Het zijn idd altijd mensen met een kat die binnen blijft die wel kunnen relativerenquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 09:52 schreef snakelady het volgende:
Ik heb 4 katten en alle 4 zitten ze binnen, om diverse redenen als raskat en chronisch ziek zijn overigens.
Maar als ik naar mijn katten kijk kan ik echt niet zeggen dat ze ongelukkig zijn, uiteraard kan je een kat die gewend is om buiten te zijn niet ineens binnen houden, maar naar buiten gaan is aangeleerd gedrag van de eigenaar.
Als een kat nooit buiten is geweest mist hij het ook niet, met grote regelmaat staan hier ramen en deuren open en toch gaan ze niet naar buiten.
Het is dus grote onzin dat katten buiten "horen", een kat beleeft alles driedimensionaal en is daarnaast ook nog eens een stuk kleiner dan een mens, dus wat voor ons een kleine ruimte is is voor de kat gewoon een grote ruimte.
Ik heb de kat overgenomen van een gezin dat de kat niet meer kon houden. Daar gingen alle katten naar buiten. De mijne was toen 14 maanden, en ging ook een een jaar naar buiten.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 09:52 schreef snakelady het volgende:
Ik heb 4 katten en alle 4 zitten ze binnen, om diverse redenen als raskat en chronisch ziek zijn overigens.
Maar als ik naar mijn katten kijk kan ik echt niet zeggen dat ze ongelukkig zijn, uiteraard kan je een kat die gewend is om buiten te zijn niet ineens binnen houden, maar naar buiten gaan is aangeleerd gedrag van de eigenaar.
Als een kat nooit buiten is geweest mist hij het ook niet, met grote regelmaat staan hier ramen en deuren open en toch gaan ze niet naar buiten.
Het is dus grote onzin dat katten buiten "horen", een kat beleeft alles driedimensionaal en is daarnaast ook nog eens een stuk kleiner dan een mens, dus wat voor ons een kleine ruimte is is voor de kat gewoon een grote ruimte.
Waarom ben je het voor jezelf goed aan het praten? De kat is meerdere malen in pijn thuis gekomen, heeft regelmatig bij de dierenarts gezeten dus iets gaat er niet goed buiten in die 3 uurtjes.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 09:59 schreef Toradora het volgende:
En ach, hij gaat om half 6 naar buiten, en is om half 9 uiterlijk weer binnen. De rest van de dag en nacht zeurt hij dan niet naar buiten te willen, alleen 's ochtends even.
Die 3 uurtjes buiten schelen mij veel. Ik krijg nachtrust, mijn vriend krijgt nachtrust. De kat zeurt niet meer 3 uur achter elkaar. De kat doet weer lief. De kat oogt gelukkiger weer.
Mijn katten begrijpen de gevaren prima. Wegwezen als er een hond langskomt, oppassen voor auto's,.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 10:03 schreef snakelady het volgende:
[..]
Waarom ben je het voor jezelf goed aan het praten? De kat is meerdere malen in pijn thuis gekomen, heeft regelmatig bij de dierenarts gezeten dus iets gaat er niet goed buiten in die 3 uurtjes.
Vergelijk het met een jong kind, die laat je ook niet alleen buiten lopen aangezien die de gevaren niet begrijpt, die begeleid je buiten.
Een kat wordt door ons mensen klein gehouden, ze blijven in principe altijd een kitten.
Heb je al eens aan een lijntje uitlaten geprobeerd?
Ook dat niet alle mensen lief zijn voor katten? Dat hij niet zomaar alles mag eten wat lekker ruikt? Dat als hij gaat schuilen voor een storm de kans is dat hij opgesloten wordt en verhongerd?quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 10:07 schreef Murdera het volgende:
[..]
Mijn katten begrijpen de gevaren prima. Wegwezen als er een hond langskomt, oppassen voor auto's,.
Schuldgevoel waarschijnlijk. Ik wil het beste voor mijn kat. En dat kan ik dus niet geven in deze woning.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 10:03 schreef snakelady het volgende:
[..]
Waarom ben je het voor jezelf goed aan het praten? De kat is meerdere malen in pijn thuis gekomen, heeft regelmatig bij de dierenarts gezeten dus iets gaat er niet goed buiten in die 3 uurtjes.
Vergelijk het met een jong kind, die laat je ook niet alleen buiten lopen aangezien die de gevaren niet begrijpt, die begeleid je buiten.
Een kat wordt door ons mensen klein gehouden, ze blijven in principe altijd een kitten.
Heb je al eens aan een lijntje uitlaten geprobeerd?
Dat er idioten zijn die voor hun plezier katten schoppen is niets iets waar je rekening mee kan houden. Ik probeer mijn vertrouwen in de mensheid te behouden, en er vanuit te gaan dat er daar niet heel veel van rondlopen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 10:11 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ook dat niet alle mensen lief zijn voor katten? Dat hij niet zomaar alles mag eten wat lekker ruikt? Dat als hij gaat schuilen voor een storm de kans is dat hij opgesloten wordt en verhongerd?
Veruit de meeste katten die buiten komen sterft een onnatuurlijke dood, terwijl dit voor binnenkatten juist uitzonderingen zijn.
Jouw kat zal wel de uitzondering zijn, net als iedere andere katteneigenaar met een buitenkat dat beweerd.
Dat is juist iets waar je wel rekening mee zou moeten houden, net als dat je als je kinderen hebt er rekening mee houdt dat er mensen zijn die kinderen nare dingen aan willen doen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 10:14 schreef Murdera het volgende:
[..]
Dat er idioten zijn die voor hun plezier katten schoppen is niets iets waar je rekening mee kan houden. Ik probeer mijn vertrouwen in de mensheid te behouden, en er vanuit te gaan dat er daar niet heel veel van rondlopen.
Dan heb jij geluk, maar de meerderheid van de loslopende katten zitten in een woonwijk met een drukke weg in de buurt.quote:Uiteindelijk zullen ze misschien wel een ongeluk krijgen oid, maar daar ga ik niet vanuit.
De vorige 2 zijn een natuurlijke dood gestorven na een fantastisch leven.
Nu moet ik erbij zeggen dat ik in een hele bosrijke omgeving woon, en ze dus bijna nooit in woonwijken zitten, behalve mijn eigen huis en tuin.
quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 10:18 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat is juist iets waar je wel rekening mee zou moeten houden, net als dat je als je kinderen hebt er rekening mee houdt dat er mensen zijn die kinderen nare dingen aan willen doen.
Ik heb zelf een hekel aan kinderen met dieren vergelijken maar in deze gaat dat wel op denk ik, met als enige verschil dat kinderen opgroeien en leren en uiteindelijk volwassen worden dus dat je die steeds meer los kan laten naarmate ze ouder worden.
[..]
Dan heb jij geluk, maar de meerderheid van de loslopende katten zitten in een woonwijk met een drukke weg in de buurt.
Ik heb zelf met dieren gewerkt en stage gelopen bij een dierenartspraktijk en dierenambulance en als je ziet wat er allemaal kan gebeuren met katten zou voldoende reden moeten zijn om de kat tegen zichzelf en anderen te beschermen en het binnen te houden.
Daarnaast gebeuren er ook regelmatig ongelukken doordat een kat ineens de weg opschiet en mensen uitwijken met de auto of ineens op de rem gaan staan.
Als je daar rekening mee moet houden kan je je kinderen ook nooit naar buiten laten gaan he..?quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 10:18 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat is juist iets waar je wel rekening mee zou moeten houden, net als dat je als je kinderen hebt er rekening mee houdt dat er mensen zijn die kinderen nare dingen aan willen doen.
Zoals ik al schreef, niet meteen alleen nee, die maak je bekend met de buitenwereld onder begeleiding, die leer je wat wel en niet kan en waar ze voor moeten uitkijken.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 10:38 schreef Murdera het volgende:
[..]
Als je daar rekening mee moet houden kan je je kinderen ook nooit naar buiten laten gaan he..?
quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 09:52 schreef snakelady het volgende:
Als ik op straat een kind wil neerschoppen of beroven, kan je er ook niets tegen doen. Je kan ze op zoiets niet voorbereiden.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 10:45 schreef snakelady het volgende:
[..]
Zoals ik al schreef, niet meteen alleen nee, die maak je bekend met de buitenwereld onder begeleiding, die leer je wat wel en niet kan en waar ze voor moeten uitkijken.
Kinderen groeien op, katten niet, die blijven hetzelfde en uiteraard leren ze wel het een en ander maar voornamelijk leren ze gevaar uit ervaring en dan kan het wel eens te laat zijn.
En honden dan ?quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 12:49 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Uit dit topic blijkt ook goed hoe egoïstisch een aantal kattenbezitters zijn.
''Mijn kat kan 's nachts niet binnenblijven want dan kan ik niet slapen'' ... vervolgens zetten ze de kat buiten, waar die dan een concert aan brul-/jankgeluiden kan geven. Zolang de kattenbezitter dus zelf maar geen last van heeft is het goed ...
Het is gewoon verboden om katten buiten je tuin te laten lopen. Eigen rechter spelen is misschien niet wenselijk, maar de mensen die de overlast hebben moeten vaak wel voor eigen rechter spelen omdat je geen idee hebt van wie de kat is of waar die vandaan komt.
Bron.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 12:49 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Het is gewoon verboden om katten buiten je tuin te laten lopen. Eigen rechter spelen is misschien niet wenselijk, maar de mensen die de overlast hebben moeten vaak wel voor eigen rechter spelen omdat je geen idee hebt van wie de kat is of waar die vandaan komt.
Honden zijn over het algemeen binnen. Moet jezelf ook weten, je vertelde dat je honden had toch?quote:
Je was me net voor. Nog eens nagezocht, katten mogen gewoon buiten lopen. Honden niet. Gewoon even uit zijn duim gezogen dus.quote:
Klopt, maar er zijn ook genoeg mensen die hun hond snachts buiten laten vanwege de "overlast". Niet denkende aan hun buren.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 13:22 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Honden zijn over het algemeen binnen. Moet jezelf ook weten, je vertelde dat je honden had toch?
Jep, omdat ik voor de jager opzoek was naar wetsartikelen zou ik dat zeker wel gezien moeten hebben als dat zo was.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 13:23 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Je was me net voor. Nog eens nagezocht, katten mogen gewoon buiten lopen. Honden niet. Gewoon even uit zijn duim gezogen dus.
quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 13:24 schreef 7nightwing7 het volgende:
[..]
Klopt, maar er zijn ook genoeg mensen die hun hond snachts buiten laten vanwege de "overlast". Niet denkende aan hun buren.
Dit. Van die halve zwerfkatten zijn geen haar beter dan ratten.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 15:32 schreef wise het volgende:
een HUISdier nemen en deze dan naar buitenschoppenNeem dan geen kat
Hier wonen vrij veel katten, maar ik heb eigenlijk nog nooit snachts katten gehoord, en ik slaap altijd met het raam open.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 13:26 schreef 2NutZ het volgende:
[..]wat voor buurt woon jij dan?
Nog nooit van gehoord eigenlijk, en ik denk dat die ratio van katten en honden een zwaar groot verschil is wat betreft snachts buiten blijven
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |