abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 22:10:07 #101
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_116251673
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 22:03 schreef Teslynd het volgende:
Wat is hydroponic?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_116251694
quote:
12s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 18:51 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Wa kost da? :@
een bietje :D
pi_116251730
O ja. Dus op circulerend water kweken. Moet je wel veiliger doen, dus elektrische apparaatjes niet onnodig bij de waterbak zetten.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 22:13:03 #104
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_116251798
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 22:10 schreef YogaLove het volgende:

[..]

een bietje :D
Ninja-edit. :9
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 22:11 schreef Teslynd het volgende:
O ja. Dus op circulerend water kweken. Moet je wel veiliger doen, dus elektrische apparaatjes niet onnodig bij de waterbak zetten.
Dat luchtpompje staat daar prima hoor. :P

Maar ik ga die bak gewoon in de tuin zetten en de pomp op een steen onder een bloempot.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_116252576
http://www.dryhydroponics.nl/index.php/nl/systeem
Dus hier komt de salanova/driesecondensla van AH vandaan en de sla tricolore. De salanova is sterk, die drie niet.

Hoe doe je het met watercontrole, dus dat je geen veteranenziekte krijgt?
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 22:34:06 #106
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_116252981
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 22:27 schreef Teslynd het volgende:
Hoe doe je het met watercontrole, dus dat je geen veteranenziekte krijgt?
Goeie vraag. :X
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_116257392
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 02:44 schreef Teslynd het volgende:
Ok, hier is een uitgebreide site: http://www.redwormcomposting.com/
Hoort ook een serie youtubefilmpjes bij, zoeken op compostguy o.i.d. als inzender.

Die man van de link waar jij over klaagt,
ik klaagde helemaal niet. Ik gaf aan dat het mij nog niet geheel duidelijk was na het kijken van het filmpje.

quote:
Verder vraag ik me af waarom je zo opgedraaid reageert. Want keuken of niet, die man op Gino's blog zegt dat hij het binnenshuis doet en dat het niet stinkt, maar wel vliegjes geeft. Daar moeten dus vliegjesvallen bij. En niet overvoeren, wat ook scheelt in het aantal vliegjes.
ik reageer niet "opgedraaid" wat dat dan mag inhouden..
ik reageer op iets wat je neerzet.. wat mij net zoals meerdere mensen verwonderd. Over hoe gaat het op "grotere" schaal in de keuken in zijn werking.

:*
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_116257513
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 22:27 schreef Teslynd het volgende:
http://www.dryhydroponics.nl/index.php/nl/systeem
Dus hier komt de salanova/driesecondensla van AH vandaan en de sla tricolore. De salanova is sterk, die drie niet.

Hoe doe je het met watercontrole, dus dat je geen veteranenziekte krijgt?
dat ontwikkeld zich toch alleen in leidingen met koud water waar geen circulatie is?
ik heb er geen verstand van hoor... maar zoiets is mij bij gebleven.
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_116258130
De infectie kan worden opgelopen door het inademen van besmette waternevel uit douchekoppen, kranen en badinrichtingen. Een grote besmettingsbron is ook de airconditioning in grote openbare gebouwen, zoals bijvoorbeeld in hotels.

Voorkomen
De Legionellabacterie groeit met name in stilstaand water van 25 tot 55 °C

bron:http://www.medicinfo.nl/d_340
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_116258876
Na vakantie en andere langere afwezigheid eerst de leiding van de douche met koud water doorspoelen.
CV-ketels zijn verhoogd tot boven 70º omdat bij het zuiniger 65º kans op legionella is.
  zaterdag 1 september 2012 @ 08:08:15 #111
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_116262561
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 00:26 schreef Dottey het volgende:
De infectie kan worden opgelopen door het inademen van besmette waternevel uit douchekoppen, kranen en badinrichtingen. Een grote besmettingsbron is ook de airconditioning in grote openbare gebouwen, zoals bijvoorbeeld in hotels.

Voorkomen
De Legionellabacterie groeit met name in stilstaand water van 25 tot 55 °C

bron:http://www.medicinfo.nl/d_340
Dan gooi ik toch een klein waterpompje in de bak. :P
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zaterdag 1 september 2012 @ 09:12:41 #112
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_116262983
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 00:47 schreef Teslynd het volgende:
Na vakantie en andere langere afwezigheid eerst de leiding van de douche met koud water doorspoelen.
CV-ketels zijn verhoogd tot boven 70º omdat bij het zuiniger 65º kans op legionella is.
CV is een gesloten systeem dus dat maakt niet uit.
  zaterdag 1 september 2012 @ 21:09:17 #113
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_116282683
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2012 09:12 schreef Erasmo het volgende:

[..]

CV is een gesloten systeem dus dat maakt niet uit.
Tapwater niet. ;)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zondag 2 september 2012 @ 00:19:45 #114
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_116291616
hello allemaal, mag ik iets vragen? is een zak compost nou hetzelde als een zak aarde?
Ik zie door de bomen het bos niet meer , al die zakken bij een tuincentrum zien er hetzelfde uit.
Het begint toch bij gewoon bij een beetje zuivere aarde, maar dat kan ik niet vinden :{
There is only one religion
pi_116295903
1. Potgrond = waar je de kamer- en kuipplanten in zet. Wordt gemaakt op basis van veen.
1a. Cocopeat = een gecomposteerde cocos en wordt als potgrond verkocht. 't Is beroerde potgrond, al zullen er wel planten zijn die het er goed in doen. Het heeft een nare structuur, blijft losse kruim.
1b. Er worden tegenwoordig ook briketten verkocht die je in water moet zetten waarna ze opzwellen. Dat is dacht ik kokos, dus beroerde potgrond.

2. Tuingrond = is matige kwaliteit grond, vooral bedoeld om op te hogen, bijvoorbeeld bij nieuwbouw de afgegraven bouwgrond- en puinlaag. Ongeschikt voor bloembakken.

3. Compost = omgezette GFT = voedende bodemverbeteraar. Leg je bovenop de tuingrond en/of bloembakken en afhankelijk van je bloempotplantenwensen ook erdoor (helpt vocht vast te houden). Het wordt dan opgenomen in het kringloop systeem en wordt er één mee. Het is geen vervanger van potgrond.
3a. zelf gecomposteerd = omgezet GFT-afval
3b. Gekochte compost = omgezet ingezameld GFT-afval (boordevol afval erin) & veengrond
3c. Gekochte betere compost, bv. op basis van schors of van wurmenkwekerij - kan altijd nog met veengrond gemengd zijn en is dan geen volledige compost.

4. Mest
4a. Koemest, wurmenmest = bodemverbeteraar: je versterkt het bodemleven.
4b. Kunstmest (korrels, vloeibaar) = voeding voor de plant, doet niets goeds voor de grond, want de harder groeiende planten putten de bodem uit.

quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2012 09:12 schreef Erasmo het volgende:

[..]

CV is een gesloten systeem dus dat maakt niet uit.
Jawel, maar de kranen en douche zijn er ook op aangesloten en juist de douche waar je onder staat met dat lekker rondsproeiende water is de kans op inademen groot. Je moet dus het water dat in de leiding stil stond, eerst laten doorlopen voordat je veilig douchen kan. En als je van zomervakantie terugkomt in een normale zomer: water opvangen en aan de tuin geven.
  zondag 2 september 2012 @ 08:45:36 #116
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_116296455
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 03:41 schreef Teslynd het volgende:
1. Potgrond = waar je de kamer- en kuipplanten in zet. Wordt gemaakt op basis van veen.
1a. Cocopeat = een gecomposteerde cocos en wordt als potgrond verkocht. 't Is beroerde potgrond, al zullen er wel planten zijn die het er goed in doen. Het heeft een nare structuur, blijft losse kruim.
1b. Er worden tegenwoordig ook briketten verkocht die je in water moet zetten waarna ze opzwellen. Dat is dacht ik kokos, dus beroerde potgrond.

2. Tuingrond = is matige kwaliteit grond, vooral bedoeld om op te hogen, bijvoorbeeld bij nieuwbouw de afgegraven bouwgrond- en puinlaag. Ongeschikt voor bloembakken.

3. Compost = omgezette GFT = voedende bodemverbeteraar. Leg je bovenop de tuingrond en/of bloembakken en afhankelijk van je bloempotplantenwensen ook erdoor (helpt vocht vast te houden). Het wordt dan opgenomen in het kringloop systeem en wordt er één mee. Het is geen vervanger van potgrond.
3a. zelf gecomposteerd = omgezet GFT-afval
3b. Gekochte compost = omgezet ingezameld GFT-afval (boordevol afval erin) & veengrond
3c. Gekochte betere compost, bv. op basis van schors of van wurmenkwekerij - kan altijd nog met veengrond gemengd zijn en is dan geen volledige compost.

4. Mest
4a. Koemest, wurmenmest = bodemverbeteraar: je versterkt het bodemleven.
4b. Kunstmest (korrels, vloeibaar) = voeding voor de plant, doet niets goeds voor de grond, want de harder groeiende planten putten de bodem uit.

Bedankt voor deze uitleg,
Wat adviseren jullie hier voor de moestuin,zowel in bakken als buiten?
Die cocospeat wordt hier bij Oxalus voor de moestuin aangeprezen.Is inderdaad een wat vreemd aanvoelende structuur.(en nog prijzig ook)
There is only one religion
pi_116296570
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 18:04 schreef marcel.nl het volgende:
Vrouw verwerkt ze door te blancheren en in te vriezen en door ze in te maken in de Weckpan.
Zij vraagt zich af: ben ik nu nog de enige nederlander die inmaakt met Weck ?
Nee, Bij mij thuis hebben we afgelopen maand ongeveer 28 potten (1,5 en 2 liter) Spek en sperziebonen, 10 1 liter poten snijbonen en 14 potten rode kroten in gemaakt

Daarnaast een stapels fruit en andere toebehoren.
  zondag 2 september 2012 @ 13:03:56 #118
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_116300685



Kon het niet laten. :')

Gemaakt binnen 1 uur en is niet moeilijk. :P
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_116304438
wat voor voedingszooi ga je erin stoppen?
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
  zondag 2 september 2012 @ 14:52:55 #120
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_116304711
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 14:45 schreef Dottey het volgende:
wat voor voedingszooi ga je erin stoppen?
Dat weet ik nog niet. :P
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zondag 2 september 2012 @ 16:43:02 #121
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_116309481
Ik vraag me af of dit ook voor watermeloenen werkt.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_116311528
quote:
12s.gif Op zondag 2 september 2012 16:43 schreef tomaat52 het volgende:
Ik vraag me af of dit ook voor watermeloenen werkt.
Ben erg benieuwd naar je ervaringen. Maar misschien is sla toch makkelijker om het te proberen. Wat je nog kan doen is een potje salanova en een potje tricolore kopen voor je bak. Kijken of ze nog groter groeien (als pluksla) of dat de verkoopgrootte de maximale haalbaarheid is.

quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 08:45 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Bedankt voor deze uitleg,
Wat adviseren jullie hier voor de moestuin,zowel in bakken als buiten?
Die cocospeat wordt hier bij Oxalus voor de moestuin aangeprezen.Is inderdaad een wat vreemd aanvoelende structuur.(en nog prijzig ook)
Heb alleen balkontuinervaring.
Voor moestuintjes in bakken kan je eventueel nog kijken bij makkelijkemoestuin.com, die van de vierkantemetertuintjes. Hij gebruikt een apart mengsel dat niet verpot schijnt te hoeven worden en waarmee je van alles kan kweken in een laagje van hoogstens 20 cm. Hij heeft het ook over tuin spitten enz. en er dan gewoon overheen blijven stampen tijdens het werk, zodat je de boel voor niets losgemaakt hebt. Maak dus smalle bedden, zodat je niet van het pad af moet.
  zondag 2 september 2012 @ 17:44:18 #123
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_116312235
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 17:30 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ben erg benieuwd naar je ervaringen. Maar misschien is sla toch makkelijker om het te proberen. Wat je nog kan doen is een potje salanova en een potje tricolore kopen voor je bak. Kijken of ze nog groter groeien (als pluksla) of dat de verkoopgrootte de maximale haalbaarheid is.

[..]

Heb alleen balkontuinervaring.
Voor moestuintjes in bakken kan je eventueel nog kijken bij makkelijkemoestuin.com, die van de vierkantemetertuintjes. Hij gebruikt een apart mengsel dat niet verpot schijnt te hoeven worden en waarmee je van alles kan kweken in een laagje van hoogstens 20 cm. Hij heeft het ook over tuin spitten enz. en er dan gewoon overheen blijven stampen tijdens het werk, zodat je de boel voor niets losgemaakt hebt. Maak dus smalle bedden, zodat je niet van het pad af moet.
Sla is ook wel een leuk idee. ^O^

Als dit systeem goed werkt maak ik nog wel een 2e bak erbij.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  maandag 3 september 2012 @ 22:08:28 #124
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_116365012
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 17:30 schreef Teslynd het volgende:

Heb alleen balkontuinervaring.
Voor moestuintjes in bakken kan je eventueel nog kijken bij makkelijkemoestuin.com, die van de vierkantemetertuintjes. Hij gebruikt een apart mengsel dat niet verpot schijnt te hoeven worden en waarmee je van alles kan kweken in een laagje van hoogstens 20 cm. Hij heeft het ook over tuin spitten enz. en er dan gewoon overheen blijven stampen tijdens het werk, zodat je de boel voor niets losgemaakt hebt. Maak dus smalle bedden, zodat je niet van het pad af moet.
He bedankt ^O^ , geweldige link die makkelijkemoestuin.com

Verder zie ik overal dat zaadjes enzo worden afgedekt, ik heb een paar kweekbakken in de tuin en heb een week of wat geleden (ja ik weet het is wel laat in het seizoen, wat sla zaadjes , wortelzaadjes en spinazie gezaaid en het iedere dag besproeit, en het komt nog op ook.
zonder het af te dekken met aarde.

waarom moet je je zaaigoed eigenlijk afdekken met aarde?
There is only one religion
pi_116365156
Ik denk dat niet/wel afdekking verband houdt met lichtkiemers en donkerkiemers en ook wel/niet wegwaaigevaar of door vogels weggepikt worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')