abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 augustus 2012 @ 18:31:52 #1
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_116196330
quote:
Europa kan geldkraan wat IMF betreft opendraaien

WASHINGTON - Volgens het Internationaal Monetair Fonds (IMF) is er ruimte voor Europese overheden om meer geld in de economie te pompen omdat de inflatie afneemt. Dat zei de geldschieter donderdag.

''We kijken uit naar verder commentaar van de Europese Centrale Bank over de voorwaarden waaronder deze uitzonderlijke steun kan worden verleend'', aldus een zegsman van het IMF.

De woordvoerder herhaalde dat het IMF geen gesprekken voert met Spanje over steun.

''Het is aan Madrid om te bepalen of ze bij de Europese Unie aankloppen om geld voor hun economische doelstellingen.''

Volgende week keert het IMF terug naar Athene om te zien in welke mate Griekenland vooruitgang boekt met het terugdringen van de schuldenlast en de invoering van structurele hervormingen
http://www.nu.nl/economie(...)eft-opendraaien.html

Niet de eerste keer dat dit geroepen wordt: de overheid moet meer geld in de economie pompen, maar waarom zou dat werken ? Immers om aan dat geld te komen moet de overheid immers de economie eerst belasten wat weer slechts is voor de economie. Of zie ik iets over het hoofd?
pi_116197220
oké stel ze zetten de kraan wagenwijd open, dan is na een paar jaar al je geld toch niks meer waard omdat er een overvloed aan geld is?
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 18:50:53 #3
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_116197326
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 18:48 schreef De_Dakgoot het volgende:
oké stel ze zetten de kraan wagenwijd open, dan is na een paar jaar al je geld toch niks meer waard omdat er een overvloed aan geld is?
Als inflatie toeneemt draaien ze dat proces gewoon weer om. "Geld printen" (wat niet geld printen is maar wel zo wordt genoemd) is om de economie een kickstart te geven. Als de economie weer werkt haal je het overtollige geld weer uit het systeem. Dat is de gedachte achter quantitative easing.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 18:51:21 #4
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_116197346
Keynesiaanse theorie :) Daarom.
Ze keek me smerig aan ik vond 'm zelf nog zo subtiel
maar ze kon ze niet waarderen, grappen over Tsjernobyl
pi_116197488
Wat we de laatste tijd hebben gedaan is exact hetzelfde, maar dan door middel van (te) lage rentes en oplopende overheidstekorten. En dat werkt fantastisch! Het probleem is dat veel partijen (lees: banken en inmiddels ook overheden) inmiddels failliet zijn, maar niemand de waarheid onder ogen durft te zien.

Sowieso los je een overschot aan schulden niet op door nog meer schulden aan te gaan. Dat al die Keynesiaande clowns hun onzin kritiekloos mogen spuien is een grote faal van de media. Schulden saneren moet het motto zijn; eerst de rotte plekken wegsnijden en dan kunnen we weer gezond verder.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 19:08:00 #6
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_116198011
quote:
99s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 18:50 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Als inflatie toeneemt draaien ze dat proces gewoon weer om. "Geld printen" (wat niet geld printen is maar wel zo wordt genoemd) is om de economie een kickstart te geven. Als de economie weer werkt haal je het overtollige geld weer uit het systeem. Dat is de gedachte achter quantitative easing.
maar als er zo simpel gedacht wordt dan betekent het geld uit de economie / het systeem halen toch weer een achteruitgang en ben je tov de beginsituatie niks opgeschoten?
  donderdag 30 augustus 2012 @ 19:11:54 #7
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_116198152
quote:
5s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:08 schreef SuperImposed het volgende:

[..]

maar als er zo simpel gedacht wordt dan betekent het geld uit de economie / het systeem halen toch weer een achteruitgang en ben je tov de beginsituatie niks opgeschoten?
Neen. Als je daardoor het vertrouwen terug kunt winnen, en de zaak op gang kunt helpen, dan overleeft het die tweede actie wel. Dat is in ieder geval de gedachte.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 19:19:45 #8
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_116198526
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:11 schreef U.N.K.L.E. het volgende:

[..]

Neen. Als je daardoor het vertrouwen terug kunt winnen, en de zaak op gang kunt helpen, dan overleeft het die tweede actie wel. Dat is in ieder geval de gedachte.
maar het vertrouwen kan dan toch ook weer weggaan bij het uit de economie halen van het geld?
wat zijn dit voor gekke theorieën, bij exacte studies kom je met dit soort soft geredeneer echt niet weg, maar bij economie blijkbaar wel.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 19:22:37 #9
344884 monkyyy
pi_116198658
quote:
5s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:08 schreef SuperImposed het volgende:

[..]

Nee want bij een goed lopende economie is de omlooptijd van geld korter dan bij een matige economie. Daardoor is er minder geld nodig.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 19:22:56 #10
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_116198669
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:19 schreef SuperImposed het volgende:

[..]

maar het vertrouwen kan dan toch ook weer weggaan bij het uit de economie halen van het geld?
wat zijn dit voor gekke theorieën, bij exacte studies kom je met dit soort soft geredeneer echt niet weg, maar bij economie blijkbaar wel.
Je hebt bij Economie nu eenmaal te maken met een psychologisch aspect. Dat betekent niet direct dat je je verheven hoeft te voelen boven economen ;) Het is geen exacte theorie. Het is een model!

[ Bericht 0% gewijzigd door U.N.K.L.E. op 30-08-2012 19:25:53 (typo) ]
  donderdag 30 augustus 2012 @ 19:26:08 #11
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_116198806
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:22 schreef U.N.K.L.E. het volgende:

[..]

Je hebt bij Economie nu eenmaal te maken met een psychologisch aspect. Dat betekent niet direct dat je je verheven hoeft te voelen boven economisten ;) Het is geen exacte theorie. Het is een model!
maar het lijkt jij dan toch wel een foutje in het model, dat bedoel ik te zeggen
  donderdag 30 augustus 2012 @ 19:29:42 #12
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_116198962
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:26 schreef SuperImposed het volgende:

[..]

maar het lijkt jij dan toch wel een foutje in het model, dat bedoel ik te zeggen
Nee. Een onzekerheid in het model. Daarom zijn er mensen die het eens danwel oneens zijn met het Keynesiaanse model. Echter, weten we nu, dat het Keynesiaanse model achterhaald is. Toch heeft Keynes een belangrijke basis gelegd voor de macro economie zoals die nu onderwezen wordt.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 20:29:42 #13
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_116201687
quote:
2s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:22 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Nee want bij een goed lopende economie is de omlooptijd van geld korter dan bij een matige economie. Daardoor is er minder geld nodig.
maar waarom krijgt de economie dan een kick start wanneer de overheid er geld in stopt en maakt het dan uit hoe de overheid aan dat geld is gekomen?
  donderdag 30 augustus 2012 @ 20:30:46 #14
344884 monkyyy
pi_116201724
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 20:29 schreef SuperImposed het volgende:

[..]

maar waarom krijgt de economie dan een kick start wanneer de overheid er geld in stopt en maakt het dan uit hoe de overheid aan dat geld is gekomen?
Geen idee.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 20:31:56 #15
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_116201780
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:29 schreef U.N.K.L.E. het volgende:

[..]

Nee. Een onzekerheid in het model. Daarom zijn er mensen die het eens danwel oneens zijn met het Keynesiaanse model. Echter, weten we nu, dat het Keynesiaanse model achterhaald is. Toch heeft Keynes een belangrijke basis gelegd voor de macro economie zoals die nu onderwezen wordt.
dus het model is achterhaalt maar toch geloven de zuidelijke landen er in en willen geld in de economie pompen ? Raar
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:00:37 #16
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_116203395
Geld is maar geld, het kunnen net zo goed steentjes zijn. Zolang iedereen maar het vertrouwen heeft dat de steentjes hun waarde houden.

Geld ontstaat als jij mij een auto geeft en ik op een briefje schrijf dat jij recht hebt op 1000 uur arbeid van mij á 20.000 euro. Ik moet alleen die 1000 uur nog wel werken. Een lening.

Oeps, ik raak mijn baan kwijt. Kan jij er nog wel op vertrouwen dat ik je ga terug betalen.

Optie 1: ik ga failliet en de jij kunt naar je geld fluiten. Ik vind weer een baan en na een tijdje kan ik weer lenen.
Optie 2: ik leen 2000 euro extra, vindt een nieuwe baan en los 22.000 euro af.
Optie 3: ik leen 2000 euro extra, vindt geen nieuw baan en ben nu 22.000 euro schuldig.

Optie 2 is wat we nu aan het doen zijn. Extra geld lenen in de hoop dat we een nieuwe baan vinden.

Daarom injecteren de overheden geld, tijd kopen, in de hoop dat de economie weer gaat draaien, dat we weer een baan vinden om schulden af te lossen.

Optie 3 is wat er aan het gebeuren is. Er zijn geen nieuwe banen, dus lopen de schulden alleen maar op.

Vaak komt er 1 land in de problemen en gaat de west van de wereld door. Je kunt je dan op trekken aan de rest van de wereld.

Op dit moment is de wereld zo met elkaar verweven door allerlei complexe producten, dat er grote kans op besmetting is. Als ik mijn belofte tot geld betalen breek, betekent ook dat jij die moet breken en zo verder.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_116227775
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 18:48 schreef De_Dakgoot het volgende:
mwah, inflatie is geldhoeveelheid maal geldsnelheid.
Als je geld maakt en dat aan banken leent en die houden dat in hun bezit, gebeurt er niet zoveel met de inflatie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:38:17 #18
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_116244606
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

mwah, inflatie is geldhoeveelheid maal geldsnelheid.
Als je geld maakt en dat aan banken leent en die houden dat in hun bezit, gebeurt er niet zoveel met de inflatie.
als je het leent aan de banken en ze doen er niks mee, waarom heb je het dan aan ze geleend?
pi_116246503
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 19:38 schreef SuperImposed het volgende:

[..]

als je het leent aan de banken en ze doen er niks mee, waarom heb je het dan aan ze geleend?
Ik zou je vraag omdraaien: Waarom lenen banken geld als ze er niets mee willen doen? (Je kunt eenmaal moeilijk iemand dwingen om te lenen).
Qua antwoord zou je dan denken aan verbetering van de liquiditeitspositie en alles wat daaraan afhangt.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_116250834
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 19:38 schreef SuperImposed het volgende:

[..]

Basel 3. Dat geleende geld investeren in iets wat geld oplevert (geen particuliere of bedrijfsleningen iig). Bijvoorbeeld uitlenen aan andere banken, die het op hun beurt weer uitlenen en zo rondpompen. Zolang het geld niet bij burgers komt stijgt de inflatie nauwelijks.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_116250935
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 20:26 schreef miro86 het volgende:

[..]

Ik zou je vraag omdraaien: Waarom lenen banken geld als ze er niets mee willen doen? (Je kunt eenmaal moeilijk iemand dwingen om te lenen).
Qua antwoord zou je dan denken aan verbetering van de liquiditeitspositie en alles wat daaraan afhangt.
Daar heb je niks aan, want met geleend geld verhoog je je eigen vermogen niet, en dat is wat moet volgens basel 3.
pi_116263124
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 20:29 schreef SuperImposed het volgende:
De economie krijgt dus helemaal niet de gewenste kickstart zoals in eerste instantie beoogd werd. Dat effect zou alleen optreden als er een levendige vraag naar krediet zou zijn. De economie zoals we die nu kennen kan beter beschreven worden als een die verzadigd is met krediet. Wat er nu echter gebeurt is dat de ECB voor megabedragen collateral heeft opgekocht en het via QE nieuw gecreerde geld via de banken in de omloop probeert te brengen. In plaats van dat banken dat geld onderling en naar klanten toe uitlenen stallen ze dat geld grotendeels weer bij de ECB op zeer laag renderende deposito's. In dit geval maakt het dus veel uit waar dat geld vandaan komt want in de tussentijd loopt de ECB risico op het onderpand zonder dat de economie er netto iets mee opschiet. Als de ECB mogelijke verliezen (door defaults etc.) niet op natuurlijke wijze kan incasseren dan treedt de belastingbetaler hiervoor op door hogere belastingen of door permanente inflatie. In beide gevallen is dat :r
One man's trash, another man's treasure.
pi_116264136
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 21:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Daar heb je niks aan, want met geleend geld verhoog je je eigen vermogen niet, en dat is wat moet volgens basel 3.
Ik heb het over de liquiditeitspositie, niet over kapitaal. Beide zijn in Basel3 - de LCR en NSFR.

Echter, of het in Basel3 staat of niet is irrelevant. Funding is en was erg belangrijk voor banken, ook voor Basel3.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_116264314
quote:
99s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 18:50 schreef monkyyy het volgende:

[..]

En zo werkt dat dus niet. Deflatie is de grootste vijand van het kapitalistische systeem en zeer moeilijk uit te raken. Bernanke heeft zijn phD geschreven over de anticipatie van de Fed op de grote depressie en is een groot voorstander van de economie verbeteren d.m.v. artificiële inflatie. Het probleem is echter dat dit een tijdelijke oplossing is en zeer gecompliceerd is om onder controle te houden. Dat is precies wat momenteel gaande is. Geldverruiming wordt gezien als heroïne door de financiële markten en net als een junkie, is er telkens een nieuwe dosis nodig.

De economie wordt dus door geldcreatie om gang gehouden, zou zonder instorten, maar is verre van een houdbare oplossing. Niemand heeft een echte oplossing... dat is een beetje het probleem wat we nu ondervinden.
  zaterdag 1 september 2012 @ 13:15:47 #25
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_116267425
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 11:05 schreef Dvm86 het volgende:

De economie wordt dus door geldcreatie om gang gehouden, zou zonder instorten, maar is verre van een houdbare oplossing. Niemand heeft een echte oplossing... dat is een beetje het probleem wat we nu ondervinden.
persoonlijk vind ik dat de geldhoeveelheid in lijn moet liggen met de grote van de economie, dus als de economie groeit dan moet de geldhoeveelheid ook groeien en als die krimpt dan moet de geldhoeveelheid ook krimpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')