Hoezo dat danquote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:25 schreef koekii het volgende:
Idd een nachtlampje. Je gaat vast door een depressie of een stressfase heen.
Nachtlampje helpt niet, dat zorgt alleen maar voor heel veel schaduwen, wat ik eigenlijk nog erger vindt dan helemaal donker. Ik word echt enorm paranoide van schaduwenquote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:25 schreef koekii het volgende:
Idd een nachtlampje. Je gaat vast door een depressie of een stressfase heen.
gewoon slapen met licht aanquote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:26 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Nachtlampje helpt niet, dat zorgt alleen maar voor heel veel schaduwen, wat ik eigenlijk nog erger vindt dan helemaal donker. Ik word echt enorm paranoide van schaduwen
Ik dacht misschien kan ik met die angst leren leven in plaats van ontwijkenquote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:28 schreef Doosopwielen het volgende:
[..]
gewoon slapen met licht aan
Kan heel normaal zijn. Ik had dat ook, sliep maanden lang met licht aan in mijn kamer.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:26 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Hoezo dat dan
Dalijk ga je haar nog aanraden om naar de psycholoog te gaan
Droom je ook vaak? Nachtmerries?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:29 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik dacht misschien kan ik met die angst leren leven in plaats van ontwijken
Lijkt me een betere oplossing op den duur.
Ok het kan natuurlijk, maar om dan meteen te zeggen van je hebt vast een depressie of stress lijktme een beetje overdrevenquote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:30 schreef koekii het volgende:
[..]
Kan heel normaal zijn. Ik had dat ook, sliep maanden lang met licht aan in mijn kamer.
Ik zie overal gezichten in als het donker is ofzo. En ogen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:28 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Heb geen last in het donker maar soms vind ik het eng om alleen thuis te zijn, maar mijn slaapkamerdeur kan op slot dat helpt me wel goed
Maar ben je ergens bang voor dan?
Ja. Ik wordt heel vaak wakker op het moment dat ik in de droom op het punt sta vermoord te worden. Maar dat is verder niet veranderd, dat is al sinds ik me kan herinneren, niet van de laatste tijd.quote:
Een klamboe? Slaap je buiten?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 17:27 schreef Ritsuka.x.Soubi het volgende:
Ik had er jaren geleden ook last van,
Mijn oplossing was mijn klamboe.
Wanneer het dicht was kon niks me deren (zo overtuigde ik mezelf)
En ik keerde naar de muur toe, omdat ik bang was dat er ogen naar me terugstaarde als ik mij ogen deed.
Nu ben ik helemaal niet bang, alhoewel.. Ik vind het wel fijn om mijn klamboe te hebben, als mn gedachten weer op hol slaan.
Nu heb ik helemaal geen last ervan, terwijl ik vroeger niet eens alleen durfde te slapen.
Ik hoop dat je ook iets vind wat je een veilig gevoel geeft.
Wat ik ook doe is er voor zorgen dat het pikdonker is, zodat er geen schaduwen zijn en bedek je spiegels (reflecteerd licht en dus ook meer schaduwen).
Jij hebt nooit muggen binnen?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 17:50 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:
[..]
Een klamboe? Slaap je buiten?
TS: Hoe is je kamer ingericht? Met je gezicht naar de deuropening toe voelt misschien veiliger, dat is een menselijk instinct. Dan zie je indringers meteen ofzo.
Nee, ik doe altijd mijn ramen dicht als het donker begint te worden, anders komt de halve dierentuin naar binnen vliegen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 17:58 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Jij hebt nooit muggen binnen?
Ah, dat kan hier niet echt. Dan blijft het een sauna op mijn kamer. Eigenlijk nooit last van nare beesten, alleen hier en daar een mug.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 18:05 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:
[..]
Nee, ik doe altijd mijn ramen dicht als het donker begint te worden, anders komt de halve dierentuin naar binnen vliegen.En dan geen muggen maar gigantische motvlinders, langpoten en andere duivelse schepsels.
Alsof een klamboe alleen voor buiten is..quote:Op woensdag 15 augustus 2012 17:50 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:
[..]
TS: Hoe is je kamer ingericht? Met je gezicht naar de deuropening toe voelt misschien veiliger, dat is een menselijk instinct. Dan zie je indringers meteen ofzo.
Ik kan niet op een andere manier liggen, daar is mijn kamer te klein voor. Er staat een bed en een tafeltje.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 17:50 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:
[..]
Het is niet zozeer angst voor het onbekende, ergens weet ik precies wat het is, maar de gedachtes over wat het misschien ook zou kunnen zijn overheersen dat na een tijdje altijd. Angst voor de dood is wel herkenbaar, ik heb al heel wat nachten niet in slaap durven vallen omdat ik mezelf ervan had overtuigd dat als ik nu zou gaan slapen, ik wel niet meer wakker zou worden.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 20:27 schreef Kaneelstokje het volgende:
Veel kinderen hebben dit. Die voelen zich dan veilig zodra ze onder de dekens liggen. Die dekens zijn het beste schild als je jong bent.
Verder heb ik me eens laten vertellen dat angst voor het donker voortkomt uit angst voor het onbekende. Net als angst voor de dood. Kun je je daar een beetje in herkennen?
En heb je ook last van deze angst als je met je vriend bent?
Lig je met je rug naar de deur toe dan? Kan je dan niet gewoon omgekeerd liggen?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 20:23 schreef Lokasenna het volgende:
Ik kan niet op een andere manier liggen, daar is mijn kamer te klein voor. Er staat een bed en een tafeltje.
Ik lig al met mijn hoofd naast de deur.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 20:43 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:
[..]
Lig je met je rug naar de deur toe dan? Kan je dan niet gewoon omgekeerd liggen?
Waar wijzen je voeten heen dan? Ik heb het zelf altijd als onprettig ervaren als mijn voeten niet richting de deur wezen of op z'n minst zijwaarts gericht waren, op een of andere manier voelt dat toch minder veilig.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 20:44 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik lig al met mijn hoofd naast de deur.
Je kent hem.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 20:31 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Het is niet zozeer angst voor het onbekende, ergens weet ik precies wat het is, maar de gedachtes over wat het misschien ook zou kunnen zijn overheersen dat na een tijdje altijd. Angst voor de dood is wel herkenbaar, ik heb al heel wat nachten niet in slaap durven vallen omdat ik mezelf ervan had overtuigd dat als ik nu zou gaan slapen, ik wel niet meer wakker zou worden.
Ik heb er ook samen nog last van, vooral op het moment dat ik bijna in slaap val, dan ben ik vaak ineens weer klaarwakker en moet ik even het licht weer aandoen om te kalmeren. Ik hoop dat hij het niet al te vervelend vindt wanneer het gebeurt
Ongeveer 4 maanden denk ik. Ik hoop inderdaad dat het vanzelf overgaat.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 20:47 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Je kent hem.Hij vind het vast niet erg.
Maar hoe lang heb je nu last van deze angst?
Het kan zijn dat als je straks weer aan het studeren bent, dit gewoon als sneeuw voor de zon verdwijnt. Wacht in ieder geval even tot dan af.
Mijn hoofdeinde staat rechts van de deuropening dus mijn voeten liggen van de deur af. Andersom in bed kan ik niet slapen. Weet niet waarom maar dat voelt gewoon verkeerdquote:Op woensdag 15 augustus 2012 20:46 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:
[..]
Waar wijzen je voeten heen dan? Ik heb het zelf altijd als onprettig ervaren als mijn voeten niet richting de deur wezen of op z'n minst zijwaarts gericht waren, op een of andere manier voelt dat toch minder veilig.
Slaap je met je deur open?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 20:50 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Mijn hoofdeinde staat rechts van de deuropening dus mijn voeten liggen van de deur af. Andersom in bed kan ik niet slapen. Weet niet waarom maar dat voelt gewoon verkeerd
Dus dat is geen optie.
Nee, dan zie ik iedereen de badkamer in lopen zonder kleren aan.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 20:53 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:
[..]
Slaap je met je deur open?
Hoe kan dat nou weer als je hoofdeinde naast de deuropening staat.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 20:53 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Nee, dan zie ik iedereen de badkamer in lopen zonder kleren aan.
Dat is toch logisch dan dat je met je hoofd uitzicht hebt op de deurquote:Op woensdag 15 augustus 2012 20:55 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou weer als je hoofdeinde naast de deuropening staat.![]()
Nou ja, ik weet het ook niet. Wat je allemaal zegt is best herkenbaar maar ik heb het alleen na het zien van een hele enge film, en dan wel in mindere mate. Als kind had ik er erg veel last van na het zien van een enge film.
Nee, dan kijk je langs de deuropening heen lijkt me.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 20:56 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Dat is toch logisch dan dat je met je hoofd uitzicht hebt op de deur
Ik ben zijslaper, ik kijk er dus precies tegenaan.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 20:56 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:
[..]
Nee, dan kijk je langs de deuropening heen lijkt me.
Dan kijk je er toch juist langs? Als je voeten van de deur af wijzen lig je wel heel raar als je door de deuropening kan kijken.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 20:59 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik ben zijslaper, ik kijk er dus precies tegenaan.
quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:03 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:
[..]
Dan kijk je er toch juist langs? Als je voeten van de deur af wijzen lig je wel heel raar als je door de deuropening kan kijken.
Dat is niet naast de deuropening.quote:
Praat je nog wel eens met een psych? Dit klinkt wel als het soort intrusive thoughts waarbij therapie kan helpen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 20:31 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Het is niet zozeer angst voor het onbekende, ergens weet ik precies wat het is, maar de gedachtes over wat het misschien ook zou kunnen zijn overheersen dat na een tijdje altijd. Angst voor de dood is wel herkenbaar, ik heb al heel wat nachten niet in slaap durven vallen omdat ik mezelf ervan had overtuigd dat als ik nu zou gaan slapen, ik wel niet meer wakker zou worden.
Ik heb er ook samen nog last van, vooral op het moment dat ik bijna in slaap val, dan ben ik vaak ineens weer klaarwakker en moet ik even het licht weer aandoen om te kalmeren. Ik hoop dat hij het niet al te vervelend vindt wanneer het gebeurt
Jawel tochquote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:08 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:
[..]
Dat is niet naast de deuropening.![]()
In ieder geval, mijn advies zou sowieso geweest zijn om de deur dicht te laten.
Je ligt er tegenover!quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:10 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Jawel toch
Tenminste hij ligt op een lijn met de deuropening.
Nee, ik ben daar maar één keer geweest eigenlijk, daarna geen nieuwe afspraak meer gemaakt.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:09 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Praat je nog wel eens met een psych? Dit klinkt wel als het soort intrusive thoughts waarbij therapie kan helpen.
De "angst" aangaan is inderdaad het beste. Maar als ik het zo lees gaat je dat niet zo alleen lukken. Lijkt n terugkerend iets. Zou in ieder geval je verhaal eens vertellen bij een huisarts en kijken wat zijn idee is. Psycholoog kan altijd en is niks mis mee. Beter dan keer op keer niet slapen en steeds weer zo angstig zijn. Je bed anders zetten kan altijd nogquote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:29 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik dacht misschien kan ik met die angst leren leven in plaats van ontwijken
Lijkt me een betere oplossing op den duur.
Ik kan eigenlijk in verband met kosten van medicatie enzo elke maand niet veel meer gled missen aan zorg, vandaar mijn vraag...quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:20 schreef schetterklep het volgende:
[..]
De "angst" aangaan is inderdaad het beste. Maar als ik het zo lees gaat je dat niet zo alleen lukken. Lijkt n terugkerend iets. Zou in ieder geval je verhaal eens vertellen bij een huisarts en kijken wat zijn idee is. Psycholoog kan altijd en is niks mis mee. Beter dan keer op keer niet slapen en steeds weer zo angstig zijn. Je bed anders zetten kan altijd nog
Voor angsten ect wordt nog redelijk wat vergoed. Afhankelijk van verzekering meer of minder maar in ieder geval n basis gedeelte. Bij de ggz kan je vaak goed terecht en sommige ziekenhuizen hebben een angst poli.
Succes!
Er waren dacht ik wel een aantal ongunstige maatregelen getroffen door het vorige kabinet wat betreft de geestelijke gezondheidszorg...dus ik weet niet zeker of het nog vergoed wordt en hoe het zit met eigen bijdrage e.d. Misschien staat het wel in je polis van de zorgverzekeraar?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:11 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Nee, ik ben daar maar één keer geweest eigenlijk, daarna geen nieuwe afspraak meer gemaakt.
Misschien weer eens proberen (als het tenminste vergoed wordt, weet jij dat?)
Als het echt hardnekkig is lijkt me dat geen slecht plan. Zonde om daar nog jaren mee rond te lopen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:25 schreef Lokasenna het volgende:
Ik zal er eens naar informeren bij de huisarts, want de meeste tips waarmee anderen er zo te horen overheen zijn gekomen hebben bij mij niet geholpen, daar is het echt te hardnekkig voor.
God wat een onwetendheid.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 23:44 schreef the85mc het volgende:
Je moet je angst weg rationaliseren. Stel dat je cd en de lampen je echt om willen leggen. Dan hebben ze daarvoor al 100 keer, zo niet 1000 keer de kans voor gehad. Dus ook al doet de kans zich voor, dan nog doen ze het niet. En een lamp zou echt niet lang wachten, want voor die het weet is ie zelf kapot en is de kans voorbij.
En als dat rationeel denken niet helpt moet je echt minder geestverruimende dingen gebruiken.
Zo makkelijk is het dus niet. Dat rationeel zijn overwint het niet van de angst bij mij.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 23:44 schreef the85mc het volgende:
Je moet je angst weg rationaliseren. Stel dat je cd en de lampen je echt om willen leggen. Dan hebben ze daarvoor al 100 keer, zo niet 1000 keer de kans voor gehad. Dus ook al doet de kans zich voor, dan nog doen ze het niet. En een lamp zou echt niet lang wachten, want voor die het weet is ie zelf kapot en is de kans voorbij.
En als dat rationeel denken niet helpt moet je echt minder geestverruimende dingen gebruiken.
Dan kan ik je niet helpen. Ik denk wel rationeel en voor mij is die angst onbegrijpelijk. Succes dr mee in ieder geval.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 00:08 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Zo makkelijk is het dus niet. Dat rationeel zijn overwint het niet van de angst bij mij.
Elke angst is in principe irrationeel of buitenproportioneel, het is een overblijfsel van ons fright/flight systeem van toen we nog prehistorisch bezig waren, het is een beschermingssysteem wat een beetje op hol geslagen is en het enige wat helpt is hulp zoeken om deze angst te rationaliseren. En dat hoeft natuurlijk niet professioneel maar ook met veel oefeningen doen en anti-angst rituelen in te bakken.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 00:13 schreef the85mc het volgende:
[..]
Dan kan ik je niet helpen. Ik denk wel rationeel en voor mij is die angst onbegrijpelijk. Succes dr mee in ieder geval.
Dan ga je voorbij aan het verhaal achter de angst en dat kan nogal zonde zijn. Angst is een signaal van je psychische immuunsysteem net zoals koorts dat van je lichamelijk immuunsysteem is en een angst afdoen met dat het irrationeel haalt niks uit, er is een reden waarom een angst er is en zolang je niet verder kijkt dan de angst zelf dan kom je niet bij wat er achter zit en wat werkelijk om aandacht vraagt.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:32 schreef Re het volgende:
Elke angst is in principe irrationeel of buitenproportioneel, het is een overblijfsel van ons fright/flight systeem van toen we nog prehistorisch bezig waren, het is een beschermingssysteem wat een beetje op hol geslagen is en het enige wat helpt is hulp zoeken om deze angst te rationaliseren.
Zeker, en als na rationaliseren de angst blijft dan zal er iets anders ondernomen moeten worden aangezien rationaliseren dan niet volstaat. Is zoeken wat erachter zit dan niet een volgende logische stap? Het is de bedoeling dat zoiets wordt opgelost, toch?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 13:11 schreef Re het volgende:
Vaak is er proberen meer achter te zoeken dan wat het is vaak een goede bodem voor zakkenvullende alternatieve genezers.
Keep it , natuurlijk ontstaat angst door een gebeurtenis maar als je je een keer de tyfus bent geschrokken van een spin lijkt me rationaliseren de eerste stap
ja door het niet groter te maken dan het al is. Dat je je een keer lamgeschrokken bent door een spin en daarna een fobie hebt ontwikkeld betekent niet meer dan dat je die angst gewoon moet rationalisren en verder niets. Het is niet alsof die spin eigenlijk een visuele distortie is van een oom die de persoon in kwestie op jeugdige leeftijd heeft aangerand en de poten van de spin eigenlijk de vunzige armen waren van oomlief.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 13:54 schreef Canillas het volgende:
[..]
Zeker, en als na rationaliseren de angst blijft dan zal er iets anders ondernomen moeten worden aangezien rationaliseren dan niet volstaat. Is zoeken wat erachter zit dan niet een volgende logische stap? Het is de bedoeling dat zoiets wordt opgelost, toch?
Exposure therapie werkt doorgaans het beste bij angsten dacht ik...maar dat ligt makkelijker bij angst voor dieren dan angst in het donker.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 13:54 schreef Canillas het volgende:
[..]
Zeker, en als na rationaliseren de angst blijft dan zal er iets anders ondernomen moeten worden aangezien rationaliseren dan niet volstaat. Is zoeken wat erachter zit dan niet een volgende logische stap? Het is de bedoeling dat zoiets wordt opgelost, toch?
Komt het niet ook gewoon door je nachtmerries? Dat je door de nachtmerries je kamer/bed als onveilig bent gaan zien en dat die gevoelens dan dus doorwerken naar je 'wakkere' staat?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:19 schreef Lokasenna het volgende:
Ik stel mezelf er elke avond al aan bloot maar daarvan gaat het echt niet over, hoe vaak ik ook tegen mezelf zeg dat ik een idioot ben zo te reageren op zoiets normaals als het ontbreken van licht. Ik heb mezelf al zo vaak gezegd dat het belachelijk is en dat me echt niets gaat gebeuren als ik in een kamer lig zonder licht. Alleen werkt dat niet door in mijn gevoel. Het blijft een vreselijk gevoel, hoezeer ik het ook probeer te rationaliseren.
Bijna hetzelfde. Vooral als hij al in slaap is gevallen en ik nog wakker ben.quote:
Ik weet het niet zeker maar het zou best kunnen. Die dromen zijn wel minder erg als er iemand bij is trouwens. Het zijn wel dezelfde soort angsten binnen die nachtmerries en als ik wakker ben, het gaat altijd over mij of mensen die me dierbaar zijn die doodgaan.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:26 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Komt het niet ook gewoon door je nachtmerries? Dat je door de nachtmerries je kamer/bed als onveilig bent gaan zien en dat die gevoelens dan dus doorwerken naar je 'wakkere' staat?
Ja, al is dat in combinatie met inzicht erbij een stuk effectiever kun je vanuit gaan. Als je snapt wat je voelt en waarom je het voelt dan kun je er met begrip op reageren. Of beter nog; met compassie reageren op wat je voelt en waarom. Verzetten tegen gevoel is uiteindelijk het werkelijke lijden, niet het gevoel zelf.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:16 schreef -Strawberry- het volgende:
Exposure therapie werkt doorgaans het beste bij angsten dacht ik...maar dat ligt makkelijker bij angst voor dieren dan angst in het donker.
Vertrouwen in wat?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:54 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ja, al is dat in combinatie met inzicht erbij een stuk effectiever kun je vanuit gaan. Als je snapt wat je voelt en waarom je het voelt dan kun je er met begrip op reageren. Of beter nog; met compassie reageren op wat je voelt en waarom. Verzetten tegen gevoel is uiteindelijk het werkelijke lijden, niet het gevoel zelf.
Als je je angst als vijand ziet heb je die last er ook nog eens bij en met je ratio willen vechten tegen iets wat zo primair is als angst is vrijwel onmogelijk en ook niet de bedoeling. Angst is een gebrek aan vertrouwen en door vertrouwen te kweken heel je de angst en verliest deze z'n functie
What you resist, persist. Hoe meer je je verzet hoe meer het blijft hangen.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:19 schreef Lokasenna het volgende:
Ik stel mezelf er elke avond al aan bloot maar daarvan gaat het echt niet over, hoe vaak ik ook tegen mezelf zeg dat ik een idioot ben zo te reageren op zoiets normaals als het ontbreken van licht. Ik heb mezelf al zo vaak gezegd dat het belachelijk is en dat me echt niets gaat gebeuren als ik in een kamer lig zonder licht. Alleen werkt dat niet door in mijn gevoel. Het blijft een vreselijk gevoel, hoezeer ik het ook probeer te rationaliseren.
Sorry, ik denk niet dat ik vrede ga krijgen met het gevoel dat iets me binnen een paar minuten gaat vermoorden. En me bedenken dat het al die keren nog nooit is gebeurd helpt ook niet.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 19:11 schreef Canillas het volgende:
[..]
What you resist, persist. Hoe meer je je verzet hoe meer het blijft hangen.
Misschien niet wat je wilt horen maar als je kijkt naar alle keren dat je je tegen de angst hebt verzet of op wat voor manier dan ook hebt gevonden dat het er niet mag zijn, wat heeft dat je opgeleverd? Als je 100x hebt gevonden dat de angst er niet zou mogen zijn en je daar niet beter van werd, wat is dan de reden om het voor de 101ste keer zo te doen?
Het is een vrij harde waarheid dat hoe meer we gevoelens en gedachten onder controle willen krijgen hoe meer zij ons onder controle krijgen. Je noemt het een vreselijk gevoel, is dat het ook of is het een gevoel waar tegenover jij een een 'dit is vreselijk' houding hebt?
Stel dat je 100% vrede had met dat gevoel en het er zonder enig verzet gewoon liet zijn en de ruimte gaf, hoe zou het dan gaan? Als het er gewoon was als het er was, zonder het gevecht? Is het gevoel het probleem of het gevecht ermee?
Het donker triggert je angst; ''hier is iets waar je voor op moet passen!''. Dat is hoe angst werkt. Het idee van ergens voor op moeten passen krijgen we wanneer we niet zeker weten of iets wel goed af zal lopen. Uitvinden wat daar de argumenten voor zijn, waarom je angst er is, kan je daar helderheid over geven en kan je stappen gaan zetten om vertrouwen in plaats van de angst te gaan zetten.quote:
Dat bedoelde ik niet, ik bedoelde dat je al die keren hiervoor geen vrede hebt gemaakt met dat gevoel, en wat heeft dat je opgeleverd? Heeft dat je verder gebracht?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 19:16 schreef Lokasenna het volgende:
Sorry, ik denk niet dat ik vrede ga krijgen met het gevoel dat iets me binnen een paar minuten gaat vermoorden. En me bedenken dat het al die keren nog nooit is gebeurd helpt ook niet.
Waar kan het aan liggen dat? Het is te irrationeel om een oorzaak ervoor aan te wijzen. Ik kan het niet. Hoe zou ik erachter kunnen komen hoe ik aan die angsten kom volgens jou?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 19:16 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het donker triggert je angst; ''hier is iets waar je voor op moet passen!''. Dat is hoe angst werkt. Het idee van ergens voor op moeten passen krijgen we wanneer we niet zeker weten of iets wel goed af zal lopen. Uitvinden wat daar de argumenten voor zijn, waarom je angst er is, kan je daar helderheid over geven en kan je stappen gaan zetten om vertrouwen in plaats van de angst te gaan zetten.
Je hebt veel verteld over je angst en dat je bang bent in het donker maar je weet nog niet waarom, hoe kan je dan van de angst af komen? Hoe kan je laten zien dat de angst niet (meer) nodig als je het verhaal van de angst niet kent?
Ik wil trouwens absoluut niet doen alsof je situatie niet heel moeilijk is, begrijp me niet verkeerd. Ik geloof alleen niet dat zeggen ''ik heb angst en ik wil daar vanaf, punt'' iemand ooit kan helpen. Het is dan alsof je van een deel van jezelf af wil, en dat zal je nooit beter maken. Dat deel helen zal/kan dat wel
Nee. Maar zou jij met zo'n gevoel vrede kunnen hebben? Heb je het ooit meegemaakt? Het gaat niet om mijn houding tegenover wat ik voel (volgens mij niet tenminste), het gevoel op zich maakt me al misselijk.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 19:17 schreef Canillas het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik niet, ik bedoelde dat je al die keren hiervoor geen vrede hebt gemaakt met dat gevoel, en wat heeft dat je opgeleverd? Heeft dat je verder gebracht?
dan zal de vervolg vraag zijn of je dit je hele leven al hebt gehad of is het ontwikkeldquote:Op donderdag 16 augustus 2012 19:17 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Waar kan het aan liggen dat? Het is te irrationeel om een oorzaak ervoor aan te wijzen. Ik kan het niet. Hoe zou ik erachter kunnen komen hoe ik aan die angsten kom volgens jou?
Je in je angst, dat deel waar je je nu tegen verzet en waar je vanaf wil, gaan verdiepen. Nu ken je de oorzaak nog niet, maar stel jij zou de oorzaak van een ander verschijnsel willen weten, ongeacht wat, hoe pak je dat aan? Je verdiept je erin. Je leert het kennen en begrijpen.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 19:17 schreef Lokasenna het volgende:
Waar kan het aan liggen dat? Het is te irrationeel om een oorzaak ervoor aan te wijzen. Ik kan het niet. Hoe zou ik erachter kunnen komen hoe ik aan die angsten kom volgens jou?
Altijd al in iets mindere mate dan nu. Mijn hele leven nachtmerries gehad en daardoor slaap ik vaak erg slecht. En altijd een iets te levendige fantasie gehad, en donkere ruimtes laten nu eenmaal veel aan de verbeelding over.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 19:22 schreef Re het volgende:
[..]
dan zal de vervolg vraag zijn of je dit je hele leven al hebt gehad of is het ontwikkeld
Ja, en kan ik er vrede mee hebben. Eigenlijk is dat heel simpel want uiteindelijk is na al het verwijt, verzet en frustratie vrede hebben met hoe de dingen zijn, acceptatie en overgave, de enige echte optie die er is.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 19:19 schreef Lokasenna het volgende:
Nee. Maar zou jij met zo'n gevoel vrede kunnen hebben? Heb je het ooit meegemaakt?
verzetten tegen wat... de donkere kamer?... niet alles is met je mantra op te lossen maar ok ik zie d'r al zitten 's nachts in d'r donkere kamer.... wie weet helpt het als ze het accepteertquote:Op donderdag 16 augustus 2012 19:28 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ja, en kan ik er vrede mee hebben. Eigenlijk is dat heel simpel want uiteindelijk is na al het verwijt, verzet en frustratie vrede hebben met hoe de dingen zijn, acceptatie en overgave, de enige echte optie die er is.
Zolang je je verzet lijd je.
Verzet tegen het gevoel. De donkere kamer is het probleem niet, het probleem is wat de donkere kamer bij haar omhoog haalt.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 19:30 schreef Re het volgende:
verzetten tegen wat... de donkere kamer?... niet alles is met je mantra op te lossen maar ok ik zie d'r al zitten 's nachts in d'r donkere kamer.... wie weet helpt het als ze het accepteert
we zijn nou eenmaal genetisch geprogrammeerd om bepaalde waarden aan dingen mee te geven dus eigenlijk zou je tegennatuurlijk te werk moeten gaan?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 19:33 schreef Canillas het volgende:
[..]
Verzet tegen het gevoel. De donkere kamer is het probleem niet, het probleem is wat de donkere kamer bij haar omhoog haalt.
Als je je nooit verzette tegen hoe je je voelt en alles wat je voelt er zonder enig verzet of oordeel zou voelen, zou je dan dit soort problemen hebben? Kunnen hebben?
Je wilt stellen dat we genetisch geprogrammeerd zijn om te vinden dat bepaalde gevoelens er niet mogen zijn? Dat kan je haast niet menen toch?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 19:37 schreef Re het volgende:
we zijn nou eenmaal genetisch geprogrammeerd om bepaalde waarden aan dingen mee te geven dus eigenlijk zou je tegennatuurlijk te werk moeten gaan?
Het gaat niet alleen om mijn slaapkamer he, het gaat om elke situatie zonder licht eigenlijk. In het donker op straat, als ik 's nachts door huis naar het toilet wil lopen. Het is er altijd. En nee, ik weet de reden niet. Ik heb erover nagedacht, dat doe je nu eenmaal als iets je dwars zit, maar ik kan geen oorzaak bedenken. Misschien is het dan inderdaad in programmeerfout in mijn hersenen ofzo. Dan kan ik proberen ermee te leven ja, maar dat lukt nu niet.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 19:50 schreef Canillas het volgende:
Is gaan slapen in een donkere kamer een stressvolle situatie? Is het een situatie die angst zou moeten geven?
Als er angst is zonder werkelijk fysieke bedreiging dan is de angst een afweer, bedoelt om af te leiden van waar het werkelijk om gaat, wat erachter zit.
Hmmm, de meeste fobieën zijn wel aan te pakken.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 21:35 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om mijn slaapkamer he, het gaat om elke situatie zonder licht eigenlijk. In het donker op straat, als ik 's nachts door huis naar het toilet wil lopen. Het is er altijd. En nee, ik weet de reden niet. Ik heb erover nagedacht, dat doe je nu eenmaal als iets je dwars zit, maar ik kan geen oorzaak bedenken. Misschien is het dan inderdaad in programmeerfout in mijn hersenen ofzo. Dan kan ik proberen ermee te leven ja, maar dat lukt nu niet.
Dat je het nu nog niet weet wil niet zeggen dat dat niet kan komen, dat vereist werk en tijd.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 21:35 schreef Lokasenna het volgende:
Het gaat niet alleen om mijn slaapkamer he, het gaat om elke situatie zonder licht eigenlijk. In het donker op straat, als ik 's nachts door huis naar het toilet wil lopen. Het is er altijd. En nee, ik weet de reden niet. Ik heb erover nagedacht, dat doe je nu eenmaal als iets je dwars zit, maar ik kan geen oorzaak bedenken. Misschien is het dan inderdaad in programmeerfout in mijn hersenen ofzo. Dan kan ik proberen ermee te leven ja, maar dat lukt nu niet.
Gezelligquote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:33 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ja. Ik wordt heel vaak wakker op het moment dat ik in de droom op het punt sta vermoord te worden. Maar dat is verder niet veranderd, dat is al sinds ik me kan herinneren, niet van de laatste tijd.
Nu niet meer, ben vroeger wel eens bedreigd maar nooit echt heel erg en het is al zo lang geleden dat het daar bijna niet van kan komen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 09:14 schreef Tangledup het volgende:
[..]
Gezellig
Ben je daar bang voor dan? Beter gezegd, is er een reden waarom jij bang zou moeten zijn dat iemand jou vermoordt?
Waarom ben je er dan bang voor?quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 09:20 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Nu niet meer, ben vroeger wel eens bedreigd maar nooit echt heel erg en het is al zo lang geleden dat het daar bijna niet van kan komen.
Dat weet ik, dat de kans niet zo groot is, maar het blijft voelen alsof het wel zo is.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 09:25 schreef Tangledup het volgende:
[..]
Waarom ben je er dan bang voor?
Het lijkt net alsof je het gevoel hebt dat iedereen jou moet hebben ofzo.. met dat je overal iets in ziet, zoals ogen etc. De kans dat je vermoord wordt, is namelijk vrij laag. Een stuk lager dan dood gaan in ongeluk, omdat je huis afbrandt, enzovoorts.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |