Ik hoop toch dat de chirurg aan de operatietafel iets meer opleiding heeft genoten dan een weekje snuffelstage. Als je even je best doet kan je wel bedenken dat bovenstaande voor hele vakgroepen niet van toepassing is.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 22:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Er zijn maar weinig banen die je niet direct kan leren door het simpelweg te doen.
Op een paar specifieke banen na waar je hoge kennis moet hebben van bijv. wiskunde of natuurkunde achtige zaken etc.
Dat dus. Veel beroepen vergen vele jaren van studie op een zeer abstract en theoretisch niveau, waarna men de geleerde skills (analyseren, adviseren, rapporten, meten, consulteren) in de praktijk (die men eerst moet leren) gaat brengen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 22:53 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik hoop toch dat de chirurg aan de operatietafel iets meer opleiding heeft genoten dan een weekje snuffelstage. Als je even je best doet kan je wel bedenken dat bovenstaande voor hele vakgroepen niet van toepassing is.
Ja maar dat zijn hele specifieke banen met specifieke opleidingen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 22:53 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Ik hoop toch dat de chirurg aan de operatietafel iets meer opleiding heeft genoten dan een weekje snuffelstage. Als je even je best doet kan je wel bedenken dat bovenstaande voor hele vakgroepen niet van toepassing is.
Jouw beeld van kantoorbaantjes is volgens mij niet helemaal juist. Kantoorbaantjes variëren van saaie, laagopgeleide repetitieve werkzaamheden, tot functies waarbij analyses gemaakt moeten worden, ontwerpen bedacht en herzien worden, statistieken gelezen en geïnterpreteerd worden etc.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 07:25 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja maar dat zijn hele specifieke banen met specifieke opleidingen.
Meeste kantoorbaantjes heb je dat echt niet nodig.
Je hebt zelfs een eigen nummer, en wat voor een:quote:Op donderdag 16 augustus 2012 11:23 schreef Kamper86 het volgende:
Ik werk als torenkraanmachinist, is prachtig werk wat je alleen leert door het te doen. De cursus duurt 2 weken maar dat is enkel een instructie van hoe de machine werkt. Beneden zie het er allemaal heel soepel en makkelijk uit, maar er zit een hele techniek achter.
Omdat we het verdienen!quote:Op donderdag 16 augustus 2012 11:36 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Je hebt zelfs een eigen nummer, en wat voor een:
Of notaris, advocaat, jurist, etc.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 11:41 schreef Hoplahopla het volgende:
Voor mij is iets een vak als je met je handen werkt. Of je nou regelkasten in elkaar knutselt of ze juist ontwerpt, in beide gevallen gaat om bepaalde handigheid en inzicht. Op zich kan kantoorwerk ook een vak zijn. Maar dan ben je accountant of boekhouder denk.
Beleidsmedewerker werkt een beleid uitquote:Op donderdag 16 augustus 2012 11:45 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Zou de onduidelijkheid er niet in liggen dat er bij de 'traditionele/ambachtelijke' beroepen vrijwel direct duidelijk is wat de werkzaamheden inhouden, en bij een 'kantoorbaan' niet?
Een bakker bakt brood, een timmerman zaagt/timmert, een schilder schildert, maar wat doet een beleidsmedewerker, museumdirecteur, communicatieadviseur nou precies?
Noeste arbeiders hebben vakken. IKEA laatjes ook.quote:
Heel vaak zie je het eindresultaat niet. Een account/advocaat/notaris: je krijgt wel te zien wat ze doen. Maar een administratief medewerker is vaak een schakeltje en dan wordt het een ander verhaal.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Beleidsmedewerker werkt een beleid uit
Museumdirecteur leidt een museum
communicatieadviseur adviseert hoe iemand het beste kan communiceren.
Zo moeilijk is dat toch niet?
Het lijkt me sterk dat bij sommige banen NIEMAND het eindresultaat ziet. Ik ken er geen, jij zo te zien wel maar noemt er geen....quote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:38 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Heel vaak zie je het eindresultaat niet. Een account/advocaat/notaris: je krijgt wel te zien wat ze doen. Maar een administratief medewerker is vaak een schakeltje en dan wordt het een ander verhaal.
Ik bedoel ook niet letterlijk niemand, maar de eindgebruiker ziet het niet. Ik weet bijvoorbeeld niet wat een manager in een fabriek doet, maar degene boven en onder hem zien wss wel het resultaat van zijn werk.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het lijkt me sterk dat bij sommige banen NIEMAND het eindresultaat ziet. Ik ken er geen, jij zo te zien wel maar noemt er geen....
Ben ik het mee eens. Maar voor de buitenwereld is het dan niet zichtbaar wat diegene doet en dan onderschatten mensen je vaak.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het eindresultaat geef je altijd aan je opdrachtgever en verder boeit het niks wie het nog meer ziet.
Dat jij al fabrieksarbeider niks ziet van wat hij doet maakt toch niet dat die manager geen resultaat boekt of dat manager zijn geen vak is.....quote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:41 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik bedoel ook niet letterlijk niemand, maar de eindgebruiker ziet het niet. Ik weet bijvoorbeeld niet wat een manager in een fabriek doet, maar degene boven en onder hem zien wss wel het resultaat van zijn werk.
Dat maakt niks uit het gaat erom dat niet alleen zichtbare dingen voor iedereen als vak wordt bestempelt....quote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:42 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ben ik het mee eens. Maar voor de buitenwereld is het dan niet zichtbaar wat diegene doet en dan onderschatten mensen je vaak.
Laatmaar je begrijpt niet wat ik bedoelquote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat jij al fabrieksarbeider niks ziet van wat hij doet maakt toch niet dat die manager geen resultaat boekt of dat manager zijn geen vak is.....
[..]
Dat maakt niks uit het gaat erom dat niet alleen zichtbare dingen voor iedereen als vak wordt bestempelt....
Dit was dus waar ik op doelde.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:42 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ben ik het mee eens. Maar voor de buitenwereld is het dan niet zichtbaar wat diegene doet en dan onderschatten mensen je vaak.
Ik begrijp je inderdaad niet. Ik heb het vermoeden dat jij een andere defintie van vak hebt dan ik.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:44 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Laatmaar je begrijpt niet wat ik bedoel
Het ging erom wanneer iets als vak wordt bestempeld, en ook al heb je een vak, maar is dat voor de buitenwereld niet zichtbaar, dan zullen mensen vaak zeggen dat je 'maar een kantoorbaantje' hebt en geen vak. Ik noem het wel een vak, maar de mensen die niet weten wat anderen doen zullen het vaak niet als vak bestempelen.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik begrijp je inderdaad niet. Ik heb het vermoeden dat jij een andere defintie van vak hebt dan ik.
Ok. Maar ik mag toch hopen dat dat je toch geen enkele ruk kan interesseren?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:59 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Het ging erom wanneer iets als vak wordt bestempeld, en ook al heb je een vak, maar is dat voor de buitenwereld niet zichtbaar, dan zullen mensen vaak zeggen dat je 'maar een kantoorbaantje' hebt en geen vak. Ik noem het wel een vak, maar de mensen die niet weten wat anderen doen zullen het vaak niet als vak bestempelen.
Een smid is toch een uitgestorven beroep sinds er hoogovens zijn, net zoals WC leeghalen toen er nog geen riool was of als een postbode over 10 jaar? Of ben ik nu in de war?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 13:52 schreef RTB het volgende:
Smid lijkt me een machtig mooi vak, alleen jammer dat zoiets door het huidige consumptietempo ("we kopen wel gewoon een nieuwe") steeds minder nodig is.
HEt is maar wat je onder "smid"verstaat. Een dorpssmid zoals je die vroeger had, zal over een tijdje alleen in het Openluchtmuseum of in dat Drenthse museum Orvelte te zien zijn. Het zal meer en meer een lasser/constructeur/metaalbewerker genoemd worden.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 11:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een smid is toch een uitgestorven beroep sinds er hoogovens zijn, net zoals WC leeghalen toen er nog geen riool was of als een postbode over 10 jaar? Of ben ik nu in de war?
Teamleider plantsoenendienst.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 14:01 schreef JeMoeder het volgende:
Ik heb een echt beroep, en kom van het HBO. Zit wel op kantoor, maar ben ook veel buiten. Rara wat is dit toch wel degelijk echte beroep van een HBO'er?
Dat kan je met LBO al doen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 14:14 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Teamleider plantsoenendienst.
quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 14:15 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Het verschil is 1 letter en net zoveel inhoud.
LB? Loopbaan begeleider?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 14:15 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Het verschil is 1 letter en net zoveel inhoud.
Veel meer waarde dan wat?quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 02:24 schreef HetKlusKonijn het volgende:
hoewel dat soort kennis en kunde van veel meer waarde is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |