abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115581223
Sinds een paar maanden heb ik hier echt heel erg veel last van ;(

Ik had het altijd al wel een beetje, maar de laatste tijd spring ik zelfs af en toe in paniek uit bed om maar zo snel mogelijk het licht aan te krijgen, of ik ren de tweede helft van de trap op om met hartslag maximaal door de adrenaline in een kamer terecht kunnen komen waar zo fel mogelijk licht aan kan. Vooral als ik in mijn eentje in het huis ben is het erg.

Het hindert me echt in mijn nachtrust die toch al beroerd was en het is een heel erg onprettige angst om mee te moeten leven nu het zo ook weer winter wordt...

Hebben andere users hier ook last van gehad op volwassen leeftijd en wat zijn goede manieren om het te verminderen?
pi_115581285
Nachtlampje
🔒
pi_115581326
Idd een nachtlampje. Je gaat vast door een depressie of een stressfase heen.
pi_115581356
Waar ben je dan bang voor? En waarom is het erger geworden?
pi_115581377
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:25 schreef koekii het volgende:
Hoezo dat dan :')
Dalijk ga je haar nog aanraden om naar de psycholoog te gaan :P
pi_115581386
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:25 schreef koekii het volgende:
Nachtlampje helpt niet, dat zorgt alleen maar voor heel veel schaduwen, wat ik eigenlijk nog erger vindt dan helemaal donker. Ik word echt enorm paranoide van schaduwen :{
pi_115581412
En ik voel me juist psychisch beter dan een pakweg een jaar geleden dus depressie zal het vast niet zijn.
pi_115581432
quote:
3s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:26 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Nachtlampje helpt niet, dat zorgt alleen maar voor heel veel schaduwen, wat ik eigenlijk nog erger vindt dan helemaal donker. Ik word echt enorm paranoide van schaduwen :{
gewoon slapen met licht aan
🔒
pi_115581450
Heb geen last in het donker maar soms vind ik het eng om alleen thuis te zijn, maar mijn slaapkamerdeur kan op slot dat helpt me wel goed :)

Maar ben je ergens bang voor dan?
pi_115581475
quote:
18s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:28 schreef Doosopwielen het volgende:

[..]

gewoon slapen met licht aan
Ik dacht misschien kan ik met die angst leren leven in plaats van ontwijken :')
Lijkt me een betere oplossing op den duur.
pi_115581509
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:26 schreef KwadeAfdronk het volgende:

[..]

Hoezo dat dan :')
Dalijk ga je haar nog aanraden om naar de psycholoog te gaan :P
Kan heel normaal zijn. Ik had dat ook, sliep maanden lang met licht aan in mijn kamer.
pi_115581565
quote:
3s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:29 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Ik dacht misschien kan ik met die angst leren leven in plaats van ontwijken :')
Lijkt me een betere oplossing op den duur.
Droom je ook vaak? Nachtmerries?
pi_115581571
quote:
1s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:30 schreef koekii het volgende:

[..]

Kan heel normaal zijn. Ik had dat ook, sliep maanden lang met licht aan in mijn kamer.
Ok het kan natuurlijk, maar om dan meteen te zeggen van je hebt vast een depressie of stress lijktme een beetje overdreven
pi_115581573
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:28 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Heb geen last in het donker maar soms vind ik het eng om alleen thuis te zijn, maar mijn slaapkamerdeur kan op slot dat helpt me wel goed :)

Maar ben je ergens bang voor dan?
Ik zie overal gezichten in als het donker is ofzo. En ogen.
Rondzwervende cd's zijn eng, de lampjes op het plafond zijn eng, etc.
Niet iets specifieks maar mijn fantasie slaat echt op hol als ik niet helemaal duidelijk kan zien wat iets is.
Dan ga ik het zelf bedenken :')
pi_115581625
quote:
1s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:31 schreef koekii het volgende:

[..]

Droom je ook vaak? Nachtmerries?
Ja. Ik wordt heel vaak wakker op het moment dat ik in de droom op het punt sta vermoord te worden. Maar dat is verder niet veranderd, dat is al sinds ik me kan herinneren, niet van de laatste tijd.
pi_115582960
Dat heb ik nu na het zien van de avatar van Danny ook continu last van :')
i've got the cleanest, meanest penis you've ever seenest... :P
  woensdag 15 augustus 2012 @ 01:08:45 #17
330706 Henk_Spermatank
Kwak in je smoelwerk
pi_115583006
Goed veel zuipen voordat je naar bed gaat. Of slaappillen nemen. Dan heb je geen tijd om bang te zijn.
Zeg maar Henk.
pi_115583707
Deze film kijken, ben je nooit meer bang in het donker :P :

Serieus: confrontatie werkt het beste. Ga gewoon eens een halfuur (of bouw op) door het donker lopen, dan kom je er vanzelf achter dat er niets te vrezen valt. :)
pi_115585514
Ik ben soms ook wel bang in het donker, maar dan kruip ik gewoon op mijn bed, dan voel ik me al wat 'veiliger'.
Misschien ook iets zoeken wat jou een 'veilig' gevoel geeft?
pi_115585819
Zolang je angst bestrijd dan blijf je angstig, je kunt beter je angst gaan leren begrijpen; wat maakt je bang? Welke gedachten heb je daarbij? Waar komt dat vandaan? Wanneer is het ontstaat? Kun je een eerdere gebeurtenis eraan koppelen? Het gevoel zelf is een kwestie van de ruimte geven en er laten zijn, hoe erg dat ook tegen je 1e reactie in gaat. Rationeel gezien weet je dat er niks is om bang voor te zijn maar door je angst te bestrijden bevestig je de angst en blijft het langer hangen.

Angst is een signaal waar argumenten achter zitten, angst ontstaat daar waar geen vertrouwen is. Een gebrek aan vertrouwen is een voorwaarde voor angst om er te kunnen zijn. Als jij 100% zeker wist dat je het donker aan kon dan zou er geen angst zijn. Leer de argumenten achter je angst kennen zodat je er nieuwe, niet angstige argumenten voor in de plaats kunt zetten.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_115585856
Ik heb daar altijd last van als ik een horror film heb gezien/creepypasta heb gelezen. Wat ik wel eens doe is het licht uit doen en in het pikken donker staan voor iets van 5 minuten. De eerste minuut denk je echt dat je dood gaat maar na een paar minuten gaat het wel :)
pi_115587075
Dit heb ik ook, alleen zijn het bij mij fases. Ik merk ook dat wanneer ik moe ben het erger is. Net wat je zegt, mijn fantasie slaat gewoon op hol over de meest onmogelijke dingen. Dat is visualiseer hoe er ineens iemand naast mijn bed staat. En dan komt er een panische angst opzetten dat er ingebroken gaat worden. Dit gaat in zijn geheel niet bewust. Heel raar. Maar ja, dan doe ik het licht weer aan, ga ik wat lezen, spuit ik mijn kussen in met een lekker luchtje (ooit gelezen dat een fijne geur zorgt voor een kalme blije slaap :P) en dan probeer ik het nog een keer.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 09:41:00 #23
350968 kedge
cicatrix manet
pi_115587185
De meest simpele oplossing lijkt mij een timer op de lichtschakelaar. Daarna kun je het psychologisch uit gaan vogelen.
A vaincre sans péril, on triomphe sans gloire.
pi_115588767
Ik ben juist bang voor nachtlampjes, dan lijkt het net of ik bekeken word. :') Heb een hekel aan slapen met het licht aan.

Kan je niet gewoon je ogen dicht houden? Als je bang bent in het donker moet je niet rond gaan kijken terwijl je in je bed ligt.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 10:49:36 #25
20346 elgringo
Valt uit vliegtuigen
pi_115589109
In een donkere ruimte gaan staan waar je bang bent. Kijken naar de dingen die je bang maken. Waarschijnlijk ben je bang omdat je denk dat het 'levende' dingen zijn, dingen die kunnen bewegen. Concentreer je op zo'n ding en ga hem dan geestelijk uitdagen om je te komen pakken.

Doe dit zolang rustig begint te worden en maak 'dat ding' dan uit voor mietje omdat hij je toch niet durft te pakken en ga door met de volgende :) :+

Klinkt best suf, maar werkte bij mij best goed, toen ik nog een kind was.
If broken it is, fix it you should.... (en niet eerder ;) )
  woensdag 15 augustus 2012 @ 11:02:07 #26
262 Re
Kiss & Swallow
pi_115589482
Ja enge plaatjes posten of net doen alsof je TS laat schrikken is zeer uniek... Niet doen dus
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 15 augustus 2012 @ 17:27:38 #27
326184 Ritsuka.x.Soubi
Loveless.x.Beloved
pi_115604523
Ik had er jaren geleden ook last van,
Mijn oplossing was mijn klamboe.
Wanneer het dicht was kon niks me deren (zo overtuigde ik mezelf)
En ik keerde naar de muur toe, omdat ik bang was dat er ogen naar me terugstaarde als ik mij ogen deed.

Nu ben ik helemaal niet bang, alhoewel.. Ik vind het wel fijn om mijn klamboe te hebben, als mn gedachten weer op hol slaan.

Nu heb ik helemaal geen last ervan, terwijl ik vroeger niet eens alleen durfde te slapen.

Ik hoop dat je ook iets vind wat je een veilig gevoel geeft.
Wat ik ook doe is er voor zorgen dat het pikdonker is, zodat er geen schaduwen zijn en bedek je spiegels (reflecteerd licht en dus ook meer schaduwen).
You fought the world alone and found finally the right track.
Now you're gone and the world looks dark, but we will fight for you, because you can't anymore.
RIP Rishi Chandrikasing
pi_115605293
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 17:27 schreef Ritsuka.x.Soubi het volgende:
Ik had er jaren geleden ook last van,
Mijn oplossing was mijn klamboe.
Wanneer het dicht was kon niks me deren (zo overtuigde ik mezelf)
En ik keerde naar de muur toe, omdat ik bang was dat er ogen naar me terugstaarde als ik mij ogen deed.

Nu ben ik helemaal niet bang, alhoewel.. Ik vind het wel fijn om mijn klamboe te hebben, als mn gedachten weer op hol slaan.

Nu heb ik helemaal geen last ervan, terwijl ik vroeger niet eens alleen durfde te slapen.

Ik hoop dat je ook iets vind wat je een veilig gevoel geeft.
Wat ik ook doe is er voor zorgen dat het pikdonker is, zodat er geen schaduwen zijn en bedek je spiegels (reflecteerd licht en dus ook meer schaduwen).
Een klamboe? Slaap je buiten?

TS: Hoe is je kamer ingericht? Met je gezicht naar de deuropening toe voelt misschien veiliger, dat is een menselijk instinct. Dan zie je indringers meteen ofzo.
pi_115605527
Ik heb dat ook gehad. Wat voor mij hielp was het licht uit doen en dan gewoon in mijn kamer staan, rondkijken naar alle schaduwen en dergelijke die er zijn en waar ze vandaan kwamen, zodat als ik in bed lag, ik er met mijn fantasie niet wat anders van kon maken. Immers had ik dan al gezien welk voorwerp zorgde voor de schaduw.

Heb je veel dingen in je kamer staan? Misschien helpt het ook om een aantal dingen eruit te halen en het basic te houden, zodat je minder denkt te zien in het donker.
pi_115605567
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 17:50 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:

[..]

TS: Hoe is je kamer ingericht? Met je gezicht naar de deuropening toe voelt misschien veiliger, dat is een menselijk instinct. Dan zie je indringers meteen ofzo.
Jij hebt nooit muggen binnen?
pi_115605731
quote:
1s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 17:58 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Jij hebt nooit muggen binnen?
Nee, ik doe altijd mijn ramen dicht als het donker begint te worden, anders komt de halve dierentuin naar binnen vliegen. :') En dan geen muggen maar gigantische motvlinders, langpoten en andere duivelse schepsels.
pi_115605950
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 18:05 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:

[..]

Nee, ik doe altijd mijn ramen dicht als het donker begint te worden, anders komt de halve dierentuin naar binnen vliegen. :') En dan geen muggen maar gigantische motvlinders, langpoten en andere duivelse schepsels.
Ah, dat kan hier niet echt. Dan blijft het een sauna op mijn kamer. Eigenlijk nooit last van nare beesten, alleen hier en daar een mug.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 20:21:18 #33
326184 Ritsuka.x.Soubi
Loveless.x.Beloved
pi_115611102
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 17:50 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:

[..]

Alsof een klamboe alleen voor buiten is..
Muggen komen ook binnen en de gedachte van grote spinnen op mn bed is ook al genoeg reden.

Maar ik hou gewoon niet van als die muggen bij mn oren kome zoemen.
You fought the world alone and found finally the right track.
Now you're gone and the world looks dark, but we will fight for you, because you can't anymore.
RIP Rishi Chandrikasing
pi_115611236
Klamboe is wel een goede tip, nu ik erover nadenk hielp dat toen ik jonger was wel altijd een beetje :)

quote:

[..]

Ik kan niet op een andere manier liggen, daar is mijn kamer te klein voor. Er staat een bed en een tafeltje.
pi_115611359
quote:
3s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:23 schreef Lokasenna het volgende:
Er staat een bed en een tafeltje.
Hmm, dan helpt mijn tip ook niet ben ik bang.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 20:27:28 #36
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_115611480
Veel kinderen hebben dit. Die voelen zich dan veilig zodra ze onder de dekens liggen. Die dekens zijn het beste schild als je jong bent.

Verder heb ik me eens laten vertellen dat angst voor het donker voortkomt uit angst voor het onbekende. Net als angst voor de dood. Kun je je daar een beetje in herkennen?

En heb je ook last van deze angst als je met je vriend bent?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_115611709
quote:
99s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:27 schreef Kaneelstokje het volgende:
Veel kinderen hebben dit. Die voelen zich dan veilig zodra ze onder de dekens liggen. Die dekens zijn het beste schild als je jong bent.

Verder heb ik me eens laten vertellen dat angst voor het donker voortkomt uit angst voor het onbekende. Net als angst voor de dood. Kun je je daar een beetje in herkennen?

En heb je ook last van deze angst als je met je vriend bent?
Het is niet zozeer angst voor het onbekende, ergens weet ik precies wat het is, maar de gedachtes over wat het misschien ook zou kunnen zijn overheersen dat na een tijdje altijd. Angst voor de dood is wel herkenbaar, ik heb al heel wat nachten niet in slaap durven vallen omdat ik mezelf ervan had overtuigd dat als ik nu zou gaan slapen, ik wel niet meer wakker zou worden.
Ik heb er ook samen nog last van, vooral op het moment dat ik bijna in slaap val, dan ben ik vaak ineens weer klaarwakker en moet ik even het licht weer aandoen om te kalmeren. Ik hoop dat hij het niet al te vervelend vindt wanneer het gebeurt :P
pi_115612499
quote:
3s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:23 schreef Lokasenna het volgende:

Ik kan niet op een andere manier liggen, daar is mijn kamer te klein voor. Er staat een bed en een tafeltje.
Lig je met je rug naar de deur toe dan? Kan je dan niet gewoon omgekeerd liggen?
pi_115612606
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:43 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:

[..]

Lig je met je rug naar de deur toe dan? Kan je dan niet gewoon omgekeerd liggen?
Ik lig al met mijn hoofd naast de deur.
pi_115612682
quote:
3s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:44 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Ik lig al met mijn hoofd naast de deur.
Waar wijzen je voeten heen dan? Ik heb het zelf altijd als onprettig ervaren als mijn voeten niet richting de deur wezen of op z'n minst zijwaarts gericht waren, op een of andere manier voelt dat toch minder veilig.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 20:47:52 #41
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_115612806
quote:
3s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:31 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Het is niet zozeer angst voor het onbekende, ergens weet ik precies wat het is, maar de gedachtes over wat het misschien ook zou kunnen zijn overheersen dat na een tijdje altijd. Angst voor de dood is wel herkenbaar, ik heb al heel wat nachten niet in slaap durven vallen omdat ik mezelf ervan had overtuigd dat als ik nu zou gaan slapen, ik wel niet meer wakker zou worden.
Ik heb er ook samen nog last van, vooral op het moment dat ik bijna in slaap val, dan ben ik vaak ineens weer klaarwakker en moet ik even het licht weer aandoen om te kalmeren. Ik hoop dat hij het niet al te vervelend vindt wanneer het gebeurt :P
Je kent hem. :D Hij vind het vast niet erg.

Maar hoe lang heb je nu last van deze angst?
Het kan zijn dat als je straks weer aan het studeren bent, dit gewoon als sneeuw voor de zon verdwijnt. Wacht in ieder geval even tot dan af.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_115612893
quote:
99s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:47 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Je kent hem. :D Hij vind het vast niet erg.

Maar hoe lang heb je nu last van deze angst?
Het kan zijn dat als je straks weer aan het studeren bent, dit gewoon als sneeuw voor de zon verdwijnt. Wacht in ieder geval even tot dan af.
Ongeveer 4 maanden denk ik. Ik hoop inderdaad dat het vanzelf overgaat.
pi_115612972
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:46 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:

[..]

Waar wijzen je voeten heen dan? Ik heb het zelf altijd als onprettig ervaren als mijn voeten niet richting de deur wezen of op z'n minst zijwaarts gericht waren, op een of andere manier voelt dat toch minder veilig.
Mijn hoofdeinde staat rechts van de deuropening dus mijn voeten liggen van de deur af. Andersom in bed kan ik niet slapen. Weet niet waarom maar dat voelt gewoon verkeerd :P
Dus dat is geen optie.
pi_115613152
quote:
3s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:50 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Mijn hoofdeinde staat rechts van de deuropening dus mijn voeten liggen van de deur af. Andersom in bed kan ik niet slapen. Weet niet waarom maar dat voelt gewoon verkeerd :P
Dus dat is geen optie.
Slaap je met je deur open?
pi_115613178
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:53 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:

[..]

Slaap je met je deur open?
Nee, dan zie ik iedereen de badkamer in lopen zonder kleren aan.
pi_115613263
quote:
3s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:53 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Nee, dan zie ik iedereen de badkamer in lopen zonder kleren aan.
Hoe kan dat nou weer als je hoofdeinde naast de deuropening staat. :o

Nou ja, ik weet het ook niet. Wat je allemaal zegt is best herkenbaar maar ik heb het alleen na het zien van een hele enge film, en dan wel in mindere mate. Als kind had ik er erg veel last van na het zien van een enge film, dan durfde ik soms niet eens alleen te slapen en dan scheet ik echt in mijn broek als ik in mijn bed lag.
pi_115613321
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:55 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:

[..]

Hoe kan dat nou weer als je hoofdeinde naast de deuropening staat. :o

Nou ja, ik weet het ook niet. Wat je allemaal zegt is best herkenbaar maar ik heb het alleen na het zien van een hele enge film, en dan wel in mindere mate. Als kind had ik er erg veel last van na het zien van een enge film.
Dat is toch logisch dan dat je met je hoofd uitzicht hebt op de deur :P
pi_115613365
quote:
3s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:56 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Dat is toch logisch dan dat je met je hoofd uitzicht hebt op de deur :P
Nee, dan kijk je langs de deuropening heen lijkt me.
pi_115613531
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:56 schreef PindakaasMetVlokken het volgende:

[..]

Nee, dan kijk je langs de deuropening heen lijkt me.
Ik ben zijslaper, ik kijk er dus precies tegenaan.
pi_115613633
Toen ik kranten bezorgde had ik ook altijd zoiets maar dan als het donker was en ik mensen tegenkwam op straat, dan was ik meteen overtuigd van dat ik binnen 10 seconden zou worden neergeschoten :')
En als het dan niet gebeurde bleef ik denken dat de kans dan steeds groter werd dat het nu wel zou gebeuren :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')