abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116048583
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 22:41 schreef simmu het volgende:

[..]

op het moment heb ik voltijd (24/7) eentje van 2 en eentje van 4 helemaal voor mij om voor te zorgen :)

en die beledigde toon zo van "voor elk idee wat ik aandraag zeg je wel iets om niet te hoeven werken" hoeft niet hoor. :* wij hebben deze keuze jaren geleden welbewust gemaakt toen we de kans kregen om hier te gaan wonen
Doelde met die zin niet zo zeer op jou. Maar ik kreeg het idee in het vorige topic dat sommigen wel wilden werken, maar het financieel niet loont. Daarom mijn oplossingen.
pi_116048787
Hey wat een oud topic! Ik ben benieuwd of TS inmiddels kinderen heeft? :D

OT, wat mijn kinderen kosten in een maand, naar schatting zo'n beetje.

- kleding, per maand 10,- ongeveer. Toegegeven, voornamelijk voor de leuk, ze hebben genoeg, nodig is het niet.
- schoenen, afgelopen maand heb ik paar schoentjes gekocht van 80 euro. Daar kreeg ik het tweede paar wel gratis bij, die waren dus voor het andere kind, dus kortdoordebocht 40,- voor een paar schoenen.
- leukedingendoen (dagje weg/ijsje eten/kermis/benzine om weg te gaan/mix halen om taartjes te bakken etc) 100,- inclusief toegang voor mezelf
- warm water want iedere avond in bad want ze zijn vies van het buitenspelen, geen idee wat dat kost maar je gasrekening loopt wel op.
- de verjaardag van de oudste: 80,- (3 vlaaien, zelfmaaktaart, cadeau, flessen fris, kroepoek, verjaardagskleding, kaart.)
- boodschappen, moeilijk we eten uiteraard met zn allen en ik was hun kleren etc dus officieel verbruiken ze ook wasmiddel enzo :') ik zou zeggen dat zij verantwoordelijk zijn voor 100,- van ons totale maandelijks bedrag voor boodschaps (totaal is grofweg 250 als k het netjes doe.)
- persoonlijke verzorging, denk aan shampoo, douchegel-met-hello-kitty, tandpasta, speentje, zonnebrand, nagellak omdat het kan, en meer van dat. Deze maand 15,- met dank aan sunblock.

Dat was het voor deze maand. Ik vind het wat flauw om huur van het huis en dingen zoals electriciteit door te rekenen, die kosten zou je anders ook wel kwijt zijn geweest. Je water en gasverbruik gaat wel omhoog maar dat hoeft niet enorm te zijn.

In niet zomer-maanden komen er nog kosten kinderopvang (gastouder) bij, die zijn na verrekening van de toeslagen enzo nog 120,- voor onszelf. Daar staat tegenover dat we de maanden buiten de zomervakantie eigenlijk weinig uitjes doen (vooral dingen als kinderboerderij en speeltuin, kost niets dus), dus dat bedrag kun je min of meer tegen elkaar wegstrepen.

Kortom, deze maand heb ik 385 euro uitgegeven aan mijn kinderen, zowel voor levensonderhoud als voor extraatjes. Ze zijn 3 en 1,5. Volgend jaar als de oudste naar school gaat dan gaan de kosten kinderopvang flink omlaag maar de kosten bso en clubjes weer fors omhoog. Dus tsja.
Ohja en per september gaat ze op dansles, 15,- p/m.
:)
  zondag 26 augustus 2012 @ 23:04:07 #53
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_116048791
Even een hele andere vraag. In mijn herinnering moest je agenda´s, schriften en andere spullen zelf betalen. Maar ik lees dat mensen het kopen voor hun kinderen, dat is dus anders geworden?
  zondag 26 augustus 2012 @ 23:08:37 #54
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_116049020
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 23:04 schreef Luchtbel het volgende:
Even een hele andere vraag. In mijn herinnering moest je agenda´s, schriften en andere spullen zelf betalen. Maar ik lees dat mensen het kopen voor hun kinderen, dat is dus anders geworden?
Ik heb nog nooit agenda's of schriften zelf gekocht (toen ik jong was). Dat betaalden mijn ouders altijd. Wat bedoel je met anders geworden?

Of lees ik het verkeerd?
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
pi_116049128
Wij zijn de eerste in onze omgeving met kinderen en kind draagt dezelfde maat als zijn neefje dus wij hebben niet al stapels kleding liggen van de oudste of krijgen het doorgeschoven. 10 of zelfs 50 euro redden wij echt niet. Hij vliegt door de maten heen. Ook met schoenen. Sinds maart al twee maten verder.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_116049163
quote:
1s.gif Op zondag 26 augustus 2012 23:00 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Nou ga het komende jaar dat eens bij houden dan. Ik vond het tegenvallen. Vooral speelgoed passend bij de leeftijd steeds.
zal ik doen.
Al ben ik niet heel representatief, want doordat mijn vrouw als gastouder thuis werkt hebben wij al veel speelgoed voor kinderen van 3 maanden tot 4 jaar in huis.

Lastiger nog ga ik het vinden om haar eigen speelgoed te scheiden van het opvang speelgoed.
ik ga maar een grote kist in de woonkamer zetten die alleen in het weekend of na zessen open mag.
  zondag 26 augustus 2012 @ 23:15:32 #57
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_116049395
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 23:04 schreef Luchtbel het volgende:
Nou ja, als ik mijn kind zakgeld geef waar hij het van moet betalen betaal ik t ook. Wij kozen voor een constructie waar ik schoolspullen en kleding betaal en hij 7,50 zakgeld krijgt per maand en 20 euro in de 3 maanden voor beltegoed. (minimum volgens Nibud)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_116049730
Nibud over de kosten van kinderen: http://www.nibud.nl/uitgaven/kinderen/kosten.html
quote:
Het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) heeft berekend dat één kind gemiddeld 17% van het besteedbaar (gezins)inkomen kost. Twee kinderen kosten gemiddeld 26% van het inkomen, drie kinderen 33% en vier kinderen 40%. Voor de bepaling van het besteedbaar (gezins)inkomen, neemt u alle inkomstenbronnen mee, dus ook vakantiegeld, kinderbijslag en dergelijke.
Als eerste investering zou je hun boek over de kosten van kinderen kunnen aanschaffen. Of goedkoper misschien: in de bibliotheek lenen. ;)
  zondag 26 augustus 2012 @ 23:22:41 #59
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_116049796
Ik kan niet quoten She-Wolf. Maar ik bedoelde dat inderdaad. Dat het nu was dat ouders dat kopen maar vroeger niet. Dat het anders was geworden. Maar misschien was dat gewoon bij ons zo. Dat weet ik verder niet.

En ja dat kan natuurlijk ook zo debuurvrouw, ik weet het verder ook niet en heb er geen mening over maar vroeg het me af. Misschien was het eerder ook wel zo, ben ik dat vergeten.
pi_116049874
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 23:22 schreef Luchtbel het volgende:
Ik kan niet quoten She-Wolf. Maar ik bedoelde dat inderdaad. Dat het nu was dat ouders dat kopen maar vroeger niet. Dat het anders was geworden. Maar misschien was dat gewoon bij ons zo. Dat weet ik verder niet.
Dat is je eigen keus wat je wel en niet koopt. Daar zijn geen regels voor.
  zondag 26 augustus 2012 @ 23:29:59 #61
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_116050226
quote:

En ja dat kan natuurlijk ook zo debuurvrouw, ik weet het verder ook niet en heb er geen mening over maar vroeg het me af. Misschien was het eerder ook wel zo, ben ik dat vergeten.
Ik denk dat het bij iedereen anders is/was. Ik had ook geen bijbaantje ofzo toen ik op school zat, dus moest het doen met het kleed/zakgeld wat ik van m'n ouders kreeg. Maar dat vond ik ook prima, had niet meer nodig dan dat.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
pi_116050319
Wij kregen schriften enzo van school, en mijn kinderen krijgen dat ook (basisschool).
  zondag 26 augustus 2012 @ 23:34:50 #63
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_116050520
Ja dat is misschien ook verschillend. Ik dacht alleen dat het gebruikelijk was. Maar dat is het dus niet.
  zondag 26 augustus 2012 @ 23:35:29 #64
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116050555
Ik kan me niet herinneren dat ik zelf agenda's en schriften heb moeten kopen.... hoogstens van het zakgeld wat ik kreeg, maar zelfs dat volgens mij niet, toen ik oud genoeg was om dat spul zelf uit te zoeken kreeg ik daar gewoon geld voor mee, en daar moest ik dan alles maar voor kopen (agenda, schriften, kaftpapier, passer, geodriehoek, enz. enz. enz.).

Nou kan het zijn dat mijn herinnering me in de steek laat, het is ook wel heel lang geleden ;)
Of ik ben gewoon een verwend kreng (check), maar ik heb mijn oudste (nu 20) ook nooit zelf dat soort dingen laten betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_116050857
Dat was bij ons ook. We kregen een basisbedrag en als we duurdere (merk)spullen wilden moesten we dat wel zelf betalen. Later ging dat met kleding ook zo. Maar dat was wel VO al dus.
  zondag 26 augustus 2012 @ 23:41:07 #66
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_116050889
quote:

ik betaalde het zelf. Maar vanaf de tweede klas. En ik kreeg meer zakgeld. Ik ben het met je eens hoor. T lastige is dat mijn kind heel jong is (vandaag 13) en naar de 3e klas (middelbare school) gaat volgende week. T is dus sowieso schipperen met wat t nibud geschikt vind voor zijn leeftijd, en wat de uitgaven zijn. Ik heb t met betreffende kind besproken en met de site van t Nibud en wat kinderen uit zijn klas krijgen tot deze compromis gekomen.
Dus ik denk dat je eennterechte vraag stelt.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zondag 26 augustus 2012 @ 23:45:21 #67
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_116051102
Ja het lijkt me ook ingewikkeld. Om tot een keuze te komen. Hierover.

