quote:
Op vrijdag 31 augustus 2012 15:06 schreef GlenSpey het volgende:[..]
Leuk om te lezen

Ik krijg bijna zin om Sona eens uit te proberen ondanks dat support me nog niet echt aantrekt. Wat is precies de funfactor in het spelen van een support champ? Ik bedoel je maakt nauwelijks kills, toch?
Als iemand die support mained op 1800 Elo kan ik het je wel uitleggen denk ik

Mijn favoriete rollen zijn Support en Jungle, imo de minst passieve rollen (zeker de eerste 20 minuten).
Als Support ben je constant bezig met je AD te helpen, dit kan zijn door puur beschermend (passief) te spelen, denk hierbij aan champions als Soraka en Janna. De minst leuke manier om Support te spelen is dit zeker. Je bent nauwelijks bezig en na 2 games krijg je het idee dat Support saai is en krijg je net als 95% van de LoL playerbase het idee dat Support de kutste rol is om te spelen.
De reden dat ik Support leuk vind is omdat ik de agressievere supports speel. Lulu, Sona, Taric (en soms experimenteel dingen als Lux, Morgana, Fiddlesticks). Als support ben je dan constant bezig te zoeken naar openingen om kills op te zetten. Dit is de eerste paar levels vooral poken (erg goed hierin zijn Lulu en Sona, Taric is meer een all-in support, leg ik zo wel uit). Ideale tijd om te poken is wanneer een minion aan jouw kant laag is. Dan moet de AD van de tegenstander kiezen, last hit of traden? Als hij met je trade poke je en ga je direct terug, als hij een last hit haalt kun je er vaak nog 1 of 2 auto attacks extra in krijgen. Probeer vooral te wennen dat je de AD van de tegenstander zo vaak als je maar kunt met een Auto attack poked. Het lijkt misschien niet veel, maar als je in een minuut tijd 10 auto attacks van 40 damage op hem krijgt is dat toch alweer 400 damage.
Je hebt naast de Ranged supports, die met hun Auto Attack veel kunnen poken, ook de all-in supports. Die hebben vaak een CC of jump om bij de tegenstander te komen en gebruiken dan direct al hun skills (en eventueel exhaust) om een kill op te zetten. Het moment dat je iemand vangt is het minstens de bedoeling dat je een Flash burned. Denk hierbij aan Taric (stun -> shatter en radiance op level 6), Blitzcrank (Pull -> powerfist en overdrive om zoveel mogelijk auto attacks eraf te krijgen, op lvl 6 nog meer burst met zijn ult) en Leona (Zenith blade waarmee ze naar haar target teleporteert met vervolgens een AoE damage, een stun en op lvl 6 een long range stun). Deze champions werken vaak het beste met AD casters (Graves, Corki, Ezreal en Tristana). Dit zijn de AD's die early game meer damage doen dan de gemiddelde AD omdat ze 2 of meer spells hebben die goede base damage hebben + een jump om snel te volgen als de Support iemand vangt.
Als je vaker Support speelt leer je ook efficiënt om te gaan met je wards. Ik zie soms supports met 3 wards hun lane in gaan en deze direct alle 3 gebruiken. Enorme verspilling van 225 goud, grote kans namelijk dat je de ward die je in tribush (het bosje rechts van de golems van Blue) niet nodig had tot anderhalve minuut later. Of supports die direct een lanebrush warden en vervolgens 3 minuten lang voorbij dat bosje pushen en dus die ward absoluut niet nuttig maken. Je bent als support meer aan het nadenken hoe je alles zo efficiënt mogelijk kan doen. Denk bijvoorbeeld wat een realistische tijd is dat de jungler van de tegenstander jouw lane wilt ganken.
Ben je team purple (rechtsboven) en zit je tegen Lee Sin, kans bestaat dat hij je op lvl 2 wilt ganken, early ward in tribrush of botbrush van de tegenstander is handig. Zit je als Purple tegen een jungler die op blue buff begint, dan hoef je vaak pas vanaf 3:50 tribush te warden. Ben je team Blue (linksonder) en zit je tegen een jungler die bij red begint (shaco, lee, shyv, mundo) op 2:50 dragon warden. Zit je tegen een blue buff starter, op 4:30 dragon warden.
Zo ook tegen bepaalde supports. Tegen Leona, Blitzcrank en Taric zijn wards in de botbrush essentieel, tenzij dat je de lane continu pushed, dan is het zaak om de rivier goed warded te houden.
Hierop aansluitend is map awareness ook erg belangrijk als support. Je AD en andere teamleden zijn vaak zo gefocust op het last hitten dat zij zelfs tegenstanders die recht door wards lopen niet zien. Het is jouw taak om iedere 3 seconde wel even naar je mini map te kijken, zie je iemand in de buurt van een lane, dan ping je die persoon of backping (v) je de lane in kwestie even, vaak al genoeg om een teammaat te redden.
Nu is het wel zo dat je als support sterk afhankelijk bent van je AD. Als je een AD hebt die duidelijk slechter is dan jij kan het frustrerend zijn. Niets is echter leuker dan na 15 minuten 0/0/10 staan en een AD hebben die 8 kills heeft.
Tevens is het jouw taak om de jungler succesvolle ganks te laten maken. Als de jungler in een bosje staat te wachten is het jouw taak om de tegenstander te baiten (doen alsof je een slechte trade/poke wilt maken, hopen dat ze veel spells op je verspillen en vervolgens cc'en zodat je jungler ze kan pakken).
tl;dr: Als support hoef je minder saai te farmen, je bent vanaf het begin al bezig met kills opzetten. Speel een agressieve support en ping altijd de tegenstander even als je erin gaat, ADs letten vaak voor geen zak op.