Ik denk dat je daar toch de fout zit. Iemand die in een zeer diep coma zit heeft een eigen hartslag en ademt vaak ook zelfstandig. Het zou zo maar eens kunnen dat er helemaal geen fysieke stekkers nodig zijn om Friso in leven te houden.quote:Op maandag 19 november 2012 15:39 schreef baaart het volgende:
[..]
Hij wordt kunstmatig in leven gehouden. 'de stekker eruit' heeft in mijn zin ook weinig betrekking tot zijn staat, maar meer tot het daadwerkelijke stopcontact en snoertje. Indien deze eruit wordt getrokken is het dus gewoon afgelopen met hem.
Maar hij zal niet zelfstandig eten, dus in die zin wordt hij wel degelijk kunstmatig in leven gehouden.quote:Op maandag 19 november 2012 15:58 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar toch de fout zit. Iemand die in een zeer diep coma zit heeft een eigen hartslag en ademt vaak ook zelfstandig. Het zou zo maar eens kunnen dat er helemaal geen fysieke stekkers nodig zijn om Friso in leven te houden.
Mwah, het lijkt me al sterk dat een NL-arts die geen kennis van de patient heeft kan beoordelen om wat voor situatie het werkelijk gaat, er zijn door de jaren heen altijd berichten geweest van mensen die na jaren coma wakker werden.quote:Op maandag 19 november 2012 14:18 schreef alors het volgende:
[..]
Ja. Nee klopt, maar ik kan me voorstellen dat hij het wel zou weten mocht het ergens gebeurd zijn.
Ik acht de kans behoorlijk groot dat hij helemaal niet door middel van een stekker in leven wordt gehouden, ik weet niet wat jouw bron is dat dat wel het geval is ben ik behoorlijk nieuwsgierig naar.quote:Op maandag 19 november 2012 15:39 schreef baaart het volgende:
[..]
Hij wordt kunstmatig in leven gehouden. 'de stekker eruit' heeft in mijn zin ook weinig betrekking tot zijn staat, maar meer tot het daadwerkelijke stopcontact en snoertje. Indien deze eruit wordt getrokken is het dus gewoon afgelopen met hem.
Een baby eet ook niet zelfstandig, die wordt ook kunstmatig in leven gehouden?quote:Op maandag 19 november 2012 16:14 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar hij zal niet zelfstandig eten, dus in die zin wordt hij wel degelijk kunstmatig in leven gehouden.
Een baby voer je tot 'ie groot genoeg is om het zelf te doen. Heb jij de indruk dat dat moment bij Friso nog gaat komen?quote:Op maandag 19 november 2012 16:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een baby eet ook niet zelfstandig, die wordt ook kunstmatig in leven gehouden?
Dus je zou hem willen laten verhongeren. Ik ben benieuwd wat rechters daar van vinden...quote:Op maandag 19 november 2012 16:14 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar hij zal niet zelfstandig eten, dus in die zin wordt hij wel degelijk kunstmatig in leven gehouden.
Dat zég ik helemaal niet. Ik zeg alleen dat er wel iets kunstmatigs zit in het in leven houden van een patiënt in vegetatieve staat, snoertje of niet.quote:Op maandag 19 november 2012 16:26 schreef Coelho het volgende:
[..]
Dus je zou hem willen laten verhongeren. Ik ben benieuwd wat rechters daar van vinden...
Volgens mij zijn twee belangrijke gegevens, MC en het feit dat hij zo lang zonder zuurstof heeft gezeten gewoon bekend. Zie ook de laatste alinea hier.quote:Op maandag 19 november 2012 16:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, het lijkt me al sterk dat een NL-arts die geen kennis van de patient heeft kan beoordelen om wat voor situatie het werkelijk gaat, er zijn door de jaren heen altijd berichten geweest van mensen die na jaren coma wakker werden.
Daarbij zou het me niets verbazen als hij toch redelijk in zijn eigen beperkte wereldje, waar gevallen Friso al opgegeven worden wegens te oud, hangt qua ervaringen.
quote:'Minimaal bewustzijn' laat patiënt reageren
LEEUWARDEN - 'Minimal consciousness', de gezondheidstoestand van prins Friso, betekent dat een comapatiënt na lange tijd weer af en toe kan reageren op vragen of prikkels uit zijn omgeving.
Dat zegt neuroloog-intensivist Michaël Kuiper. Maandag maakte de Rijksvoorlichtingsdienst bekend dat Friso af en toe ''tekenen van zeer gering bewustzijn'' vertoont.
Kuiper: '',Iemand die in een coma belandt, heeft geen dag- en nachtritme en heeft zijn ogen gesloten. Na een tijdje verandert dat in een vegetatieve toestand. Dan heeft iemand wel een ritme, kan hij soms gapen of doet hij bijvoorbeeld zijn ogen open en dicht. Hij reageert echter nog niet op prikkels uit zijn omgeving. Bij 'minimal conciousness', minimaal bewustzijn, gebeurt dat wél af en toe''.
De Rijksvoorlichtingsdienst meldde ook dat Friso's prognose erg onzeker blijft en dat het medisch team nog steeds zeer bezorgd is. Het zal nog vele maanden duren voordat er meer duidelijkheid is.
Veranderingen
Na een periode van minimaal bewustzijn treden bij sommige patiënten opnieuw veranderingen op. Zij gaan dan duidelijker reageren op hun omgeving, bijvoorbeeld via woord en gebaar. Daadwerkelijk uit de coma ontwaken is nóg een flinke stap verder. Kuiper betwijfelt of dat in het geval van prins Friso ooit mogelijk is.
''Tot nu toe werden alleen patiënten wakker uit coma als ze schedel- of hersenletsel hadden opgelopen en dus een lokale beschadiging hadden. Bij prins Friso was er sprake van een hartstilstand, wat een andere beschadiging opleverde. Ik ken geen gevallen van comapatiënten die gereanimeerd moesten worden en uiteindelijk toch weer wakker werden. Maar zeg nooit nooit."
Nee, maar dat neemt niet weg dat het feit dat hij gevoerd moet worden niet hetzelfde is als kunstmatig in leven worden gehouden.quote:Op maandag 19 november 2012 16:18 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Een baby voer je tot 'ie groot genoeg is om het zelf te doen. Heb jij de indruk dat dat moment bij Friso nog gaat komen?
Je zou er van schrikken hoe vaak dat dit gebeurt.quote:Op maandag 19 november 2012 16:26 schreef Coelho het volgende:
[..]
Dus je zou hem willen laten verhongeren. Ik ben benieuwd wat rechters daar van vinden...
Is dat met goedkeuring van de familie?quote:Op maandag 19 november 2012 21:18 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Je zou er van schrikken hoe vaak dat dit gebeurt.
Mijn tante kreeg in de zomer een hele slechte diagnose mbt kanker. Uitgezaaid op alle mogelijke manieren, ze zou over enkele maanden sterven. Ze gaat het ZH uit, en nog op die parking krijgt ze een hersenbloeding en valt ze neer... Ze leggen haar op IC en hebben haar geen eten meer gegeven. Enkele dagen later was ze dood.
Lijkt me dat haar een lange lijdensweg is bespaard gebleven?quote:Op maandag 19 november 2012 21:18 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Je zou er van schrikken hoe vaak dat dit gebeurt.
Mijn tante kreeg in de zomer een hele slechte diagnose mbt kanker. Uitgezaaid op alle mogelijke manieren, ze zou over enkele maanden sterven. Ze gaat het ZH uit, en nog op die parking krijgt ze een hersenbloeding en valt ze neer... Ze leggen haar op IC en hebben haar geen eten meer gegeven. Enkele dagen later was ze dood.
Goh ja goedkeuring, hoe moet je dat noemen. Ze kreeg die hersenbloeding op maandag tussen 12 en 13 uur. Toen zeiden de dokters: ze heeft nog twee uur te leven. Er werd dus gewoon niets gedaan. Haar kinderen aan haar bed en afwachten. Uiteindelijk is ze pas op zondagochtend gestorven. Zes dagen later dus... geen infuus, niets.. Wat mij daar het meest aan stoorde: een hondje krijgt (gelukkig) een spuitje, maar een mens moet creperen en uiteindelijk sterven aan ontbering. En het psychische leed: haar zestienjarige dochter die zes dagen naast dat sterfbed op mama's dood wachtte.quote:Op maandag 19 november 2012 21:28 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Is dat met goedkeuring van de familie?
Aan de ene kant wel, aan de andere kant zie hierbovenquote:Op maandag 19 november 2012 21:42 schreef Samson het volgende:
[..]
Lijkt me dat haar een lange lijdensweg is bespaard gebleven?
Het wachten op de dood...quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:52 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Goh ja goedkeuring, hoe moet je dat noemen. Ze kreeg die hersenbloeding op maandag tussen 12 en 13 uur. Toen zeiden de dokters: ze heeft nog twee uur te leven. Er werd dus gewoon niets gedaan. Haar kinderen aan haar bed en afwachten. Uiteindelijk is ze pas op zondagochtend gestorven. Zes dagen later dus... geen infuus, niets.. Wat mij daar het meest aan stoorde: een hondje krijgt (gelukkig) een spuitje, maar een mens moet creperen en uiteindelijk sterven aan ontbering. En het psychische leed: haar zestienjarige dochter die zes dagen naast dat sterfbed op mama's dood wachtte.
[..]
Aan de ene kant wel, aan de andere kant zie hierboven
Ik begrijp hieruit dat euthanasie geen optie (niet toegestaan) was?quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:52 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Goh ja goedkeuring, hoe moet je dat noemen. Ze kreeg die hersenbloeding op maandag tussen 12 en 13 uur. Toen zeiden de dokters: ze heeft nog twee uur te leven. Er werd dus gewoon niets gedaan. Haar kinderen aan haar bed en afwachten. Uiteindelijk is ze pas op zondagochtend gestorven. Zes dagen later dus... geen infuus, niets.. Wat mij daar het meest aan stoorde: een hondje krijgt (gelukkig) een spuitje, maar een mens moet creperen en uiteindelijk sterven aan ontbering. En het psychische leed: haar zestienjarige dochter die zes dagen naast dat sterfbed op mama's dood wachtte.
[..]
Aan de ene kant wel, aan de andere kant zie hierboven
Euthanasie is alleen mogelijk op nadrukkelijk verzoek van de persoon zelf. Wat denk je?quote:Op dinsdag 20 november 2012 07:07 schreef Samson het volgende:
Ik begrijp hieruit dat euthanasie geen optie (niet toegestaan) was?
Dat wist ik niet.quote:Op dinsdag 20 november 2012 07:42 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Euthanasie is alleen mogelijk op nadrukkelijk verzoek van de persoon zelf. Wat denk je?
de patiënt moet het inderdaad zelf aan kunnen geven, anders wordt het moord. Mijn vader wilde euthanasie.quote:
Dit ja.quote:Op dinsdag 20 november 2012 07:42 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Euthanasie is alleen mogelijk op nadrukkelijk verzoek van de persoon zelf. Wat denk je?
of dat wel geldig is voor de wet, weet ik nietquote:Op dinsdag 20 november 2012 20:07 schreef gebrokenglas het volgende:
Ook niet als je het notarieel laat vastleggen?
Vreselijk als je het vantevoren uit en te na met je partner hebt besproken maar als het moment daar is, je door wettelijk geneuzel je partner toch ziet wegkwijnen en een leven hebben die z/hij zelf niet wilde.![]()
Overkomt vele families waarbij iemand dement is geworden en dit wèl goed geregeld dacht te hebben.quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:07 schreef gebrokenglas het volgende:
Ook niet als je het notarieel laat vastleggen?
Vreselijk als je het vantevoren uit en te na met je partner hebt besproken maar als het moment daar is, je door wettelijk geneuzel je partner toch ziet wegkwijnen en een leven hebben die z/hij zelf niet wilde.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |