abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:48:58 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115678127
De Duitse Keuken
Er was al een topic over maar dat is uit 2004

Stelling, de Duitse keuken is een onbekende en onderschatte keuken. Het beeld is die van braadworst en schnitzel, maar dat is onterecht. Duitsland heeft een regionaal gevarieerde keuken en heerlijke gerechten.
Toch wordt deze niet op zijn waarde geschat buiten Duitsland. Keukens als de Italiaanse en Franse zijn veel bekender. Net als de Engelse wordt de Duitse keuken buiten het land zelf nauwelijks gewaardeerd.
Toch heeft het prachtige gerechten
Voorbeelden zijn
Tafelspitz mit Frankfurter Grüner Soße und Salzkartoffeln

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere zeer smaakvolle gerechten zijn Krustenbraten, varkensvlees met zwoerd dat in de oven gebraden wordt waarbij de zwoerd krokant knapperig wordt. Een ware traktatie.
Schupfnudel zijn een soort noedels gemaakt van aardappel en bloem. Deze worden gebakken, goddelijk lekker.

Maultaschen zijn een soort grote gevulde pasta

Verder zijn er natuurlijk honderden soorten brood die zo veel vakmanschap vereisen dat een bakker uit Nederland er nooit aan zal beginnen, heerlijk, ik hou van goed brood.

Er zijn vele vele worst variaties, en vooral de worsten uit Hessen vind ik erg lekker (gerookte rundsworst, mmm).

De gebaksoorten om te smullen.

De bieren en de wijnen, verrukkelijk.
Wat men niet kan is koffie zetten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115678200
Ik vind dat je er heerlijk kan eten. Maar vooral biefstukken e.d. En hun salades zijn ook van goede kwaliteit. Dat eerste gerecht lijkt mij maar vies eerlijk gezegd.
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:52:47 #3
45206 Pietverdriet
pi_115678248
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 12:51 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Ik vind dat je er heerlijk kan eten. Maar vooral biefstukken e.d. En hun salades zijn ook van goede kwaliteit. Dat eerste gerecht lijkt mij maar vies eerlijk gezegd.
Het is erg lekker, maar niet echt eenvoudig van smaak of toegankelijk
pi_115678285
Duits brood is erg lekker inderdaad.
Hun bier / pils vind ik hetzelfde als het nederlandse.

Salzkartoffeln :9
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:55:40 #5
45206 Pietverdriet
pi_115678342
Tja, en echt lekkere aardappels, dat is best lastig die in Duitsland te vinden. Tenminste hier in de regio.
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:56:08 #6
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_115678363
Vooral dat brood ziet er echt verrukkelijk uit.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jellereppe op 17-08-2012 13:17:50 ]
pi_115678379
Helmut Kohl mocht naar verluid ook graag andere (wereld)leiders die op staatsbezoek kwamen meetogen naar traditionele Duitse restaurants met "Gutbürgerliche Küche", waar gerechten als Saumagen werden geserveerd:

Hij heeft ook met zijn vrouw een culinair boek geschreven over de Duitse keuken:
quote:
Kohl en zijn vrouw schrijven kookboek
De Duitse bondskanselier Helmut Kohl en zijn vrouw Hannelore hebben een boek geschreven over ,,de echt plezierige kant van het leven", wijn en voedsel.

In "Culinaire reizen door Duitse landen" worden de recepten gegeven van 350 regionale specialiteiten, van gevulde Kohlkopf tot Maultaschen, een soort ravioli uit Schwabenland die zoet of zout gegeten wordt.

,,Wij hebben een aantal dingen die bijzonder plezierig zijn en dat zijn eten en drinken", zei Kohl gisteren tijdens de presentatie van het boek. Kohl, die naar verluidt meer dan 130 kilo weegt en jaarlijks gaat kuren om af te slanken, schreef de inleidingen bij de hoofdstukken waarin wordt verteld hoe de cultuur en de historie de regionale keuken hebben gevormd.
bron
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_115678442
Spätzle, Laugenbrezel, Käsekuchen, broodje braadworst... Daar kun je me midden in de nacht voor wakker maken. :9
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:02:53 #10
45206 Pietverdriet
pi_115678578
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 12:56 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Helmut Kohl mocht naar verluid ook graag andere (wereld)leiders die op staatsbezoek kwamen meetogen naar traditionele Duitse restaurants met "Gutbürgerliche Küche", waar gerechten als Saumagen werden geserveerd:
[ afbeelding ]
Hij heeft ook met zijn vrouw een culinair boek geschreven over de Duitse keuken:

[..]

Hee, dat wist ik niet, heb hem direct maar besteld, tweedehands, voor 65 cent.
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:03:51 #11
45206 Pietverdriet
pi_115678612
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 12:56 schreef Jellereppe het volgende:
Vooral die brood ziet er echt verrukkelijk uit.
Dat is het ook, het is voor een Nederlander even wennen, want het brood is steviger en soms wat zuur door de desem, maar erg lekker.
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:06:10 #12
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_115678701
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is het ook, het is voor een Nederlander even wennen, want het brood is steviger en soms wat zuur door de desem, maar erg lekker.
Nooit geproefd, maar was bekend dat er desem wordt gebruikt in Duitse broden, maar dat ziet er zeker goed uit.

Kun je ze echt niet bij de Nederlandse bakker krijgen. Wil best wat proberen? Ga zo toch de deur uit, dus als je mij wat kunt aanraden, graag. :)
pi_115678760
Ze hebben ook hele lekker vette vleeswaren voor op brood, zal alleen niet weten hoe deze heten.
Biefstukken en schnitzels, en een groot glas bier is natuurlijk ook niet verkeerd. :P
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:09:11 #14
45206 Pietverdriet
pi_115678815
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 13:06 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Nooit geproefd, maar was bekend dat er desem wordt gebruikt in Duitse broden, maar dat ziet er zeker goed uit.

Kun je ze echt niet bij de Nederlandse bakker krijgen. Wil best wat proberen? Ga zo toch de deur uit, dus als je mij wat kunt aanraden, graag. :)
Ik weet dat er in Nijmegen een Duitse bakker zit. Maar voor echt goed Duits brood moet je naar Duitsland, en dan vooral Zuid Duitsland.
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:10:28 #15
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_115678857
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 13:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik weet dat er in Nijmegen een Duitse bakker zit. Maar voor echt goed Duits brood moet je naar Duitsland, en dan vooral Zuid Duitsland.
Dat is wat minder. Nijmegen is net wat te ver voor brood en in Duitsland kom ik bijna nooit. :P
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:10:40 #16
45206 Pietverdriet
pi_115678863
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 13:08 schreef SoS87 het volgende:
snip
Biefstukken en schnitzels, snip, is natuurlijk ook niet verkeerd. :P
Correct, maar natuurlijk ook wel erg internationale keuken. En een Schnitzel is eigenlijk oostenrijks, of liever, weens.
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:11:43 #17
45206 Pietverdriet
pi_115678887
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 13:10 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Dat is wat minder. Nijmegen is net wat te ver voor brood en in Duitsland kom ik bijna nooit. :P
Ga een keertje naar Duitsland op Vakantie, het is de populairste vakantie bestemming geworden voor Nederlanders.
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:12:30 #18
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_115678914
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ga een keertje naar Duitsland op Vakantie, het is de populairste vakantie bestemming geworden voor Nederlanders.
Het is niet ver van huis, dus zeker een optie. Vrienden hadden het er toch over om een keer een weekend naar Berlijn te gaan, dus wie weet. ;)
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:13:15 #19
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_115678934
Poeh, ik ben niet zo van dat zware brood en Duitse kazen zijn verschrikkelijk, maar qua vlees en aardappelvariaties is de Duitse keuken geweldig. Qua soepen ook wel trouwens, maar misschien komt dat vooral van de Russen?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_115679196
Ben ook niet van het Duitse brood.

Een koffietentje inlopen en de megavitrine met gebakjes daarintegen O+
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:23:10 #21
45206 Pietverdriet
pi_115679291
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 13:13 schreef Flurry het volgende:
Poeh, ik ben niet zo van dat zware brood en Duitse kazen zijn verschrikkelijk, maar qua vlees en aardappelvariaties is de Duitse keuken geweldig. Qua soepen ook wel trouwens, maar misschien komt dat vooral van de Russen?
Soepen oh, geweldig.
Een rundvleessoep met mergknoedels, of een hochzeitssuppe, mmmm
pi_115679535
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 13:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In Groningen op de zaterdagmarkt (en misschien ook wel op de dinsdag en vrijdag), vers uit Duitsland maar ik vind duitse brotchen ook heerlijk (ook lekker na het stappen als je het echt laat gemaakt hebt)
pi_115680351
Ik eet wel eens in Duitsland maar ik kom daar niet veel restaurants tegen die zich laten voorstaan op hun typisch Duitse gerechten. Dat zou best een keer leuk zijn.

Het Duitse brood is mij te vast, het doet me altijd aan astronautenvoer denken. Niet dat ik daar veel ervaring mee heb, maar het idee dat je met veel moeite een halve boterham weet weg te krijgen en dan genoeg energie hebt voor een weekje.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:02:38 #24
45206 Pietverdriet
pi_115680659
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 13:54 schreef Weltschmerz het volgende:

Het Duitse brood is mij te vast, het doet me altijd aan astronautenvoer denken. Niet dat ik daar veel ervaring mee heb, maar het idee dat je met veel moeite een halve boterham weet weg te krijgen en dan genoeg energie hebt voor een weekje.
Moet aan iemand in mijn familie denken, vol vooroordelen maar wil het nooit eens proberen.
pi_115680786
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 14:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moet aan iemand in mijn familie denken, vol vooroordelen maar wil het nooit eens proberen.
Dat is merkwaardig, aangezien ik het wel heb geprobeerd en dus oordeel. Ik vind het niet lekker, maar een Duitser die dan Nederlands brood een hap lucht vindt heeft dat dan andersom.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')