Bron: http://www.telegraaf.nl/o(...)rwijs_en_zorg__.htmlquote:Geld alleen besteden aan voeding, onderwijs en zorg
AMSTERDAM - In Australië krijgen hulpbehoevenden een soort betaalpas met een geldbedrag er op. Met de pas kunnen ze alleen geld uitgeven aan voeding, woonruimte, kleding, onderwijs en zorg.
De pas is bedoeld voor mensen die geldproblemen hebben of een groot risico lopen hierop. Deze mensen kunnen dus in Austrailië maar in beperkte mate bepalen waar ze dit geld aan besteden. Geld dat overblijft kunnen de gebruikers sparen.[Lees verder in bron]
Mooi toch, dat spoort mensen tenminste aan om zelf geld te gaan verdienen.quote:Burgers die de pas ontvangen hebben veel klachten over de Basics card. Sommigen laten BBC weten zich te schamen bij het tonen van de pas aan de kassa.
Zo werkt t niet natuurlijk.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:11 schreef kwiwi het volgende:
Lijkt een prima oplossing inderdaad.
[..]
Mooi toch, dat spoort mensen tenminste aan om zelf geld te gaan verdienen.
Juist....waarom zou je je schamen als je er niets aan kunt doen. Ik zou me wel schamen als ik als gezonde mens bij de kassa kom en dan zo'n pas uit mijn tas trek. Wederom , een stimulerend effect.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:11 schreef kwiwi het volgende:
Lijkt een prima oplossing inderdaad.
[..]
Mooi toch, dat spoort mensen tenminste aan om zelf geld te gaan verdienen.
Wie zegt dat je met zo'n kaart crimineel bent??? Als je er niets aan kunt doen dan voel je je niet schuldig hoor. Op het moment dat je je wel schuldig gaat voelen........dan is er wellicht iets anders aan de hand?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Zo werkt t niet natuurlijk.
Je bent geen crimineel als je een bijstands uitkering krijgt.
En banen vinden.. zo makkelijk is dat allemaal niet.
Meeste mensen die dat beweren hebben veelal zelf al een baan.
Er zijn zat banen ja, de "goedkoopste" worden aan polen gegeven, want : goedkoper.
Dus al solliciteer je forget about it.
Dat zal niet bij ieder bedrijf of whatever gebeuren maar de "baan kans" krimpt ermee in.
Dan heb je nog de aparte keerzijde van de 'crisis'.
Zat banen maar de eisen zijn dan belachelijk.
Starters baantjes waar naar ervaring gevraagd word gelijk aan een persoon die het al 10 jaar doet.
Of laagbetaalde banen maar oh wacht je bent te hoog opgeleid, teveel kans dat diegene vertrekt dus niet aangenomen.
etcetc,
Wederom niet bij ieder bedrijf maar zo krimpt je kans wel keer op keer.
Dan is er nog iets vrij belangrijks, dat gedeeltelijk werken om er weer in te komen (of uit de bijstand te komen) niet loont, je word teveel gekort en houd minder over dan als je helemaal niet zou werken.
Daar komt bij niet iedereen in de bijstand is een of andere "flodder" type tokkie.
Dat is een beeld dat veel mensen lijken te hebben.
Wat een opvatting. Dus jij vind uitkeringstrekkers dus eigenlijk minderwaardig??quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:21 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik zie meer in een kruis op hun voorhoofd, zodat je weet wie je in zijn gezicht mag spugen. Dat lijkt me veel beter voor het gevoel van eigenwaarde van de loonslaafjes, en die moeten ook tevreden gehouden worden.
Ja, dan gebeurt er maatschappelijk ook wat , dan kun je als je zo'n kaart trekt direct op een tassencontrole bij de kassa rekenen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:00 schreef Chahna het volgende:
[..]
Wie zegt dat je met zo'n kaart crimineel bent??? Als je er niets aan kunt doen dan voel je je niet schuldig hoor. Op het moment dat je je wel schuldig gaat voelen........dan is er wellicht iets anders aan de hand?
Schaamte komt meestal voort uit dat je je anders dan anderen voelt.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:00 schreef Chahna het volgende:
[..]
Juist....waarom zou je je schamen als je er niets aan kunt doen. Ik zou me wel schamen als ik als gezonde mens bij de kassa kom en dan zo'n pas uit mijn tas trek. Wederom , een stimulerend effect.
[..]
Wie zegt dat je met zo'n kaart crimineel bent??? Als je er niets aan kunt doen dan voel je je niet schuldig hoor. Op het moment dat je je wel schuldig gaat voelen........dan is er wellicht iets anders aan de hand?
[..]
Wat een opvatting. Dus jij vind uitkeringstrekkers dus eigenlijk minderwaardig??
Je verplicht mensen om het geld wat ze krijgen, uit te geven aan goederen waarvoor het bedoeld is.....ja ik zie de crime.
je hoeft die kaart toch niet op je voorhoofd te plakken??quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Schaamte komt meestal voort uit dat je je anders dan anderen voelt.
Dat gevoel kan je ook opgelegd worden doordat je opeens 'singled out" word met zo'n kaart he.
Dus in jouw optiek zijn alle uitkeringstrekkers crimineel?? Dan is er iets verkeerd aan jouw denkwijze........verander dat.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:03 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Ja, dan gebeurt er maatschappelijk ook wat , dan kun je als je zo'n kaart trekt direct op een tassencontrole bij de kassa rekenen.
Ach, je loopt niet de hele tijd met die kaart in je hand he...... het is niet net als een ster op je borst. Daarnaast,...van veel mensen kun je nu ook al zien dat ze in de categorie 'bijstand' zitten. Die geven daar ook niet om hoor.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Schaamte komt meestal voort uit dat je je anders dan anderen voelt.
Dat gevoel kan je ook opgelegd worden doordat je opeens 'singled out" word met zo'n kaart he.
Ik vind niet dat het daar om gaat.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:06 schreef Chahna het volgende:
[..]
Dus in jouw optiek zijn alle uitkeringstrekkers crimineel?? Dan is er iets verkeerd aan jouw denkwijze........verander dat.
[..]
Ach, je loopt niet de hele tijd met die kaart in je hand he...... het is niet net als een ster op je borst. Daarnaast,...van veel mensen kun je nu ook al zien dat ze in de categorie 'bijstand' zitten. Die geven daar ook niet om hoor.
mijn optiek heeft betrekking op de maatschappij die ergens op reageert (de pas) niet op de uitkeringstrekker in persoon.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:06 schreef Chahna het volgende:
[..]
Dus in jouw optiek zijn alle uitkeringstrekkers crimineel?? Dan is er iets verkeerd aan jouw denkwijze........verander dat.
Leg eens uit....hoe kan een maatschappij (jij en ik en de buurman) nu reageren op een pas??? Ik bedoel..die pas zit in een tas. Men haalt de pas uit de tas en gaat ermee betalen. Ga jij nu ineens schreeuwen en wijzen en 'ohhhhhh een uitkeringstrekker, controleer haar tas!' roepen?? Of begrijp ik het nu verkeerd?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:09 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
mijn optiek heeft betrekking op de maatschappij die ergens op reageert (de pas) niet op de uitkeringstrekker in persoon.
Gelukkig zijn er mensen zoals jij, maar lees de reacties in de telegraaf eens en je snapt mijn denkwijze.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:12 schreef Chahna het volgende:
[..]
Leg eens uit....hoe kan een maatschappij (jij en ik en de buurman) nu reageren op een pas??? Ik bedoel..die pas zit in een tas. Men haalt de pas uit de tas en gaat ermee betalen. Ga jij nu ineens schreeuwen en wijzen en 'ohhhhhh een uitkeringstrekker, controleer haar tas!' roepen?? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Nee, maar een grote groep bestaat nou eenmaal uit mensen die het wel prima vinden om elke maand geld te krijgen zonder er iets voor te doen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:17 schreef CantFazeMe het volgende:
De meeste mensen hebben gewoon een vertekend beeld van een persoon die in de uitkering zit.
Dat laatste was zeker mijn bedoeling niet, mijn excuus.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:17 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er mensen zoals jij, maar lees de reacties in de telegraaf eens en je snapt mijn denkwijze.
Daarnaast probeer je me steeds in een negatieve hoek te drukken, waar ik mezelf niet in kan vinden.
En waar baseer je dat in vredesnaam op?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:20 schreef Chahna het volgende:
[..]
Dat laatste was zeker mijn bedoeling niet, mijn excuus.
Dat er mensen lopen die nooit nadenken en alleen maar roepen, laat gaan. De helft van die reacties zijn van mensen die in aanmerking komen voor zo'n kaart
Dat schreeuwen en wijzen zal misschien niet snel gebeuren maar wel afkeurende blikken bij de kassa en dat men zich daar erg ongemakkelijk bij zou voelen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:12 schreef Chahna het volgende:
[..]
Leg eens uit....hoe kan een maatschappij (jij en ik en de buurman) nu reageren op een pas??? Ik bedoel..die pas zit in een tas. Men haalt de pas uit de tas en gaat ermee betalen. Ga jij nu ineens schreeuwen en wijzen en 'ohhhhhh een uitkeringstrekker, controleer haar tas!' roepen?? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Mooi vooroordeel wel, ik denk dat de waarheid toch iets genuanceerder is.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:20 schreef Chahna het volgende:
[..]
Dat laatste was zeker mijn bedoeling niet, mijn excuus.
Dat er mensen lopen die nooit nadenken en alleen maar roepen, laat gaan. De helft van die reacties zijn van mensen die in aanmerking komen voor zo'n kaart
Als ze de mensen dan ook in hun sop laten gaarkoken vind ik het goed maar je kent het Nederlandse sociale stelsel....die mensen zouden hier gewoon nog wat meer geld krijgen, noem het een lening of overbrugging die nooit zal worden terugbetaaldquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:24 schreef NanKing het volgende:
[..]
Dat schreeuwen en wijzen zal misschien niet snel gebeuren maar wel afkeurende blikken bij de kassa en dat men zich daar erg ongemakkelijk bij zou voelen.
Ik ben zelf ook niet zo voor zo'n systeem. Natuurlijk begrijp ik het wel dat het ook voor mensen zelf 'veiliger' is omdat er meer controle vanuit de overheid en meer aan budgetten gedaan wordt.
Maar de stigmatisering van zo'n pas vind ik echt een naar idee.
Dan liever zoals ze het hier in Duitsland doen met hartz4, je krijgt ook afgepast geld je huur wordt betaald, je vaste lasten, dingen voor je kinderen etc en daarnaast wordt uitgerekend hoeveel geld het gezin (gemiddeld genomen) nodig heeft voor eten, kleding, vrije tijd etc. Dus in principe kun je nooit zonder eten zitten. Verneuk je het daarna nog met het geld wat je in je handen krijgt heb je imo maar pech. Iets met eigen verantwoordelijkheid.
Dat is het al sowieso niet.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:26 schreef Chahna het volgende:
[..]
Als ze de mensen dan ook in hun sop laten gaarkoken vind ik het goed maar je kent het Nederlandse sociale stelsel....die mensen zouden hier gewoon nog wat meer geld krijgen, noem het een lening of overbrugging die nooit zal worden terugbetaald.
Kijk, dat die mensen zich niet gemakkelijk zouden voelen met zo'n kaart...tja, laat dat nou een minpuntje zijn maar dat mag ook best wel als je geld krijgt waar anderen hard voor werken. Het hoeft geen feestje te zijn.
Welk Nederlands sociaal stelsel bedoel je precies? Dat stelsel waar iedereen moord en brand over roept? Dat stelsel wat niet meer schijnt te kunnen omdat (vooral jongeren) mensen huilen dat ze premie moeten betalen voor een ander? Of het nou om ww of pensioen premie gaat ik hoor alleen maar "ik wil niet betalen voor hullie".quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:26 schreef Chahna het volgende:
[..]
Als ze de mensen dan ook in hun sop laten gaarkoken vind ik het goed maar je kent het Nederlandse sociale stelsel....die mensen zouden hier gewoon nog wat meer geld krijgen, noem het een lening of overbrugging die nooit zal worden terugbetaald.
Kijk, dat die mensen zich niet gemakkelijk zouden voelen met zo'n kaart...tja, laat dat nou een minpuntje zijn maar dat mag ook best wel als je geld krijgt waar anderen hard voor werken. Het hoeft geen feestje te zijn.
Dit gaat over de bijstand dus laten we niet afdwalen naar AOW, WW en/of pensioenen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:29 schreef NanKing het volgende:
[..]
Welk Nederlands sociaal stelsel bedoel je precies? Dat stelsel waar iedereen moord en brand over roept? Dat stelsel wat niet meer schijnt te kunnen omdat (vooral jongeren) mensen huilen dat ze premie moeten betalen voor een ander? Of het nou om ww of pensioen premie gaat ik hoor alleen maar "ik wil niet betalen voor hullie".
Ik vind dat Nederland helemaal geen sociaal stelsel heeft en dat zal de komende jaren alleen maar minder worden. Allen voor zich en God voor ons allen stelsel.
En dat baseer jij uiteraard op een uitgebreid onderzoek dat jij persoonlijk hebt uitgevoerd onder uitkeringstrekkers.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:20 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nee, maar een grote groep bestaat nou eenmaal uit mensen die het wel prima vinden om elke maand geld te krijgen zonder er iets voor te doen.
Ik had ook alle premies kunnen opnoemen dan blijft mijn post nog steeds 't zelfde.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:30 schreef Chahna het volgende:
[..]
Dit gaat over de bijstand dus laten we niet afdwalen naar AOW, WW en/of pensioenen.
Op mensen die ik helaas ken.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En dat baseer jij uiteraard op een uitgebreid onderzoek dat jij persoonlijk hebt uitgevoerd onder uitkeringstrekkers.
Oh, dan is het goed.quote:
Nee laten ze daar eerst eens mee beginnen. Je moet daar de taal ook beheersen en een baan regelen, voordat je binnenkomt toch ?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:23 schreef Hathor het volgende:
Krijg je hier in Nederland er nooit doorheen. In Australie gaan ze wat minder omslachtig te werk, je komt er ook niet zomaar in als asielzoeker bijvoorbeeld.
Alsof jij niet weet dat er mensen zijn die een uitkering krijgen en prima zouden kunnen werken als ze willenquote:
Top, alleen niet nu. Een topic over solidariteit zou het goed doen denk ikquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:31 schreef NanKing het volgende:
[..]
Ik had ook alle premies kunnen opnoemen dan blijft mijn post nog steeds 't zelfde.
Ik ken ze ook hoor, iedereen kent er wel een paar (als ze eerlijk zijn).quote:
Waar zeg ik dat ze er niet zijn? Claimen dat een grote groep (het ging volgens jou zelfs om de meerderheid, meen ik) liever in de bijstand blijft zitten, is echter een boude bewering.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:33 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Alsof jij niet weet dat er mensen zijn die een uitkering krijgen en prima zouden kunnen werken als ze willenPlease..
Idd...Het mooiste is dat het hier niet gaat over mensen met een bijstandsuitkering, maar over mensen met geldproblemen...quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:16 schreef CantFazeMe het volgende:
Waarom verbaast mij het niet dat er op FOK! ook van die achterlijke debielen rondlopen die alle mensen die van een uitkering moeten leven gewoon doodleuk over één kam scheren?
quote:De pas is bedoeld voor mensen die geldproblemen
bronquote:Volgens het Algemeen Dagblad van 11 mei komen steeds meer werkende Nederlanders in de schuldhulpverlening terecht.
Ik moet eerlijk zeggen ik ken geen bijstandtrekker die niet in een verschrikkelijk schrijnende situatie zit. Hetzij door 'eigen schuld' in het verleden wat zover opgelopen is dat men er zich niet zelf uit kan werken en ook niet in aanmerking komt voor een baan, hetzij door psychische problemen waar geen adequate hulp voor is of voor is geweest.quote:
Als iedereen wel wat van die mensen kent, hoe kan de groep dan klein zijn? Of kent heel Nederland toevallig datzelfde groepje van +/- 5 mensen?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat ze er niet zijn? Claimen dat een grote groep (het ging volgens jou zelfs om de meerderheid, meen ik) liever in de bijstand blijft zitten, is echter een boude bewering.
Dan vind ik het nog steeds prima moet ik zeggen. Als je op andermans geld leeft omdat je niet met geld om kunt gaan, dan moet je niet zo zeuren.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:35 schreef paddy het volgende:
[..]
Het mooiste is dat het hier niet gaat over mensen met een bijstandsuitkering, maar over mensen met geldproblemen...
[..]
[..]
bron
Moet zeggen dat ik dan ook geen bijstandstrekkers ken. Wel een paar WW'ers, en die zijn gewoon op zoek naar een baan.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:36 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Als iedereen wel wat van die mensen kent, hoe kan de groep dan klein zijn? Of kent heel Nederland toevallig datzelfde groepje van +/- 5 mensen?
Maar dat gebeurt dus al , alleen niet via zo'n pas. (en meestal als het eigenlijk al te laat is)quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:37 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dan vind ik het nog steeds prima moet ik zeggen. Als je op andermans geld leeft omdat je niet met geld om kunt gaan, dan moet je niet zo zeuren.
In Australie hebben ze geen bijstand he.....vandaar de vertaling naar 'hier'.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:35 schreef paddy het volgende:
[..]
Idd...Het mooiste is dat het hier niet gaat over mensen met een bijstandsuitkering, maar over mensen met geldproblemen...
[..]
[..]
bron
Je zit niet in de bijstand omdat je niet met geld om kan gaan he. (de meeste niet althans)quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:37 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dan vind ik het nog steeds prima moet ik zeggen. Als je op andermans geld leeft omdat je niet met geld om kunt gaan, dan moet je niet zo zeuren.
Die mensen kunnen toch nog steeds geld uitgeven aan nutteloze producten/diensten?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:38 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Maar dat gebeurt dus al , alleen niet via zo'n pas. (en meestal als het eigenlijk al te laat is)
De Schuldhulpverlening!
Je zou ook even na kunnen denken en je afvragen hoe mensen in de problemen kunnen komen. Mooi huis gekocht. Goedlopend bedrijf...ineens gaat alles anders. Je moet alles met verlies verkopen en zit ineens tot aan de nek in de schulden. Je pakt alles aan, dus werkt misschien (al dan niet tijdelijk) voor een modaal inkomen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:37 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ja, maar daar is geen pas voor nodig. In Nederland krijg je dan gewoon een klein bedrag per maand om in je levensonderhoud te voorzien.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:37 schreef kwiwi het volgende:
[..]
ik wel, ze hebben een woning ook en een autoquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Moet zeggen dat ik dan ook geen bijstandstrekkers ken.
Gewoon via een pas, is veel makkelijker.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:40 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Ja, maar daar is geen pas voor nodig. In Nederland krijg je dan gewoon een klein bedrag per maand om in je levensonderhoud te voorzien.
Zodra je belasting hebt betaald is het trouwens niet enkel jouw geld, dan is het geld van de samenleving. Dus hou eens op met je "op andermans geld leven". Jij bent waarschijnlijk ook geen netto betaler.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |