abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115610800
"Had ik maar een vak geleerd." Dat is een uitspraak die ik inmiddels diverse mensen heb horen zeggen (met name kantoormensen) en die bij jullie vast ook niet onbekend is.

Je wordt tegenwoordig op hbo en wo niet meer echt voor een vak opgeleid. Je krijgt meer algemene skills mee waarmee je je werkniveau kan aantonen, veel andere skills verouderen snel. De meeste mensen komen op kantoor te werken en velen worden manager.

Maar wat is nou echt een vak? (Ik denk dan al snel aan timmerman ofzo.) En wat lijkt jullie een mooi vak? Ik ben benieuwd naar jullie reacties,met name naar vakken op hbo-wo niveau.
pi_115610978
Loodgieter, lekker de leidingen doorsmeren :9
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
  woensdag 15 augustus 2012 @ 20:19:35 #3
377220 lievedraak
Human = unique massproduction
pi_115611002
Ik word bakker :)
Ik wilde op HBO-niveau, maar dat bestaat niet.. dan word je dus voedseldeskundige :(
Dus maar MBO..
Soms lief, soms een draak, maar altijd mezelf.
Ik heb het lef niet zo laf te zijn.
"Rare as is true love, true friendship is rarer." Jean de la Fontaine
pi_115611048
Het hangt heel erg af van wat je studeert, geschiedenis en talen zijn wat anders dan werktuigbouwkunde en tandheelkunde
  woensdag 15 augustus 2012 @ 20:26:57 #5
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_115611451
ik ben zonder te leren (voor een vak) de telecom ingerold, eerst installatie monteur, toen storingsmonteur op coax vlak om daarna de overstap te maken naar glasvezel monteur en nu ben ik uitvoerder techniek in de glasvezel.

ik had natuurlijk mbo kunnen doen en dan meteen als uitvoerder aan de gang, maar ik merk veel te goed dat de ervaring uit de praktijk me wel veel meer helpt
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
  woensdag 15 augustus 2012 @ 20:56:23 #6
224960 highender
Travellin' Light
  woensdag 15 augustus 2012 @ 22:43:14 #7
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_115621290
Het is maar net wat je zelf als definitie van 'vak' aanhoudt. Enkel beroepen als loodgieter, bakker, agent, tuinman klinken mij in de oren als een kleuterklas-definitie. Een kantoor hoeft geen verzameling van verveelde mensen achter computers te zijn, daar lopen ook vakmensen rond ;)
pi_115621687
Er zijn maar weinig banen die je niet direct kan leren door het simpelweg te doen.

Op een paar specifieke banen na waar je hoge kennis moet hebben van bijv. wiskunde of natuurkunde achtige zaken etc.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 22:53:14 #9
357438 Bananenvlaflip
pi_115621989
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 22:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Er zijn maar weinig banen die je niet direct kan leren door het simpelweg te doen.

Op een paar specifieke banen na waar je hoge kennis moet hebben van bijv. wiskunde of natuurkunde achtige zaken etc.
Ik hoop toch dat de chirurg aan de operatietafel iets meer opleiding heeft genoten dan een weekje snuffelstage. Als je even je best doet kan je wel bedenken dat bovenstaande voor hele vakgroepen niet van toepassing is.
pi_115622810
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 22:53 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik hoop toch dat de chirurg aan de operatietafel iets meer opleiding heeft genoten dan een weekje snuffelstage. Als je even je best doet kan je wel bedenken dat bovenstaande voor hele vakgroepen niet van toepassing is.
Dat dus. Veel beroepen vergen vele jaren van studie op een zeer abstract en theoretisch niveau, waarna men de geleerde skills (analyseren, adviseren, rapporten, meten, consulteren) in de praktijk (die men eerst moet leren) gaat brengen.

Tja, een vak leren.......welke branche denk je aan? Techniek? Werktuigkundige, Operator, Procestechnoloog...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_115631078
Ben blij dat ik wel een vak geleerd heb... :p
pi_115631091
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 22:53 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

Ja maar dat zijn hele specifieke banen met specifieke opleidingen.

Meeste kantoorbaantjes heb je dat echt niet nodig.
pi_115632134
leer nu voor automonteur, maar horlogemaker lijkt me ook gaaf, precisie wat er bij komt kijken en dergelijke.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 09:31:09 #14
357438 Bananenvlaflip
pi_115632549
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 07:25 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ja maar dat zijn hele specifieke banen met specifieke opleidingen.

Meeste kantoorbaantjes heb je dat echt niet nodig.
Jouw beeld van kantoorbaantjes is volgens mij niet helemaal juist. Kantoorbaantjes variëren van saaie, laagopgeleide repetitieve werkzaamheden, tot functies waarbij analyses gemaakt moeten worden, ontwerpen bedacht en herzien worden, statistieken gelezen en geïnterpreteerd worden etc.
Het ontwerpen en verbeteren van diensten en producten is echt niet iets wat je even uit de losse pols doet.

Vergis je niet, er zijn tal van 'kantoorbaantjes' die meer behelzen dan in een net overhemd op tijd inklokken en vervolgens de hele dag op facebook overleggen wiens computer volgeplakt gaat worden met gele memobriefjes.
pi_115635557
Ik werk als torenkraanmachinist, is prachtig werk wat je alleen leert door het te doen. De cursus duurt 2 weken maar dat is enkel een instructie van hoe de machine werkt. Beneden zie het er allemaal heel soepel en makkelijk uit, maar er zit een hele techniek achter.

[ Bericht 37% gewijzigd door Kamper86 op 16-08-2012 11:35:10 ]
  donderdag 16 augustus 2012 @ 11:36:47 #16
357438 Bananenvlaflip
pi_115635997
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:23 schreef Kamper86 het volgende:
Ik werk als torenkraanmachinist, is prachtig werk wat je alleen leert door het te doen. De cursus duurt 2 weken maar dat is enkel een instructie van hoe de machine werkt. Beneden zie het er allemaal heel soepel en makkelijk uit, maar er zit een hele techniek achter.

Je hebt zelfs een eigen nummer, en wat voor een:
pi_115636074
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:36 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

Je hebt zelfs een eigen nummer, en wat voor een:
Omdat we het verdienen!
pi_115636150
Voor mij is iets een vak als je met je handen werkt. Of je nou regelkasten in elkaar knutselt of ze juist ontwerpt, in beide gevallen gaat om bepaalde handigheid en inzicht. Op zich kan kantoorwerk ook een vak zijn. Maar dan ben je accountant of boekhouder denk.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_115636207
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:41 schreef Hoplahopla het volgende:
Voor mij is iets een vak als je met je handen werkt. Of je nou regelkasten in elkaar knutselt of ze juist ontwerpt, in beide gevallen gaat om bepaalde handigheid en inzicht. Op zich kan kantoorwerk ook een vak zijn. Maar dan ben je accountant of boekhouder denk.
Of notaris, advocaat, jurist, etc.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  donderdag 16 augustus 2012 @ 11:45:06 #20
299969 Finland.
Met een vleugje Pools.
pi_115636262
Ik zou dan advocaat worden, geen viezehandenvak, maar wel iets dat me veel voldoening geeft (doe nu namelijk hbo-rechten, ook zo'n opleiding waar je niet echt een vak leert)
[b]Op zondag 27 mei 2012 14:43 schreef Nuchterheid het volgende:[/b]
Het is algemeen bekend dat Russen altijd dronken zijn.
[b]Op donderdag 4 oktober 2012 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:[/b]
Ik heb geen sixpack, maar een fust.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 11:45:12 #21
357438 Bananenvlaflip
pi_115636264
Zou de onduidelijkheid er niet in liggen dat er bij de 'traditionele/ambachtelijke' beroepen vrijwel direct duidelijk is wat de werkzaamheden inhouden, en bij een 'kantoorbaan' niet?

Een bakker bakt brood, een timmerman zaagt/timmert, een schilder schildert, maar wat doet een beleidsmedewerker, museumdirecteur, communicatieadviseur nou precies?
pi_115637774
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:45 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Zou de onduidelijkheid er niet in liggen dat er bij de 'traditionele/ambachtelijke' beroepen vrijwel direct duidelijk is wat de werkzaamheden inhouden, en bij een 'kantoorbaan' niet?

Een bakker bakt brood, een timmerman zaagt/timmert, een schilder schildert, maar wat doet een beleidsmedewerker, museumdirecteur, communicatieadviseur nou precies?
Beleidsmedewerker werkt een beleid uit
Museumdirecteur leidt een museum
communicatieadviseur adviseert hoe iemand het beste kan communiceren.

Zo moeilijk is dat toch niet?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_115637887
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:16 schreef willem3210 het volgende:

Maar wat is nou echt een vak?
Noeste arbeiders hebben vakken. IKEA laatjes ook.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_115637898
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 12:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Beleidsmedewerker werkt een beleid uit
Museumdirecteur leidt een museum
communicatieadviseur adviseert hoe iemand het beste kan communiceren.

Zo moeilijk is dat toch niet?
Heel vaak zie je het eindresultaat niet. Een account/advocaat/notaris: je krijgt wel te zien wat ze doen. Maar een administratief medewerker is vaak een schakeltje en dan wordt het een ander verhaal.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_115637950
quote:
2s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 12:38 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Heel vaak zie je het eindresultaat niet. Een account/advocaat/notaris: je krijgt wel te zien wat ze doen. Maar een administratief medewerker is vaak een schakeltje en dan wordt het een ander verhaal.
Het lijkt me sterk dat bij sommige banen NIEMAND het eindresultaat ziet. Ik ken er geen, jij zo te zien wel maar noemt er geen....
Het eindresultaat geef je altijd aan je opdrachtgever en verder boeit het niks wie het nog meer ziet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')