Ik heb even m'n contract er bij gepakt. Er staat:quote:Op woensdag 22 augustus 2012 20:55 schreef karr-1 het volgende:
Zijn er regels binnen het bedrijf over bijklussen buiten werktijd?
mijn eerste gedachte, maar als hij het voor een mooi bedrag zwart kan doen is dat mooi meegenomenquote:Op woensdag 22 augustus 2012 21:04 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Je weet dat ze jou gewoon gebruikt he..
Daar ben ik me van bewust. Het is ook steeds lastig om hiervoor geld te vragen want je bent er altijd veel langer mee bezig dan je vooraf inschat, het is een schijntje vergeleken met wat een reclamebureau ervoor vraagt. En zij weet dat dus helemaal. Maar ja, ik ben dan ook weer zo iemand die graag wil helpen, of in ieder geval niet meteen 'nee' wil zeggen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 21:04 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Je weet dat ze jou gewoon gebruikt he..
Dit is een twijfelgeval dus als je dit gewoon even overlegt en het mag dan is het goedquote:Op woensdag 22 augustus 2012 21:04 schreef Cee het volgende:
[..]
Ik heb even m'n contract er bij gepakt. Er staat:
"... Tevens is het de werknemer zonder schriftelijke toestemming van de werkgever verboden voor eigen rekening diensten aan te bieden aan cliënten van werkgever dan wel aan opdrachtgevers van werkgever."
Het is dan wel geen cliënt meer maar ja, ik ga het (als ik het doe) ook niet gratis doen. En wat jij zegt, ik verdien wel bij aan iets waar ze vervolgens opdrachten mee binnenhaalt, onder andere bij onze huidige klant. Ik neig er ook sterk naar om m'n baas wel in te lichten maar mijn 'opdrachtgever' wel alvast in te lichten daarover. Dat ik het dus om conflicten te voorkomen wel moet voorleggen aan m'n baas.
Als ze goed draait heeft ze vast wel 1000 euro over voor een simpel logoquote:Op woensdag 22 augustus 2012 21:07 schreef Cee het volgende:
[..]
Daar ben ik me van bewust. Het is ook steeds lastig om hiervoor geld te vragen want je bent er altijd veel langer mee bezig dan je vooraf inschat, het is een schijntje vergeleken met wat een reclamebureau ervoor vraagt. En zij weet dat dus helemaal. Maar ja, ik ben dan ook weer zo iemand die graag wil helpen, of in ieder geval niet meteen 'nee' wil zeggen.
maar dat is de vraag nietquote:Op woensdag 22 augustus 2012 21:10 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Als ze goed draait heeft ze vast wel 1000 euro over voor een simpel logo
er staat alleen dat er toestemming benodigd is, niet dat het niet mag. dus scheve gezichten zijn nergens voor nodig.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 07:13 schreef Guppyfriend het volgende:
Heel goeddie paar centen zijn de eventuele scheve gezichten inderdaad niet waard. En al helemaal niet als het zo duidelijk in je contract staat
Precies. Zijn werkgever zal er totaal geen problemen mee hebben dat TS, als een ware concurrent, notabene zijn zakelijke relaties wil bedienen in privé.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 08:23 schreef Maanvis het volgende:
[..]
er staat alleen dat er toestemming benodigd is, niet dat het niet mag. dus scheve gezichten zijn nergens voor nodig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In het geheel niet. Beter even vragen dan het stiekem doen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 08:43 schreef Cracka-ass het volgende:
Dit in overleg brengen is al reden voor scheve gezichten.
Je overdrijft wat, vind ik. Ten eerste is het geen klant van het bedrijf maar een oud-medewerker van een klant. Ten tweede is er niks mis met even overleggen. Het is niet dat de persoon anders het logo laat ontwerpen door het bedrijf, want dat kan ze niet betalen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 09:37 schreef Cracka-ass het volgende:
"Chef ik heb hier een klant aan de lijn. Maarja crisis he, hij heeft wat moeite met onze prijzen. Is het ok als ik het thuis even zwart regel?"
Reden voor scheve gezichten? Welnee, beter even vragen dan stiekem doen.
Ik zou het zo interpreteren. Dus om te stellen dat het geen scheve gezichten oplevert is op voorhand onjuist.quote:
Het is een zakelijke relatie via de werkgever.quote:Ten eerste is het geen klant van het bedrijf maar een oud-medewerker van een klant.
Dat is maar de vraag. Als de werkgever er hetzelfde over denkt als ik kan het schadelijk zijn voor zijn carrieremogelijkheden binnen het bedrijf.quote:Ten tweede is er niks mis met even overleggen.
Hoe weet je dat?quote:Het is niet dat de persoon anders het logo laat ontwerpen door het bedrijf
Hoe weet je dat?quote:want dat kan ze niet betalen.
Hangt er maar net vanaf hoe TS het insteekt. Als hij puur en alleen voor eigen gewin de klus wil doen krijgt hij een min achter zijn naam, al zal hij dat wellicht niet merken.quote:Prima beslissing om te overleggen lijkt mij.
Ik ga uit van wat er in de OP staat; namelijk dat ze net begonnen is en weinig budget heeft. Of het daadwerkelijk zo is dat ze dat niet kan betalen of niet zou laten doen door het bedrijf is puur een inschatting en weet ik niet inderdaad.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 10:21 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Ik zou het zo interpreteren. Dus om te stellen dat het geen scheve gezichten oplevert is op voorhand onjuist.
[..]
Het is een zakelijke relatie via de werkgever.
[..]
Dat is maar de vraag. Als de werkgever er hetzelfde over denkt als ik kan het schadelijk zijn voor zijn carrieremogelijkheden binnen het bedrijf.
Als TS slim is stelt hij voor om het in zijn eigen tijd te doen en een offerte uit te schrijven voor de helft van het geld via de werkgever omdat hij het een leuke klus vindt.
[..]
Hoe weet je dat?
[..]
Hoe weet je dat?
[..]
Hangt er maar net vanaf hoe TS het insteekt. Als hij puur en alleen voor eigen gewin de klus wil doen krijgt hij een min achter zijn naam, al zal hij dat wellicht niet merken.
Het is de eeuwige one-liner voor een ieder die zakelijk inkoopt. "Te duur, kan ik niet betalen."quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:12 schreef Lyza666 het volgende:
[..]
Ik ga uit van wat er in de OP staat; namelijk dat ze net begonnen is en weinig budget heeft. Of het daadwerkelijk zo is dat ze dat niet kan betalen of niet zou laten doen door het bedrijf is puur een inschatting en weet ik niet inderdaad.
Het een sluit het ander niet uit. Ik kan het waarderen dat iemand open kaart speelt. De intentie die erachter zit staat me alleen totaal niet aan.quote:Verder snap ik echt niet dat je er iemand op af zou rekenen mocht hij/zij zoiets willen overleggen. Je zou het ook kunnen waarderen dat die persoon gewoon open kaart speelt en jij uiteindelijk de beslissing maakt.
Dat begrijp je goed.quote:Overigens, in eigen tijd die klus doen en het geld naar het bedrijf? Begrijp ik goed dat je dat bedoelde als voorstel?
Jammer dat je de paradox van die instelling niet inziet.quote:Dat zou voor mij dan weer een no-go zijn.
Jij weet niet welke intentie erachter zit zonder dat je het bespreekt. Om op voorhand te zeggen dat die intentie je niet aanstaat vind ik nogal voorbarig. In dit geval lijkt me dat TS het niet zozeer voor eigen gewin zou doen (hoewel dat wel een bijkomend voordeel is natuurlijk gezien ze het niet gratis doet) maar meer om de klant een eindje op weg te helpen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:27 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Het is de eeuwige one-liner voor een ieder die zakelijk inkoopt. "Te duur, kan ik niet betalen."
[..]
Het een sluit het ander niet uit. Ik kan het waarderen dat iemand open kaart speelt. De intentie die erachter zit staat me alleen totaal niet aan.
[..]
Dat begrijp je goed.
[..]
Jammer dat je de paradox van die instelling niet inziet.
Je wil voor eigen gewin op korte termijn een klus binnen hengelen ten nadele van je werkgever, terwijl het je op de lange termijn veel meer kan opleveren.
Nog even los van het risico wat het je op termijn kan kosten door nu voor eigen gewin te gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |