Deze jongen krijgt geen TBS, dat weet je hè?quote:Op maandag 3 september 2012 18:25 schreef levidirtybastard het volgende:
Ik heb me er weleens in !! Ook in bepaalde strafzaken waarbij gedetineerden dwang TBS hebben gekregen en dat is niet niks. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat het juist goed is TBS, want dan wordt het mentale probleem aangepakt. Ik vind de straf ook te kort die deze jongeman krijgt en als het aan mij ligt mag hij nog wel langer achter slot en grendel !!
Jeugd TBSquote:Op maandag 3 september 2012 19:31 schreef Tchock het volgende:
[..]
Deze jongen krijgt geen TBS, dat weet je hè?
Dat bestaat niet. Het is een mediaterm voor de zogenaamde PIJ-regeling, die in feite weinig met TBS te maken heeft.quote:
Je snapt er duidelijk helemaal geen klap van. Wat niet erg is, maar doe dan niet alsof dat wel zo is.quote:Op maandag 3 september 2012 19:40 schreef levidirtybastard het volgende:
Ja dat is inderdaad wel zo !!!!! Hoe meer ontoerekeningsvatbaar hij is hoe langer ze hem kunnen vasthouden. Hopelijk zit hij zo lang mogelijk
Dat zei ik ook niet. En hou eens op met je zee van uitroeptekens, misschien is het je opgevallen dat niemand anders ze zo onrechtmatig veel gebruiktquote:Op maandag 3 september 2012 19:53 schreef levidirtybastard het volgende:
Heb nergens gezegd dat ik dit zelf heb geschreven !!!
Dus het is eigenlijk een soort truc om onder de maximumstraffen voor jeugdigen uit te komen, waarvan in serieuze gevallen (zoals deze dus) gebruik kan worden gemaakt? Wat ik mij dan afvraag is wat er gebeurd als dat kind 18 wordt. Het is uiteraard te hopen dat het in die 3 jaar tijd enigszins gelukt is om dat kind her op te voeden, maar wat gebeurd er als duidelijk wordt dat dat niet gelukt is?quote:Op maandag 3 september 2012 19:37 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat bestaat niet. Het is een mediaterm voor de zogenaamde PIJ-regeling, die in feite weinig met TBS te maken heeft.
Nee, het is geen trucje, zeker minder dan normale TBS dat is. Het is net als TBS een maatregel om de maatschappij te beschermen. Verschil met TBS voor de rechter is echter dat de jeugdmaatregel alleen opgelegd kan worden indien de maatregel 'in het belang is van een zo gunstig mogelijke ontwikkeling' van de persoon in kwestie.quote:Op maandag 3 september 2012 20:02 schreef moussie het volgende:
[..]
Dus het is eigenlijk een soort truc om onder de maximumstraffen voor jeugdigen uit te komen, waarvan in serieuze gevallen (zoals deze dus) gebruik kan worden gemaakt?
In tegenstelling tot de modelburger die hij nu is inderdaad. Waar komt toch dat idee vandaan dat gestoorde criminelen normale mensen zijn die alleen een beetje pech hebben gehad maar met een paar bemoedigende woorden en een zo zacht mogelijke aanpak weer helemaal klaar zijn voor de maatschappij?quote:Op maandag 3 september 2012 18:21 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
En ook geen sociale contacten kan opdoen in de normale wereld, geen normaal werk kan uitvoeren, geen goede opleiding kan volgen. Ja, dat komt 10 jaar later echt prima uit de bak.
[..]
En wat wil je daar mee zeggen?
Nieuwe ronde, nieuwe kansen. We zijn nou eenmaal een beschaafd land, toch?quote:Op maandag 3 september 2012 20:02 schreef moussie het volgende:
[..]
Dus het is eigenlijk een soort truc om onder de maximumstraffen voor jeugdigen uit te komen, waarvan in serieuze gevallen (zoals deze dus) gebruik kan worden gemaakt? Wat ik mij dan afvraag is wat er gebeurd als dat kind 18 wordt. Het is uiteraard te hopen dat het in die 3 jaar tijd enigszins gelukt is om dat kind her op te voeden, maar wat gebeurd er als duidelijk wordt dat dat niet gelukt is?
Je denkt te simpel. Iemand die het niet met jou eens is vindt niet automatisch dat "gestoorde criminelen normale mensen zijn die alleen een beetje pech hebben gehad".quote:Op maandag 3 september 2012 22:40 schreef Viajero het volgende:
[..]
In tegenstelling tot de modelburger die hij nu is inderdaad. Waar komt toch dat idee vandaan dat gestoorde criminelen normale mensen zijn die alleen een beetje pech hebben gehad maar met een paar bemoedigende woorden en een zo zacht mogelijke aanpak weer helemaal klaar zijn voor de maatschappij?
Democratie in Nederland duidt op de wil en het belang van het volk in het geheel, niet op de wil van de meerderheid van het volk. Mensen opgesloten laten als dat niet in het algemeen belang is maar omdat een meerderheid dat wil, zou juist anti-democratisch zijn. Zie bijvoorbeeld artikel 50 van onze Grondwet.quote:Edit: en wat ik met die meerderheid wil zeggen is dat het vrijlaten van gestoorde criminelen niet alleen gevaarlijk maar ook anti-democratisch is.
Welke partij is er dan wel voor het levenslang opsluiten van kinderen?quote:Op maandag 3 september 2012 17:05 schreef Viajero het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, gelukkig is de VVD voor streng straffen en dat soort zaken, dus hebben ze daar hard aan gewerkt terwijl ze aan de macht waren.
Even voor de sukkels die de verkiezingsleugens van de VVD geloven en om deze reden op de VVD willen stemmen. Kijk naar resultaten, niet naar verkiezingspraatjes.
Een 14 jarige geesteszieke jongen... Wat had jij dan gedacht?quote:
Dat hij in een put vol ongebluste kalk geworpen zou worden.quote:Op dinsdag 4 september 2012 08:50 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Een 14 jarige geesteszieke jongen... Wat had jij dan gedachthoopt?
Ah okee, niets wat we serieus hoeven te nemen dus.quote:Op dinsdag 4 september 2012 08:52 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Dat hij in een put vol ongebluste kalk geworpen zou worden.
De maatschappij tegen dergelijke moordachtige gekken beschermen misschien?quote:Op dinsdag 4 september 2012 08:50 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Een 14 jarige geesteszieke jongenpsychopatische moordenaar... Wat had jij dan gedacht?
Natuurlijk wel, ik zeg het niet voor niets.quote:Op dinsdag 4 september 2012 08:53 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Ah okee, niets wat we serieus hoeven te nemen dus.
Hij heeft nu eenmaal ook rechten en kan aan het feit dat ie gek is weinig doen. Gaan ze dus proberen te behandelenquote:Op dinsdag 4 september 2012 08:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
De maatschappij tegen dergelijke moordachtige gekken beschermen misschien?
Snap ikquote:Op dinsdag 4 september 2012 08:57 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, ik zeg het niet voor niets.
Dan adviseer ik jou om het nog even terug te lezen. Het is het waard.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:01 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Snap iken in je eigen beleving zal het ook iets zijn dat gehoord dient te worden. Maar ik ben het eigenlijk alweer vergeten, zo irrelevant was je opmerking.
Hoe kom je er in godsnaam bij dat 'heel het strafrecht' overhoop moet?quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:00 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Hij heeft nu eenmaal ook rechten en kan aan het feit dat ie gek is weinig doen. Gaan ze dus proberen te behandelen
Toerekeningsvatbaarheid is en blijft de key issue. Als je dat gewijzigd wil zien betekent dit dat het complete strafrecht overhoop moet. Ben je wel een x aantal jaar verder. En moet je gaan bedenken waarop je een en ander dan gaat baseren in het vervolg.
Alleen op de daad zelf?
Kan ik je garanderen dat je in no time wederom op je achterste poten staat.
Mensen in bescherming nemen tegen zichzelf en anderen lijkt me geen strafmaatregel. Dus dat kun je doen, maar zodra de arts zegt dat je genezen bent sta je weer buiten dan.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:03 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hoe kom je er in godsnaam bij dat 'heel het strafrecht' overhoop moet?Je kan prima de leeftijd verlagen of mensen die als gevaar voor zichzelf en de maatschappij gezien worden tegen zichzelf in bescherming nemen. Dat heeft NIETS te maken met het hele strafrecht omgooien.
Ja, want het is natuurlijk onmogelijk om strafrecht los te zien van elke andere regel in dit land.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:06 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Als je een 14 jarige als volwassene aanmerkt dan kun je een 14 jarige ook niet het recht ontzeggen om te stemmen, verkiesbaar te stellen, drinken, neuken, autorijden, etc.
Als je de zaken graag kloppend houdt wel jaquote:Op dinsdag 4 september 2012 09:15 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, want het is natuurlijk onmogelijk om strafrecht los te zien van elke andere regel in dit land.
Hoe kom je hier in godsnaam bij? Dit verzin je zelf en slaat echt nergens op. En dat heb ik je al gezegd, want momenteel kan een 16-jarige ook al volgens het volwassenstrafrecht berecht worden als de ernst van de zaak daar aanleiding toe geeft en dat heeft niets te maken met dat we een 16-jarige ook moeten laten stemmen, verkiesbaar kunnen stellen (wat trouwens ook niet op je 18-e mag), autorijden etcquote:Op dinsdag 4 september 2012 09:06 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Als je een 14 jarige als volwassene aanmerkt dan kun je een 14 jarige ook niet het recht ontzeggen om te stemmen, verkiesbaar te stellen, drinken, neuken, autorijden, etc.
Ik zie niet in waarom je de berechting van moord gelijk zou willen zien met de leeftijd waarop gestemd mag worden. Daarnaast MOET er niets. Het is maar net waar de voorkeur van de maatschappij ligt. Immers bepalen die, dmv de volksvertegenwoordiging, de wetten.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:20 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Als je de zaken graag kloppend houdt wel ja
Kinderen zijn kinderen, volwassenen zijn volwassenen. Zo delen we de maatschappij (oa) in. Als je dan besluit op 1 gebied kinderen gelijk te stellen aan volwassenen, dan dien je dat op alle gebieden te doen.
Het besluit is gebaseerd op het ontnemen van het leven van een ander. Lijkt me een redelijk grondslag.quote:Dat lijkt me niet meer dan normaal.
Wat jullie willen is willekeurig met de stukken schuiven. Zo werkt het niet. Je moet je besluiten wel ergens op baseren. Dit is volstrekte willekeur om tegemoet te komen aan de verongelijktheid van de schuimbekkende massa.
Nee, mijn redenatie is dat iemand die een ander vermoord simpelweg vele rechten verspeeld. Ook het recht om minder zwaar berecht te worden.quote:Jouw redenatie is dat een kind opeens volwassen is wanneer hij moordt. Nou, dan is een kind dat ook wanneer hij neukt.
Of niet?
Natuurlijk slaat het ergens op. Er is een reden dat jeugdstrafrecht bestaat. Die reden is gelegen in de mate van toerekeningsvatbaarheid.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:21 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hoe kom je hier in godsnaam bij? Dit verzin je zelf en slaat echt nergens op.
Bepaald geen onomstreden regel is dat overigens.quote:En dat heb ik je al gezegd, want momenteel kan een 16-jarige ook al volgens het volwassenstrafrecht berecht worden als de ernst van de zaak daar aanleiding toe geeft en dat heeft niets te maken met dat we een 16-jarige ook moeten laten stemmen, verkiesbaar kunnen stellen (wat trouwens ook niet op je 18-e mag), autorijden etc
Nee, ik ben bekend met de basis. Al gezegd ook.quote:Je doet alsof je er heel wat van af weet en verwijt anderen dom te zijn en onderbuiktroep te spuien, maar je verzint gewoon zelf hele verbanden die er niet zijn.
Dus? Het haalt jouw complete redenering onderuit dat je als je iemand van 14 als volwassene straft je hem op IEDER vlak als volwassene moet behandelen, want dat doen we met 16-jarigen immers ook niet.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:29 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Natuurlijk slaat het ergens op. Er is een reden dat jeugdstrafrecht bestaat. Die reden is gelegen in de mate van toerekeningsvatbaarheid.
[..]
Bepaald geen onomstreden regel is dat overigens.
Maar 16 is nog steeds iets anders dan 14.
Blijkbaar niet, want je basisredenatie klopt gewoon niet.quote:Nee, ik ben bekend met de basis. Al gezegd ook.
Nee, jij blijft vasthouden aan een verband wat er aantoonbaar niet is! 16-jarigen kunnen als volwassenen berecht worden en hebben NIET automatisch dezelfde rechten als volwassenen.quote:Ik verzin geen verbanden die er niet zijn. De reden dat een 12 jarige allerlei zaken niet mag is min of meer dezelfde als dat we hem niet als een volwassene berechten.
Als je denkt dat dat een waanzinnige hersenschim van mij is, dan zegt dat denk ik vooral heel veel over jezelf.
Omdat er nu eenmaal een basis is waarop eea berust. Maar dat dringt maar niet door.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:27 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom je de berechting van moord gelijk zou willen zien met de leeftijd waarop gestemd mag worden. Daarnaast MOET er niets. Het is maar net waar de voorkeur van de maatschappij ligt. Immers bepalen die, dmv de volksvertegenwoordiging, de wetten.
Dus moord is moord, period? Toerekeningsvatbaarheid speelt geen rol meer?quote:Het besluit is gebaseerd op het ontnemen van het leven van een ander. Lijkt me een redelijk grondslag.
Omgekeerde wereld.quote:Nee, mijn redenatie is dat iemand die een ander vermoord simpelweg vele rechten verspeeld. Ook het recht om minder zwaar berecht te worden.
quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:35 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Omdat er nu eenmaal een basis is waarop eea berust. Maar dat dringt maar niet door.
Het is willekeur versus een solide fundering van je wetten.
Eens.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:35 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Het recht om minder zwaar berecht te worden vloeit voort uit zijn verminderde toerekeningsvatbaarheid als gevolg van zijn onvolwassenheid en geestelijke stoornis.
Daarom is het zover gekomen.
Gaan roepen dat dat niet telt omdat ie iemand vermoord heeft is regelrechte lulkoek die dwars tegen de geest van het strafrecht ingaat. Het is, zoals ik al zei, de omgekeerde wereld.
Ik moet Seksgod hierbij even bijstaan. Ik ben het namelijk wel met hem eens dat je niet zomaar voor 'moord' iemand wel volgens het volwassenrecht te bestraffen.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:30 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dus? Het haalt jouw complete redenering onderuit dat je als je iemand van 14 als volwassene straft je hem op IEDER vlak als volwassene moet behandelen, want dat doen we met 16-jarigen immers ook niet.
[..]
Blijkbaar niet, want je basisredenatie klopt gewoon niet.
[..]
Nee, jij blijft vasthouden aan een verband wat er aantoonbaar niet is! 16-jarigen kunnen als volwassenen berecht worden en hebben NIET automatisch dezelfde rechten als volwassenen.
Nee en dat is ook wet waarmee Nederland er niet heel goed op staat als je naar http://nl.wikipedia.org/w(...)rechten_van_het_kind kijkt.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:30 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dus? Het haalt jouw complete redenering onderuit dat je als je iemand van 14 als volwassene straft je hem op IEDER vlak als volwassene moet behandelen, want dat doen we met 16-jarigen immers ook niet.
Nogmaals... Een 16 jarige heeft rechten die een 14 jarige niet heeft. Er is dus wel degelijk een verband tussen rechten en toerekeningsvatbaarheid voor de wet.quote:Nee, jij blijft vasthouden aan een verband wat er aantoonbaar niet is! 16-jarigen kunnen als volwassenen berecht worden en hebben NIET automatisch dezelfde rechten als volwassenen.
Inmiddels heb ik er al 2 keer op gereageerd. Gisteren ook al. Effe de tieten van Barbie uit je ogen wrijven aub.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:38 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]Je hebt gewoon zo'n enorme plaat voor je kop dat je gewoon de feiten negeert he? HET IS AL LANG ZO MET 16-JARIGEN DUS DAT VERBAND WAT JIJ SUGGEREERT IS ER HELEMAAL NIET!!!!!!
quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:39 schreef Markeerstift het volgende:
[..]
Ik moet Seksgod hierbij even bijstaan. Ik ben het namelijk wel met hem eens dat je niet zomaar voor 'moord' iemand wel volgens het volwassenrecht te bestraffen.
Het jeugdrecht is er omdat er vanuit wordt gegaan dat kinderen nog niet (geheel) kunnen redeneren zoals volwassenen dat kunnen. Daarom kunnen kinderen ook niet stemmen: Buiten dat ze geen kennis hebben van wat er speelt in de wereld zouden ze kiezen voor snelle oplossingen met meer risico's want kinderen zijn over het algemeen meer impulsief en denken meer op korte termijn. Dit laatste kan ook het geval zijn bij het plegen van een moord.
Een kind heeft ruzie en ziet het als onontkombaar dat de ander dood moet, maar je kan je afvragen in hoeverre er nagedacht is over de gevolgen en hoe ver ze zijn in hun morele ontwikkeling. Dus hoe vervelend het ook is in dit geval, je kan niet per definitie zeggen dat dat kind heeft gehandeld als een volwassene en daarom dus ook niet berechten als een volwassene.
Hij suggereert dat het onmogelijk is een kind als volwassene te berechten omdat je dan dat kind als volwassene ziet en dus automatisch hem altijd alle volwassenen-rechten zou moeten geven.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:39 schreef Markeerstift het volgende:
[..]
Ik moet Seksgod hierbij even bijstaan. Ik ben het namelijk wel met hem eens dat je niet zomaar voor 'moord' iemand wel volgens het volwassenrecht te bestraffen.
Het jeugdrecht is er omdat er vanuit wordt gegaan dat kinderen nog niet (geheel) kunnen redeneren zoals volwassenen dat kunnen. Daarom kunnen kinderen ook niet stemmen: Buiten dat ze geen kennis hebben van wat er speelt in de wereld zouden ze kiezen voor snelle oplossingen met meer risico's want kinderen zijn over het algemeen meer impulsief en denken meer op korte termijn. Dit laatste kan ook het geval zijn bij het plegen van een moord.
Een kind heeft ruzie en ziet het als onontkombaar dat de ander dood moet, maar je kan je afvragen in hoeverre er nagedacht is over de gevolgen en hoe ver ze zijn in hun morele ontwikkeling. Dus hoe vervelend het ook is in dit geval, je kan niet per definitie zeggen dat dat kind heeft gehandeld als een volwassene en daarom dus ook niet berechten als een volwassene.
Nee je blijft negeren dat het al jarenlang zo is en dat je dus NIET automatisch allerlei andere rechten toe hoeft te kennen. Je lult gewoon maar negeert het. Ik zou dus niet de tieten van Barbie maar de stront van die pitbull van je uit je ogen wrijven.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:40 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Inmiddels heb ik er al 2 keer op gereageerd. Gisteren ook al. Effe de tieten van Barbie uit je ogen wrijven aub.
quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:39 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Nogmaals... Een 16 jarige heeft rechten die een 14 jarige niet heeft. Er is dus wel degelijk een verband tussen rechten en toerekeningsvatbaarheid voor de wet.
En dat is ook logisch. En staat dus nog steeds
quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:35 schreef kingtoppie het volgende:
Als een kind niet volledig opgegroeid is kan je hem vaak nog niet volledig verantwoordelijk voor zijn eigen daden laten zijn...
Om die reden mogen 12 jarige bepaalde ''rechten'' niet...
En om die reden berechten we ze anders als volwassenen....
Maar het verband tussen die 2 is dus indirect omdat het allebei terugslaat op onvolledige verantwoordelijkheid voor de eigen daden....
Een 16-jarige heeft NIET alle rechten van een volwassene. Geen autorijden, geen stemrecht, geen zware alcohol, niet automatisch op zichzelf wonen, leerplicht, niet verkiesbaar etcquote:Op dinsdag 4 september 2012 09:39 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Nee en dat is ook wet waarmee Nederland er niet heel goed op staat als je naar http://nl.wikipedia.org/w(...)rechten_van_het_kind kijkt.
En ik denk dat die grens van 16 niet zo heel arbitrair is. Want een 16 jarige heeft rechten die een 14 jarige niet heeftOok al eerder gezegd. Maar je bent zo enthousiast in de waan dat je iets bereikt hebt in deze discussie, dat dat je ontgaan is.
[..]
Nogmaals... Een 16 jarige heeft rechten die een 14 jarige niet heeft. Er is dus wel degelijk een verband tussen rechten en toerekeningsvatbaarheid voor de wet.
En dat is ook logisch. En staat dus nog steeds
Neequote:Op dinsdag 4 september 2012 09:43 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Een 16-jarige heeft NIET alle rechten van een volwassene. Geen autorijden, geen stemrecht, geen zware alcohol, niet automatisch op zichzelf wonen, leerplicht, niet verkiesbaar etc
Ik vind die adolescenten strafrecht wel een goedequote:Op dinsdag 4 september 2012 09:45 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Nee
Maar wel meer dan een 14 jarige. Tussencategorietje dus.
En 16 jarigen als volwassenen berechten is, zoals ik al zei, niet geheel onomstreden.
TBS kunnen ze toch gewoon zo met een muisklik verlengen oid?quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:48 schreef Donnis het volgende:
Als iemand op zo'n jonge leeftijd al een koelbloedige moord zonder enige aanleiding (hij kende het meisje niet eens) kan plegen en dan in de rechtszaal geen enkele uitleg of iets durft te geven dan haalt dat toch het bloed onder je nagels vandaan. Ik ben niet iemand die dan gelijk maar om levenslang op water en brood loopt te schreeuwen maar als de wet bepaalt dat voor dit soort zaken slechts 1 jaar cel + 2 jaar TBS mogelijk is klopt de wet gewoon niet. Met deze jongen moet je JUIST omdat hij nog jong is minstens 5 jaar aan de slag, er moeten deskundigen op zitten die hem goed in de gaten houden en als er na die 5 jaar toch nog risico voor herhaling is dan mogen zij ook bepalen dat hij nog langer behandeld moet worden.
Helaas werken er in de Jeugd-TBS alleen maar omgeschoolde MBO'ers etc, dus van een goede behandeling is totaal geen sprake. Ons rechtssysteem faalt dus gewoon, kleine straffen waar men niks van leert en dan maar de samenleving ingooien en wachten tot zijn volgende slachtoffers komen (hebben we niks geleerd van die Stanley A. en Ximena in Den Haag?) zodat hij dit keer wel echt nooit meer vrijkomt. Waardeloos.
dus van 1 jaar gevangenis straf leert men niets maar van 5-10-20 jaar wel? Het was een 14-jarige die dit pleegde hè... ik denk verder ook niet dat dit een huurmoordenaar in de dop is en vrolijk verder gaat met zijn praktijken mocht hij op vrije voeten komen. Want de straf zoals ik het begrepen heb was minimaal 2 jaar jeugd-TBS (en dan is hij 18 en wordt er verder geëvalueerd)quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:48 schreef Donnis het volgende:
Als iemand op zo'n jonge leeftijd al een koelbloedige moord zonder enige aanleiding (hij kende het meisje niet eens) kan plegen en dan in de rechtszaal geen enkele uitleg of iets durft te geven dan haalt dat toch het bloed onder je nagels vandaan. Ik ben niet iemand die dan gelijk maar om levenslang op water en brood loopt te schreeuwen maar als de wet bepaalt dat voor dit soort zaken slechts 1 jaar cel + 2 jaar TBS mogelijk is klopt de wet gewoon niet. Met deze jongen moet je JUIST omdat hij nog jong is minstens 5 jaar aan de slag, er moeten deskundigen op zitten die hem goed in de gaten houden en als er na die 5 jaar toch nog risico voor herhaling is dan mogen zij ook bepalen dat hij nog langer behandeld moet worden.
Helaas werken er in de Jeugd-TBS alleen maar omgeschoolde MBO'ers etc, dus van een goede behandeling is totaal geen sprake. Ons rechtssysteem faalt dus gewoon, kleine straffen waar men niks van leert en dan maar de samenleving ingooien en wachten tot zijn volgende slachtoffers komen (hebben we niks geleerd van die Stanley A. en Ximena in Den Haag?) zodat hij dit keer wel echt nooit meer vrijkomt. Waardeloos.
Ja en een 14-jarige mag weer als een 12-jarige. Een 18-jarige als een 16-jarige, een 21-jarige als een 18-jarige etcquote:Op dinsdag 4 september 2012 09:45 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Nee
Maar wel meer dan een 14 jarige. Tussencategorietje dus.
Dus? Het IS wel zo en het is een feit. Dat jij het omstreden vindt is irrelevant, het laat zien dat het door jou gesuggereerde verband niet bestaat.quote:En 16 jarigen als volwassenen berechten is, zoals ik al zei, niet geheel onomstreden.
Het laat zien dat het bestaande verband afgezwakt is door maatschappelijke druk. Niet dat er geen verband is, want dat verband is er gewoon.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:53 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja en een 14-jarige mag weer als een 12-jarige. Een 18-jarige als een 16-jarige, een 21-jarige als een 18-jarige etc
[..]
Dus? Het IS wel zo en het is een feit. Dat jij het omstreden vindt is irrelevant, het laat zien dat het door jou gesuggereerde verband niet bestaat.
Och, in de krant staat dat er al vanaf de basisschool problemen met hem zijn en dat hij ernstige mentale problemen heeft met psychopatische trekken.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:53 schreef Re het volgende:
[..]
dus van 1 jaar gevangenis straf leert men niets maar van 5-10-20 jaar wel? Het was een 14-jarige die dit pleegde hè... ik denk verder ook niet dat dit een huurmoordenaar in de dop is en vrolijk verder gaat met zijn praktijken mocht hij op vrije voeten komen. Want de straf zoals ik het begrepen heb was minimaal 2 jaar jeugd-TBS (en dan is hij 18 en wordt er verder geëvalueerd)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |