http://www.nu.nl/economie(...)eft-opendraaien.htmlquote:Europa kan geldkraan wat IMF betreft opendraaien
WASHINGTON - Volgens het Internationaal Monetair Fonds (IMF) is er ruimte voor Europese overheden om meer geld in de economie te pompen omdat de inflatie afneemt. Dat zei de geldschieter donderdag.
''We kijken uit naar verder commentaar van de Europese Centrale Bank over de voorwaarden waaronder deze uitzonderlijke steun kan worden verleend'', aldus een zegsman van het IMF.
De woordvoerder herhaalde dat het IMF geen gesprekken voert met Spanje over steun.
''Het is aan Madrid om te bepalen of ze bij de Europese Unie aankloppen om geld voor hun economische doelstellingen.''
Volgende week keert het IMF terug naar Athene om te zien in welke mate Griekenland vooruitgang boekt met het terugdringen van de schuldenlast en de invoering van structurele hervormingen
Als inflatie toeneemt draaien ze dat proces gewoon weer om. "Geld printen" (wat niet geld printen is maar wel zo wordt genoemd) is om de economie een kickstart te geven. Als de economie weer werkt haal je het overtollige geld weer uit het systeem. Dat is de gedachte achter quantitative easing.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 18:48 schreef De_Dakgoot het volgende:
oké stel ze zetten de kraan wagenwijd open, dan is na een paar jaar al je geld toch niks meer waard omdat er een overvloed aan geld is?
maar als er zo simpel gedacht wordt dan betekent het geld uit de economie / het systeem halen toch weer een achteruitgang en ben je tov de beginsituatie niks opgeschoten?quote:Op donderdag 30 augustus 2012 18:50 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Als inflatie toeneemt draaien ze dat proces gewoon weer om. "Geld printen" (wat niet geld printen is maar wel zo wordt genoemd) is om de economie een kickstart te geven. Als de economie weer werkt haal je het overtollige geld weer uit het systeem. Dat is de gedachte achter quantitative easing.
Neen. Als je daardoor het vertrouwen terug kunt winnen, en de zaak op gang kunt helpen, dan overleeft het die tweede actie wel. Dat is in ieder geval de gedachte.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 19:08 schreef SuperImposed het volgende:
[..]
maar als er zo simpel gedacht wordt dan betekent het geld uit de economie / het systeem halen toch weer een achteruitgang en ben je tov de beginsituatie niks opgeschoten?
maar het vertrouwen kan dan toch ook weer weggaan bij het uit de economie halen van het geld?quote:Op donderdag 30 augustus 2012 19:11 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
Neen. Als je daardoor het vertrouwen terug kunt winnen, en de zaak op gang kunt helpen, dan overleeft het die tweede actie wel. Dat is in ieder geval de gedachte.
Nee want bij een goed lopende economie is de omlooptijd van geld korter dan bij een matige economie. Daardoor is er minder geld nodig.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 19:08 schreef SuperImposed het volgende:
[..]
maar als er zo simpel gedacht wordt dan betekent het geld uit de economie / het systeem halen toch weer een achteruitgang en ben je tov de beginsituatie niks opgeschoten?
Je hebt bij Economie nu eenmaal te maken met een psychologisch aspect. Dat betekent niet direct dat je je verheven hoeft te voelen boven economenquote:Op donderdag 30 augustus 2012 19:19 schreef SuperImposed het volgende:
[..]
maar het vertrouwen kan dan toch ook weer weggaan bij het uit de economie halen van het geld?
wat zijn dit voor gekke theorieën, bij exacte studies kom je met dit soort soft geredeneer echt niet weg, maar bij economie blijkbaar wel.
maar het lijkt jij dan toch wel een foutje in het model, dat bedoel ik te zeggenquote:Op donderdag 30 augustus 2012 19:22 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
Je hebt bij Economie nu eenmaal te maken met een psychologisch aspect. Dat betekent niet direct dat je je verheven hoeft te voelen boven economistenHet is geen exacte theorie. Het is een model!
Nee. Een onzekerheid in het model. Daarom zijn er mensen die het eens danwel oneens zijn met het Keynesiaanse model. Echter, weten we nu, dat het Keynesiaanse model achterhaald is. Toch heeft Keynes een belangrijke basis gelegd voor de macro economie zoals die nu onderwezen wordt.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 19:26 schreef SuperImposed het volgende:
[..]
maar het lijkt jij dan toch wel een foutje in het model, dat bedoel ik te zeggen
maar waarom krijgt de economie dan een kick start wanneer de overheid er geld in stopt en maakt het dan uit hoe de overheid aan dat geld is gekomen?quote:Op donderdag 30 augustus 2012 19:22 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Nee want bij een goed lopende economie is de omlooptijd van geld korter dan bij een matige economie. Daardoor is er minder geld nodig.
Geen idee.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 20:29 schreef SuperImposed het volgende:
[..]
maar waarom krijgt de economie dan een kick start wanneer de overheid er geld in stopt en maakt het dan uit hoe de overheid aan dat geld is gekomen?
dus het model is achterhaalt maar toch geloven de zuidelijke landen er in en willen geld in de economie pompen ? Raarquote:Op donderdag 30 augustus 2012 19:29 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
Nee. Een onzekerheid in het model. Daarom zijn er mensen die het eens danwel oneens zijn met het Keynesiaanse model. Echter, weten we nu, dat het Keynesiaanse model achterhaald is. Toch heeft Keynes een belangrijke basis gelegd voor de macro economie zoals die nu onderwezen wordt.
mwah, inflatie is geldhoeveelheid maal geldsnelheid.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 18:48 schreef De_Dakgoot het volgende:
oké stel ze zetten de kraan wagenwijd open, dan is na een paar jaar al je geld toch niks meer waard omdat er een overvloed aan geld is?
als je het leent aan de banken en ze doen er niks mee, waarom heb je het dan aan ze geleend?quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 12:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mwah, inflatie is geldhoeveelheid maal geldsnelheid.
Als je geld maakt en dat aan banken leent en die houden dat in hun bezit, gebeurt er niet zoveel met de inflatie.
Ik zou je vraag omdraaien: Waarom lenen banken geld als ze er niets mee willen doen? (Je kunt eenmaal moeilijk iemand dwingen om te lenen).quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 19:38 schreef SuperImposed het volgende:
[..]
als je het leent aan de banken en ze doen er niks mee, waarom heb je het dan aan ze geleend?
Basel 3. Dat geleende geld investeren in iets wat geld oplevert (geen particuliere of bedrijfsleningen iig). Bijvoorbeeld uitlenen aan andere banken, die het op hun beurt weer uitlenen en zo rondpompen. Zolang het geld niet bij burgers komt stijgt de inflatie nauwelijks.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 19:38 schreef SuperImposed het volgende:
[..]
als je het leent aan de banken en ze doen er niks mee, waarom heb je het dan aan ze geleend?
Daar heb je niks aan, want met geleend geld verhoog je je eigen vermogen niet, en dat is wat moet volgens basel 3.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 20:26 schreef miro86 het volgende:
[..]
Ik zou je vraag omdraaien: Waarom lenen banken geld als ze er niets mee willen doen? (Je kunt eenmaal moeilijk iemand dwingen om te lenen).
Qua antwoord zou je dan denken aan verbetering van de liquiditeitspositie en alles wat daaraan afhangt.
De economie krijgt dus helemaal niet de gewenste kickstart zoals in eerste instantie beoogd werd. Dat effect zou alleen optreden als er een levendige vraag naar krediet zou zijn. De economie zoals we die nu kennen kan beter beschreven worden als een die verzadigd is met krediet. Wat er nu echter gebeurt is dat de ECB voor megabedragen collateral heeft opgekocht en het via QE nieuw gecreerde geld via de banken in de omloop probeert te brengen. In plaats van dat banken dat geld onderling en naar klanten toe uitlenen stallen ze dat geld grotendeels weer bij de ECB op zeer laag renderende deposito's. In dit geval maakt het dus veel uit waar dat geld vandaan komt want in de tussentijd loopt de ECB risico op het onderpand zonder dat de economie er netto iets mee opschiet. Als de ECB mogelijke verliezen (door defaults etc.) niet op natuurlijke wijze kan incasseren dan treedt de belastingbetaler hiervoor op door hogere belastingen of door permanente inflatie. In beide gevallen is datquote:Op donderdag 30 augustus 2012 20:29 schreef SuperImposed het volgende:
maar waarom krijgt de economie dan een kick start wanneer de overheid er geld in stopt en maakt het dan uit hoe de overheid aan dat geld is gekomen?
Ik heb het over de liquiditeitspositie, niet over kapitaal. Beide zijn in Basel3 - de LCR en NSFR.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 21:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daar heb je niks aan, want met geleend geld verhoog je je eigen vermogen niet, en dat is wat moet volgens basel 3.
En zo werkt dat dus niet. Deflatie is de grootste vijand van het kapitalistische systeem en zeer moeilijk uit te raken. Bernanke heeft zijn phD geschreven over de anticipatie van de Fed op de grote depressie en is een groot voorstander van de economie verbeteren d.m.v. artificiële inflatie. Het probleem is echter dat dit een tijdelijke oplossing is en zeer gecompliceerd is om onder controle te houden. Dat is precies wat momenteel gaande is. Geldverruiming wordt gezien als heroïne door de financiële markten en net als een junkie, is er telkens een nieuwe dosis nodig.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 18:50 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Als inflatie toeneemt draaien ze dat proces gewoon weer om. "Geld printen" (wat niet geld printen is maar wel zo wordt genoemd) is om de economie een kickstart te geven. Als de economie weer werkt haal je het overtollige geld weer uit het systeem. Dat is de gedachte achter quantitative easing.
persoonlijk vind ik dat de geldhoeveelheid in lijn moet liggen met de grote van de economie, dus als de economie groeit dan moet de geldhoeveelheid ook groeien en als die krimpt dan moet de geldhoeveelheid ook krimpen.quote:Op zaterdag 1 september 2012 11:05 schreef Dvm86 het volgende:
De economie wordt dus door geldcreatie om gang gehouden, zou zonder instorten, maar is verre van een houdbare oplossing. Niemand heeft een echte oplossing... dat is een beetje het probleem wat we nu ondervinden.
Echt waar, is dat alom geaccepteerd? Volgens mij zijn er namelijk nog steeds kampen in de economie, tussen zij die geloven en zij die niet geloven.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 19:29 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
Nee. Een onzekerheid in het model. Daarom zijn er mensen die het eens danwel oneens zijn met het Keynesiaanse model. Echter, weten we nu, dat het Keynesiaanse model achterhaald is. Toch heeft Keynes een belangrijke basis gelegd voor de macro economie zoals die nu onderwezen wordt.
Je hebt gelijk. Ik spreek hier meer voor mijn eigen visie. Er zijn zeker nog veel aanhangers van het Keynesiaanse model. Die zijn nu zelfs meer in opkomst, nadat het een tijdje "uit de mode" is geweest.quote:Op zaterdag 1 september 2012 14:40 schreef Meneerik2 het volgende:
[..]
Echt waar, is dat alom geaccepteerd? Volgens mij zijn er namelijk nog steeds kampen in de economie, tussen zij die geloven en zij die niet geloven.
Maar ik ben oprecht benieuwd: Hoe is bewezen dat het model achterhaald is?
Dus het is ook niet bewezen dat het achterhaald is? Jammer, een wat meer eenduidige visie zal al heel wat helpen in de wereldpolitiek/-economiequote:Op zaterdag 1 september 2012 14:41 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Ik spreek hier meer voor mijn eigen visie. Er zijn zeker nog veel aanhangers van het Keynesiaanse model. Die zijn nu zelfs meer in opkomst, nadat het een tijdje "uit de mode" is geweest.
Tsja. Dat is nu juist het probleem. Er is verdeeldheid over de juiste werkwijze. Het is juist de onzekerheid over de toekomst, die de keuzes nu zo lastig maakt.quote:Op zaterdag 1 september 2012 14:42 schreef Meneerik2 het volgende:
[..]
Dus het is ook niet bewezen dat het achterhaald is? Jammer, een wat meer eenduidige visie zal al heel wat helpen in de wereldpolitiek/-economie
Ook al is de markt beter in het alloceren van geld dan de overheid, dan nog zou keynes toch wel kloppen vanuit de gedachte van 'de economie aanzwengelen'?quote:Op zaterdag 1 september 2012 19:34 schreef Arkai het volgende:
Er is een hele goede reden waarom de Keynesiaanse theorie achterhaald is voor volwassen economieen en dat is vanuit de gedachte dat de overheid geld beter kan alloceren dan de vrije markt. Het is echter onzinnig om te denken dat dit kan zolang er concurrentie heerst in het bedrijfsleven en marktaandelen rijkelijk verzadigd zijn. Hoe is het anders te verklaren dat verliesgevende staatsbedrijven floreren onder privaat bewind en communistische regimes geen 60 jaar stand houden?
Jaquote:Op zaterdag 1 september 2012 20:54 schreef Meneerik2 het volgende:
[..]
Ook al is de markt beter in het alloceren van geld dan de overheid, dan nog zou keynes toch wel kloppen vanuit de gedachte van 'de economie aanzwengelen'?
Maar dit hele gesprek begon omdat jij zei dat je vond dat Keynes' theorie achterhaald zou zijn. Zou je dat willen uitleggen?quote:Op zaterdag 1 september 2012 21:02 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
JaKeynes was de eerste die tegen de klassieke economen inging en benadrukte dat een macro-economie anders werkt dan een micro-economie. Voor Keynes dacht men dat, omdat het aanbod zijn eigen vraag creeert, er geen langdurige macro-economische onevenwichten zouden kunnen zijn tussen vraag en aanbod. Keynes ging hier tegenin door te veronderstellen dat de macro-economie geen simpele optelsom is van een aantal micro-economieën. In het model van Keynes kan een uiteindelijk "evenwicht" dus ook gepaard gaan met een hoge werkloosheid.
Juist deze analyse leidde ertoe dat de overheid een (grote) rol kan en moet vervullen tijdens een crisis. De overheid moet zegmaar de neerwaartse spiraal "doorbreken". Dus, tijdens recessies liet men de overheidsuitgaven toenemen. Tijdens hoogconjunctuur zou men het tegenovergestelde moeten doen, maar dit was minder populair. Dit gebeurde dus vaak niet.
Keynes was heel belangrijk voor de macro-economie zoals we die nu kennen. Hij heeft het zeg maar "uitgevonden". Maar er is ook veel veranderd, met name door de EU. Zijn kijk op de macro-economie klopt denk ik nog steeds, maar de theorie moet wel in het huidig perspectief geplaatst worden. Ik zie het een beetje als de bijbel. Die moet je ook niet te letterlijk nemen, aangezien het geschreven is in een heel andere tijd. Wat wel de juiste oplossing voor de huidige crisis is weet ik niet. Wellicht een combinatie.quote:Op zaterdag 1 september 2012 21:08 schreef Meneerik2 het volgende:
[..]
Maar dit hele gesprek begon omdat jij zei dat je vond dat Keynes' theorie achterhaald zou zijn. Zou je dat willen uitleggen?
Ik denk dat Keynes', uitgaande van overheden met schulden als die in Europa (of de USA) niet werkt omdat je al van een onzekere positie (je staat immers schuld) geld gaat lenen om wellicht uit de onzekere positie te komen. Dat + de afhankelijkheid van een (klein) land van de wereldeconomie doet mij denken dat nu, voor Europa, Keynes niet de oplossing is.quote:Op zaterdag 1 september 2012 21:13 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
Keynes was heel belangrijk voor de macro-economie zoals we die nu kennen. Hij heeft het zeg maar "uitgevonden". Maar er is ook veel veranderd, met name door de EU. Zijn kijk op de macro-economie klopt denk ik nog steeds, maar de theorie moet wel in het huidig perspectief geplaatst worden. Ik zie het een beetje als de bijbel. Die moet je ook niet te letterlijk nemen, aangezien het geschreven is in een heel andere tijd. Wat wel de juiste oplossing is weet ik niet. Wellicht een combinatie.
Maar ik ben een econoom in opleiding, dus ik discussieer slechts meeVind het gewoon interessant. Wat denk je er zelf van?
Daar kan ik me ook wel in vinden. De Keynesiaanse theorie kan werken, maar alleen als de omstandigheden daar juist voor zijn. En voor Nederland is dat niet het geval. Wellicht dat het vanuit Europa wel zou kunnen werken, maar dan blijf je met het punt van de reeds opgebouwde schuld zitten. Het is een groot risico.quote:Op zaterdag 1 september 2012 21:16 schreef Meneerik2 het volgende:
[..]
Ik denk dat Keynes', uitgaande van overheden met schulden als die in Europa (of de USA) niet werkt omdat je al van een onzekere positie (je staat immers schuld) geld gaat lenen om wellicht uit de onzekere positie te komen. Dat + de afhankelijkheid van een (klein) land van de wereldeconomie doet mij denken dat nu, voor Europa, Keynes niet de oplossing is.
Maar voor een land als China zou het wel kunnen werken, mits consequent doorgevoerd.
En dat is hoe ik er over denk
En baseer je die uitspraak op gevallen uit de geschiedenis zoals met de Franse assignat, de peso in Argentinië, Weimar, of Zimbabwe?quote:Op donderdag 30 augustus 2012 18:50 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Vergelijk je nu de 's werelds sterkste economie met die van 2007 Zimbabwe (95% werkloosheid) en de Weimar republiek(hele land in staking na een wereld oorlog, 0 belastinginkomsten).quote:Op zondag 2 september 2012 13:30 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
En baseer je die uitspraak op gevallen uit de geschiedenis zoals met de Franse assignat, de peso in Argentinië, Weimar, of Zimbabwe?
Of had men daar de simpele gedachte van dan "draaien ze dat proces gewoon weer om" toen gewoon niet begrepen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |