abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103201720
Hoi,

Als fervent K&W lurker heb ik besloten om mijn klus ook maar eens te posten. Ik ben ergens in juli begonnen dus moet even een kleine achterstand inlopen in de verslaglegging / foto's.

Dit is het plan: achter onze schuur een nieuw terras op de plek waar een verhoogde border is. Het moet voor onze kleine mogelijk worden om er met een fietsje oid ook zo het gras op te kunnen.

Werktekening:

De startsituatie medio juli was het verpoten van de beplanting. Door de enorm overvloedige regen durfde ik dat wel aan:

Deze planten kwamen in een daarvoor al eerder leeggemaakt stuk van de tuin:

Met als resultaat:

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_103201909
Ik moet de grond afvoeren naar mijn schoonouders; daar gebruiken we het weer in de tuin. Ook kan ik vrij lastig bij mijn eigen achtertuin dus ik heb besloten e.e.a. ouderwets aan te pakken:
- een spitschop
- een platte schop
- een kruiwagen
- een 1000kg aanhanger

En een hoop zweten :)

Dan krijg je dus dit soort plaatjes:

Vervolgens duikt er een electra kabel op die nergens onder de vloer is terug te vinden; waar en of hij in het electra net is opgenomen weet ik op dat moment niet:

Na een aantal middagen enthousiast graven was de border leeg!

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_103202103
Door het weghalen van de bestrating ontstaat er natuurlijk ook de noodzaak om stenen op te slaan; ik heb daarom vlak bij de klus een stukje tuin leeggemaakt om een stapel te kunnen maken.

De straat ging vlot weg:

En het stapeltje stenen kreeg al een beetje een romantisch frans effect, met het zonnetje erbij:

Vervolgens ben ik ook dit deel gaan weggraven:

pi_103202294
Met een beetje doorzetten was het de afgelopen weken toch mogelijk om af en toe een droge dag te vinden; werken in de modder in de regen is namelijk wat mij betreft geen optie.

Het gat in de tuin nam langzaam grotere proporties aan:

En de stapel stenen ook:

Vervolgens met ik het paadje vanaf het terras achter de keuken gaan afgraven; het nieuwe terras komt lager te liggen dan de bestrating direct achter het huis.
Daarvoor moesten dus ook de keermuurtjes verdiept aangelegd worden:

pi_103202416
Met de buitenbocht klaar moest ik beginnen aan de (in mijn ogen) lastige binnenkant.
Dit moet een verhoogde bak gaan worden die gaat dienen als kruidentuin.

Heb je met BBQ-en altijd verse kruiden bij de hand ;)

De stenen zijn tijdens de aanleg van de tuin door een hoveniersbedrijf (ergens in 2004, voor wij de boel kochten) geplakt met kit. Ik ben daar mee verdergegaan.

Het eindresultaat:

pi_103202551
Afgelopen weekend heb ik een poging gedaan het zware graafwerk af te ronden; ik moest alleen de rand gras tot aan die mysterieuze paaltjes nog afgraven. Mijn vader is komen helpen; zondag aan het einde van de middag was het klaar:

pi_103202596
De volgende stappen zijn nu om een hardhouten rand langs het gras te maken (om te voorkomen dat de stenen het relatief zachte gras in gaan zakken) en een flinke lading zand vanaf de straat naar de achtertuin kruien....
  maandag 17 oktober 2011 @ 22:40:13 #8
149959 SQ
snelle trees
pi_103214647
Flinke klus! Ben benieuwd naar het eindresultaat :) .
disclaimer
pi_103284010
Volgens de klus-administratie zijn er inmiddels 100 kruiwagens grond afgevoerd, en zo'n 5 in de tuin zelf verspreid....
pi_103415429
Je rug!!!!!! Djeeeee, wat een hoop gegraaf
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 18:32:43 #11
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_103423196
Vandaag zand laten komen; uit 2 aanhangers haalde ik uiteindelijk 38 volle kruiwagens zand:

En inderdaad begint mijn rug (en ook andere lichaamsdelen) wel beetje te protesteren....
Maar t is allemaal voor een goed doel he ;)
pi_103423623
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 18:32 schreef fietsie het volgende:
Vandaag zand laten komen; uit 2 aanhangers haalde ik uiteindelijk 38 volle kruiwagens zand:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En inderdaad begint mijn rug (en ook andere lichaamsdelen) wel beetje te protesteren....
Maar t is allemaal voor een goed doel he ;)
ziet er netjes uit, en een kuub grond is ca 15 kruiwagens dus tel maar uit
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Milf zaterdag 22 oktober 2011 @ 23:02:10 #13
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_103433857
Wat een karwei!

Ben benieuwd naar het eindresultaat! :)
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  zondag 30 oktober 2011 @ 17:16:36 #14
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_103749202
Het is weer weekend en het regent niet; ik kan weer verder vandaag!
Vanmorgen "heerlijk gewekt" om 5:45 door een wakkere jongedame van anderhalf, maar rond een uur of 10 toch de stoute schoenen aangetrokken en naar buiten, aan het werk!

Met een grondboor heb ik gaten geboord voor de paaltjes van 1 meter die ik om de 50 cm heb neergezet; wel wat zwaar allemaal maar dan zit het tenminste lekker vast...

Na twee uurtjes doorwerken stonden er 14 paaltjes in de grond, min of meer in een cirkel.
Dat min of meer werd veroorzaakt door brokken asfalt (?!?!?!) die ik tussen de 50 en 75cm diepte tegenkwam met de grondboor....

zondag 30 oktober 2011 @ 17:20:57 #15
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_103749333
Na de middag weer lekker aan de gang; de lange planken die al klaarlagen in het zand vastbouten aan de paaltjes; een hoop geknoei met rottige lijmklemmen (ik moet eens goede kopen....) later zat het op zijn plaats.

Om een beetje een idee te krijgen van het beoogde resultaat ook even lopen knoeien met wat zand en de steentjes:

En na het opruimen (en laatste keer grasmaaien van het jaar) is het eindresultaat best aardig:

Binnenkort nog maar eens wat zand laten komen en een beslissing nemen over de bestrating....
  zondag 30 oktober 2011 @ 17:42:26 #16
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_103750083
Zo jij bent weer lekker bezig geweest vandaag ^O^
  maandag 21 november 2011 @ 12:58:35 #17
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_104625492
Ik heb even kluspauze: eerst moeten de juiste stenen worden aangekocht voor ik verder kan....
  maandag 21 november 2011 @ 13:21:36 #18
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_104626306
Ja genoeg over dat graven enzo, waar dient die kabel nu voor?
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  maandag 21 november 2011 @ 13:45:31 #19
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_104627114
Die kabel doet helemaal njente. Er zit geen spanning op, hij is onder de vloer in huis niet op te duikelen en het is dus totaal onbekend wat ie daar doet.
  zondag 22 april 2012 @ 20:56:42 #20
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_110647679
De natte wintermaanden, gevolgd door de lekkere kou in februari hebben dit project even stilgelegd.

Afgelopen weken hebben we gezocht naar de bestrating die we wilden en uiteindelijk gevonden: een combinatie van de oude bestrating en nieuwe, eenvoudige, flagstones.

Dit weekend de voorbereidingen gedaan; bepaald hoe hoog de verschillende stenen precies moeten komen en de rand met "oude" bestrating gemaakt.

Een kleine fotoimpressie volgt.
  zondag 22 april 2012 @ 21:11:11 #21
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_110648688
Omdat er wat rare hoekjes inzitten en onze stenen verschillende diktes hebben zijn we vanmorgen begonnen om te proberen welke layout het meest rustige beeld geeft.

Dit was niet echt wat ik wilde, dus een tweede poging:

(Helaas overbelicht)

Ook dit was nog niet helemaal hoe het er uit moest gaan zien, dus nog maar eens een poging:

Dit is hoe we nu verder willen gaan; met een sierrandje van 2 steentjes breed rondom, en een brede rand met klinkertjes voorlangs.

(Voor de experts: de flagstones liggen los, wiebelig, en nog niet op een glad zandbed. Ze liggen er nu alleen maar even voor de maat en om een rechte rand te krijgen. En natuurlijk om in te schatten hoe het zand moet komen te liggen).
  zondag 22 april 2012 @ 21:16:54 #22
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_110649058
Dus dan maar aan de slag: dit weekend de rondlopende rand erin, vandeweek s'avonds het sierrandje langs de schuur en de "helling" en dan komend weekend (met hulp) de flagstones erin en al het knip- en zaagwerk doen.

Halverwege:

En om 18:00 kon ik gaan opruimen:

zondag 22 april 2012 @ 21:17:32 #23
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_110649103
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 21:16 schreef fietsie het volgende:
Dus dan maar aan de slag: dit weekend de rondlopende rand erin, vandeweek s'avonds het sierrandje langs de schuur en de "helling" en dan komend weekend (met hulp) de flagstones erin en al het knip- en zaagwerk doen.

Halverwege:

[ afbeelding ]

En om 18:00 kon ik gaan opruimen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Nogmaals: de flagstones gaan er nog een keer uit.

Conclusie: er moet deze week nog een kar zand komen....
pi_110649400
Let op met beschadiging van de stenen, dit blijf je lang terug zien.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 22 april 2012 @ 21:28:00 #25
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_110649831
Ja de klinkertjes hebben leuke krasjes ;)
Krijg je met een stalen straathamer; voor de flagstones komt er een rubberen modelletje (ik had er een maar die is verdwenen).

De klinkertjes had ik al 2x eerder gebruikt; de krasjes daarop zijn met een paar weken wel weg.
De beschadigingen op de klinkertjes waren vanavond na een buitje al een eind minder; de flagstones zijn een budgetmodelletje. Die worden behandeld met een impregneermiddel waarna alle lichtgekleurde krassen (als het goed is) weg zouden moeten zijn....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')