abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116069587
Ik vroeg me af of iemand iets wist waar ik per direct een voorschot of iets dergelijks kan aanvragen voor in een noodsituatie. Ouders zijn geen optie, verdienen zelf al te weinig.

Ik zal het complete plaatje voorleggen:

In Juli 2011 tot Februari 2012 heb ik een opleiding gevolgd. Deze heb ik voortijdig afgesloten en ben per 1 Maart uitgeschreven. Studiefinanciering heb ik nog in Februari ontvangen, daarna niet meer. Tijdens die periode was ik nog inwonend.

In April heb ik me ingschreven voor een andere opleiding en ook gelijk studiefinanciering aangevraagd met ingang van Augustus. In Juni ben ik uit huis gegaan en op een kamer gaan zitten. 19 Juni heb ik een wijziging gedaan van woonsituatie (thuiswonend -> uitwonend).

Inmiddels ben ik in mid-Juli aangenomen op de opleiding. 3 weken geleden opgebeld naar DUO omdat ik zag dat nog niet alles rond was voor mijn stufi. Blijkbaar hadden ze niet in de gaten dat ik al een maand ingeschreven stond bij de school. Ook zag ik dat mijn woonsituatie nog op inwonend stond. Dat ook gelijk nagevraagd en het blijkt dat wanneer je nog geen recht hebt op stufi, ze niks met je wijzigingen doen. Dus op 14 augustus nogmaals een wijziging gedaan van woonsituatie. Deze zou in het weekend verwerkt worden en op de 20e zichtbaar zijn op Mijn DUO.

De 21e nogmaals opgebeld om te vragen of nu alles geregeld was en ik mijn geld op tijd zou krijgen. Medewerker verzekerde mij dat ik de 24e gewoon netjes mijn geld zou krijgen en me nergens zorgen over hoefde te maken. In alle waarschijnlijkheid zou ik alleen een thuiswonende beurs krijgen omdat de wijziging niet op tijd was verwerkt. Het verschil zou ik de week daarop met terugwerkende kracht krijgen door middel van een spoedbetaling, welke de medewerker tijdens dat gesprek in het systeem had gezet.

De 24e: Niks ontvangen.

Vandaag dus nogmaals opgebeld om te vragen wat er nou aan de hand is en wanneer ik nou mijn geld zou krijgen. Volgens de medewerker zou ik geld hebben ontvangen terwijl ik er geen recht op had in de maanden maart en april, wat totaal niet klopt. Laatste stufi dat ik kreeg was in Februari. Maar dat terzijde. Er zou dus een blokkade op mijn betalingen staan en bij de DUO konden ze daar niks aan doen. Mijn geld van Augustus zou ik tegelijk op 24 September krijgen.

Volgende week moet ik nogmaals opbellen om te kijken of een spoedbetaling mogelijk is. Spoedbetaling aanvraag van vorige week is ook niks mee gedaan. Stond blijkbaar niet eens in het systeem. Netjes aan de medewerker gevraagd hoe het mogelijk was dat de persoon die ik de week daarvoor aan de lijn had kon zeggen dat alles in orde was. Daar kon ze geen antwoord op geven. En ook niet op de vraag van wat ik nou moet doen met de aanschaf van schoolboeken en de betaling van huur en boodschappen.

Dus in het kort: DUO maakt er een zooitje van. Nog een maand geen geld. Kan geen schoolboeken, huur of eten betalen. School begint aankomende woensdag.

Wat moet ik doen? Help.

[ Bericht 1% gewijzigd door WJCra op 27-08-2012 16:04:55 (toevoeging spoedbetaling) ]
  maandag 27 augustus 2012 @ 16:10:44 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_116069998
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 16:00 schreef WJCra het volgende:
Dat ook gelijk nagevraagd en het blijkt dat wanneer je nog geen recht hebt op stufi, ze niks met je wijzigingen doen.
Heel vreemd ja :+
quote:
Volgens de medewerker zou ik geld hebben ontvangen terwijl ik er geen recht op had in de maanden maart en april, wat totaal niet klopt. Laatste stufi dat ik kreeg was in Februari. Maar dat terzijde.
Weet je dat heel zeker? Stuur ze een kopie van de rekeningafschriften.

quote:
Dus in het kort: DUO maakt er een zooitje van. Nog een maand geen geld. Kan geen schoolboeken, huur of eten betalen. School begint aankomende woensdag.

Wat moet ik doen? Help.
Maandje rood staan? Meer werken?
pi_116070657
Voorschotje.nl? wel 50% rente ofzo
pi_116070800
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 16:26 schreef Ultralaser het volgende:
Voorschotje.nl? welk 50% rente ofzo
Dan kan je nog beter een maand rood staan of je ouders om een lening vragen.
pi_116070849
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 16:10 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Heel vreemd ja :+
Als ze niks met die wijzigingen doen, geef me dan ook niet de optie om een wijziging door te geven...

quote:
[..]

Weet je dat heel zeker? Stuur ze een kopie van de rekeningafschriften.
Dat weet ik 100% zeker, net nog nagekeken. En als ze vragen of ik dat wil terugbetalen dan kan ik alsnog de afschriften opsturen. Daar maak ik me geen zorgen over.

quote:
[..]

Maandje rood staan? Meer werken?
Door verschillende redenen in mijn thuissituatie sta ik al rood. Meer werken is ook geen optie, heb op 10 augustus het werk laten vallen omdat dat niet werkte i.c.m. school. Moet mid-September ergens anders beginnen, maar dat helpt me nu dus niet.
  maandag 27 augustus 2012 @ 16:33:57 #6
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116070962
doe je ouders eens vragen dan :). qua eten moeten ze je wel helpen kunnen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_116070981
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 16:31 schreef WJCra het volgende:

[..]

Als ze niks met die wijzigingen doen, geef me dan ook niet de optie om een wijziging door te geven...

[..]

Dat weet ik 100% zeker, net nog nagekeken. En als ze vragen of ik dat wil terugbetalen dan kan ik alsnog de afschriften opsturen. Daar maak ik me geen zorgen over.

[..]

Heb je toen je je studiefinanciering stopzette ook je studentenreisproduct stopgezet dan? Anders zou het daar misschien nog mee te maken kunnen hebben en dat zie je niet op afschriften terug natuurlijk.
pi_116071024
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 16:33 schreef Maanvis het volgende:
doe je ouders eens vragen dan :)
Zoals ik aan het begin van mijn 1e post al zei: geen optie. Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder verdient zelf net genoeg om zelf rond te komen met mijn kleinere broer.
  maandag 27 augustus 2012 @ 16:36:45 #9
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116071062
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 16:35 schreef WJCra het volgende:

[..]

Zoals ik aan het begin van mijn 1e post al zei: geen optie. Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder verdient zelf net genoeg om zelf rond te komen met mijn kleinere broer.
En je vader?
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_116071130
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 16:35 schreef WJCra het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 16:34 schreef gelestipjes het volgende:

[..]

Heb je toen je je studiefinanciering stopzette ook je studentenreisproduct stopgezet dan? Anders zou het daar misschien nog mee te maken kunnen hebben en dat zie je niet op afschriften terug natuurlijk.
Nope. Ik heb eind februari mijn OV stopgezet.

quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 16:36 schreef Maanvis het volgende:

[..]

En je vader?
Geen contact mee. :/
pi_116071148
Andere familie of vrienden vragen?
Boeken koop je gewoon pas als je geld hebt want het is geen must
huur te laat betalen is niet netjes maar ook een optie en dan bij je mama gaan eten?
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_116071182
Contacteer je decaan/begeleider. Elke school heeft een potje om studenten te helpen die het niet redden. Wordt niet breed mee geadverteerd maar bestaat overal..
dag
pi_116071507
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 16:39 schreef Peter het volgende:
Contacteer je decaan/begeleider. Elke school heeft een potje om studenten te helpen die het niet redden. Wordt niet breed mee geadverteerd maar bestaat overal..
Dat is een idee. Daar ga ik wel achteraan.
pi_116071825
Voor eten zou je ook een topic kunnen openen in fhf
is eerder gebeurd geloof ik

of open een topic of je bij mensen aan mag schuiven
als je in de buurt woont kun je hier ook vast eens mee eten
scheelt weer
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  maandag 27 augustus 2012 @ 17:05:14 #15
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116072161
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 16:38 schreef WJCra het volgende:

Geen contact mee. :/
die is wel financieel verantwoordleijk tot je 21ste.
Een gedicht over Maanvis
pi_116089135
Ouders om lening vragen zou ik zeggen. Kost altijd minder geld dan van de bank lenen. :P

Mja net topic helemaal gelezen (altijd handig :') ) wel een vervelende situatie. :{
Hallon!
pi_116094797
Je hebt dus van maart tot augustus geen financiële buffer op kunnen bouwen? Echt ik blijf dit altijd weer zulke kansloze verhalen vinden. 1-2 maand geen inkomen en direct geen rode cent meer om op te teren.

Ga dan eerst een jaartje werken ofzo als je 0,0 financiële buffer hebt.
pi_116094936
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 17:05 schreef Maanvis het volgende:

[..]

die is wel financieel verantwoordleijk tot je 21ste.
Verantwoordelijk om het kind naar vermogen financieel bij te staan idd.. Dat wil zeggen: als je ouders genoeg verdienen zijn ze 'verplicht' om jou financieel te helpen door bijvoorbeeld bij te dragen aan je huur of je een paar keer per week mee te laten eten etc..

TS zegt dat z'n moeder het maar nét redt, ze heeft dus niet het vermogen om het kind financieel bij te staan, dus hoeft ze dat niet.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 10:50:38 #19
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_116099092
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 02:29 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Verantwoordelijk om het kind naar vermogen financieel bij te staan idd.. Dat wil zeggen: als je ouders genoeg verdienen zijn ze 'verplicht' om jou financieel te helpen door bijvoorbeeld bij te dragen aan je huur of je een paar keer per week mee te laten eten etc..

TS zegt dat z'n moeder het maar nét redt, ze heeft dus niet het vermogen om het kind financieel bij te staan, dus hoeft ze dat niet.
Maanvis verwees dan ook naar de vader.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_116099737
ach... wat klinkt dit toch bekend!

en de kut nederlandse mentaliteit van "daar kan ik geen antwoord op geven" is om van te kotsen...
pi_116100034
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 11:15 schreef chrisje013 het volgende:
ach... wat klinkt dit toch bekend!

en de kut nederlandse mentaliteit van "daar kan ik geen antwoord op geven" is om van te kotsen...
Als er iets niet goed is gegaan bij een actie die is uitgevoerd door een collega, dan kan de persoon in kwestie hier toch ook geen antwoord op geven? Of moet hij dan maar gaan gokken wat er precies wel of niet is gebeurd?
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 11:26:52 #22
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_116100058
Voor zover ik het zie heeft DUO er geen zooitje van gemaakt, maar jijzelf.

Het is gebruikelijk dat als je uitgeschreven bent en je weer voor een studie inschrijft je pas na 1 september (dus 24 sept) je eerste stufi krijgt. Tenzij je al reeds ingeschreven stond en je herinschrijft,dan krijg je het eerder. Maar jij hebt geen recht meer gehad op stufi. Jij bent niet de eerste die hier intrapt.

Andere topics hierover: IBG - Eerste studiefinanciering: aug of sept?

Dat jouw school jouw inschrijving eerder verwerkt heeft is niet bijster relevant. Je recht op stufi, ov-jaarkaart gaat pas in aan het begin van het daadwerkelijke jaar. Je had dus tijdens de vakantie even moeten sparen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_116102008
Het is alweer een tijd terug, maar volgens mij begint het collegejaar op 1 september, dus dan begint je stuffie. Je krijgt je stuffie altijd aan het eind van de maand, dus eind september.... zoals hierboven staat.

Zo ging het bij mij in ieder geval en dat lijkt me algemene kennis, omdat dat ook zo gaat met bv salarissen....

Zoals gezegd, je hebt kunnen werken van maart tot eind augstus.... Een beetje buffer kan geen kwaad, wat je eigen verantwoordelijkheid is.

Je kan boos worden zoveel je wilt, maar jij zit in deze situatie, die prima te voorkomen was door een buffer op te bouwen.... Helemaal omdat je nergens anders kunt aankloppen (bv ouders), had je beter moeten weten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_116103164
Hup naar het uitzendbureau en productiewerk doen, krijg je over een week je eerste centen uitbetaald.
Gedurende deze week maar even pasta en brood eten.

Trouwens, koop nooit een heel boekenpakket. Meestal kan je naar de bieb om kopietjes van een paar pagina's te maken, en kan je als je merkt dat het gehele boek van belang is alsnog dat boek kopen.
Er wordt ook veel met readers, sheats en zelfs video's van hoorcollege's gewerkt. Je hebt niet alle boeken nodig.
pi_116120562
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 02:19 schreef Kandijfijn het volgende:
Je hebt dus van maart tot augustus geen financiële buffer op kunnen bouwen? Echt ik blijf dit altijd weer zulke kansloze verhalen vinden. 1-2 maand geen inkomen en direct geen rode cent meer om op te teren.

Handig om gelijk zulke assumpties te maken en de situatie van degene in kwestie niet volledig te begrijpen. Door mijn thuissituatie ben ik vrijwel uit pure nood uit huis gegaan. Ik ga hier liever niet helemaal over in detail sinds dat hier niet toe doet. Maar laten we zeggen dat het niet mogelijk was om een financiële buffer op te bouwen. Ik heb het van Maart tot nu kunnen redden. Als ik nu nog niet naar school hoefde en nog steeds mijn fulltime baan had dan had ik nergens over te klagen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 11:26 schreef Ryon het volgende:
Voor zover ik het zie heeft DUO er geen zooitje van gemaakt, maar jijzelf.

Het is gebruikelijk dat als je uitgeschreven bent en je weer voor een studie inschrijft je pas na 1 september (dus 24 sept) je eerste stufi krijgt. Tenzij je al reeds ingeschreven stond en je herinschrijft,dan krijg je het eerder. Maar jij hebt geen recht meer gehad op stufi. Jij bent niet de eerste die hier intrapt.
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 12:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het is alweer een tijd terug, maar volgens mij begint het collegejaar op 1 september, dus dan begint je stuffie. Je krijgt je stuffie altijd aan het eind van de maand, dus eind september.... zoals hierboven staat.
Allemaal leuk en aardig, ware het niet dat er in Mijn DUO een betaling klaarstaat voor Augustus. Welke ik nu dus pas in September tegelijk met de stufi van die maand uitbetaald krijg. En mijn OV-product heb ik op de 18e opgehaald.

Anyway, vandaag weer opgebeld en werd doorverbonden naar de 2e lijn. Blijkt dat die blokkade er helemaal niet op hoorde te zitten en per Juli eigenlijk al opgeheven zou moeten zijn. Verontschuldigingen aan mij geboden en verteld dat ik volgende week maandag in alle waarschijnlijkheid gewoon een spoedbetaling kan vragen.
pi_116120939
Voor de boodschappen:
Ga naar de Jumbo en maak gebruik van de 7 zekerheden. Gratis eten gegarandeerd.

Hoop dat het je lukt om maandag de spoedbetaling aan te vragen. Succes.
pi_116124006
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 02:19 schreef Kandijfijn het volgende:

Jup,

Hoe kan je in hemelsnaam 100% afhankelijk van je studielening, zonder daarvoor enige buffer op te bouwen :')
Naïef of gewoon dom? ik weet het niet...
I want some NASTY !!!
pi_116143630
quote:
Allemaal leuk en aardig, ware het niet dat er in Mijn DUO een betaling klaarstaat voor Augustus. Welke ik nu dus pas in September tegelijk met de stufi van die maand uitbetaald krijg. En mijn OV-product heb ik op de 18e opgehaald.

Anyway, vandaag weer opgebeld en werd doorverbonden naar de 2e lijn. Blijkt dat die blokkade er helemaal niet op hoorde te zitten en per Juli eigenlijk al opgeheven zou moeten zijn. Verontschuldigingen aan mij geboden en verteld dat ik volgende week maandag in alle waarschijnlijkheid gewoon een spoedbetaling kan vragen.
Oh ok dan is het allemaal weer veranderd of die betaling, die je binnenkort krijgt is een lening, dat weet ik niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')