En nog gefeliciteerd :) en ik ben weer weg.
  zondag 26 augustus 2012 @ 23:55:31 #68
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_116051596
Ik heb vroeger nooit zakgeld gehad.. ik kreeg gewoon waar ik om vroeg.
En ik merk dat ik het daarom ook heel moeilijk vind om zelf nee te zeggen tegen mijn kind.
Ze krijgt ook alles waar ze om vraagt.

Agenda's en dat soort hebben mijn ouders altijd betaald.
Kleding kreeg ik wanneer ik iets leuks zag geen kleedgeld of dat soort dingen.
  maandag 27 augustus 2012 @ 00:06:14 #69
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_116052122
Oh, ik kreeg vanaf de tweede (toen was ik 14/15) 25 gulden zakgeld en 25 euro kleedgeld per maand. Dawast. En moest ik álles zelf betalen. En wat ik meer nodig had ging ik maar verdienen. Dus had ik een stuk of 7 oppasadressen en werkte ik vanaf 15 achter de kassa. Maar ja, mijn kind is zo jong, die krijgt nergens een baan nog. En jongensoppas is niet echt gewild kan ik vertellen.

Maar goed, ik vind een beetje schraal wel goed. :@ dat ze moeten passen en meten en niet alles kunnen kopen. Net t echte leven.
  maandag 27 augustus 2012 @ 00:12:27 #70
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_116052469
Ik heb nog nooit een bijbaantje naast mijn school gehad. :D
pi_116052910
Ik had vanaf mijn 12e al een bijbaantje. Agenda moest ik altijd wel zelf kopen, schriften en kaftpapier etc niet.
pi_116052916
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 00:12 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik heb nog nooit een bijbaantje naast mijn school gehad. :D
luxepaard :D :+
:)
  maandag 27 augustus 2012 @ 08:38:03 #73
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_116057129
Ik mocht niet werken buiten de deur :P wij kregen een schema dat we om de dag moesten kalfjes voeren of meehelpen met melken ed. Zakgeld was 25 euro per maand voor de leuk, kleding kreeg ik van mn ouders en schoolspullen ook. Als ik zelf de stad in ging moest ik wel zelf betalen wat ik daar kocht. Vanaf mn 16de ging ik naar een andere school en zat iets anders dan naar school gaan en huiswerk maken er echt niet in, daar had ik simpelweg geen tijd voor.
Daarvoor als kind kregen we 7 gulden 50 pp voor het wassen van beide auto's aan de binnen en buitenkant (kostte de hele zaterdagochtend) en daar hebben we destijds o.a. een nintendo van gespaard.
Oh, oppassen heb ik wel heel veel gedaan. Kreeg vaak 10 euro per avond (dus van 20.00 tot 2.30 's nachts oid, engelsen houden van laat thuiskomen is mijn ervaring :') ).
Als student had ik een bijbaantje als studentassistent, verdiende omgerekend 12.50 per uur.
pi_116057984
Onze dochter van (net) 6 krijgt al een tijdje 50ct zakgeld per week. Met als gevolg dat ik prima uit kan leggen waarom we een keer géén K3 hagelslag kopen want dat is 4 weken sparen in haar beleving. Binnenkort zit ze aan de 5 euro, gaan we naar de speelgoedwinkel om te kijken wat dat waard is daar.

Verder, wat meer OT, het is maar net wat de gek er voor uitgeeft. Je kunt losgaan op een kinderkamer van 5000 euro, maar je kunt ook voor een paar tientjes klaar zijn bij de kringloop. Die hele wandelwagen shitset hebben wij spijt van gehad, heeft ze nooit ingezeten :'). Vrouw was echter wel heel blij met een draagdoek van een paar tientjes. Achteraf gezien had ik heel veel dingen niet hoeven kopen (wippertje, ook zo'n succes :') ) en andere dingen waren we veel eerder blij mee geweest. Maar zo gaat dat bij een eerste denk ik.

Wel laten mensen zich veel te snel gek maken tegenwoordig over wat ze 'nodig' hebben.
  maandag 27 augustus 2012 @ 10:12:12 #75
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_116058625
haha Pessie, ik moest juist gaan werken. Ik hielp wel mee hoor, kalfjes voeren, melkstal schoonmaken etc maar mijn vader had liever dat we onze eigen centjes gingen verdienen. Zo ben ik op mijn 7e al bij de buren gaan werken voor 2 gulden per uur.

Ik ben wel enorm verwend, ik kreeg veel, alle schoolspullen/ fietsen/ kleding (behalve toen ik op een gegeven moment kleedgeld wilde, dat moest ik dan maar zelf weten)/ rijbewijs/collegegeld en boeken. Mijn zuurverdiende centen mocht ik zelf houden. Ik heb daar veel van gespaard. Tot ik vanaf 15e uit ging, toen ging het wel wekelijks op :)

Tuurlijk kun je het zelf zo gek maken als je wil, ik vind, in de vorm zoals wij ze opvoeden wel duur. En dan vooral het kdv is schrikbarend, maar daar kiezen we zelf voor. Ten eerste wegen de kosten niet op tegen mijn salaris of dat van mijn man. We werken wel alletwee (bijna) fulltime en dochter gaat 3 dagen in de week naar de opvang. En ten tweede zou ik niet zonder mijn werk (dit of ander) kunnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')