Inderdaad.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:21 schreef Jor_Dii het volgende:
Iedereen mag lekker zijn woordje doen, maar tussen de regels door kun je nu al proeven dat de beslissing is gemaakt.
quote:Geen akkoord over langstudeerboete
AMSTERDAM - Er is vooralsnog geen akkoord over het voortbestaan van de langstudeerboete.
Dat heeft Tanja Jadnanansing, Kamerlid voor de PvdA, gezegd in het debat dat donderdagochtend in Den Haag is begonnen.
Voorafgaand aan het debat was een overleg tussen de partijen. Er is tijdens dit overleg geen financiële dekking gevonden als alternatief voor de maatregel.
Daardoor blijft de maatregel zeer waarschijnlijk bestaan en moeten studenten die vanaf 1 september meer dan een jaar vertraging hebben opgelopen tijdens hun bachelor- of masterstudie ruim 3000 euro per jaar extra gaan betalen.
De PvdA wil samen met GroenLinks een spoedwet maken om de langstudeerboete met terugwerkende kracht terug te draaien.
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat staatssecretaris Halbe Zijlstra (VVD) afziet van de invoering van de boete van 3000 euro die studenten vanaf 1 september kwijt zijn als ze meer dan een jaar vertraging oplopen bij hun bachelor- of masterstudie.
Zijlstra wil de boete enkel schrappen als dat financieel is gedekt. Met het schrappen van de langstudeerdersmaatregel is op termijn zo'n 400 miljoen euro gemoeid. Zijlstra reageert later tijdens het overleg op de plannen.
"Studenten krijgen nu geen duidelijkheid voor 1 september", zei Jadnanansing. "Het aanzien van de politiek loopt hiermee een deuk op."
De PvdA zag een oplossing voor de financiële dekking in het terugbrengen van het aantal opleidingen en meevallers in de studiefinanciëring.
Waarom?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:25 schreef Luxuria het volgende:
Rutte wil toch 5 miljard uitgeven om alle werkenden ¤1000,- te matsen met de belasting?
Dat is toch ook de grootste onzin die er bestaat.
Laat dat dan zijn en gebruik dat geld voor het afschaffen van de langstudeerboete.
Dan is gelijk iedereen genaaid ipv de mensen die langer studerenquote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:25 schreef Dribbel_ het volgende:
Als dat sociale leenstelsel ook met terugwerkende kracht zou worden ingevoerd ben je harder genaaid dan die 3000,- dus dan liever die boete...
Dan krijg je dat geld dus wel pas in 2014 (het jaar waarin Rutte besluit hier toch maar vanaf te zien en in plaats daarvan alle werkenden ¤1000,- extra te laten betalen).quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:25 schreef Luxuria het volgende:
Rutte wil toch 5 miljard uitgeven om alle werkenden ¤1000,- te matsen met de belasting?
Dat is toch ook de grootste onzin die er bestaat.
Laat dat dan zijn en gebruik dat geld voor het afschaffen van de langstudeerboete.
Waarom zou je pas andere plannen met overheidsgeld mogen lanceren als de langstudeerboete weg is? Is dit het meest essentiele onderdeel van alle regelgeving dat bijzonder destructief is? Of is het je eigen prioriteit?quote:
Liever dit dan een dikke studieschuld. Gelukkig hoef ik maar 1 jaar boete en ben dan klaar. Maar toch... Het blijft genaaid dat het met terugwerkende kracht is, dan blijft in mijn ogen niet eerlijk.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:26 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Dan is gelijk iedereen genaaid ipv de mensen die langer studeren
Dat dus.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:29 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Liever dit dan een dikke studieschuld. Gelukkig hoef ik maar 1 jaar boete en ben dan klaar. Maar toch... Het blijft genaaid dat het met terugwerkende kracht is, dan blijft in mijn ogen niet eerlijk.
Die hele regeling is best prima als je het vanaf nu zou laten ingaan voor mensen die starten. Dan weet je waar je aan toe bent.
Nee het is toch gewoon een onzinregeling?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:28 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waarom zou je pas andere plannen met overheidsgeld mogen lanceren als de langstudeerboete weg is? Is dit het meest essentiele onderdeel van alle regelgeving dat bijzonder destructief is? Of is het je eigen prioriteit?
Inderdaad. Het gaat mij ook om de terugwerkende kracht.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:29 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Liever dit dan een dikke studieschuld. Gelukkig hoef ik maar 1 jaar boete en ben dan klaar. Maar toch... Het blijft genaaid dat het met terugwerkende kracht is, dan blijft in mijn ogen niet eerlijk.
Die hele regeling is best prima als je het vanaf nu zou laten ingaan voor mensen die starten. Dan weet je waar je aan toe bent.
Inderdaad, wat een kneus zeg. Zo wordt het helemaal niks. Ik zie het somber in.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:28 schreef soklos het volgende:
Hebben ze de grootste knuppel van het CDA gestuurd ofzo...
Ik vind het verhogen van de arbeidskorting een betere "besteding" dan het afschaffen langstudeerdersboete. En nu?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:30 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Nee het is toch gewoon een onzinregeling?
Dat geld is wel beter te besteden.
Komt hij nu net voor de verkiezingen mee aan, goh
True that, maar dat lost de huidige situatie uiteraard niet op..quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:29 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Tot nu toe dramatisch en weinig hoopgevend.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:31 schreef Morpheus2002 het volgende:
Hoe gaat het debat? Kan niet kijken ivm werk.
Na ons de zondvloed.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:29 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Godverquote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:31 schreef Devz het volgende:
[..]
Tot nu toe dramatisch en weinig hoopgevend.
Die draaiverwijten zijn dan wel weer hilarisch.quote:De Rouwe (CDA): 'Door de draai van de VVD was er al geen meerderheid meer in het parlement. Ik heb in het debat gezegd dat het CDA de keuze heeft gemaakt om de boete terug te draaien, dat wij de uitnodiging van Samsom en Pechtold om zaken te doen hebben geaccepteerd. Wij willen van die boete af, ook nu. Wat je hier moet constateren is dat je altijd een meerderheid in het parlement nodig hebt. De partijen moeten duidelijk maken hoe zijn hun beloftes willen waarmaken. De doorrekeningen van het CPB zullen duidelijkheid geven.'
Er zijn zat andere zaken waar het aan besteed kan worden.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:31 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik vind het verhogen van de arbeidskorting een betere "besteding" dan het afschaffen langstudeerdersboete. En nu?
Als je even naar boven had gescrollt...quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:34 schreef Morpheus2002 het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)eerboete-blijft.html
Niet dus
Dat. Ben nooit per se tegen geweest, alleen dat terugwerkende kracht is gewoon onzinnig en oneerlijk. Als je het aan ziet komen heb je er maar rekening mee te houden, nu ben je wellicht toch nog geswitched van studie terwijl je dat nét kon betalen en komt daar ineens nog 3000 euro (per jaar) bovenop. Zonde.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:30 schreef soklos het volgende:
[..]
Inderdaad. Het gaat mij ook om de terugwerkende kracht.
Excuus.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:34 schreef alors het volgende:
[..]
Als je even naar boven had gescrollt...
Het grote probleem blijft vooral dat er nu geld in het laatje moet komen. En zonder terugwerkende kracht regeling zou dat pas op zn vroegst over 4 haar zijn.quote:
Daar hik ik ook tegen aan en ook nog anderen die ik ken. Als ik dit van te voren had geweten had ik mijn eerste studie gewoon afgemaakt. Het geld ook voor mijn zusje, die komt nu in de problemen omdat ze op haar 16e een studiekeuze heeft gemaakt waarbij ze na 1 jaar en 1 week mee stopte en die ene week kost haar nu 3k.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:35 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Dat. Ben nooit per se tegen geweest, alleen dat terugwerkende kracht is gewoon onzinnig en oneerlijk. Als je het aan ziet komen heb je er maar rekening mee te houden, nu ben je wellicht toch nog geswitched van studie terwijl je dat nét kon betalen en komt daar ineens nog 3000 euro (per jaar) bovenop. Zonde.
Yup, zeker de mensen die een tijd hebben gedwaald en eindelijk de juiste keuze hebben gemaakt voordat de spelregels veranderd werden en nog 2 jaar zouden moeten zijn eerder geneigd om te stoppen gok ik zo. Als je nog een jaar moet is het wellicht nog te overzien, maar als jij nu in je eerste jaar zit en nog 2 (afhankelijk van studie) moet dan kan ik me voorstellen dat je dat niet kunt ophoesten, ookal zit je eindelijk op je plek.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:36 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik ben benieuwd hoeveel studenten uiteindelijk zullen gaan stoppen of wellicht wel zullen besluiten in België te gaan studeren. Ik krijg enkele maanden te maken met de boete en gelukkig kan ik het betalen (al blijft 400 euro per maand absurd veel geld), maar op de mooie argumenten van de PVV na, kan het niet zo zijn dat iedere student nu ineens denkt 'AFSTUDEREN, VLUG VLUG'. Het bevordert ook niet bepaald een gedegen manier van afstuderen.
Een bachelorstudie duurt maximaal 4 jaar, een masterstudie maximaal 2 jaar.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:35 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Dat. Ben nooit per se tegen geweest, alleen dat terugwerkende kracht is gewoon onzinnig en oneerlijk. Als je het aan ziet komen heb je er maar rekening mee te houden, nu ben je wellicht toch nog geswitched van studie terwijl je dat nét kon betalen en komt daar ineens nog 3000 euro (per jaar) bovenop. Zonde.
Ja ze vallen enkel elkaar aan. Alleen maar zieltjes winnen voor de verkiezingen door elkaar zwart te maken. Echt een debielen, ga eens door wat je moet doen..quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:41 schreef Jor_Dii het volgende:
Wat zitten ze die gast van CDA nu te trollen? Natuurlijk kan hij niet zeggen dat het definitief van tafel gaat..
Dan nog kun je 2 jaar te maken krijgen met de boete als je 2 jaar geleden alsnog geswitched bent vlak voordat de plannen bekend werden. 6000 is een hoop.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:39 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Een bachelorstudie duurt maximaal 4 jaar, een masterstudie maximaal 2 jaar.
Sinds 2010 is bekend dat deze maatregel er zou komen. We zijn inmiddels twee collegejaren verder. Bij degenen die van studie zijn gewisseld VOORDAT bekend was dat deze maatregel er zou komen, mag je dus aannemen dat zij hier nooit lang last van kunnen hebben.
Vooral dit ja. Wij zijn de lul als we door willen studeren, en de generatie voor en na ons hebben niks te maken met die boetequote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:39 schreef Morpheus2002 het volgende:
Dus 1 generatie betaald wss de boete, Is echt te oneerlijk
dat zou pas destructief zijn...quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:25 schreef Dribbel_ het volgende:
Als dat sociale leenstelsel ook met terugwerkende kracht zou worden ingevoerd ben je harder genaaid dan die 3000,- dus dan liever die boete...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |