abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 17:21:34 #1
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_115719104

http://www.libertarischepartij.nl/
Als libertariërs streven wij naar een vrije wereld; een wereld waarin niemand wordt gedwongen zijn of haar leven en eigendom op te offeren ten gunste van anderen.

Wij menen dat respect voor individuele rechten een wezenlijke voorwaarde is voor een vrije en welvarende wereld, dat geweld en fraude moeten worden verbannen uit menselijke relaties, en dat vrede en welvaart alleen door vrijheid gerealiseerd kunnen worden.

Vanuit die overtuiging verdedigen wij het recht van ieder mens om welke vreedzame activiteit dan ook te ontplooien, en verwelkomen wij de verscheidenheid die vrijheid met zich meebrengt. De wereld die wij trachten op te bouwen is er een waarin individuen vrij zijn om hun eigen dromen op hun eigen wijze te verwezenlijken, zonder tussenkomst van de overheid of een andere autoritaire macht.

Deze specifieke standpunten vertegenwoordigen echter niet ons doel. Ons doel is niets meer of minder dan een vrije wereld tijdens ons leven, en met dit doel voor ogen nemen wij deze standpunten in.

Hier weer verder. :)
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_115719200
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:01 schreef teknomist het volgende:

[..]

Nee, libertarisme staat in principe los van links of rechts.

[ afbeelding ]

Je hebt wel een linkse en rechtse tak:
http://en.wikipedia.org/wiki/Left-libertarianism
http://en.wikipedia.org/wiki/Right-libertarianism
Dat is de theorie, in de praktijk zitten de actieve libertariers 9 van de 10 keer aan de rechtse kant van het spectrum. Het is namelijk een heel aardig instrument om de conservatieve idealen te realiseren.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 17:25:50 #3
379943 Paper_Tiger
pi_115719234
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:24 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is de theorie, in de praktijk zitten de actieve libertariers 9 van de 10 keer aan de rechtse kant van het spectrum. Het is namelijk een heel aardig instrument om de conservatieve idealen te realiseren.
Ik denk dat vooral de aard van de discussies hier zich daarop toespitsen... Het is net zoiets als zeggen dat alle mensen die de SP aanhangen in de bijstand zitten.
pi_115719253
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:20 schreef teknomist het volgende:

[..]

Is dat relevant dan?
Ja ik vind dat wel relevant en ook opmerkelijk. Ik dacht dat we zonder regels volgens de libertariers een betere wereld zouden krijgen maar als mensen door hun als stemvee worden gezien vraag ik me af hoe dat past bij die opvatting.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 17:27:06 #5
379943 Paper_Tiger
pi_115719273
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:26 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ja ik vind dat wel relevant en ook opmerkelijk. Ik dacht dat we zonder regels volgens de libertariers een betere wereld zouden krijgen maar als mensen door hun als stemvee wordt gezien vraag ik me af hoe dat past bij die opvatting.
Onze volksvertegenwoordigers zien ons zo... De meeste mensen gedragen zich ook zo. een keer in de 4 jaar stemmen en klaar zijn ze weer...
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 17:27:58 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_115719297
Ontopic:

Ik ben het in hoge mate eens met de uitgangspunten van libertarisme maar ik vind het jammer dat de Libertarische Partij teveel in een academische discussie blijft hangen in plaats van een pragmatisch programma te maken dat in de echte wereld realiseerbaar is. Als ze dat hadden gedaan dan was er een grote kans geweest dat ze mijn stem hadden gekregen. Nu niet.

Gemiste kans dus. Hopelijk laten ze die kans de volgende keer niet liggen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_115719303
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:27 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Onze volksvertegenwoordigers zien ons zo...
Dat staat los van het feit dat deze persoon het zelf ook schreef als libertarier.
pi_115719319
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:25 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik denk dat vooral de aard van de discussies hier zich daarop toespitsen... Het is net zoiets als zeggen dat alle mensen die de SP aanhangen in de bijstand zitten.
Nee, dat lijkt me niet net zoiets. Het is hier helaas iets te vaak gebleken dat het libertarische sausje maar een erg dun laagje chroom was over wat minder nobele denkbeelden.
Daarnaast zijn die websites waar je graag naar verwijst over het algemeen ook gewoon ouderwets rechts met een hekel aan alles wat riekt naar de wetenschap of progressieve ideeën.
pi_115719349
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:24 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat links of rechts is afhankelijk van de politieke context. In Nederland zal het misschien snel als rechts worden gezien omdat we in Nederland al heel veel persoonlijke vrijheden hebben. Maar in de VS zit je meer in het midden - zeker als je pleit voor het toestaan van abortus of legaliseren van drugs. Termen als links als rechts zijn dan ook erg relatief.

En wat bedoel je met conservatieve idealen? En is conservatisme rechts?
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_115719370
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:26 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ja ik vind dat wel relevant en ook opmerkelijk. Ik dacht dat we zonder regels volgens de libertariers een betere wereld zouden krijgen maar als mensen door hun als stemvee worden gezien vraag ik me af hoe dat past bij die opvatting.
Het staat iedereen vrij om zijn eigen terminologie te kiezen. Als jij dat ziet als onrespectvol is dat jouw eigen subjectieve interpretatie.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 17:32:05 #11
379943 Paper_Tiger
pi_115719377
quote:
4s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:27 schreef SeLang het volgende:
Ontopic:

Ik ben het in hoge mate eens met de uitgangspunten van libertarisme maar ik vind het jammer dat de Libertarische Partij teveel in een academische discussie blijft hangen in plaats van een pragmatisch programma te maken dat in de echte wereld realiseerbaar is. Als ze dat hadden gedaan dan was er een grote kans geweest dat ze mijn stem hadden gekregen. Nu niet.

Gemiste kans dus. Hopelijk laten ze die kans de volgende keer niet liggen.
Zeker on topic. Ik ben het ten dele met je eens. Ik ben echter van mening dat je er juist op zou moeten stemmen. Als je tenminste uiteindelijk in een vrije wereld wilt leven waarin jijzelf bepaalt hoe je leven verloopt.

Het Libertarisme gaat ook niet voor je regelen dus je zult geen verkiezingsprogramma aantreffen zoals bij de andere partijen. De kern is juist dat jij zelf de zaken regelt. We gaan ervan uit dat jij veel beter je eigen geld kunt besteden dan de overheid.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 17:32:45 #12
379943 Paper_Tiger
pi_115719393
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:28 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat staat los van het feit dat deze persoon het zelf ook schreef als libertarier.
Moet jij op alle slakken zou leggen? Wordt een beetje kinderachtig zo.
pi_115719443
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:30 schreef teknomist het volgende:

[..]

Wat links of rechts is afhankelijk van de politieke context. In Nederland zal het misschien snel als rechts worden gezien omdat we in Nederland al heel veel persoonlijke vrijheden hebben. Maar in de VS zit je meer in het midden - zeker als je pleit voor het toestaan van abortus of legaliseren van drugs. Termen als links als rechts zijn dan ook erg relatief.

En wat bedoel je met conservatieve idealen? En is conservatisme rechts?
Als je toch naar de VS verwijst, de grote roerganger aldaar, Ron Paul, wendt zijn idealen daar vooral aan om regelgeving proberen te krijgen die het voor veel vrouwen onmogelijk maakt om een abortus te laten plegen (ook niet als ze ernstig levensgevaar lopen of zwanger worden door verkrachting) en maakt het trouwen voor homo's praktisch onmogelijk. Dat zit allemaal netjes in de rechts-conservatieve hoek van het politieke spectrum.

En conservatisme is op een aantal uitzonderingen na inderdaad in merendeel rechts.
pi_115719531
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee, dat lijkt me niet net zoiets. Het is hier helaas iets te vaak gebleken dat het libertarische sausje maar een erg dun laagje chroom was over wat minder nobele denkbeelden.
Daarnaast zijn die websites waar je graag naar verwijst over het algemeen ook gewoon ouderwets rechts met een hekel aan alles wat riekt naar de wetenschap of progressieve ideeën.
Het libertarisme heeft geen hekel aan wetenschap. Men hanteert alleen een andere methode: meer deductief en minder empirisch. Zie de Methodenstreit. Het positivisme wordt dan ook vaak verworpen.
pi_115719605
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:38 schreef teknomist het volgende:

[..]

Het libertarisme heeft geen hekel aan wetenschap. Men hanteert alleen een andere methode: meer deductief en minder empirisch. Zie de Methodenstreit. Het positivisme wordt dan ook vaak verworpen.
Ok, dan formuleer ik het anders. Een zeer groot deel van de mensen die zichzelf omschrijft als Libertarisch heeft blijkbaar een hekel aan de wetenschap en dan met name waar het gaat om, zeer goed gedocumenteerde wetenschappelijke theorieën die hen blijkbaar ideologisch niet zo heel erg goed uitkomen. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de evolutie of het broeikaseffect.
pi_115719685
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:35 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als je toch naar de VS verwijst, de grote roerganger aldaar, Ron Paul, wendt zijn idealen daar vooral aan om regelgeving proberen te krijgen die het voor veel vrouwen onmogelijk maakt om een abortus te laten plegen (ook niet als ze ernstig levensgevaar lopen of zwanger worden door verkrachting) en maakt het trouwen voor homo's praktisch onmogelijk. Dat zit allemaal netjes in de rechts-conservatieve hoek van het politieke spectrum.

En conservatisme is op een aantal uitzonderingen na inderdaad in merendeel rechts.
Ik denk dat je Ron Paul verwart met de Republikeinse Partij als geheel. En abortus is voornamelijk een religieus dingetje, niet zozeer van links of rechts.

En conservatisme is niet een paar uitzonderingen na "rechts". Zeker in Nederland bij de SP en PvdA zie je veel conservatieve krachten.
pi_115719731
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:44 schreef teknomist het volgende:

[..]

Ik denk dat je Ron Paul verwart met de Republikeinse Partij als geheel. En abortus is voornamelijk een religieus dingetje, niet zozeer van links of rechts.
Nee, die verwar ik niet. Hij maakt ook niet voor niets deel uit van die partij, zijn stroming past daar gewoon veruit het beste in. En het motief om het te verbieden of onmogelijk te maken maakt mij niet zoveel uit. Hij strijdt er fanatiek voor.
quote:
En conservatisme is niet een paar uitzonderingen na "rechts". Zeker in Nederland bij de SP en PvdA zie je veel conservatieve krachten.
Dat klopt maar een CDA, SGP en PVV maar ook een VVD zijn daar nog een stuk sterker in.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 17:48:13 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_115719773
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:32 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Zeker on topic. Ik ben het ten dele met je eens. Ik ben echter van mening dat je er juist op zou moeten stemmen. Als je tenminste uiteindelijk in een vrije wereld wilt leven waarin jijzelf bepaalt hoe je leven verloopt.

Het Libertarisme gaat ook niet voor je regelen dus je zult geen verkiezingsprogramma aantreffen zoals bij de andere partijen. De kern is juist dat jij zelf de zaken regelt. We gaan ervan uit dat jij veel beter je eigen geld kunt besteden dan de overheid.
Het probleem is dat je als politieke beweging op die manier niets bereikt, want je krijgt gewoon geen stemmen. Je kunt daarom beter de huidige situatie als uitgangspunt nemen en dan een programma maken met concrete programmapunten die een verbetering opleveren tov van de huidige situatie.

Bijvoorbeeld:
- hypotheekrente aftrek over een periode van 20 jaar volledig afschaffen waarbij het bespaarde geld voor 100% wordt besteed aan een verlaging van de inkomstenbelasting.

Je hebt dan een duidelijk en concreet programmapunt dat je dichter brengt bij de ideale libertarische samenleving: je reduceert de overheidsinterventie in de huizenmarkt en je verlaagt de belastingen. Door het op deze manier te doen hebben kiezers iets concreets waar ze voor kunnen stemmen. Niet een vaag theoretisch en utopistisch verhaal als: "eigenlijk zou je geen belasting moeten betalen" en "we zijn tegen overheidsinterventie" want wat kun je daar nou mee?

Nogmaals, ik vind het een gemiste kans in dit gefragmenteerde politieke landschap. Ze hadden imo makkelijk een paar zetels binnen kunnen halen en vanuit daar verder groeien.
Mijn reisverslagen
pi_115719779
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ok, dan formuleer ik het anders. Een zeer groot deel van de mensen die zichzelf omschrijft als Libertarisch heeft blijkbaar een hekel aan de wetenschap en dan met name waar het gaat om, zeer goed gedocumenteerde wetenschappelijke theorieën die hen blijkbaar ideologisch niet zo heel erg goed uitkomen. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de evolutie of het broeikaseffect.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Ik ken niet heel veel libertariers die het (antropogene) broeikaseffect verwerpen. Wel staat men andere oplossingen voor dan overheidsingrijpen. Er zijn ook libertariers die het georgism accepteren en dus milieu wel zien als iets dat collectief opgelost dient te worden.

Daarnaast moet je altijd kritisch zijn t.o.v. wetenschappelijke theorieën. Paradigma's kunnen zo wijzigen en op de methodologie kun je altijd afdingen.

Wetenschappelijk scepticisme zie je trouwens bij alle politieke stromingen voorkomen.
pi_115719835
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:48 schreef teknomist het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Ik ken niet heel veel libertariers die het (antropogene) broeikaseffect verwerpen. Wel staat men andere oplossingen voor dan overheidsingrijpen. Er zijn ook libertariers die het georgism accepteren en dus milieu wel zien als iets dat collectief opgelost dient te worden.

Daarnaast moet je altijd kritisch zijn t.o.v. wetenschappelijke theorieën. Paradigma's kunnen zo wijzigen en op de methodologie kun je altijd afdingen.

Wetenschappelijk scepticisme zie je trouwens bij alle politieke stromingen voorkomen.
Het valt bij die zogenaamde libertariers helaas nogal op. ook de LP heeft er een paar op haar lijst staan zag ik in het vorige topic.
pi_115719953
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het valt bij die zogenaamde libertariers helaas nogal op. ook de LP heeft er een paar op haar lijst staan zag ik in het vorige topic.
In principe voer je nu een straw man drogredenering door conservatieve stromingen/mensen binnen het libertarisme als exemplarisch voor het libertarisme te stellen.

En misschien valt het meer op omdat libertariers sowieso meer out-of-box denken i.p.v. de sociaal-democratische status quo waar alle andere partijen vanuit gaan.
pi_115720208
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:31 schreef teknomist het volgende:

[..]

Het staat iedereen vrij om zijn eigen terminologie te kiezen. Als jij dat ziet als onrespectvol is dat jouw eigen subjectieve interpretatie.
Het libertarisme wordt steeds gecompliceerder. Als ik als werkgever dus een werknemer ontsla omdat die een klant heeft uitgescholden dan zal de rechter mij straffen omdat ieder zijn eigen terminologie mag kiezen. Als ik dat niet wil moet ik natuurlijk in het arbeidscontract gaan vastleggen welke regels, die nu als normaal gelden, in mijn bedrijf verplicht zijn. Het lijkt mij dat er dan alleen maar meer bureaucratie bijkomt, het zou handiger zijn om die regels gewoon wettelijk vast te leggen.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 18:09:20 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_115720225
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:55 schreef teknomist het volgende:
omdat libertariers sowieso meer out-of-box denken i.p.v. de sociaal-democratische status quo waar alle andere partijen vanuit gaan.
Dit soort naïeve arrogantie is precies waarom de Libertarische Partij nooit iets gaat bereiken. Dat zogenaamde "out of the box denken" is leuk met een paar studenten op een zolderkamertje na een paar glazen wijn, maar een politieke partij moet gewoon met de poten in de stront.

Nogmaals: jammer, gemiste kans
Mijn reisverslagen
pi_115720362
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 18:08 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Het libertarisme wordt steeds gecompliceerder. Als ik als werkgever dus een werknemer ontsla omdat die een klant heeft uitgescholden dan zal de rechter mij straffen omdat ieder zijn eigen terminologie mag kiezen. Als ik dat niet wil moet ik natuurlijk in het arbeidscontract gaan vastleggen welke regels, die nu als normaal gelden, in mijn bedrijf verplicht zijn. Het lijkt mij dat er dan alleen maar meer bureaucratie bijkomt, het zou handiger zijn om die regels gewoon wettelijk vast te leggen.
Appels met peren vergelijken. Stijlkeuze op een internetforum versus een professionele houding op je werk.
pi_115720386
quote:
13s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 18:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit soort naïeve arrogantie is precies waarom de Libertarische Partij nooit iets gaat bereiken. Dat zogenaamde "out of the box denken" is leuk met een paar studenten op een zolderkamertje na een paar glazen wijn, maar een politieke partij moet gewoon met de poten in de stront.

Nogmaals: jammer, gemiste kans
Ik snap je niet; er is weinig gelogen aan mijn opmerking. Sowieso geen inhoudelijke reactie, jammer. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')