Ja, dus? Ik zeg toch 'verder' vrij marginaal? Dat je de geschiedenis van je eigen stad niet kent is inderdaad een beetje treurig, maar vanuit het Amerikaanse perspectief kan ik het wel begrijpen. Natuurlijk hebben wij als Nederlanders de neiging om onze invloed daar te overdrijven en het zelfs schokkend te vinden als Amerikanen daar nu niks meer van lijken te weten.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 10:32 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Nieuw Amsterdam heette het, niet New York (geruild met de engelsen tegen Suriname ??)
Eigenlijk bizar dat er gewoon hele landen en steden werden geruild. Alsof het kwartet is.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 10:32 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Nieuw Amsterdam heette het, niet New York (geruild met de engelsen tegen Suriname ??)
Amsterdammers begrijpen ook niet dat de grote bloei van hun stad kwam door de val van Antwerpen (door de Spanjaarden). Zo zijn er nog zo veel historische nuances aan te brengen...quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 10:34 schreef padlarf het volgende:
[..]
Ja, dus? Ik zeg toch 'verder' vrij marginaal? Dat je de geschiedenis van je eigen stad niet kent is inderdaad een beetje treurig, maar vanuit het Amerikaanse perspectief kan ik het wel begrijpen. Natuurlijk hebben wij als Nederlanders de neiging om onze invloed daar te overdrijven en het zelfs schokkend te vinden als Amerikanen daar nu niks meer van lijken te weten.
Dat ligt dan ook iets genuanceerder. In de tweede Engels-Nederlandse oorlog hadden de Engelsen Nieuw-Amsterdam veroverd, en de Nederlanders hadden Suriname veroverd. Bij de vredesonderhandelingen werd besloten om het maar zo te houden. Het is niet zo dat Engelse bij de WIC aanklopten en vroegen of ze Nieuw Amsterdam mochten hebben in ruil voor Suriname.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 10:48 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Eigenlijk bizar dat er gewoon hele landen en steden werden geruild. Alsof het kwartet is.
Veel amerikanen kunnen geeneens Amerika op de wereldbol aanwijzen laat staan dat ze enig benul hebben van de plek waar ze wonenquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 10:02 schreef JohnDDD het volgende:
Ja, had hier vorige week een Amerikaanse vriendin, geboren en getogen in Brooklyn, op bezoek die nog nooit gehoord had van enige Nederlandse inbreng of rol in de VS in het verleden. Echt schokkend!
Daar zijn idd veel filmpjes van, zoals:Hoop dat het de goede is, kan momenteel geen geluid horen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 11:58 schreef robber57 het volgende:
[..]
Veel amerikanen kunnen geeneens Amerika op de wereldbol aanwijzen laat staan dat ze enig benul hebben van de plek waar ze wonen![]()
J. Leno is wel eens de straat op gegaan om aan voorbijgangers te vragen waar voor de hand liggende plaatsen liggen op de wereld bol, die antwoorden die er gegeven werden![]()
Nooit De Vakantieman gezien?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 11:58 schreef robber57 het volgende:
Veel amerikanen kunnen geeneens Amerika op de wereldbol aanwijzen laat staan dat ze enig benul hebben van de plek waar ze wonen![]()
J. Leno is wel eens de straat op gegaan om aan voorbijgangers te vragen waar voor de hand liggende plaatsen liggen op de wereld bol, die antwoorden die er gegeven werden![]()
Nee hoor, Wall Street is de straat waar vroeger de verdedigingsmuur langs liep.quote:
Broad is Wijd in het engels....dus een brede of wijde weg. Brood is Bread in het engels. Het was de hoofdweg vroeger richting het noorden.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 08:57 schreef Bart het volgende:
[..]
Dat schijnt ook een theorie te zijn ja. Een andere theorie is dat de bakkers vroeger aan de Broodweg zaten.
No shit. Alsof er verder helemaal geen verbasteringen in het Engels zijn.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 13:08 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Broad is Wijd in het engels....dus een brede of wijde weg. Brood is Bread in het engels.
Ik dacht echt dat ik gelijk had, maar ik moet je inderdaad gelijk geven.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 13:06 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Nee hoor, Wall Street is de straat waar vroeger de verdedigingsmuur langs liep.
Geweldig ook jaquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 12:13 schreef robber57 het volgende:
Laat hem dan helemaal zien want het is nog veeeeel erger:
Kom ik idd nu pas achter, geniaal!quote:Op maandag 24 september 2012 19:37 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Doet me denken aan het liedje If You Seek Amy van Britney Spears. Wisten jullie dat ze eigenlijk zingt: [All of the girls and all of the boys are begging to] F.U.C.K. me
'Broad' kan ook een 'meid' of 'griet' zijn, wat gebruikt werd als benaming voor prostituees. Misschien dat het ooit een red light district was?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 13:08 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Broad is Wijd in het engels....dus een brede of wijde weg. Brood is Bread in het engels. Het was de hoofdweg vroeger richting het noorden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadway_(New_York_City)quote:Broadway is a road in the U.S. state of New York. Perhaps best known for the portion that runs through the borough of Manhattan in New York City, it actually runs 15 mi (24 km) through Manhattan and The Bronx, exiting north from the city to run an additional 18 mi (29 km) through the municipalities of Yonkers, Hastings-On-Hudson, Dobbs Ferry, Irvington, Tarrytown and terminating north of Sleepy Hollow in Westchester County.[1] It is the oldest north–south main thoroughfare in New York City, dating to the first New Amsterdam settlement. The name Broadway is the English literal translation of the Dutch name, Breede weg. Broadway is known worldwide as the heart of the American theatre industry.
Oh het staat op wiki, dan moet het wel waar zijn.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 14:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadway_(New_York_City)
http://books.google.nl/bo(...)0brede%20weg&f=falsequote:Op zaterdag 6 oktober 2012 14:57 schreef Bart het volgende:
[..]
Oh het staat op wiki, dan moet het wel waar zijn.
Momentje, ik pas die pagina even aan.
http://books.google.nl/bo(...)CgBA&ved=0CC4Q6AEwAAquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 14:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://books.google.nl/bo(...)0brede%20weg&f=false
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |