De gemeenten zelf lijden er zelf onder, een winkel levert een schat aan belastingen en kosten voor vergunningen op, om nog maar te zwijgen over de gelden die voortvloeien uit de parkeer-afpersing.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Heeft het zin de binnensteden te beschermen? Nee, dit is door de steeds snellere opkomst van internetwinkelen achterhaald. De enigen die daar onder zullen lijden zijn de grote vastgoedjongens en de overheid hoeft deze helemaal niet te beschermen.
Dat parkeergeld is alleen van toepassing op de binnenstad, de rest krijgen ze ook wel bij buitenlokaties. Alleen zal het minder zijn omdat de grond daar natuurlijk wat goedkoper is dan midden in de stad.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:04 schreef mvdejong het volgende:
[..]
De gemeenten zelf lijden er zelf onder, een winkel levert een schat aan belastingen en kosten voor vergunningen op, om nog maar te zwijgen over de gelden die voortvloeien uit de parkeer-afpersing.
De gemeenten lijden daar niet onder. Alle grond in Nederland is verdeeld over gemeenten, dus je vestigt je altijd IN een gemeente (aldanniet buiten de bebouwde kom)quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:04 schreef mvdejong het volgende:
[..]
De gemeenten zelf lijden er zelf onder, een winkel levert een schat aan belastingen en kosten voor vergunningen op, om nog maar te zwijgen over de gelden die voortvloeien uit de parkeer-afpersing.
Inderdaad. goed punt.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:36 schreef mvdejong het volgende:
Een ander probleempje (en dat speelt bijv. bij de uitbreiding van het assortiment van tuincentra) is dat in veel gemeenten de gemeenteraad vol zit met kleine(re) ondernemers, die hun positie maar wat graag gebruiken om concurrentie te voorkomen.
Het zou wat zijn als mensen zelf een keuze maken waar ze winkelen. Zulke vrijheden kunnen we niet tolereren in dit land.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:53 schreef David1979 het volgende:
Alsjeblieft niet, zitten we dadelijk met allemaal Wall Marts buiten de stad en geen winkels meer in de buurt aangezien die er niet tegen kunnen concurreren
Ja, en als die hypermarkten er zijn, en in de binnenstad gaat de helft failliet, dan heb je op een gegeven moment geen keuze meer waar je gaat shoppen. Die vrijheid is er dan niet meer he.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:54 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Het zou wat zijn als mensen zelf een keuze maken waar ze winkelen. Zulke vrijheden kunnen we niet tolereren in dit land.
Niks mis met een beetje regulatie.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:54 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Het zou wat zijn als mensen zelf een keuze maken waar ze winkelen. Zulke vrijheden kunnen we niet tolereren in dit land.
Die keus is dan dus al gemaakt. Daarnaast betwijfel ik of de halve binnenstad failliet gaat. Als ik het hier zo hoor wil niemand bij die hypermarché's winkelen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:57 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Ja, en als die hypermarkten er zijn, en in de binnenstad gaat de helft failliet, dan heb je op een gegeven moment geen keuze meer waar je gaat shoppen. Die vrijheid is er dan niet meer he.
hel en verdoemenis mocht het gebeuren, net als die onzin dat door de supermarktprijzenslag er geen supermarkten meer zouden overblijven buiten de steden.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:57 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Ja, en als die hypermarkten er zijn, en in de binnenstad gaat de helft failliet, dan heb je op een gegeven moment geen keuze meer waar je gaat shoppen. Die vrijheid is er dan niet meer he.
Nou ja, zo'n hypermarkt kan ook alleen maar bestaan door bovenmatig profiteren van collectieve voorzieningen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:54 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Het zou wat zijn als mensen zelf een keuze maken waar ze winkelen. Zulke vrijheden kunnen we niet tolereren in dit land.
Maar wat hierboven is gezegd is wel waar, die winkels buiten de BBK hebben meer voordeel op hun prijzen door hun lage huur, dus de kans is wel groot dat die kleine ondernemingen het niet redden en hoe langer je daarmee doorgaat, hoe meer winkels de deuren sluiten.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:00 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Die keus is dan dus al gemaakt. Daarnaast betwijfel ik of de halve binnenstad failliet gaat. Als ik het hier zo hoor wil niemand bij die hypermarché's winkelen.
er komen er juist steeds meer bijquote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
hel en verdoemenis mocht het gebeuren, net als die onzin dat door de supermarktprijzenslag er geen supermarkten meer zouden overblijven buiten de steden.
Wat zeur je nu, de wekelijkse boodschappen doen de meeste beschaafde mensen met de Auto, en als ze naar een industrieterrein rijden belast je de binnensteden veel minder van het autoverkeer. Deze worden rustiger en veiliger.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nou ja, zo'n hypermarkt kan ook alleen maar bestaan door bovenmatig profiteren van collectieve voorzieningen.
Laat ze zelf een flink stuk weg aanleggen naar hun winkel en het wordt ineens een stuk minder goed verdienmodel.
Steden of binnensteden? Binnensteden zijn vaak niet zo autovriendelijk omdat ze er al lagen voordat de auto werd uitgevonden.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat zeur je nu, de wekelijkse boodschappen doen de meeste beschaafde mensen met de Auto, en als ze naar een industrieterrein rijden belast je de binnensteden veel minder van het autoverkeer. Deze worden rustiger en veiliger.
Stel de hemel valt naar beneden, hebben we dan een blauwe toet?quote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Steden of binnensteden? Binnensteden zijn vaak niet zo autovriendelijk omdat ze er al lagen voordat de auto werd uitgevonden.
Mensen gaan buiten binnensteden volgens mij ook vaak niet met de auto omdat heel veel mensen een supermarkt in de buurt hebben. Maar zo'n hypermarkt zal een veel groter gebied moeten bestrijken voor meer klanten en dus zal de reisafstand ook langer zijn. En dat kan op bepaalde stukken weg ook tot een wezenlijk grotere belasting leiden. Stel nu dat door zo'n hypermarkt de weg met een strook verbreed moet worden over laten we zeggen 3 kilometer. Zou het dan nog goedkoper zijn daar?
Er zitten ook gewoon 'kosten' aan zo'n concept die niet ten laste komen van het bedrijf maar die er wel zijn. Daarom vind ik dat overheden er ook wat over te zeggen hebben, los van hoe je die kosten begroot. Ze zijn er wel.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Stel de hemel valt naar beneden, hebben we dan een blauwe toet?
Je zoekt een beetje spijkers op laag water.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er zitten ook gewoon 'kosten' aan zo'n concept die niet ten laste komen van het bedrijf maar die er wel zijn. Daarom vind ik dat overheden er ook wat over te zeggen hebben, los van hoe je die kosten begroot. Ze zijn er wel.
Nee, het fenomeen heeft ook gewoon planologische implicaties en complicaties. Ik weet niet hoeveel extra autoverkeer zo'n hypermarche gaat genereren, maar als het daar al krap was en je gebruikt die weg regelmatig dan ga je daar last van krijgen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je zoekt een beetje spijkers op laag water.
Ik KAN het niet eens, ik heb (bewust want grote stad) geen auto. Ik zie mezelf als met mn fiets een half uur naar de rand van de stad fietsen. Werkt niet. Als je automobiliteit wil ontmoedigen moet je geen hypermarche's willen. Hypermarche's zijn killing voor de levendigheid van steden, binnensteden maar vooral voor wijkcentra in buitenwijken.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:00 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Die keus is dan dus al gemaakt. Daarnaast betwijfel ik of de halve binnenstad failliet gaat. Als ik het hier zo hoor wil niemand bij die hypermarché's winkelen.
Je draait het om. Er is zover ik weet geen beperking op waar je mag winkelen. Je bent vrij om je waren op elke locatie in Nederland te halen, echter mag je niet overal een winkel openen zoals dat voor meer zaken geldt.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:54 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Het zou wat zijn als mensen zelf een keuze maken waar ze winkelen. Zulke vrijheden kunnen we niet tolereren in dit land.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |