertellen hoe het allemaal moet..
Ik hang een verhaal op over 4 vakken, en dat ik dat aardig druk vind, en natuurlijk komt het typische fok! instinct van enkelen weer naar voren, waardoor er klaarblijkelijk gezegd moet worden dat 4 vakken niets voorstelt, nee 8-9-10-11-12 vakken, dat is pas het echte werk..
Verder niet zo'n zin om hier een hele discussie aan op te hangen, maar ik stelde dus dat ik per vak, per week, zo'n 10 uur besteed. Eerst krijg ik commentaar dat 10 uur per vak te veel is en dat ik het allemaal helemaal anders aan moet gaan pakken en later krijg ik commentaar dat ik 20 uur per week aan de studie besteed, hetgeen weer lamballen gedrag is.. Hetgeen niet eens waar is, want 4 vakken a 10 uur gemiddeld per week, is nog altijd zo'n 40 uur per week..
Echt hèquote:Op vrijdag 7 september 2012 07:40 schreef -Trinity- het volgende:
Ah, er worden weer studie-inspanningen vergeleken? Niks gemist in de afgelopen twee weken dus.
niks mis mee toch?quote:Op vrijdag 7 september 2012 07:40 schreef -Trinity- het volgende:
Ah, er worden weer studie-inspanningen vergeleken? Niks gemist in de afgelopen twee weken dus.
Alsnog gefeliciteerd met het halen dan toch.quote:Op vrijdag 7 september 2012 07:51 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Meh een zes voor Inleiding Privaatrecht. Wel verwacht gezien de dronken conclusie die ik op de open vragen had geformuleerd maar toch jammer. Het leukste vak tot nu toe
Welnee joh, iedereen doet het op z'n eigen manier en met z'n eigen mate vna inspanning.quote:Op vrijdag 7 september 2012 07:40 schreef -Trinity- het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Doei
quote:Op vrijdag 7 september 2012 14:12 schreef Duderd het volgende:
In 1992 is het hele BW herschreven en toen zou er een boek 9 komen dat alles regelde met ideeën en producten van de menselijke geest (patenten, octrooien, copyright, dat soort zaken) maar voor het gemaakt was kwam er uitgebreide Europese en mondiale wetgeving daarover dus hebben ze het in de koelkast gezetSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ok, dus eigenlijk toch niet gek dat ik dat nog niet wist na 1 weekquote:Op vrijdag 7 september 2012 14:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
In 1992 is het hele BW herschreven en toen zou er een boek 9 komen dat alles regelde met ideeën en producten van de menselijke geest (patenten, octrooien, copyright, dat soort zaken) maar voor het gemaakt was kwam er uitgebreide Europese en mondiale wetgeving daarover dus hebben ze het in de koelkast gezet
Ik heb dat in week 1 gewoon opgezocht omdat ik me afvroeg waar het ding gebleven was. Dat soort onzinfeitjes staan niet in je lesboek hoorquote:Op vrijdag 7 september 2012 14:17 schreef Duderd het volgende:
[..]
Ok, dus eigenlijk toch niet gek dat ik dat nog niet wist na 1 week
Wat niet?quote:Op vrijdag 7 september 2012 14:18 schreef eriksd het volgende:
Sterker nog, ik heb bij god geen idee waar Tchock het over heeft. Nog erger: ik heb al 2 jaar het BW niet opgeslagen
Zelfs niet voor boek 2?quote:Op vrijdag 7 september 2012 14:18 schreef eriksd het volgende:
Sterker nog, ik heb bij god geen idee waar Tchock het over heeft. Nog erger: ik heb al 2 jaar het BW niet opgeslagen
Rechtspersonen.quote:Op vrijdag 7 september 2012 14:23 schreef eriksd het volgende:
Wat moet ik met boek 2? Waar gaat het uberhaupt over?
je liegtquote:Op vrijdag 7 september 2012 14:23 schreef eriksd het volgende:
Wat moet ik met boek 2? Waar gaat het uberhaupt over?
Nee, eigenlijk niet. Heb echt geen benul van het BW.quote:
quote:Op vrijdag 7 september 2012 14:25 schreef eriksd het volgende:
Ben toch geen notaris, gek.
[..]
Nee, eigenlijk niet. Heb echt geen benul van het BW.
Uhu. Jaren geleden zoals je zelf zegt. Ik richt mij enkel en alleen op fiscaal.quote:Op vrijdag 7 september 2012 14:27 schreef Tchock het volgende:
[..]Ik geloof er weinig van. Zelfs als je er al jaren niets meer mee doet, je hebt toch gewoon aansprakelijkheidsrecht, goederenrecht, contractenrecht, PFE-recht en dat soort dingen gehad in je studie?
De laatste keer dat ik Frans had is ook vier jaar geleden. Daarom ben ik niet compleet IEDERE term vergetenquote:Op vrijdag 7 september 2012 14:29 schreef eriksd het volgende:
[..]
Uhu. Jaren geleden zoals je zelf zegt. Ik richt mij enkel en alleen op fiscaal.
Ik wel. Had er nog een 9 voor ook geloof ik. Maakt ook allemaal niet uit, als ik iets uit/van het BW wil weten loop ik wel even binnen aan de overkantquote:Op vrijdag 7 september 2012 14:29 schreef Tchock het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik Frans had is ook vier jaar geleden. Daarom ben ik niet compleet IEDERE term vergeten
Alsnog weet jij best dat vermogensrecht in 3 zit en erfrecht in 4. Kan moeilijk geloven dat een fiscalist dat nooit gebruikt ..quote:Op vrijdag 7 september 2012 14:33 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik wel. Had er nog een 9 voor ook geloof ik. Maakt ook allemaal niet uit, als ik iets uit/van het BW wil weten loop ik wel even binnen aan de overkant
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |