abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † maandag 13 augustus 2012 @ 19:29:22 #1
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115523373
Je ziet nogal eens reclamespotjes voor auto's, waarbij je nu maar de helft hoeft te betalen en de andere helft over 1 jaar of over 2 jaar. 'Zonder rente!' wordt er ook nog gezegd.

Maar toch de waarschuwing in beeld: 'Let op, geld lenen kost geld'.

Hoe kost dat dan toch geld? :?
Is er een constructie waarbij je een boete betaalt bij vervroegd aflossen? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_115523455
Eerder een forse rente bij niet op tijd betalen.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_115523491
Dat deel dat je nog moet betalen zal wel als lening worden gezien. En aangezien de leverancier erop toelegt zal die ongetwijfeld het totaalbedrag hoger maken dan wanneer je in 1 keer had betaald.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
pi_115523498
Die melding is verplicht bij alle financiële producten voor zover ik weet. Weet wel dat die financieringsconstructies bij de Media Markt bijvoorbeeld zo werken dat je inderdaad renteloos leent. Maar op het moment dat je ook maar een dag te laat bent met je betaling ga je keihard rente dokken. Dus misschien slaat het daar op.
pi_115523620
ze moeten dat altijd melden. Maar inderdaad, als je 1 termijn te laat bent moet je flink betalen en ook nog administratiekosten e.d.
  † In Memoriam † maandag 13 augustus 2012 @ 19:36:22 #6
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_115523691
De eerste twee jaar is er niets aan de hand. Daarna komt het incassobureau de rest incasseren, maar die kan je niet betalen, omdat je alles op afbetaling hebt gekocht. Je komt uiteindelijk op straat te staan, je moet je vrouw hoereren en de kinderen verpatsen. Om op straat te overleven begin je aan drank en drugs en verkoop je ziel en lichaam tegen de eerste bieder. Lichaam als een skelet, hersenen als een spons. Je leeft van vuilnisbak naar vuilnisbak. :P
pi_115523745
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 19:29 schreef Cynix ® het volgende:
Je ziet nogal eens reclamespotjes voor auto's, waarbij je nu maar de helft hoeft te betalen en de andere helft over 1 jaar of over 2 jaar. 'Zonder rente!' wordt er ook nog gezegd.

Die waarschuwing klopt in deze gevallen ook niet maar misschien moet die toch erbij.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_115523823
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 19:34 schreef erikkll het volgende:
ze moeten dat altijd melden. Maar inderdaad, als je 1 termijn te laat bent moet je flink betalen en ook nog administratiekosten e.d.
Dat, en waarschijnlijk krijg je met lening geen korting op de prijs die je zonder lening wel zou krijgen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 13 augustus 2012 @ 19:42:18 #9
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_115523918
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 19:36 schreef De_Kardinaal het volgende:
De eerste twee jaar is er niets aan de hand. Daarna komt het incassobureau de rest incasseren, maar die kan je niet betalen, omdat je alles op afbetaling hebt gekocht. Je komt uiteindelijk op straat te staan, je moet je vrouw hoereren en de kinderen verpatsen. Om op straat te overleven begin je aan drank en drugs en verkoop je ziel en lichaam tegen de eerste bieder. Lichaam als een skelet, hersenen als een spons. Je leeft van vuilnisbak naar vuilnisbak. :P
Ja, maar de waarschuwing "geld lenen kost geld" klonk beter, dus hebben ze daarvoor gekozen.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  † In Memoriam † maandag 13 augustus 2012 @ 19:55:53 #10
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115524524
Ah, ok. :)

Het kost dus geld omdat je bij de keuze voor deze constructie geen of minder korting krijgt én omdat ze je ná die 2 jaar dubbel en dwars terugpakken omdat natuurlijk niemand dat geld apart zet. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
pi_115525138
quote:
99s.gif Op maandag 13 augustus 2012 19:55 schreef Cynix ® het volgende:

Het kost dus geld omdat je bij de keuze voor deze constructie geen of minder korting krijgt én omdat ze je ná die 2 jaar dubbel en dwars terugpakken omdat natuurlijk niemand dat geld apart zet. :)
Het kost je geen geld, het brengt geld op.

Maar het klinkt vooral leuk terwijl ze je net zo goed 250 euro bonuskorting kunnen geven.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_115531163
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 19:32 schreef KwisatzHaderach het volgende:
Dat deel dat je nog moet betalen zal wel als lening worden gezien. En aangezien de leverancier erop toelegt zal die ongetwijfeld het totaalbedrag hoger maken dan wanneer je in 1 keer had betaald.
De leverancier betaalt er niets voor. Sterker nog, hij krijgt geld voor elke 'rentevrije' lening die hij een consument in de maag splitst.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  maandag 13 augustus 2012 @ 22:06:49 #13
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_115531834
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2012 21:56 schreef FransDeens het volgende:

[..]

De leverancier betaalt er niets voor. Sterker nog, hij krijgt geld voor elke 'rentevrije' lening die hij een consument in de maag splitst.
Die leverancier loopt risico dat hij zijn geld niet gaat krijgen tegen de tijd dat de koper zou moeten betalen. Je weet tenslotte nooit wat iemand in dat halfjaar overkomt en of hij nog steeds een baan heeft of uberhaupt nog ademt. Hij krijgt ook pas heel laat zijn geld wat je kunt uitleggen als dat hij rente misloopt op dat geld, maar ook dat hij dat geld (nog) niet zelf kan inzetten voor eigen nieuwe investeringen. Doordat hij pas later opnieuw kan investeren loopt hij dus ook toekomstige winst mis.

Dat zijn zo ongeveer dezelfde redenen waarom je rente betaalt over een lening. Alleen geeft de verkoper het in dit geval een andere naam.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
  maandag 13 augustus 2012 @ 22:10:54 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115532135
quote:
99s.gif Op maandag 13 augustus 2012 19:55 schreef Cynix ® het volgende:

Idd, alleen als je het geld hebt, maar een waardeloze onderhandelaar bent en je er niet een flink bedrag af kunt lullen dan kan dit interessant zijn.
Moet je het wel keurig laten staan en over 2 jaar geen dag te laat zijn met betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 13 augustus 2012 @ 22:11:48 #15
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_115532191
of het product is duurder dan zonder de lening. Of er zit een verzekering bij.

Er is nooit iets gratis als het om geld gaat
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
  † In Memoriam † maandag 13 augustus 2012 @ 22:16:42 #16
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115532511
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 22:11 schreef Matty___ het volgende:
Of er zit een verzekering bij.
Dat zou inderdaad wel eens een (extra) addertje onder het gras kunnen zijn: een verplichte verzekering, waarvoor de premie 'toevallig' ongeveer even hoog is als de rente die je normaal betaald zou hebben. :o
  maandag 13 augustus 2012 @ 22:17:43 #17
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_115532571
quote:
99s.gif Op maandag 13 augustus 2012 22:16 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Dat zou inderdaad wel eens een (extra) addertje onder het gras kunnen zijn: een verplichte verzekering, waarvoor de premie 'toevallig' ongeveer even hoog is als de rente die je normaal betaald zou hebben. :o
of bij een auto allemaal extra optie die duurder zijn dan normaal
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_115532952
Gebeurd overal, niet alleen met auto's. Verkoper krijgt zijn geld meteen plus kleine bonus Heb je na dat jaar het openstaande bedrag niet betaald wordt het een lening. Tegen veel hoger tarief natuurlijk dan een "gewone" bank. En daar hopen ze natuurlijk op *O* *O*
you tokkie to me?
pi_115545476
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 22:06 schreef KwisatzHaderach het volgende:

[..]

Die leverancier loopt risico dat hij zijn geld niet gaat krijgen tegen de tijd dat de koper zou moeten betalen. Je weet tenslotte nooit wat iemand in dat halfjaar overkomt en of hij nog steeds een baan heeft of uberhaupt nog ademt. Hij krijgt ook pas heel laat zijn geld wat je kunt uitleggen als dat hij rente misloopt op dat geld, maar ook dat hij dat geld (nog) niet zelf kan inzetten voor eigen nieuwe investeringen. Doordat hij pas later opnieuw kan investeren loopt hij dus ook toekomstige winst mis.

Dat zijn zo ongeveer dezelfde redenen waarom je rente betaalt over een lening. Alleen geeft de verkoper het in dit geval een andere naam.
Mwah, dat risico heeft de leverancier (boekhoudkundige / winstmatig) al lang afgedekt door een voorzieningen. Dat percentage dubieuze debiteuren is dus al lang afgeschreven.
pi_115546077
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 22:06 schreef KwisatzHaderach het volgende:

[..]

Meestal gaan dit soort dingen via externe partijen als Comfort Card / Primeline etc., dan loopt de verkoper dus geen risico.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:19:06 #21
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_115546109
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 09:17 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Meestal gaan dit soort dingen via externe partijen als Comfort Card / Primeline etc., dan loopt de verkoper dus geen risico.
En krijgt die verkoper dan direct zijn geld van Primeline of moet hij wachten tot de klant heeft betaald?
pi_115546127
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 09:19 schreef KwisatzHaderach het volgende:

[..]

En krijgt die verkoper dan direct zijn geld van Primeline of moet hij wachten tot de klant heeft betaald?
De klant vraagt via de verkoper een lening aan, indien goedgekeurd krijgt de klant het product direct mee en loopt de lening via de externe partij. Ik neem aan dat deze financier dan het geld direct overmaakt, of er in elk geval garant voor staat enn het risico draagt. De bedoeling is dan dat mensen een keer te laat zijn en alsnog kosten maken of die kaart vaker gaan gebruiken. :)
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:22:53 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115546171
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 09:19 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ik neem aan direct, maar 100% zeker weten doe ik het niet.
Daar ga ik ook vanuit, en dan mogelijk niet de verkoopprijs, maar wat je verkoopprijs zou zijn geweest als je hem niet op afbetaling kocht, dus zo'n 90-95% van de verkoopprijs.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:24:22 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115546203
Handig zo een renteloze lening, dan voorkom je dat mensen over de prijs gaan steggelen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115546230
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 09:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Daar ga ik ook vanuit, en dan mogelijk niet de verkoopprijs, maar wat je verkoopprijs zou zijn geweest als je hem niet op afbetaling kocht, dus zo'n 90-95% van de verkoopprijs.
Ik geloof wel dat ze het gewoon voor de normale prijs doen hoor, kan wel zijn dat er aanbiedingen zijn waarbij je de constructie niet kunt gebruiken maar bij mijn weten levert het de verkoper niet minder op en maakt het ze dus niet uit. Het is gewoon een manier om mensen financiering aan te bieden en voor de financier om aan nieuwe klanten te komen. De verkoper bemoeit zich niet met de leenvoorwaarden en dergelijke.
pi_115546248
Het is in feite een verkapte prijsverlaging maar ze willen niet met de prijs omlaag. Een prijsverlaging ziet er marketingtechnisch veel erger uit. Als de markt weer aantrekt is het heel moeilijk om de prijs te verhogen naar het oude niveau.

Nu lossen ze dit op door gratis financiering erbij te doen of een accessoirepakket of iets anders.
pi_115546259
De verkoper krijgt direct het verkoopbedrag plus nog een bonusje voor het verkopen van een lening.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:31:13 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115546339
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 09:26 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ik geloof wel dat ze het gewoon voor de normale prijs doen hoor, kan wel zijn dat er aanbiedingen zijn waarbij je de constructie niet kunt gebruiken maar bij mijn weten levert het de verkoper niet minder op en maakt het ze dus niet uit. Het is gewoon een manier om mensen financiering aan te bieden en voor de financier om aan nieuwe klanten te komen. De verkoper bemoeit zich niet met de leenvoorwaarden en dergelijke.
Als je zonder problemen de volle prijs betaalt dan lacht de verkoper de ballen uit z'n broek, en mijn vermoeden is dat de prijs zonder gratis rente een stukje verder naar beneden kan.
Maar goed, het zijn ook vrijwel allemaal van die typische vrouwenautootjes waar die deals voor gelden, dus wellicht richten ze zich ook ook op de vrouw (alleen) die een auto wil kopen, en die betaalt meestal meer dan een man die diezelfde auto koopt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_115546447
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 09:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als je zonder problemen de volle prijs betaalt dan lacht de verkoper de ballen uit z'n broek, en mijn vermoeden is dat de prijs zonder gratis rente een stukje verder naar beneden kan.
Maar goed, het zijn ook vrijwel allemaal van die typische vrouwenautootjes waar die deals voor gelden, dus wellicht richten ze zich ook ook op de vrouw (alleen) die een auto wil kopen, en die betaalt meestal meer dan een man die diezelfde auto koopt.
Ik zat even niet op te letten, had niet door dat het over auto's ging.

Zat meer te denken aan consumentenelektronica op krediet, bijvoorbeeld een TV bij de MediaMarkt, daar waren mijn reacties op gebaseerd (voor de duidelijkheid).
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:36:40 #30
45206 Pietverdriet
pi_115546477
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 09:35 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ik zat even niet op te letten, had niet door dat het over auto's ging.

Zat meer te denken aan consumentenelektronica op krediet, bijvoorbeeld een TV bij de MediaMarkt, daar waren mijn reacties op gebaseerd (voor de duidelijkheid).
Ook daar, geld lenen is de volle prijs betalen, beter gaan steggelen
pi_115546692
Je ziet vaak die reclames en je hoort dat veel mensen het doen. Maar ik ken die personen niet echt. Kent iemand personen die voor alles een lening hebben? :o

Mijn enige leningen zijn hypotheek&studie. Waar die tweede onderhand 0 euro is.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:55:15 #32
45206 Pietverdriet
pi_115546883
quote:
15s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 09:47 schreef Trommeldaris het volgende:
Je ziet vaak die reclames en je hoort dat veel mensen het doen. Maar ik ken die personen niet echt. Kent iemand personen die voor alles een lening hebben? :o

Mijn enige leningen zijn hypotheek&studie. Waar die tweede onderhand 0 euro is.
Jep, in mijn familie ken ik zo iemand, maalstroom der termijnen zit die in
pi_115547103
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 09:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ook daar, geld lenen is de volle prijs betalen, beter gaan steggelen
Ga jij dat gerust proberen als je een laptop koopt bij de Media Markt. ;)
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:07:49 #34
45206 Pietverdriet
pi_115547175
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 10:04 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ga jij dat gerust proberen als je een laptop koopt bij de Media Markt. ;)
Ik onderhandel altijd over de prijs als ik zoiets in een winkel koop.
Na de pitch van de verkoper zeg ik dat ik hem graag zou kopen, en ik hem zijn omzet gun, maaaar, hier (iphone met een link naar internetverkoper) is hij stukken goedkoper.
Ik onderhandel altijd, keihard, daarom heb ik ook een hypotheek van 3% voor 10 jaar vast.
pi_115547316
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 10:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik onderhandel altijd over de prijs als ik zoiets in een winkel koop.
Dat werkt niet overal, en zeker met bepaalde producten wordt het een lastig verhaal vanwege hele lage marges.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:14:34 #36
45206 Pietverdriet
pi_115547347
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 10:13 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat werkt niet overal, en zeker met bepaalde producten wordt het een lastig verhaal vanwege hele lage marges.
Als een ander het goedkoper kan aanbieden valt dat marge verhaal wel mee, niet?
pi_115547389
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 10:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als een ander het goedkoper kan aanbieden valt dat marge verhaal wel mee, niet?
Niet als je het hebt over webshops versus een fysieke winkel, daarom geldt bijvoorbeeld ook de laagsate prijsgarantie van MM daarvoor niet.

Op een laptop van 600 euro wordt bijna niets verdiend. Als het een oud model is kan er vaak wel wat vanaf, maar dan draaien ze er verlies op meestal.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:18:29 #38
45206 Pietverdriet
pi_115547468
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 10:16 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Niet als je het hebt over webshops versus een fysieke winkel, daarom geldt bijvoorbeeld ook de laagsate prijsgarantie van MM daarvoor niet.

Op een laptop van 600 euro wordt bijna niets verdiend. Op de laptop uit de weekaanbieding wordt bijna niets verdient.
De aanbieding is dan ook uitverkocht, maar we hebben hier nog een beter (verdienend) model...
pi_115547583
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 10:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De aanbieding is dan ook uitverkocht, maar we hebben hier nog een beter (verdienend) model...
Ik heb het niet over zulke aanbiedingen, waar helemaal niets op wordt verdiend.

Het is niet zo dat ze op een klein deel lage marge hebben en op de rest hoge marge.

Alles gaat om volume, dus als je 10% korting wilt dan word je gewoon uitgezwaaid met je verhaal over dat je ze graag je business gunt. Die medewerkers hebben het veel te druk met klanten helpen die staan te wachten om met jou te gaan onderhandelen, en zeker niet over een product waar bijna niets op verdiend wordt. Ze moeten het hebben van mensen die een verzekering erbij nemen, een tasje of wat dan ook en die snel weer weg zijn. Jou zijn ze al vergeten voor je bij de kassa bent, of je nu wel of niet wat hebt gekocht.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:27:22 #40
45206 Pietverdriet
pi_115547749
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 10:21 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ik heb het niet over zulke aanbiedingen, waar helemaal niets op wordt verdiend.

Het is niet zo dat ze op een klein deel lage marge hebben en op de rest hoge marge.

Alles gaat om volume, dus als je 10% korting wilt dan word je gewoon uitgezwaaid met je verhaal over dat je ze graag je business gunt. Die medewerkers hebben het veel te druk met klanten helpen die staan te wachten om met jou te gaan onderhandelen, en zeker niet over een product waar bijna niets op verdiend wordt. Ze moeten het hebben van mensen die een verzekering erbij nemen, een tasje of wat dan ook en die snel weer weg zijn. Jou zijn ze al vergeten voor je bij de kassa bent, of je nu wel of niet wat hebt gekocht.
Je moet het ook niet op zaterdag gaan doen
Maar goed, ik onderhandel, betaal jij lekker de volle mep met een lening
pi_115547784
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je moet het ook niet op zaterdag gaan doen
Maar goed, ik onderhandel, betaal jij lekker de volle mep met een lening
Jij onderhandelt daar ook niet, we betalen gewoon hetzelfde.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:30:02 #42
45206 Pietverdriet
pi_115547830
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 10:28 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Jij onderhandelt daar ook niet, we betalen gewoon hetzelfde.
Ook daar onderhandel ik, gaat de prijs niet naar beneden, komt er geen verkoop tot stand.
pi_115547847
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 10:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ook daar onderhandel ik, gaat de prijs niet naar beneden, komt er geen verkoop tot stand.
Dat zeg ik.
pi_115550823
Grappig dat elke paar maanden deze vraag weer naar voren komt op FOK :)
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  † In Memoriam † dinsdag 14 augustus 2012 @ 12:16:27 #45
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115550919
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 12:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
Grappig dat elke paar maanden deze vraag weer naar voren komt op FOK :)
Oh, ik had niet gezien dat dit onderwerp eerder aan bod is geweest. Maar ik vind een aantal reacties wel leerzaam. Vooral het idee dat je die renteloze periode moet inruilen voor een directe korting. En dat met deze constructie veel gemakkelijker de volle mep wordt betaald door klanten. :)
pi_115551480
quote:
99s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 12:16 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Oh, ik had niet gezien dat dit onderwerp eerder aan bod is geweest. Maar ik vind een aantal reacties wel leerzaam. Vooral het idee dat je die renteloze periode moet inruilen voor een directe korting. En dat met deze constructie veel gemakkelijker de volle mep wordt betaald door klanten. :)
Het echte punt hiervan zit hem in het volgende:

-De halve prijs wordt veel in reclame gebruikt, waardoor het lijkt alsof de auto goedkoper is. Uit onderzoek is gebleken dat ondanks dat je weet wat de echte prijs is, je toch eerder dit produkt koopt omdat het goedkoper lijkt.
-Praktisch niemand spaart in die periode om aan het eind van die periode de rest te betalen. Uit onderzoek is gebleken dat 90% van de kopers hier geen rekening mee houdt.
-De rekening na die periode komt vaak als een verassing. Mensen hebben dat geld niet en lenen daarvoor bij diezelfde garage, tegen woekerrentes. Mensen shoppen niet omdat mensen schrikken van de rekening en op de rekening wordt vaak vermeld dat je dat bedrag ook kan lenen. Daarnaast kost een lening aanvragen bij een andere aanbieder tijd, wat er vaak niet is.
-Dit soort acties zijn er altijd in mei, ivm vakantiegeld. 1.5x modaal aan vakantiegeld is toch tussen de 2000-4000 euro. Vaak zijn die auto's waarvoor dit geldt 2x die prijs, dus mensen hoeven maar weinig van hun spaargeld te gebruiken om dit te kunnen betalen.

Die korting is altijd te onderhandelen bij auto's.

Trouwens de eerste hit op google gaat hier ook al over.
http://www.google.nl/#hl=(...)+rente+fok&gs_l=hp.3...852.4608.0.4824.23.18.0.3.3.0.361.2808.5j3j4j3.15.0...0.0...1c.SDBJpLWMI2c&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=6960b29b621983be&biw=1470&bih=996

Dus het niet weten is een beetje kortzichtig.

[ Bericht 3% gewijzigd door sjorsie1982 op 14-08-2012 12:39:25 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_115553343
niet te vergeten dat als je dus die termijn mist, je ook over dat aanloopjaar ook rente moet betalen.
pi_115560718
Wat gebeurt er eigenlijk als de verkoper tussentijds failliet gaat? :7
pi_115560979
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 16:19 schreef k_man het volgende:
dan gaat de vordering op jouw over in de boedel.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:26:28 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115561058
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 16:19 schreef k_man het volgende:
Waarschijnlijk niet veel, want je hebt de lening bij een andere partij.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_115561130
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 16:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet veel, want je hebt de lening bij een andere partij.
Het gegeven dat ze van mensen nog geld krijgen, is als het waren bezit. Bij failisement neemt een andere partij deze over als genoegdoening van de openstaande schuld.
pi_115561373
Dan zou het dus ruim twee jaar duren voor het faillissement kan worden afgewikkeld. Of is de schuld dan wel ineens opeisbaar?
pi_115561535
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 16:33 schreef k_man het volgende:
Dan zou het dus ruim twee jaar duren voor het faillissement kan worden afgewikkeld. Of is de schuld dan wel ineens opeisbaar?
oh nee hoor. Die vordering gaat gewoon over en telt dan alsof er betaalt is. De schuld is daarmee voldaan, jij betaalt hoogstens aan een ander persoon.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:41:43 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115561748
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 16:28 schreef Yreal het volgende:

[..]

Het gegeven dat ze van mensen nog geld krijgen, is als het waren bezit. Bij failisement neemt een andere partij deze over als genoegdoening van de openstaande schuld.
Maar de dealer krijgt waarschijnlijk geen geld meer van je, de kredietverstrekker krijgt geld van je, dus alleen als die laatste failliet gaat wordt je bezit onderdeel van de boedel.
Als de verkopende Suzuki-dealer failliet gaat heeft dat waarschijnlijk geen effect.
Wullie bin KOEL © Soneal
  † In Memoriam † dinsdag 14 augustus 2012 @ 17:04:02 #55
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115562825
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 12:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dus het niet weten is een beetje kortzichtig.
Ja hallo, dit is FOK!, ik ga niet eerst Google afschuimen. :{w
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:33:53 #56
107521 Furia
snoopy weer
pi_115566205
Je moet vaak een flink bedrag aan administratiekosten betalen. En omdat ze het zo noemen, is het geen rente, maar kost het wel geld.
pi_115568047
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 16:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar de dealer krijgt waarschijnlijk geen geld meer van je, de kredietverstrekker krijgt geld van je, dus alleen als die laatste failliet gaat wordt je bezit onderdeel van de boedel.
Als de verkopende Suzuki-dealer failliet gaat heeft dat waarschijnlijk geen effect.
In dat laatste geval heeft het alleen het effect dat je:
-geen auto krijgt als hij nog niet geleverd is;
-wel 2 jaar de niet-geleverde auto mag afbetalen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:41:33 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115568512
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 19:28 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

In dat laatste geval heeft het alleen het effect dat je:
-geen auto krijgt als hij nog niet geleverd is;
-wel 2 jaar de niet-geleverde auto mag afbetalen.
Idd, maar dat zou alleen het geval zijn als de kredietverstrekker het bedrag van de lening al wel heeft overgemaakt voor de auto geleverd is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:30:22 #59
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_115575877
Nou, vooruit, een ooggetuigenverslag :+

Ik heb anderhalf jaar geleden een klein dieseltje nieuw gekocht (Twingo), 7k betaald en 5k als renteloze lening, af te betalen in 36 maandelijkse termijnen.

Ik heb bij twee verschillende dealers een offerte voor precies hetzelfde model gevraagd en bij de 1 wel en bij de ander niks gezegd over evt financiering. Resultaat, uiteindelijk dezelfde korting van 550 euro. Daar maken ze dus geen winst op.

Dan de administratiekosten; die zijn er niet. Nee, echt niet.

Dan de rente; die is er ook niet! Nul procent dus en verplicht automatische incasso. Als het dan nog fout gaat, verdien je het ook. Geen idee wat de consequenties in dat geval zijn.

Wat is dan het addertje onder het gras? Dat is dat ze je overschrijvingsbewijs houden tot je auto afbetaald is. Daarnaast betaal je een boeterente als je binnen twee jaar wilt aflossen, maar die is niet echt hoog. Meer niet.

Is het dan slim om een lening aan te gaan voor een auto? Vaak niet, maar in mijn geval zeker wel. Ik rijd 1000 km per week aan woon-werkverkeer in redelijke luxe met een kilometervergoeding die voor de verandering eens overeenkomt met mijn daadwerkelijke kosten. Het had me klauwen met geld gekost als ik was blijven doorrijden in mijn Carisma 1 op 13 Euro98, met wegenbelasting...
  † In Memoriam † dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:48:48 #60
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115579660
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 22:30 schreef Hi_flyer het volgende:
Wat is dan het addertje onder het gras? Dat is dat ze je overschrijvingsbewijs houden tot je auto afbetaald is.
Huh? Wat bedoel je hiermee? Een van de kentekendelen? Bankafschrift? Of gewoon de factuur?
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:56:30 #61
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_115580010
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 19:29 schreef Cynix ® het volgende:

Waarschijnlijk omdat het gewoon een lening betreft die pas rentedragen wordt op het moment dat jij niet na dat ene jaar direct aflost of een betaling mist.

En, er zitten administratiekosten aan vast... waarschijnlijk zo'n beetje even hoog als de rente die je probeert te besparen door op die actie in te gaan.
Ook hoi !
  woensdag 15 augustus 2012 @ 07:50:54 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115585828
quote:
99s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 23:48 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Huh? Wat bedoel je hiermee? Een van de kentekendelen? Bankafschrift? Of gewoon de factuur?
Dat is het deel van het kenteken (eigendomsbewijs) wat je nodig hebt om de auto te kunnen verkopen of over te schrijven op naam van iemand anders.
Dus: zolang de auto niet afbetaald is kun je hem niet verkopen, je kunt hem dus ook niet verkopen om hem af te betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')