![2qbwv93.jpg]()
Verklaringen van getuigen en verdachten in zaak-Badr Hari
Wat speelde zich af in Skybox 233?
door JOHN VAN DEN HEUVEL
AMSTERDAM, vrijdag
Het contrast kon niet groter. Terwijl dreunende beats tienduizenden in wit geklede feestgangers in de Amsterdam ArenA opzweepten, kreeg zakenman Koen Everink in skybox 233 het gevoel dat zijn leven voorbij was. Op het moment dat Everink op 8 juli 2012 kort na 3.00 uur ’s nachts het toilet in de skybox openduwde, werd hij geconfronteerd met keihard geweld, dat hem tot de dag van vandaag vleugellam houdt. Hoe kon een gezellig avondje Sensation zo uit de hand lopen? Een reconstructie aan de hand van verklaringen van getuigen en verdachten, onder wie kickbokskampioen Badr Hari en zijn vriendin Estelle Cruijff.
Politiesurveillant Johan Hoeksma, heeft op de vroege zondagochtend 8 juli om half zes even het gevoel dat hij in de traumakamer van het ziekenhuis AMC bij een oorlogsslachtoffer staat. De man op de brancard, die zich met zwakke stem voorstelt als Koen Everink, is letterlijk bont en blauw en zit onder het bloed.
Om zijn nek zit een stevige witte kraag en hij draagt een soort wielerhelm om zijn gehavende hoofd te stabiliseren. Everink is emotioneel en zegt bang te zijn dat hij de rest van zijn leven invalide is. Hij wijst naar zijn onderbeen en voet, die door een spalk bij elkaar worden gehouden. „Ik ben door vier mannen geschopt en geslagen. Ze riepen dat ik moest opkankeren”, vertelt Everink aan politieman Hoeksma. „Een van hen was Badr Hari.” Op de voor de hand liggende vraag waarom Everink zo is toegetakeld, antwoord hij: „Ik heb geen flauw idee. Misschien had ik Estelle geen hand moeten geven.”
Terwijl Everink die dag een ingewikkelde operatie moet ondergaan om zijn voet door middel van stalen pennen weer met zijn onderbeen te verbinden, gaat de Amsterdamse politie meteen aan de slag om de daders van de zware mishandeling te vinden. Uitgaansgeweld is al enige tijd een prioriteit van politie en openbaar ministerie, maar de recherche wordt extra alert als niet alleen het slachtoffer maar meerdere getuigen de naam Badr Hari noemen.
Tegen de kickbokskampioen loopt namelijk al sinds 31 mei 2012 een strafrechtelijk onderzoek onder de naam ’13Rabak’. Volgens de recherche heeft Badr Hari in de nacht van 12 mei in de club Jimmy Woo een kopstoot gegeven en een glas stukgeslagen op het hoofd van een man. Omdat de rechercheleiding beseft dat het onderzoek wel eens omvangrijk kan worden, krijgt niet – als gebruikelijk – de districtsrecherche maar een speciaal team van vijftien rechercheurs van de afdeling Zware Criminaliteit opdracht alles tot op de bodem uit te zoeken.
Barmeisje
Als een van de eerste getuigen wordt het barmeisje van skybox 233 gehoord. Deze box was voor het evenement Sensation gehuurd door Peter Steenbakkers, een flamboyante transportondernemer uit Boxtel met een twijfelachtige reputatie. De jonge vrouw vertelt de politie dat ze de ruimte rond drie uur ’s nachts even had verlaten omdat er problemen waren met de koelkast. „Toen ik terugkwam stond Badr Hari achter de bar”, verklaart ze. „Ik vroeg hem of ik het weer moest overnemen. Hij lachte en sloeg amicaal een arm om mijn schouder. Ik zag en voelde dat hij me naar de uitgang van de skybox geleidde. ’Ik red het wel vijf minuten alleen’, zei hij me. Ik kon nog net een blikje Red Bull van de bar grissen en werd er vervolgens uitgezet.”
Rond drie uur is ook het moment dat Koen Everink samen met een van boven opvallend volumineus vormgegeven dame de skybox binnenwandelt. Everink verklaart later dat hij door de Belgische vrouw is uitgenodigd even een drankje te komen doen. De zakenman was eigenlijk gast in de koninklijke loge van de ArenA, maar vindt het wel gezellig mee te lopen met de Belgische, die hij kent van eerdere feestjes. Bij het barretje van skybox 233 geven de twee elkaar een stevige zoen. Als de dame later door de recherche wordt verhoord, bevestigt ze met Koen te hebben gekust. „Toen Koen daarna even het toilet binnenging, namen vier mannen plaats voor de wcdeur”, vertelt ze tijdens haar eerste verhoor. „Het ging om Badr Hari, een man met tattoos en twee onbekenden.” De Belgische bevestigt dat ze Koen Everink aan Estelle Cruijff heeft voorgesteld, maar dat er geen gesprek tussen de twee is geweest. Als Koen Everink het toilet uitkomt, ziet ze hoe hij in elkaar wordt geslagen.
Ze zegt in een later verhoor tegen de politie: „Ik zag hoe hij met een bebloed gezicht de box werd uitgeduwd en liep ook naar buiten. Toen ik zag hoe opgezwollen Koen was, ben ik weer naar binnen gegaan om een handdoek met ijs te vullen. Aan de andere kant van de bar zag ik Badr Hari staan. Zijn hand en halve onderarm waren in een handdoek gewikkeld. Ik ben met de ambulance meegegaan naar het ziekenhuis.”
Het is voor de recherche tamelijk eenvoudig te achterhalen wie in de skybox aanwezig waren. Huurder Peter Steenbakkers heeft vooraf een gastenlijst bij de organisatie moeten inleveren en een beveiligingscamera op de gang heeft op de seconde nauwkeurig vastgelegd wie de box in- en uitliep. In de box bevinden zich volgens getuigen „een groep hoogblonde dames met grote borsten en gespierde sportschooltypes, die je liever niet in een donker steegje tegenkomt”. Meerdere getuigen verklaren over drugsgebruik door de aanwezigen.
De politie verhoort ook een aantal beveiligers van het bedrijf Maximus Security, dat door de organisator van Sensation was ingehuurd.
Enkelen van hen leggen opvallende en voor Badr Hari belastende verklaringen af. De securitymedewerker die na de mishandeling als eerste ter plaatse was, verklaart dat hij het slachtoffer op de gang aantrof en in de skybox acht mensen zag. Twee mannen, van wie één het signalement heeft van Hari, hebben bloedvlekken op hun shirt. De beveiliger tegenover de politie: „Toen het slachtoffer was afgevoerd, waren er nog maar vier mensen in de box aanwezig. Ik kwam er toen pas achter dat je ook via het balkon de ruimte kon verlaten.” Ook een andere medewerker van Maximus Security ziet Badr met bloedvlekken op zijn shirt weglopen, samen met Estelle. „Ze waren gespannen en Estelle keek chagrijnig.” De beveiliger waarschuwt ook een in de ArenA aanwezige politieman en zegt dat het hem opviel dat Badr constant aan een van zijn handen likte.
Doodsbang
Alle getuigen zijn de volgende dag stomverbaasd als Badr Hari en Estelle Cruijff luidkeels in de media verkondigen dat ze niets hebben gezien en Badr zelfs beweert dat hij alleen een handdoek in zijn handen had om glazen mee af te drogen. Badr Hari voegt er nog aan toe dat hij zich door alle ’valse beschuldigingen’ zelf slachtoffer voelt. De recherche beschikt dan overigens al over een verklaring van een anonieme getuige, die stelt dat zij tijdens de mishandeling naast Estelle op de bank zat en dat Estelle alles moet hebben gezien omdat ze in de richting van het incident keek. De getuige, die zegt doodsbang te zijn, verklaart ook dat Koen Everink schoppen en klappen heeft gehad. „Er werd op zijn lichaam gestampt.”
Estelle Cruijff wordt op maandag 9 juli gehoord en haar stadsvilla in AmsterdamZuid wordt grondig doorzocht. Estelle houdt zich tijdens het verhoor van den domme. In een proces-verbaal van zes kantjes legt ze uit niets te hebben gezien, hoewel de skybox slechts een kleine ruimte is van zeven bij drieënhalve meter. „Ik hoorde pas later dat er een vechtpartij was geweest”, stelt ze. „Ik stond bij het balkon.” Met wie dan, wil de politie weten. „Ik stond met Badr Hari”, zegt Estelle. „Op een gegeven moment hoorde ik dat er ruzie was geweest. Dat is zeg maar als een domino-effect naar voren gegaan, naar het balkon waar ik dus was.” Hoe reageerde Badr Hari erop, wil de recherche weten. „Hij was net zo verbaasd als ik”, zegt Estelle zonder blikken of blozen. Daarna gaan de twee naar huis, vertelt ze. „Ik ben Piet Paniek, ik wilde meteen weg.” Hoewel diverse getuigen bloedsporen op het spierwitte shirt van Badr waarnamen, zag Estelle niets. Ze zegt een dag na het incident ook niet te weten waar de kleding is. „Ik heb geen idee, ik let daar niet op. Misschien doet de werkster het.”
In de weken na de mishandeling doet de recherche verder onderzoek, spreekt talloze getuigen en komt ook in contact met eerdere slachtoffers van Badr Hari. Een aantal van hen doet, net als Everink, officieel aangifte. Als de politie voldoende bewijzen in handen heeft, wordt Badr Hari op 26 juli op het politiebureau ontboden, aangehouden en verhoord. In zijn eerste verklaring zegt hij dat Koen Everink een opmerking maakte, waardoor hij begon te koken. Everink zou hebben gezegd: „Zo, was Gullit z’n geld op?” waarna Badr hem een klap op zijn wang gaf met de buitenkant van zijn rechterhand. Hierdoor ontstond volgens Badr een wondje op zijn rechterhand. Twee andere mannen, onder wie de later aangehouden Turk Ferhat Y. uit Eindhoven, zouden Koen vervolgens in elkaar hebben geslagen. „Ik heb Koen niet geschopt”, stelt Badr nog. „Ik ben wel over hem heen gestapt en voelde dat ik zijn achterste been raakte. Maar dat kan nooit zijn beenbreuk hebben veroorzaakt.”
Woede
Als medeverdachte Y. met de verklaring van Badr wordt geconfronteerd ontsteekt hij in woede. Y. heeft zich tot dan op zijn zwijgrecht beroepen, maar voelt zich door Badr ’genaaid’. Badr was degene die schopte en sloeg”, zegt Y. tegen de recherche. „Ik probeerde Everink juist te beschermen. Vervolgens sloeg Badr me een bloedneus.”
In een schriftelijke reactie ontkende advocaat Alexander de Swart gisteren dat zijn cliënt Everink enige aanleiding tot de mishandeling heeft gegeven. „Er is sprake van volstrekt zinloos geweld met zeer ernstig letsel ten gevolge”, mailt De Swart. „Mijn cliënt verwijst elke suggestie dat hij iets gezegd zou hebben tegen één of meerdere verdachten naar het rijk der fabelen. Koen Everink was licht aangeschoten maar van enig drugsgebruik was geen sprake. Everink heeft in zijn leven nog nooit drugs gebruikt. Mijn cliënt werkt momenteel hard aan zijn herstel, wat nog minimaal een half jaar zal duren. Daarna zal hij waarschijnlijk mindervalide blijven. Een definitieve eindtoestand zal waarschijnlijk pas over jaren bekend worden. Everink bedankt de vele mensen die hun steun hebben betuigd. Deze laffe daad kent volgens hem uiteindelijk alleen maar verliezers.”
bronEstelle heeft kennelijk dus alles gezien. Ik ben daarom benieuwd of ze Badr zijn nieuwe verklaring steunt die haaks staat op wat getuigen zeggen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mylene op 24-08-2012 07:42:17 ]