hehequote:Op maandag 20 augustus 2012 13:28 schreef HotSummerNight het volgende:
http://lmgtfy.com/?q=belastingdienst+schenkingen+2012&l=1
quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:31 schreef HotSummerNight het volgende:
of je die 2012 euro nu krijgt van je moeder of van de buurvrrouw, dat boeit niet
Open er een topic over.quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:35 schreef mighty_myte het volgende:
Echt bezopen dat je voor het geld waar hard voor is gewerkt nog belasting moet betalen als je ouders het je nalaten.
Een soort overlijdensboete is het. Bezopen.
bron ?quote:
quote:Schenkbelasting
De Belastingdienst heft schenkbelasting over alles wat u als schenking krijgt van iemand die in Nederland woont. Voor het eerste deel van een schenking geldt een vrijstellingsbedrag. Dit betekent dat iemand in ieder geval over de eerste ¤ 2012 geen belasting hoeft te betalen. Daarna hangt de belasting af van de hoogte van het bedrag en van wie het afkomstig is. Iemand betaalt bijvoorbeeld een lager percentage over een schenking van zijn ouders dan over een schenking van zijn grootouders.
De mijne, ook de belastingdienst, zegt het volgende:quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:36 schreef HotSummerNight het volgende:
[..]
bron ?
de mijne, de belastingdienst, zegt het volgende:
[..]
Falerquote:U mag aan uw kinderen en pleegkinderen elk jaar een bedrag belastingvrij schenken. Voor 2012 is dit ¤ 5.030. Dit bedrag geldt per kind.
lezen is soms moeilijk, lees de laatste regel van wat de belastingdienst zegt nog maar eensquote:Op maandag 20 augustus 2012 13:36 schreef HotSummerNight het volgende:
[..]
bron ?
de mijne, de belastingdienst, zegt het volgende:
[..]
het gaat hier niet om de hoogte van de belasting, maar of je uberhaupt belasting moet betalenquote:Op maandag 20 augustus 2012 13:41 schreef Deetch het volgende:
[..]
lezen is soms moeilijk, lees de laatste regel van wat de belastingdienst zegt nog maar eens
quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:42 schreef HotSummerNight het volgende:
[..]
het gaat hier niet om de hoogte van de belasting, maar of je uberhaupt belasting moet betalen
Je maakt jezelf nu wel erg belachelijk. Deetch heeft eerder al alles uitgelegd (copy/ paste van Belastingdienst), inclusief link.quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:42 schreef HotSummerNight het volgende:
[..]
het gaat hier niet om de hoogte van de belasting, maar of je uberhaupt belasting moet betalen
Volgens mij ben je belastingplichtig in het land waar je woont/werkt. Waarom geen rekening in het land je de persoon woont?quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:51 schreef johnykamau het volgende:
Hoe zit dat met schenkingen op een Nederlandse rekening krijgen als je niet meer woonachtig bent in Nederland? (En de persoon die de schenking doet woont ook niet meer in Nederland)
en dan maakt het dus verschil of de schenking van je moeder komt of van de buurvrouw.quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:42 schreef HotSummerNight het volgende:
[..]
Als je een rekening in Zwisterland hebt met een paar miljoen, en je woont in Nederland, dan ben je over die paar miljoen ook vermogensbelasting schuldig in NL. In Zwitserland ben je echter geen belasting schuldig. Ik gok dat de regels, zoals Deetch al zegt hierboven, voor NL hetzelfde zijn. Dus stel je krijgt een schenking op je NL bankrekening, maar je woont niet in NL, dan gelden de wetten voor het land waar je woont.quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:56 schreef Deetch het volgende:
[..]
Volgens mij ben je belastingplichtig in het land waar je woont/werkt. Waarom geen rekening in het land je de persoon woont?
Lijkt me nou een goeie vraag voor de belastingtelefoon hier in nederland of in het buitenland van zowel de schenker als de ontvanger.
Net even gebeld met de belastingtelefoon. Als de persoon die de schenking doet minder dan 10 jaar in het buitenland woont wordt het net als normaal belast....quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:56 schreef Deetch het volgende:
[..]
Volgens mij ben je belastingplichtig in het land waar je woont/werkt. Waarom geen rekening in het land je de persoon woont?
Lijkt me nou een goeie vraag voor de belastingtelefoon hier in nederland of in het buitenland van zowel de schenker als de ontvanger.
Maar stel dat de ouders ¤7042 te vergeven hebben.quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:34 schreef Deetch het volgende:
Bij de belastingdienst staat het volgende voor schenkingen die niet van je ouders of parter zijn:
Algemene vrijstelling
De algemene vrijstelling is ¤ 2.012. Krijgt u in één jaar schenkingen van verschillende personen? Dan geldt voor iedere schenking dat u tot ¤ 2.012 geen schenkbelasting hoeft te betalen.
Voor een schenking van ouders gelden andere regels qua vrijstelling:
U mag aan uw kinderen en pleegkinderen elk jaar een bedrag belastingvrij schenken. Voor 2012 is dit ¤ 5.030. Dit bedrag geldt per kind.
Is uw kind tussen de 18 en 35 jaar? Dan mag u uw kind in 1 jaar maximaal ¤ 24.144 belastingvrij schenken. U mag maar 1 keer gebruikmaken van de eenmalig verhoogde vrijstelling. Deze regeling geldt ook voor kinderen die ouder zijn dan 35 jaar maar een partner hebben die jonger is dan 35 jaar.
De eenmalig verhoogde vrijstelling voor kinderen van 18 tot 35 jaar kan verhoogd worden tot ¤ 50.300. Dit kan als uw kind het geld gebruikt:
[*] m een dure studie te betalen
[*]m een eigen woning te verwerven of voor kosten voor de eigen woning die uw kind daarna heeft gemaakt
En hier de regels voor partner schenkingen
Zijn jullie getrouwd?quote:Op maandag 20 augustus 2012 14:21 schreef rhubarbje het volgende:
even een mini topic kaap maar ik bedacht een mooi gaatje in de wet (denk ik) maar mag mijn mama het wel aan mijn lief schenken? bijvoorbeeld
nopequote:
Of in december ¤5030 schenken en in januari ¤2012quote:Op maandag 20 augustus 2012 14:21 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Maar stel dat de ouders ¤7042 te vergeven hebben.
Ze kunnen dan ¤5030 direct aan het kind schenken en ¤2012 aan de buurman, welke dan weer ¤2012 aan het kind schenkt.
in jan mag zelfs weer 5030 naar je kind, dat mag nl. jaarlijks.quote:Op maandag 20 augustus 2012 14:39 schreef padlarf het volgende:
[..]
Of in december ¤5030 schenken en in januari ¤2012
dan dus nietquote:
Uiteraard, maar ze hadden maar 7042quote:Op maandag 20 augustus 2012 14:52 schreef Deetch het volgende:
[..]
in jan mag zelfs weer 5030 naar je kind, dat mag nl. jaarlijks.
Ik begrijp je vergelijking niet helemaal.quote:Op maandag 20 augustus 2012 14:19 schreef johnykamau het volgende:
[..]
Net even gebeld met de belastingtelefoon. Als de persoon die de schenking doet minder dan 10 jaar in het buitenland woont wordt het net als normaal belast....![]()
Als ik een schenking op mijn buitenlandse rekening krijg en vanaf daar doorstuur naar mijn eigen rekening hoef ik echter geen belasting te betalen omdat het dan van mijzelf is.. Lang leve de belastingdienst
Situatie 1, beide personen wonen in het buitenland en hebben de Nederlandse nationaliteit. Er wordt een schenking van 10.000 euro van een buitenlandse bankrekening naar mijn Nederlandse bankrekening gedaan. Op het moment dat de persoon die de schenking doet nog geen 10 jaar in het buitenland woont moet er belasting betaald worden over deze schenking.quote:Op maandag 20 augustus 2012 22:01 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik begrijp je vergelijking niet helemaal.
Ik dacht wel dat ik 'm zo begreep. In dat geval heeft de persoon bij de belastingtelefoon je foute info gegeven. Fiscaaltechnisch zorgen beide situaties voor hetzelfde resultaat, of het een buitenlandse bankrekening is of niet. Of zij daar zo 1-2-3 achter kunnen komen is een andere vraag.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 08:07 schreef johnykamau het volgende:
[..]
Situatie 1, beide personen wonen in het buitenland en hebben de Nederlandse nationaliteit. Er wordt een schenking van 10.000 euro van een buitenlandse bankrekening naar mijn Nederlandse bankrekening gedaan. Op het moment dat de persoon die de schenking doet nog geen 10 jaar in het buitenland woont moet er belasting betaald worden over deze schenking.
Situatie 2, beide personen wonen in het buitenland en hebben de Nederlandse nationaliteit. Er wordt een schenking van 10.000 euro van een buitenlandse bankrekening naar mijn buitenlandse bankrekening gedaan. Ik transfer het bedrag van mijn buitenlandse rekening naar mijn Nederlandse rekening en er hoeft geen belasting betaald te worden aangezien het geld van mijn eigen buitenlandse rekening af komt. In het land waar ik nu woon hoef ik geen belasting te betalen over deze schenking.
Zo duidelijk?
Kan je dat toelichten? Ik woon niet meer in NL dus het zou theoretisch ook zo kunnen zijn dat het geld is wat ik hier verdiend heb met werken. Daarnaast moeten ze dan ook nog controleren dat het geld van iemand met de Nederlandse nationaliteit komt lijkt me (aangezien het geld van een andere buitenlandse rekening komt)quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 09:31 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik dacht wel dat ik 'm zo begreep. In dat geval heeft de persoon bij de belastingtelefoon je foute info gegeven. Fiscaaltechnisch zorgen beide situaties voor hetzelfde resultaat, of het een buitenlandse bankrekening is of niet. Of zij daar zo 1-2-3 achter kunnen komen is een andere vraag.
Ik doelde op het verschil tussen binnenlandse en buitenlandse rekening. Voor bijvoorbeeld inwonerschap wordt gekeken naar waar de persoon woont, werkt etc. De status van een bankrekening (binnenlands of buitenlands) doet er niet echt toe. Maar dat bedoelde ik inderdaad met controleerbaarheid. Het is wellicht wat lastiger controleren voor ze als het geld van een buitenlandse rekening komt, ook al komt het van een Nederlander. Then again, de Nederlander in deze is zelf verplicht om aangifte te doen natuurlijk.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 09:34 schreef johnykamau het volgende:
[..]
Kan je dat toelichten? Ik woon niet meer in NL dus het zou theoretisch ook zo kunnen zijn dat het geld is wat ik hier verdiend heb met werken. Daarnaast moeten ze dan ook nog controleren dat het geld van iemand met de Nederlandse nationaliteit komt lijkt me (aangezien het geld van een andere buitenlandse rekening komt)
Ik volg je niet helemaal, de persoon die de schenking doet woont al meerdere jaren in verschillende landen buiten Europa. Waarom zou deze persoon dan alsnog de aangifte moeten doen? Alleen omdat hij/zij toevallig de Nederlandse nationaliteit heeft?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 09:37 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik doelde op het verschil tussen binnenlandse en buitenlandse rekening. Voor bijvoorbeeld inwonerschap wordt gekeken naar waar de persoon woont, werkt etc. De status van een bankrekening (binnenlands of buitenlands) doet er niet echt toe. Maar dat bedoelde ik inderdaad met controleerbaarheid. Het is wellicht wat lastiger controleren voor ze als het geld van een buitenlandse rekening komt, ook al komt het van een Nederlander. Then again, de Nederlander in deze is zelf verplicht om aangifte te doen natuurlijk.
Dat is dus de 10jaars regel die jij aanhaalt. Als de schenker minder dan 10 jaar in het buitenland woont, dan is alsnog schenkbelasting in Nederland verschuldigd. Dit is een fictie die het begrip 'inwonerschap' (of eigenlijk woonplaats) uitbreidt.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 09:40 schreef johnykamau het volgende:
[..]
Ik volg je niet helemaal, de persoon die de schenking doet woont al meerdere jaren in verschillende landen buiten Europa. Waarom zou deze persoon dan alsnog de aangifte moeten doen? Alleen omdat hij/zij toevallig de Nederlandse nationaliteit heeft?
En wat als het gaat om een lening en niet om een schenking? Daarnaast lijkt me de kans zeer klein dat dit te achterhalen valt, of denk ik nu te makkelijk?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 09:45 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dat is dus de 10jaars regel die jij aanhaalt. Als de schenker minder dan 10 jaar in het buitenland woont, dan is alsnog schenkbelasting in Nederland verschuldigd. Dit is een fictie die het begrip 'inwonerschap' (of eigenlijk woonplaats) uitbreidt.
Daarom moet de schenker juist aangifte doen, anders kun je boetes krijgen. Goed, hoe ze dit in de praktijk achterhalen weet ik niet precies, ik heb het namelijk nog niet meegemaakt. Als het om een lening gaat moet je weer apart de regels bekijken van de betreffende landen. Er geldt niet een dergelijke 10jaars fictie voor leningen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 09:59 schreef johnykamau het volgende:
[..]
En wat als het gaat om een lening en niet om een schenking? Daarnaast lijkt me de kans zeer klein dat dit te achterhalen valt, of denk ik nu te makkelijk?
Bedankt voor je uitlegquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:01 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Daarom moet de schenker juist aangifte doen, anders kun je boetes krijgen. Goed, hoe ze dit in de praktijk achterhalen weet ik niet precies, ik heb het namelijk nog niet meegemaakt. Als het om een lening gaat moet je weer apart de regels bekijken van de betreffende landen. Er geldt niet een dergelijke 10jaars fictie voor leningen.
Yes, hier in Nederland kijkt men naar de woonplaats/het inwonerschap van de schenker. Vandaar ook de 10jaars fictie die geldt voor de schenker.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:08 schreef johnykamau het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitlegen wat als de schenking gedaan wordt naar een persoon met een andere nationaliteit, geldt de belastingplicht dan nog?
quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:23 schreef frederik het volgende:
Er wordt trouwens gesproken over 10 jaar, dit gaat alleen op voor Nederlanders. Voor alle anderen is het 1 jaar. (art 3 lid 1 resp art 3 lid 2 successiewet 1956)
quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 09:40 schreef johnykamau het volgende:
[..]
Ik volg je niet helemaal, de persoon die de schenking doet woont al meerdere jaren in verschillende landen buiten Europa. Waarom zou deze persoon dan alsnog de aangifte moeten doen? Alleen omdat hij/zij toevallig de Nederlandse nationaliteit heeft?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |