Zoals ik in het andere topic al aangaf, zolang het echt een lening blijft heb je niet veel te maken met de Nederlandse wetgeving daaromtrent. Als het een schenking wordt, kan het wel eens anders worden.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:36 schreef johnykamau het volgende:
De situatie is als volgt, ik wil 13.000 euro lenen van mijn zus. We wonen en werken beide in het buitenland, zij buiten de EU ik binnen de EU. Aangezien we beide nog geen 10 jaar in het buitenland wonen hebben we zover mijn kennis gaat nog steeds rekening te houden met de Nederlandse belastingdienst.
Mijn vraag is nu, hoe is dit het makkelijkst te realiseren zonder dat we hier veel extra kosten bij krijgen?
Zet het wel allemaal op papier met handtekeningen van jullie allebei en zorg ook dat bij de overschrijving en de terugbetaling duidelijk is dat het om een lening gaat.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:45 schreef maily het volgende:
zij maakt het naar jou over, en jij betaalt het terug.
wat heeft de belastingdienst hier mee te maken??
waarom moet er bij de overschrijvingen bijstaan dat het een lening is? je kan toch gewoon geld naar elkaar overmaken??quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:48 schreef Deetch het volgende:
[..]
Zet het wel allemaal op papier met handtekeningen van jullie allebei en zorg ook dat bij de overschrijving en de terugbetaling duidelijk is dat het om een lening gaat.
Volgens mij is, in het geval van een renteloze lening, de wettelijk rente een schenking.
Voor je het weet ziet de belastingdienst het bij een eventuele check als een schenking. Het is een kleine moeite en bij de belastingdienst kun je beter het zekere voor het onzeker nemen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:49 schreef maily het volgende:
[..]
waarom moet er bij de overschrijvingen bijstaan dat het een lening is? je kan toch gewoon geld naar elkaar overmaken??
en ja, wel voor elkaar alles op papier zetten....
Ik woon niet in Nederland dus van hypotheekrente aftrek is geen sprake...quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:56 schreef Pikkebaas het volgende:
Als je het geld gebruikt voor de aankoop van een huis kun je de rente als hypotheekrente aftrekken. Stel je leent 10k van je zus en je betaalt 6% rente (dus 600 eur per jaar). Die rente trek je af, dus je betaalt netto 300 eur per jaar. Je zus ontvangt die 600 netto en schenkt jouw jaarlijks 200 euro terug.
Ergo, jij leent geld voor 1 % rent en je zus ontvangt 4% (wat beter is dan een spaarrekening).
Het geld om terug te betalen spaar je dan op een aparte rekening zodat je daar de rente van krijgt en na de looptijd van de lening los je in 1 keer af.
Ook geen inkomen in nederland ? Geen BVtje waar nog wat in zit ?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:58 schreef johnykamau het volgende:
[..]
Ik woon niet in Nederland dus van hypotheekrente aftrek is geen sprake...
Nogmaals, de Nederlandse regels zijn niet van toepassing.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:55 schreef johnykamau het volgende:
Moet de lening nog bij de belastingdienst geregistreerd worden? Of is een contract tussen ons beide voldoende en kunnen we dit laten zien mocht er naar gevraag worden.
Hij woont niet in Nederland en hij werkt niet in Nederland. Dan gaat dat 'BV'tje' je ook niet helpen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:00 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Ook geen inkomen in nederland ? Geen BVtje waar nog wat in zit ?
Never mind, nederlandse regels zijn niet van toepassingquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:00 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Ook geen inkomen in nederland ? Geen BVtje waar nog wat in zit ?
Thanksquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:02 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nogmaals, de Nederlandse regels zijn niet van toepassing.
Tenzij je het voor elkaar krijgt om er een schenking van te maken, en dan is alsnog alleen de Nederlandse schenkbelasting (eventueel) van toepassing.
Kijk even wat de regels van je land zijn ten aanzien van leningovereenkomsten. Stel (of laat er een opstellen) een contract op en ga, indien nodig, rente betalen. Zolang het een echte lening is, is er niets aan de hand.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:04 schreef johnykamau het volgende:
[..]
Never mind, nederlandse regels zijn niet van toepassing
Duidelijk, thanks voor je adviesquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:08 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Kijk even wat de regels van je land zijn ten aanzien van leningovereenkomsten. Stel (of laat er een opstellen) een contract op en ga, indien nodig, rente betalen. Zolang het een echte lening is, is er niets aan de hand.
Kijk je dan nog wel even naar de fiscale regels omtrent schenkingen in beide jullie landen? Het zou zomaar kunnen dat daar iets afwijkends in staat.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:09 schreef johnykamau het volgende:
[..]
Duidelijk, thanks voor je adviesVoor de zekerheid zal ik wel een contract opstellen met een rentepercentage van 6%, die 6% kan ze tenslotte wel weer belastingvrij schenken
schenkingen of leningen? Neem aan dat we niks te maken hebben met schenkingenquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:11 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Kijk je dan nog wel even naar de fiscale regels omtrent schenkingen in beide jullie landen? Het zou zomaar kunnen dat daar iets afwijkends in staat.
Ik zei schenkingen, ik bedoelde leningen. Excuses.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:14 schreef johnykamau het volgende:
[..]
schenkingen of leningen? Neem aan dat we niks te maken hebben met schenkingenMaar inderdaad goed om even uit te zoeken hoe het zit qua leningen in beide landen!
No problemquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:14 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik zei schenkingen, ik bedoelde leningen. Excuses.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |