abonnement Unibet Coolblue
pi_116266992
Nadat ik afgelopen jaar heb gewerkt aan een nieuw terras in de tuin Tuinklus: van border naar terras, met keermuurtjes en mogelijk dakje, was het nu de beurt aan de beschoeiing.

Deze winter ben ik, toen er ijs lag, aan het snoeien geweest; de beschoeiing was overgroeid door de daar in 1991 gepootte besjes; van die nare struiken die gemeentes ook wel in hun borders gebruiken...

Begin van de zomer heb ik de rest van de struiken en beplanting verwijderd, en ook de bestrating die ertegenaan lag.

Zo zag het er toen uit:





De overhang -over- de sloot is zo'n 20cm, en het geheel staat op het punt om in te zakken.
Niet echt representatief, gewoon gevaarlijk en sja, er moet wat aan gebeuren....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_116267083
Via Werkspot hebben we een 4-tal bedrijven offerte laten doen; er was een enorm verschil in prijs (de duurste 2x de prijs van de goedkoopste) en ook de aanpak van iedere aanbieder was totaal verschillend.

Uiteindelijk zijn we gegaan voor het bedrijf die de meest professionele -indruk- maakte, niet alleen door de aanpak bij het maken van de offerte, maar ook het hele voorkomen, hoe het bedrijf er zelf bijlag (even langsgereden en gekeken; opgeruimd en netjes) en de manier van communiceren.

Zij boden een beschoeiing aan vergelijkbaar met die van onze buren; beschoeiingsdelen van hardhout (FSC) , in de grond gedrukt tot in de zandlaag en dan op de door ons gewenste hoogte afgezaagd.
We wilden geen randafwerking; ik ga er in de komende weken een hek opzetten en wil pas daarna de houten bovenrand afwerken.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_116267151
Na een aantal weken wachten (het weiland achter het huis moest pasgemaaid EN droog zijn, en het hout moest ook nog besteld worden) kwamen afgelopen maandag de werktroepen aan en zijn ze direct begonnen met sloopwerk:



Helaas zaten de palen van de oude beschoeiing erg vast en waren ze verder behoorlijk verrot; het heeft van 8:30 tot 12:00 gekost om de oude rommel eruit te krijgen.



Om 12:00 ging de eerste nieuwe plank de grond in!

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_116267231
Omdat de oude beschoeiing zo slecht was was de ondergrond ook behoorlijk gaan verzakken en schuiven; om veilig te kunnen werken is er flink wat grond weggehaald aan de slootkant. Gevolg was een behoorlijke krater ;)



Door twee tijdelijke dammen te leggen in de sloot kon het waterpeil verlaagd worden; dat werkte makkelijker. Leuk bij effect is dat daardoor de gereedschapskoffer leek te kunnen drijven :)
Door de loop van de dag steeg het water natuurlijk wel wat, maar dit was een aanpak die ik zelf met een bootje, een paar scheppen en een grote voorhamer natuurlijk nooit zo makkelijk had kunnen doen.



Tegen het eind van dag 1 was al een mooi stuk geplaatst:



Eindresultaat zoals ik het zelf kon komen bekijken toen ik uit mijn werk kwam:

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_116267307
Ziet er goed uit, ik zou zelf alleen de horizontale lat op gelijke hoogte hebben gedaan als die van de buren.
Ik ben wel benieuwd; wat kost dit klusje ongeveer?
pi_116267419
Dag 2 konden de mannen lekker door; eerst 'sochtends het water weer weghalen...
(De altijd meedenkende buurman had besloten dat het verstandig was zijn opzet-zwembad maar eens leeg te laten lopen in het door ons afgedamde stuk sloot.... denkwerk!)



Al snel zat het hele stuk dicht; alleen nog verankeren!





En vervolgens is de grond teruggeschoven die was weggehaald, waar de sloot mee was afgedamd en een lekker stukkie extra baggerwerk ( = blije boer, was met hem afgesproken).



En vervolgens is dit aangevuld met nog zo'n 10m3 grond, geleverd door het loonbedrijf....

Eindresultaat:





Komende weken komen er updates over het afwerken, tuinpaadje erlangs, hek erop en plaatsing van een tuinkas!
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_116267586
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 13:11 schreef dynamiet het volgende:
Ziet er goed uit, ik zou zelf alleen de horizontale lat op gelijke hoogte hebben gedaan als die van de buren.
Het optische element is niet zo belangrijk; de enigen die het zien zijn zo nu en dan een schaap en een boer als ie op de tracktor zit om gras te maaien ;)

Bij de buren is de beschoeiing ook niet uitgegraven erachter; zij hebben hun wand voor de oude langs laten plaatsen. Daarom zit daar ook de verstevigende balk aan de buitenzijde.

Daarnaast heb ik het volledig overgelaten aan mijn profi-beschoeiings man; hij zei dat de verhoudingen hoogte en diepte van het geheel op deze manier versterkt moest worden.

(Financien in PM gestuurd)

[ Bericht 4% gewijzigd door fietsie op 01-09-2012 13:30:07 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_116296779
ziet er erg netjes uit!
pi_116296840
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 13:15 schreef fietsie het volgende:

Al snel zat het hele stuk dicht; alleen nog verankeren!

[
Is het geheel, verankerd?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_116296910
Ziet er goed uit!
  zondag 2 september 2012 @ 12:32:49 #11
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_116299791
@Blomke ja er zitten om de 2 meter een set palen, 1,5m uit de kant, met een trekstang.
Die palen zitten bijna 3m diep. De zandlaag onder de tuin zit op 2m (sondering laten doen) dus die palen zullen wel redelijk vast zitten ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_116299996
Stevig werk! Zal wel 10-tallen jaren meegaan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 2 september 2012 @ 12:59:06 #13
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_116300595
Het is de bedoeling dat ik er in ieder geval nooit meer wat aan hoef te doen ;)
Hoop voor het volgend noodzakelijk groot onderhoud verhuisd te zijn ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_117068438
Volgende stappen:
- Pad langs de beschoeiing leggen op zandbed, afgebakend met betonbanden.
- Broeikas plaatsen. Is reeds aangekocht, wordt op betonbanden geplaatst.
- Hek over de volle breedte plaatsen; stevig gaas-hek van 1.23m hoog
- Grond aanvullen
- Cirkel in het gras aanvullen tot ie gesloten is, gras zaaien
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  vrijdag 21 september 2012 @ 20:38:40 #15
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_117082975
zooo... heftig klusje! Goed werk! ^O^
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zaterdag 5 januari 2013 @ 22:10:41 #16
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_121209135
Vandezomer hebben we de beschoeiing aangepakt en plannen voor de inrichting van de achterkant van de tuin gemaakt, maar waren we (financieel en qua tijd) nog niet toe aan het geplande hekwerk.

Ondertussen hebben we al wel het frame van een broeikas kunnen plaatsen, en staat het glas daarvoor klaar in de schuur. Ook ben ik al wat aan het straten geweest.

Vanmorgen was dit de uitgangssituatie:



De kas, al zeker 20 jaar oud en overgenomen van een collega, staat inmiddels al weer een tijdje:



[ Bericht 12% gewijzigd door fietsie op 05-01-2013 22:23:24 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 5 januari 2013 @ 22:18:28 #17
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_121209428
Allereerst het materiaal: bij een online shop gevonden hekwerk van staaldraad met smalle rechthoeken; dan kunnen kindervoetjes er ook niet in klimmen.



Eerst maar eens een flink gat gegraven bij de hoek van de beschoeiing, ik weet niet precies meer hoe diep de balk die de beschoeiing recht houdt zit. Met behulp van een steen bleek ik precies op de juiste hoogte uit te komen...



Toen eens uitgedacht hoe ik die palen aan de beschoeiing ga bevestigen; een slotbout met alleen een ringetje zal vast resulteren in een stevig ingedeukte paal.
Daarom iets breders gezocht; op zaterdag was de vakhandel helaas al dicht voor ik de deur uit kon, dus dan maar iets van de bouwmarkt: Verzinkte haakse hoeken van 60x60mm.

Een middagje in de werkplaats later waren alle palen voorzien van gaten, versteviging en een slotbout.



Natuurlijk was het toen te donker om een paal te kunnen plaatsen; morgen daarom weer een dag!
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 6 januari 2013 @ 17:41:56 #18
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_121232399
Vanmorgen was het heerlijk weer, een zonnetje erbij maakt buiten werken altijd een stuk prettiger!
Om de buurt wat rust te gunnen om 10:00 begonnen met de voorbereidingen, zodat herrie maken was tegen 10:30 nodig was.

Het eerste deel van het hek stond al snel:



Het was wel een beetje uitzoekwerk hoe ik in mijn eentje die grote lappen hek onder controle kon houden en de kunststoffen beugels toch heel kon houden, een paar grote lijmklemmen hielpen goed.
Daarom kon ik al snel ook het tweede en derde deel van het hek plaatsen:







Achter de kas werd het wat lastiger werken; daar waar onze nieuwe beschoeiing aan die van de buurvrouw is gemaakt door de aannemer, in de zomer, zitten een aantal planken en palen onder de grond die het plaatsen van een paal moeilijk maakten. Uiteindelijk de paal een stuk ingekort, en toen paste het.




Links en rechts moesten nog wat kleine stukjes gaas gemonteerd worden om te voorkomen dat daar nog "doorheengekropen" kan worden, aan de linkerkant is goed te zien dat de schutting ook een onderhoudsbeurtje nodig heeft...



Uiteindelijk, na een beetje opruimen, kon ik dus nog even genieten van het uitzicht:



Volgende klussen:
- repareren van de schutting met de buren
- straten rond de kas
- glas in de kas plaatsen
- halfronde muurtje van de moestuin maken
- vullen met grond
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_121235235
Netjes hoor, mooi uitzicht ook!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 8 januari 2013 @ 23:00:28 #20
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_121334382
Dankje; komende jaren blijft het nog zo maar als de huizenmarkt aantrekt zullen de geldbeluste wethoudertjes dit stukkie gaan aanwijzen voor sociale woningnbouw....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 9 maart 2013 @ 20:00:41 #21
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_123838316
Na de kou van de winter en met het naderende voorjaar in het achterhoofd moest vandaag het glas maar eens in de kas!
Piet Paulusma riep gisteravond nog "Friesland houdt het droog morgen" dus vol goede moed uit bed gestapt vanmorgen...

De constatering: " dit regent nog wel even door " werd absoluut waar...

In ieder geval was dit het eindresultaat na een dag bikkelen in de kou en nattigheid:



En het geheel ligt er nu zo bij:



Volgende stap wordt nu om het stuk tussen de tuin links en de kas te voorzien van een keerwal, en de grond erachter aan te vullen om er een moestuin van te kunnen maken!
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 10 april 2013 @ 17:16:12 #22
400955 Flo1
Kleine klusster, grote dromer
pi_125117990
Fietsie,

Je beschoeiing is heel mooi geworden.
Ook wij (mijn vriend en ik) willen onze slootkant opknappen. Wij hebben al gebruikte beschoeiingsplanken gekocht (palen moeten nog gekocht worden) en zijn op zoek naar iemand die het voor ons wil plaatsen. Wij zijn benieuwd wat jij voor alles betaald heb en door wie het gedaan is.

Gr,
Flo
BE WHO YOU ARE AND SAY WHAT YOU FEEL
BECAUSE THOSE WHO MIND DON'T MATTER AND
THOSE WHO MATTER DON'T MIND.
  zondag 21 april 2013 @ 11:07:37 #23
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_125548217
Ik zat even te twijfelen of het nu in CUL of in K&W thuishoort maar " de kas doet het " :)











Waarom zit er een zwarte achterwand in de kas?
- Experimentje: is hij zo sneller opgewarmd??
- Aan die kant staat de schutting met de buren; valt dus toch vrijwel geen licht in
- Zo heb ik een plek waar ik "grote dingen" kan opbergen uit het zicht (ladder e.d.)
- Loop ook geen risico dat ik glas beschadig met die "grote dingen"
- En nu de werkelijke reden: vrij veel breuk in het glas tijdens transport, ik had eenvoudig niet genoeg glas ;)

Waarom dit topic een kick?

Ik ben begonnen met de laatste grote afwerkklus van de beschoeiing: het stuk moestuin over de volle breedte van de achterkant van de tuin. Vanavond waarschijnlijk de eerste foto's...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_125548490
Wauw, jij hebt serieus wel een tuin waar je met plezier in gaat werken volgens mij! Gaaf met dat uitzicht over het weiland!
  zondag 21 april 2013 @ 18:00:02 #25
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_125562645
Een middagje klussen verder is de afscheiding tussen grasveld en moestuin een aardig stuk op gang; helaas had ik niet genoeg kit in huis om het af te kunnen maken.













Volgend weekend verder....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')