Bron: http://www.nrc.nl/verkiez(...)-in-forse-nederlaag/quote:Van Haersma Buma: het CDA berust nu al in een forse verkiezingsnederlaag
CDA-leider Sybrand van Haersma Buma berust in een groot zetelverlies voor het CDA en zegt dat het herstel van zijn partij nog jaren op zich zal laten wachten. “Dit is een langetermijnproject. Of we nou vijf zetels minder halen, of tien”, zegt Buma vandaag in een interview met NRC Handelsblad.
“Ik kan de peilingen ontkennen en zeggen ‘het gaat goed’. Maar ik kan ook realistisch zijn.”
De christen-democraten staan sinds de deelname aan het kabinet-Rutte in de peilingen vrij constant rond vijftien zetels, ondanks ingrijpende vernieuwingen in de partij. Bij de vorige verkiezingen, twee jaar geleden, werd de partij gehalveerd tot 21 zetels. Ook in deze verkiezingscampagne is tot nu toe geen herstel te zien. Van Haersma Buma: “Het CDA moet van ver komen.”
Gevraagd naar zijn voorkeur geeft hij kiezers het advies op de PvdA te stemmen in plaats van op de SP, en voor de VVD te kiezen in plaats van de PVV. “Middenpartijen hebben meer oog voor hoe we uit de crisis komen dan partijen op de flanken.”
Ik moet zeggen dat ik bijna medelijden met Van Haersma Buma heb; je zult maar in zijn schoenen staan...quote:Van Haersma Buma heeft kritiek op premier Rutte. Die praat volgens hem te veel over geld en te weinig over normen en waarden: “Heb je Rutte ooit over de moraal horen praten? De VVD heeft het alleen maar over de ontplooiing van het individu. [...] Als je niet ideologisch bent, heb je misschien veel vrienden maar blijft wel de vraag: wat wil je nou met het land?”
Buma zegt ook dat demissionair vicepremier Maxime Verhagen in de toekomst mogelijk weer minister wordt. Verhagen ligt slecht bij een deel van de achterban vanwege zijn voortrekkersrol bij de samenwerking met de PVV.
Zouden ze het bewust doen, denk je?quote:Op maandag 3 september 2012 15:07 schreef Wespensteek het volgende:
Mijn tip is blijf onzichtbaar want dan valt de schade nog mee.
Sportieve reactie wel...twitter:sybrandbuma twitterde op zaterdag 01-09-2012 om 22:01:08Dank voor de vele enthousiaste reacties van mijn nepvolgers op mijn sprong bij ssoz, maar het was helaas een nepbuma. #Koefnoen reageer retweet
Buma maakt, in vergelijking met CDA-figuren als Balk, Verhagen, Donner, etc etc, ook geen verkeerde indruk.quote:Op maandag 3 september 2012 15:10 schreef Elfletterig het volgende:
Overigens reageerde Buma wel sportief en gevat op de parodie in Koefnoen afgelopen zaterdag:
Zijn reactie:Sportieve reactie wel...twitter:sybrandbuma twitterde op zaterdag 01-09-2012 om 22:01:08Dank voor de vele enthousiaste reacties van mijn nepvolgers op mijn sprong bij ssoz, maar het was helaas een nepbuma. #Koefnoen reageer retweet
Het CDA begon nu niet als grootste partij aan de regering. Het is überhaupt voor het eerst sinds mensenheugenis dat het CDA als kleinste regeringspartner aan een regeer-avontuur begon.quote:Op maandag 3 september 2012 15:11 schreef Yi-Long het volgende:
Is tactiek.
Zoals ook bij alle vorige verkiezingen, trekt het CDA op deze manier de discussie van hun rol bij de vorige kabinetten bij zich weg, zodat andere partijen de schuld krijgen van al het gefaal en geblunder waardoor we nu in een crisis zitten.
Iedere keer is het de schuld van de PVDA, de PVV, D66, LPF, of whatever... maar op de een of andere manier is het nooit de schuld van de grootste partij, namelijk het CDA...(!)
Nu laten ze gewoon de concurrentie elkaar weer aanvallen, die met modder slingeren, en de zogenaamd beschaafde CDA-stemmer trapt er straks gewoonw eer in en stemt weer op de voor hun veilige keuze.
Daarnaast gaat het CDA dit keer duidelijk voor een 'socialer' gezicht wat weer meer gericht is op het 'midden' en 'samenwerken', ipv de voorgaande jaren onder Balk en Verhagen, waar het heel erg rechts was.
Tenminste, dat wil het CDA ons nu doen geloven, onder leiding van Buma.
Ik denk dat als mensen hun koopkracht plaatje zien over de periode 2013-2017 dat ze allemaal wegvluchten van het CDA.quote:Op maandag 3 september 2012 15:08 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zouden ze het bewust doen, denk je?
Klopt, en wist ik ook, maar normaal gesproken gingen ze steeds (de laatste 10-15 jaar) als grootste partij het kabinet in, en kwamen ze er telkens weer redelijk ongeschonden uit...quote:Op maandag 3 september 2012 15:18 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het CDA begon nu niet als grootste partij aan de regering. Het is überhaupt voor het eerst sinds mensenheugenis dat het CDA als kleinste regeringspartner aan een regeer-avontuur begon.
Waarom zoekt het CDA niet meer de confrontatie met de VVD? Waarom wordt het CDA wél afgestraft voor het beleid van de laatste twee jaar en de VVD niet? Waar zijn al die kiezers heen?
En als dit een bewuste tactiek is, waarom is er in de peilingen dan nog helemaal geen teken van herstel zichtbaar? Verwacht je echt dat het CDA die 21 zetels nog gaat halen of benaderen?
Omdat het gros van de Nederlandse bevolking (en dus mogelijke stemmers) luisteren naar het populistisch geneuzel?quote:Op maandag 3 september 2012 17:28 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Waarom zou je aan een moddergooi gevecht mee willen doen? Verstandige keuze van het CDA.
Helaas wel, maar daar heb ik niet zo veel mee. Ik heb liever beschaafde politici die gewoon netjes hun standpunten uitleggen. Laat ze dan maar saai overkomen in de media, boeit mij niet echt.quote:Op maandag 3 september 2012 18:22 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Omdat het gros van de Nederlandse bevolking (en dus mogelijke stemmers) luisteren naar het populistisch geneuzel?
Bron?quote:
Ehhh... Nee. Ik vraag ze met solide argumenten te komen. Dan vaar je al snel een redelijk rechte koers, die afhankelijk van je grondovertuigingen uiteraard kan verschillen, maar het lijkt tenminste ergens naarquote:Op maandag 3 september 2012 18:45 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Je vraagt een traditionele centrumpartij om of een puur linkse partij of een puur rechtse partij te worden. Wat een onzin.
Ik denk dat handelen in de recente geschiedenis een stuk meer zegt dan een verkiezingsprogramma. Meer dan een verkoopfoldertje is het niet, laten we wel zijn.quote:En wat is dit 2006? Wat heeft de deelname aan de oorlog in Irak nog met het huidige verkiezingsprogramma te maken?
Ik denk dus dat Ruth Peetoom dit stiekem niet erg vind. HB is de enige die haar nog in de weg staat om de totale heerschappij in het CDA te krijgen.quote:Op maandag 3 september 2012 15:03 schreef Elfletterig het volgende:
Een partijvoorzitter bij wie het huilen nader dan het lachen staat.
Dat is juist het probleem. Het CDA staat voor moraal en moraal staat voor oud, stoffig en bekrompen. Iets waar de huidige maatschappij gewoon niets van moet hebben. De bekrompen houding van het christelijke geloof tegenover hedendaagse zaken als abortus, homohuwelijk en drugs worden door mensen met verstand veel pragmatischer en rationeler bekeken. Randdebielen stappen over naar de PVV want die schreeuwen zo lekker wat ze willen horen en mensen die socialer of liberaal zijn maar toch meer in het centrum zitten kiezen voor pvda of d'66. De wat conservatieveren gaan voor de VVD. Verder heeft het CDA het over moraal en dat ze daar zo pal voor staan maar vervolgens gaan ze wel in zee met de PVV, waarmee ze lieten zien gewoon totaal onbetrouwbaar te zijn en ten koste van alles gewoon mee te willen blijven regeren. Dat heeft ze gelukkig ook geen goed gedaan.quote:Op maandag 3 september 2012 15:03 schreef Elfletterig het volgende:
Rutte liegt, Samsom erkent vergissing, Roemer sluit rechts blok uit, Wilders wil niet in debat met Pechtold, Van der Staaij wil geen abortus na verkrachting....
Partijen en politici zijn volop in het nieuws, maar over het CDA horen we bijna niks. Ik open dit topic, omdat het centrale CDA-topic ook geen kijkers trekt. En omdat er sprake is van een bijna bizarre situatie: de partij die jarenlang de grootste was, is bij de vorige verkiezingen gehalveerd en staat opnieuw of fors verlies. Met nog 8 campagnedagen te gaan, is er nog geen enkel teken van herstel.
Een stukje uit NRC van 30 augustus:
[..]
Bron: http://www.nrc.nl/verkiez(...)-in-forse-nederlaag/
Ik vind het fascinerend. Het zou nu toch dikke crisis moeten zijn bij het CDA? Ik zie het beeld voor me van een campagneleider die de haren uit z'n hoofd trekt, terwijl hij met z'n hoofd tegen een muur bonkt. Een partijvoorzitter bij wie het huilen nader dan het lachen staat.
Het kan toch niet anders of dit moet veel pijn doen... Ze hebben hun partijkoers verlegd, Buma won met overmacht de strijd om het lijsttrekkerschap, maar ze tellen gewoon niet mee.
Ook het (overigens terechte) pleidooi van Buma voor moraal wil maar niet op de politieke agenda komen.
[..]
Ik moet zeggen dat ik bijna medelijden met Van Haersma Buma heb; je zult maar in zijn schoenen staan...
Hoe moet het verder met het CDA? Kan de partij nog iets uit de hoge hoed toveren en zo de electorale schade op 12 september beperken? Heeft iemand welgemeende adviezen aan het adres van Buma en consorten?
Dat idee had ik ook al, Keijzer wordt even als een konijn uit de hoge hoed getoverd, wint uiteraard net niet bij de lijstrekkersverkiezingen maar is daardoor na het vertrek van buma de aangewezen persoon om het CDA te gaan leiden.quote:Op maandag 3 september 2012 19:15 schreef Hexagon het volgende:
Ik ken iemand wiens vader erg actief is in het CDA en van hem heb ik vernomen dat het CDA aanstuurt op een plek in de oppositie. Nog eens in een kabinet gaan zitten terwijl de partij ernstig met zichzelf overhoop ligt is natuurlijk desastreus. Zeker in een tijd me flinke bezuinigingen. En dan is het natuurlijk niet handig als je onmisbaar bent voor een coalitie doordat je teveel zetels hebt.
Daarnaast is het voor Ruth Peetoom ook de ideale manier om van Buma af te komen, Hij is immers de enige overgebleven in de CDA top die mede verantwoordelijk is voor dat het CDA het afgelopen kabinet ingerommeld is. Hillen, Verhagen, Bleker, Atsma, Koopmans en Donner zijn al (bijna) opgerot en nu HB nog.
Sowieso kom je in de oppositie de mooie blonde Mona Keijzer beter voor de dag dan met de saaie Buma.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |