Dat is de theorie, in de praktijk zitten de actieve libertariers 9 van de 10 keer aan de rechtse kant van het spectrum. Het is namelijk een heel aardig instrument om de conservatieve idealen te realiseren.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:01 schreef teknomist het volgende:
[..]
Nee, libertarisme staat in principe los van links of rechts.
[ afbeelding ]
Je hebt wel een linkse en rechtse tak:
http://en.wikipedia.org/wiki/Left-libertarianism
http://en.wikipedia.org/wiki/Right-libertarianism
Ik denk dat vooral de aard van de discussies hier zich daarop toespitsen... Het is net zoiets als zeggen dat alle mensen die de SP aanhangen in de bijstand zitten.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is de theorie, in de praktijk zitten de actieve libertariers 9 van de 10 keer aan de rechtse kant van het spectrum. Het is namelijk een heel aardig instrument om de conservatieve idealen te realiseren.
Ja ik vind dat wel relevant en ook opmerkelijk. Ik dacht dat we zonder regels volgens de libertariers een betere wereld zouden krijgen maar als mensen door hun als stemvee worden gezien vraag ik me af hoe dat past bij die opvatting.quote:
Onze volksvertegenwoordigers zien ons zo... De meeste mensen gedragen zich ook zo. een keer in de 4 jaar stemmen en klaar zijn ze weer...quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:26 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ja ik vind dat wel relevant en ook opmerkelijk. Ik dacht dat we zonder regels volgens de libertariers een betere wereld zouden krijgen maar als mensen door hun als stemvee wordt gezien vraag ik me af hoe dat past bij die opvatting.
Dat staat los van het feit dat deze persoon het zelf ook schreef als libertarier.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:27 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Onze volksvertegenwoordigers zien ons zo...
Nee, dat lijkt me niet net zoiets. Het is hier helaas iets te vaak gebleken dat het libertarische sausje maar een erg dun laagje chroom was over wat minder nobele denkbeelden.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:25 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik denk dat vooral de aard van de discussies hier zich daarop toespitsen... Het is net zoiets als zeggen dat alle mensen die de SP aanhangen in de bijstand zitten.
Wat links of rechts is afhankelijk van de politieke context. In Nederland zal het misschien snel als rechts worden gezien omdat we in Nederland al heel veel persoonlijke vrijheden hebben. Maar in de VS zit je meer in het midden - zeker als je pleit voor het toestaan van abortus of legaliseren van drugs. Termen als links als rechts zijn dan ook erg relatief.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is de theorie, in de praktijk zitten de actieve libertariers 9 van de 10 keer aan de rechtse kant van het spectrum. Het is namelijk een heel aardig instrument om de conservatieve idealen te realiseren.
Het staat iedereen vrij om zijn eigen terminologie te kiezen. Als jij dat ziet als onrespectvol is dat jouw eigen subjectieve interpretatie.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:26 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ja ik vind dat wel relevant en ook opmerkelijk. Ik dacht dat we zonder regels volgens de libertariers een betere wereld zouden krijgen maar als mensen door hun als stemvee worden gezien vraag ik me af hoe dat past bij die opvatting.
Zeker on topic. Ik ben het ten dele met je eens. Ik ben echter van mening dat je er juist op zou moeten stemmen. Als je tenminste uiteindelijk in een vrije wereld wilt leven waarin jijzelf bepaalt hoe je leven verloopt.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:27 schreef SeLang het volgende:
Ontopic:
Ik ben het in hoge mate eens met de uitgangspunten van libertarisme maar ik vind het jammer dat de Libertarische Partij teveel in een academische discussie blijft hangen in plaats van een pragmatisch programma te maken dat in de echte wereld realiseerbaar is. Als ze dat hadden gedaan dan was er een grote kans geweest dat ze mijn stem hadden gekregen. Nu niet.
Gemiste kans dus. Hopelijk laten ze die kans de volgende keer niet liggen.
Moet jij op alle slakken zou leggen? Wordt een beetje kinderachtig zo.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:28 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat staat los van het feit dat deze persoon het zelf ook schreef als libertarier.
Als je toch naar de VS verwijst, de grote roerganger aldaar, Ron Paul, wendt zijn idealen daar vooral aan om regelgeving proberen te krijgen die het voor veel vrouwen onmogelijk maakt om een abortus te laten plegen (ook niet als ze ernstig levensgevaar lopen of zwanger worden door verkrachting) en maakt het trouwen voor homo's praktisch onmogelijk. Dat zit allemaal netjes in de rechts-conservatieve hoek van het politieke spectrum.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:30 schreef teknomist het volgende:
[..]
Wat links of rechts is afhankelijk van de politieke context. In Nederland zal het misschien snel als rechts worden gezien omdat we in Nederland al heel veel persoonlijke vrijheden hebben. Maar in de VS zit je meer in het midden - zeker als je pleit voor het toestaan van abortus of legaliseren van drugs. Termen als links als rechts zijn dan ook erg relatief.
En wat bedoel je met conservatieve idealen? En is conservatisme rechts?
Het libertarisme heeft geen hekel aan wetenschap. Men hanteert alleen een andere methode: meer deductief en minder empirisch. Zie de Methodenstreit. Het positivisme wordt dan ook vaak verworpen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt me niet net zoiets. Het is hier helaas iets te vaak gebleken dat het libertarische sausje maar een erg dun laagje chroom was over wat minder nobele denkbeelden.
Daarnaast zijn die websites waar je graag naar verwijst over het algemeen ook gewoon ouderwets rechts met een hekel aan alles wat riekt naar de wetenschap of progressieve ideeën.
Ok, dan formuleer ik het anders. Een zeer groot deel van de mensen die zichzelf omschrijft als Libertarisch heeft blijkbaar een hekel aan de wetenschap en dan met name waar het gaat om, zeer goed gedocumenteerde wetenschappelijke theorieën die hen blijkbaar ideologisch niet zo heel erg goed uitkomen. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de evolutie of het broeikaseffect.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:38 schreef teknomist het volgende:
[..]
Het libertarisme heeft geen hekel aan wetenschap. Men hanteert alleen een andere methode: meer deductief en minder empirisch. Zie de Methodenstreit. Het positivisme wordt dan ook vaak verworpen.
Ik denk dat je Ron Paul verwart met de Republikeinse Partij als geheel. En abortus is voornamelijk een religieus dingetje, niet zozeer van links of rechts.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je toch naar de VS verwijst, de grote roerganger aldaar, Ron Paul, wendt zijn idealen daar vooral aan om regelgeving proberen te krijgen die het voor veel vrouwen onmogelijk maakt om een abortus te laten plegen (ook niet als ze ernstig levensgevaar lopen of zwanger worden door verkrachting) en maakt het trouwen voor homo's praktisch onmogelijk. Dat zit allemaal netjes in de rechts-conservatieve hoek van het politieke spectrum.
En conservatisme is op een aantal uitzonderingen na inderdaad in merendeel rechts.
Nee, die verwar ik niet. Hij maakt ook niet voor niets deel uit van die partij, zijn stroming past daar gewoon veruit het beste in. En het motief om het te verbieden of onmogelijk te maken maakt mij niet zoveel uit. Hij strijdt er fanatiek voor.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:44 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ik denk dat je Ron Paul verwart met de Republikeinse Partij als geheel. En abortus is voornamelijk een religieus dingetje, niet zozeer van links of rechts.
Dat klopt maar een CDA, SGP en PVV maar ook een VVD zijn daar nog een stuk sterker in.quote:En conservatisme is niet een paar uitzonderingen na "rechts". Zeker in Nederland bij de SP en PvdA zie je veel conservatieve krachten.
Het probleem is dat je als politieke beweging op die manier niets bereikt, want je krijgt gewoon geen stemmen. Je kunt daarom beter de huidige situatie als uitgangspunt nemen en dan een programma maken met concrete programmapunten die een verbetering opleveren tov van de huidige situatie.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zeker on topic. Ik ben het ten dele met je eens. Ik ben echter van mening dat je er juist op zou moeten stemmen. Als je tenminste uiteindelijk in een vrije wereld wilt leven waarin jijzelf bepaalt hoe je leven verloopt.
Het Libertarisme gaat ook niet voor je regelen dus je zult geen verkiezingsprogramma aantreffen zoals bij de andere partijen. De kern is juist dat jij zelf de zaken regelt. We gaan ervan uit dat jij veel beter je eigen geld kunt besteden dan de overheid.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Ik ken niet heel veel libertariers die het (antropogene) broeikaseffect verwerpen. Wel staat men andere oplossingen voor dan overheidsingrijpen. Er zijn ook libertariers die het georgism accepteren en dus milieu wel zien als iets dat collectief opgelost dient te worden.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ok, dan formuleer ik het anders. Een zeer groot deel van de mensen die zichzelf omschrijft als Libertarisch heeft blijkbaar een hekel aan de wetenschap en dan met name waar het gaat om, zeer goed gedocumenteerde wetenschappelijke theorieën die hen blijkbaar ideologisch niet zo heel erg goed uitkomen. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de evolutie of het broeikaseffect.
Het valt bij die zogenaamde libertariers helaas nogal op. ook de LP heeft er een paar op haar lijst staan zag ik in het vorige topic.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:48 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Ik ken niet heel veel libertariers die het (antropogene) broeikaseffect verwerpen. Wel staat men andere oplossingen voor dan overheidsingrijpen. Er zijn ook libertariers die het georgism accepteren en dus milieu wel zien als iets dat collectief opgelost dient te worden.
Daarnaast moet je altijd kritisch zijn t.o.v. wetenschappelijke theorieën. Paradigma's kunnen zo wijzigen en op de methodologie kun je altijd afdingen.
Wetenschappelijk scepticisme zie je trouwens bij alle politieke stromingen voorkomen.
In principe voer je nu een straw man drogredenering door conservatieve stromingen/mensen binnen het libertarisme als exemplarisch voor het libertarisme te stellen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het valt bij die zogenaamde libertariers helaas nogal op. ook de LP heeft er een paar op haar lijst staan zag ik in het vorige topic.
Het libertarisme wordt steeds gecompliceerder. Als ik als werkgever dus een werknemer ontsla omdat die een klant heeft uitgescholden dan zal de rechter mij straffen omdat ieder zijn eigen terminologie mag kiezen. Als ik dat niet wil moet ik natuurlijk in het arbeidscontract gaan vastleggen welke regels, die nu als normaal gelden, in mijn bedrijf verplicht zijn. Het lijkt mij dat er dan alleen maar meer bureaucratie bijkomt, het zou handiger zijn om die regels gewoon wettelijk vast te leggen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:31 schreef teknomist het volgende:
[..]
Het staat iedereen vrij om zijn eigen terminologie te kiezen. Als jij dat ziet als onrespectvol is dat jouw eigen subjectieve interpretatie.
Dit soort naïeve arrogantie is precies waarom de Libertarische Partij nooit iets gaat bereiken. Dat zogenaamde "out of the box denken" is leuk met een paar studenten op een zolderkamertje na een paar glazen wijn, maar een politieke partij moet gewoon met de poten in de stront.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:55 schreef teknomist het volgende:
omdat libertariers sowieso meer out-of-box denken i.p.v. de sociaal-democratische status quo waar alle andere partijen vanuit gaan.
Appels met peren vergelijken. Stijlkeuze op een internetforum versus een professionele houding op je werk.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 18:08 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het libertarisme wordt steeds gecompliceerder. Als ik als werkgever dus een werknemer ontsla omdat die een klant heeft uitgescholden dan zal de rechter mij straffen omdat ieder zijn eigen terminologie mag kiezen. Als ik dat niet wil moet ik natuurlijk in het arbeidscontract gaan vastleggen welke regels, die nu als normaal gelden, in mijn bedrijf verplicht zijn. Het lijkt mij dat er dan alleen maar meer bureaucratie bijkomt, het zou handiger zijn om die regels gewoon wettelijk vast te leggen.
Ik snap je niet; er is weinig gelogen aan mijn opmerking. Sowieso geen inhoudelijke reactie, jammer.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 18:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit soort naïeve arrogantie is precies waarom de Libertarische Partij nooit iets gaat bereiken. Dat zogenaamde "out of the box denken" is leuk met een paar studenten op een zolderkamertje na een paar glazen wijn, maar een politieke partij moet gewoon met de poten in de stront.
Nogmaals: jammer, gemiste kans
Van de Libertarische Partij zelf: "De invloed van de mens op het klimaat is onbewezen.".quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:48 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Ik ken niet heel veel libertariers die het (antropogene) broeikaseffect verwerpen.
Waarom, als jij zegt dat iedereen mag roepen wat men wil ontstaan wel die problemen. Door de libertarische deregulering ontstaat immers een gat en gaan de persoonlijke opvattingen een belangrijke rol spelen. Om dus een door jou gewenste professionele houding te waarborgen moet je die uitgebreid gaan definieren, in de libertarische wet staat immers de persoonlijke vrijheid van de mens (ook als werknemer) centraal.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 18:15 schreef teknomist het volgende:
[..]
Appels met peren vergelijken. Stijlkeuze op een internetforum versus een professionele houding op je werk.
Ten eerste, ik ben een supporter van de LP en dat betekent niet dat ik automatisch dat ik het op elk punt eens ben met de partijstandpunten of met Ron Paul, en nogmaals Ron Paul als exemplarisch stellen voor het libertarisme is een straw man argument. Ron Paul is een libertarische exponent van de Republikeinse partij en niet representatief voor het libertarisme als geheel.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 18:20 schreef Monidique het volgende:
[..]
Van de Libertarische Partij zelf: "De invloed van de mens op het klimaat is onbewezen.".
Ron Paul, in een interview: " You know, the greatest hoax I think that has been around in many, many years if not hundreds of years has been this hoax on the environment and global warming." In een column: "Contrary to claims repeated over and over, there is no consensus in the scientific community that global warming is getting worse or that it is manmade."
En ook hier op Fok! kun je ze vinden.
Ja, er zit een behoorlijk prominent anti-wetenschappelijk sausje over dat libertarisme heen.
Dit wordt (inderdaad) een beetje op alle slakken zout leggen omdat ik alleen de term "stemvee" hebt gehanteerd. Ik discussieer graag over de inhoud, maar als het over vorm gaat houdt het wat mij betreft op.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 18:25 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Waarom, als jij zegt dat iedereen mag roepen wat men wil ontstaan wel die problemen. Door de libertarische deregulering ontstaat immers een gat en gaan de persoonlijke opvattingen een belangrijke rol spelen. Om dus een door jou gewenste professionele houding te waarborgen moet je die uitgebreid gaan definieren, in de libertarische wet staat immers de persoonlijke vrijheid van de mens (ook als werknemer) centraal.
Je hebt toch uitgebreid de gelegenheid om in te gaan op dit probleem. De wet kan immers wel discriminatie, drugsgebruik, schelden en weet ik wat gaan toestaan maar hoe zorg je als werkgever dat dat in jouw bedrijf niet gepast is en niet toegestaan is. Hoe zorg je als ouder dat dat op de school van jouw kinderen niet normaal wordt gevonden. Het lijkt mij dat dat alleen mogelijk is als iedereen dus contracten gaat opstellen waarin men al die zaken wel gaat regelen omdat anders de persoonlijke vrijheid de wettelijke voorkeur heeft. Het lijkt mij geen vormprobleem maar een inhoudelijke tekortkoming van het libertarisme.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 18:52 schreef teknomist het volgende:
[..]
Dit wordt (inderdaad) een beetje op alle slakken zout leggen omdat ik alleen de term "stemvee" hebt gehanteerd. Ik discussieer graag over de inhoud, maar als het over vorm gaat houdt het wat mij betreft op.
Op het onderwijs van je kind heb je, anders dan nu, direct invloed. Scholen zullen op de een of andere wijze geprivatiseerd zijn en de ouders en niet de overheid, zijn samen met de staf van de school verantwoordelijk voor zowel het geboden onderwijs als het stuk opvoeding wat er aan het kind wordt meegegeven.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 18:58 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je hebt toch uitgebreid de gelegenheid om in te gaan op dit probleem. De wet kan immers wel discriminatie, drugsgebruik, schelden en weet ik wat gaan toestaan maar hoe zorg je als werkgever dat dat in jouw bedrijf niet gepast is en niet toegestaan is. Hoe zorg je als ouder dat dat op de school van jouw kinderen niet normaal wordt gevonden. Het lijkt mij dat dat alleen mogelijk is als iedereen dus contracten gaat opstellen waarin men al die zaken wel gaat regelen omdat anders de persoonlijke vrijheid de wettelijke voorkeur heeft. Het lijkt mij geen vormprobleem maar een inhoudelijke tekortkoming van het libertarisme.
Zoals gezegd Ron Paul is niet representatief voor het Libertarisme. Waar je hem nu van beschuldigd is echter niet waar. Hij is persoonlijk tegen abortus maar is voor de vrijheid van de vrouw om die keuze te maken.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je toch naar de VS verwijst, de grote roerganger aldaar, Ron Paul, wendt zijn idealen daar vooral aan om regelgeving proberen te krijgen die het voor veel vrouwen onmogelijk maakt om een abortus te laten plegen (ook niet als ze ernstig levensgevaar lopen of zwanger worden door verkrachting) en maakt het trouwen voor homo's praktisch onmogelijk. Dat zit allemaal netjes in de rechts-conservatieve hoek van het politieke spectrum.
En conservatisme is op een aantal uitzonderingen na inderdaad in merendeel rechts.
Zoals ik al aangaf zul je dus inderdaad overal regels moeten gaan maken over zaken die nu normaal zijn, de bureaucratie wordt dus steeds erger. Nu kan ik erop vertrouwen dat goede zeden verplicht zijn en drugsgebruik verboden is maar straks mag elke persoon naakt en stoned uiting geven aan zijn persoonlijke vrijheid. Als ik dat niet wil zal ik dat dus contractueel moeten afdwingen, als ik een hotel boek loop ik het risico gediscrimineerd te worden als ik arriveer of ontvangen te worden door een hotelier in adamskostuum met een joint in de mond, de annuleringskosten zijn voor mij.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 19:28 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Op het onderwijs van je kind heb je, anders dan nu, direct invloed. Scholen zullen op de een of andere wijze geprivatiseerd zijn en de ouders en niet de overheid, zijn samen met de staf van de school verantwoordelijk voor zowel het geboden onderwijs als het stuk opvoeding wat er aan het kind wordt meegegeven.
Volgens mij heeft de Libertarische Partij wel concrete voorstellen?quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:27 schreef SeLang het volgende:
Ontopic:
Ik ben het in hoge mate eens met de uitgangspunten van libertarisme maar ik vind het jammer dat de Libertarische Partij teveel in een academische discussie blijft hangen in plaats van een pragmatisch programma te maken dat in de echte wereld realiseerbaar is. Als ze dat hadden gedaan dan was er een grote kans geweest dat ze mijn stem hadden gekregen. Nu niet.
Gemiste kans dus. Hopelijk laten ze die kans de volgende keer niet liggen.
Dat lijkt me een representatief beeld van de maatschappij die zal ontstaan zonder overheidsdwang.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 19:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Zoals ik al aangaf zul je dus inderdaad overal regels moeten gaan maken over zaken die nu normaal zijn, de bureaucratie wordt dus steeds erger. Nu kan ik erop vertrouwen dat goede zeden verplicht zijn en drugsgebruik verboden is maar straks mag elke persoon naakt en stoned uiting geven aan zijn persoonlijke vrijheid. Als ik dat niet wil zal ik dat dus contractueel moeten afdwingen, als ik een hotel boek loop ik het risico gediscrimineerd te worden als ik arriveer of ontvangen te worden door een hotelier in adamskostuum met een joint in de mond, de annuleringskosten zijn voor mij.
Mensen zijn gewend dat partijen met nieuwe wetten en regels komen en niet met minder. Mensen zijn het gewend om bij de hand genomen te worden. oplossingen voor hun problemen. Zulke plannen zul je niet tegenkomen. Wat dat betreft wijkt het verkiezingsprogramma nogal af van de rest.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 20:49 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de Libertarische Partij wel concrete voorstellen?
Bijvoorbeeld: uit de EU stappen (behalve vrijhandelszone), niet meedoen aan een supranationale organisatie, terug naar "sound money" (gouden standaard en geen vastgelegde rentes door centrale bank),geen overheidstekort, geen buitenlandse militaire missies, geen studiebeurs, geen andere subsidies, octrooirecht aanpassen, private zorg,privaat onderwijs, geen anti-discriminatie wetgeving, vrij drugsgebruik, geen helmplicht en zo kan ik nog lang doorgaan.
Wat opvalt zijn veel aanhangers en vertegenwoordigers die goed onderzochte en onderbouwde theorieën afwijzen. Wat daar de achterliggende gedachte voor is weet ik. Het kan out-of-the-box zijn of een hekel aan wetenschap. Op basis van mijn ervaringen gok ik op het laatste.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:55 schreef teknomist het volgende:
[..]
In principe voer je nu een straw man drogredenering door conservatieve stromingen/mensen binnen het libertarisme als exemplarisch voor het libertarisme te stellen.
En misschien valt het meer op omdat libertariers sowieso meer out-of-box denken i.p.v. de sociaal-democratische status quo waar alle andere partijen vanuit gaan.
Je halve hier geplakte kandidatenlijst omschrijft de beste man zo'n beetje als Messiasquote:Op zaterdag 18 augustus 2012 19:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zoals gezegd Ron Paul is niet representatief voor het Libertarisme. Waar je hem nu van beschuldigd is echter niet waar. Hij is persoonlijk tegen abortus maar is voor de vrijheid van de vrouw om die keuze te maken.
De uitvoerbaarheid van de voorstellen is nog kleiner dan het programma van de sp in 1981. Daar zit eerder het probleem.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 21:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Mensen zijn gewend dat partijen met nieuwe wetten en regels komen en niet met minder. Mensen zijn het gewend om bij de hand genomen te worden. oplossingen voor hun problemen. Zulke plannen zul je niet tegenkomen. Wat dat betreft wijkt het verkiezingsprogramma nogal af van de rest.
Over dat tweede punt: Goed, misschien maakt het iemand niet per se anti-wetenschappelijk, maar klimaatverandering ontkennen of slappe excuusjes als "er is geen consensus", "we weten het niet", al die vormen van verkapte klimaatveranderingontkenning, zijn wel een vorm van een anti-wetenschappelijke gedachtegang. Iemand die ook maar een beetje, heel klein beetje flauw benul heeft van de materie, weet hoe de vork in de steel zit. Maar ik denk dat het eerder een ideologische keuze is om wetenschappelijke feiten te negeren dan een anti-wetenschappelijke motivatie.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 18:51 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ten eerste, ik ben een supporter van de LP en dat betekent niet dat ik automatisch dat ik het op elk punt eens ben met de partijstandpunten of met Ron Paul, en nogmaals Ron Paul als exemplarisch stellen voor het libertarisme is een straw man argument. Ron Paul is een libertarische exponent van de Republikeinse partij en niet representatief voor het libertarisme als geheel.
Ten tweede, dat je het bewijs voor een wetenschappelijk theorie niet geldig acht betekent niet dat je anti-wetenschappelijk bent. Dat heb ik een aantal posts hiervoor al uitgelegd. De intentie om te falsificeren vind ik juist uiterst wetenschappelijk. Ik ben zelf pro-wetenschappelijk maar niet op een inductieve/positivistische wijze.
Hij is echt een grote uitzondering in het Libertarische kamp. Verreweg de meerderheid is pro-abortus. Niet onbeperkt, maar als de vrucht buiten de baarmoeder niet levensvatbaar is.quote:Op zondag 19 augustus 2012 09:01 schreef Monidique het volgende:
Nog een opmerking: Ron Paul wil abortus verbieden.
Omdat ieder vrij is om zijn leven te leven zoals hij wil creëert iedereen zijn eigen perfecte wereld.quote:Op zondag 19 augustus 2012 08:44 schreef LuciferRising het volgende:
Heel mooi streven. Maar is het niet zo dat jou, of mijn utopie, een ander utopie niet is? Hoe ga je dit uitvoeren?
Dat lijkt mij ook, de natte droom van de advocaten die veel geld zullen verdienen aan het opstellen van de contracten en alle ruzie's die voortkomen uit de misverstanden. De doodsteek voor de economie waarin men elk contract moet gaan napluizen op zaken die niet gewenst zijn en uitgesloten moeten worden. In plaats van één algemeen geldende wet moeten de mensen het allemaal zelf contractueel gaan vastleggen en als het fout gaat uitvechten bij de rechter.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 21:04 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat lijkt me een representatief beeld van de maatschappij die zal ontstaan zonder overheidsdwang.
Ron Paul is pro life en tegen abortus. Hij is ook voor de vrije keuze van het individu. Ik weet zeker dat er bij iedere politieke partij zowel voor als tegenstanders zijn van abortus.quote:Op zondag 19 augustus 2012 09:01 schreef Monidique het volgende:
Nog een opmerking: Ron Paul wil abortus verbieden.
Als je van je studentenkamer afkomt en gaat functioneren in de echte maatschappij dan zul je tot de conclusie komen dat zulke contracten al lang gemeengoed zijn. Het is leuk om een wet te hebben in Nederland maar die geldt niet in bijvoorbeeld Engeland of Thailand.quote:Op zondag 19 augustus 2012 10:33 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook, de natte droom van de advocaten die veel geld zullen verdienen aan het opstellen van de contracten en alle ruzie's die voortkomen uit de misverstanden. De doodsteek voor de economie waarin men elk contract moet gaan napluizen op zaken die niet gewenst zijn en uitgesloten moeten worden. In plaats van één algemeen geldende wet moeten de mensen het allemaal zelf contractueel gaan vastleggen en als het fout gaat uitvechten bij de rechter.
Ongetwijfeld, het feit is alleen dat, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, Ron Paul abortus echt wil verbieden, op federaal niveau. Hij wil de vrije keuze niet aan het individu laten, hij wil dat de staat een verbod oplegt en zo de keuzevrijheid van vrouwen beperkt.quote:Op zondag 19 augustus 2012 10:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ron Paul is pro life en tegen abortus. Hij is ook voor de vrije keuze van het individu. Ik weet zeker dat er bij iedere politieke partij zowel voor als tegenstanders zijn van abortus.
Je vergist je, nu hoef je alleen die dingen te regelen die niet bij wet zijn geregeld en soms dingen waarvan je wilt en kunt afwijken. Als je praat over internationale handel moet je dus goed kijken onder welke wetgeving het contract valt en de wetgeving van dat land is het uitgangspunt. Als er minder wetgeving is is er dus veel meer privaat te regelen. Dan heb ik het nog niet eens over wetgeving als de verplichte WA voor automobilisten. Ik neem maar aan dat de libertariers dat willen afschaffen, want dat zou consequent zijn, het nadeel laat zich raden, onverzekerde armoedzaaiers die ongelukken maken en anderen met kosten en verwondingen opzadelen. Hoe de andere automobilisten zich tegen dergelijke zaken moeten wapenen is mij een raadsel.quote:Op zondag 19 augustus 2012 10:41 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als je van je studentenkamer afkomt en gaat functioneren in de echte maatschappij dan zul je tot de conclusie komen dat zulke contracten al lang gemeengoed zijn. Het is leuk om een wet te hebben in Nederland maar die geldt niet in bijvoorbeeld Engeland of Thailand.
Die doodsteek valt dus nogal mee. Jouw enige angst is dat je in een vrije samenleving niemand meer vindt om de rekeningen voor je te betalen. Tijd om volwassen te worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |