Die waarschuwing klopt in deze gevallen ook niet maar misschien moet die toch erbij.quote:Op maandag 13 augustus 2012 19:29 schreef Cynix ® het volgende:
Je ziet nogal eens reclamespotjes voor auto's, waarbij je nu maar de helft hoeft te betalen en de andere helft over 1 jaar of over 2 jaar. 'Zonder rente!' wordt er ook nog gezegd.
Maar toch de waarschuwing in beeld: 'Let op, geld lenen kost geld'.
Hoe kost dat dan toch geld?
Is er een constructie waarbij je een boete betaalt bij vervroegd aflossen?
Dat, en waarschijnlijk krijg je met lening geen korting op de prijs die je zonder lening wel zou krijgen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 19:34 schreef erikkll het volgende:
ze moeten dat altijd melden. Maar inderdaad, als je 1 termijn te laat bent moet je flink betalen en ook nog administratiekosten e.d.
Ja, maar de waarschuwing "geld lenen kost geld" klonk beter, dus hebben ze daarvoor gekozen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 19:36 schreef De_Kardinaal het volgende:
De eerste twee jaar is er niets aan de hand. Daarna komt het incassobureau de rest incasseren, maar die kan je niet betalen, omdat je alles op afbetaling hebt gekocht. Je komt uiteindelijk op straat te staan, je moet je vrouw hoereren en de kinderen verpatsen. Om op straat te overleven begin je aan drank en drugs en verkoop je ziel en lichaam tegen de eerste bieder. Lichaam als een skelet, hersenen als een spons. Je leeft van vuilnisbak naar vuilnisbak.
Het kost je geen geld, het brengt geld op.quote:Op maandag 13 augustus 2012 19:55 schreef Cynix ® het volgende:
Ah, ok.
Het kost dus geld omdat je bij de keuze voor deze constructie geen of minder korting krijgt én omdat ze je ná die 2 jaar dubbel en dwars terugpakken omdat natuurlijk niemand dat geld apart zet.
De leverancier betaalt er niets voor. Sterker nog, hij krijgt geld voor elke 'rentevrije' lening die hij een consument in de maag splitst.quote:Op maandag 13 augustus 2012 19:32 schreef KwisatzHaderach het volgende:
Dat deel dat je nog moet betalen zal wel als lening worden gezien. En aangezien de leverancier erop toelegt zal die ongetwijfeld het totaalbedrag hoger maken dan wanneer je in 1 keer had betaald.
Die leverancier loopt risico dat hij zijn geld niet gaat krijgen tegen de tijd dat de koper zou moeten betalen. Je weet tenslotte nooit wat iemand in dat halfjaar overkomt en of hij nog steeds een baan heeft of uberhaupt nog ademt. Hij krijgt ook pas heel laat zijn geld wat je kunt uitleggen als dat hij rente misloopt op dat geld, maar ook dat hij dat geld (nog) niet zelf kan inzetten voor eigen nieuwe investeringen. Doordat hij pas later opnieuw kan investeren loopt hij dus ook toekomstige winst mis.quote:Op maandag 13 augustus 2012 21:56 schreef FransDeens het volgende:
[..]
De leverancier betaalt er niets voor. Sterker nog, hij krijgt geld voor elke 'rentevrije' lening die hij een consument in de maag splitst.
Idd, alleen als je het geld hebt, maar een waardeloze onderhandelaar bent en je er niet een flink bedrag af kunt lullen dan kan dit interessant zijn.quote:Op maandag 13 augustus 2012 19:55 schreef Cynix ® het volgende:
Ah, ok.
Het kost dus geld omdat je bij de keuze voor deze constructie geen of minder korting krijgt én omdat ze je ná die 2 jaar dubbel en dwars terugpakken omdat natuurlijk niemand dat geld apart zet.
Dat zou inderdaad wel eens een (extra) addertje onder het gras kunnen zijn: een verplichte verzekering, waarvoor de premie 'toevallig' ongeveer even hoog is als de rente die je normaal betaald zou hebben.quote:
of bij een auto allemaal extra optie die duurder zijn dan normaalquote:Op maandag 13 augustus 2012 22:16 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad wel eens een (extra) addertje onder het gras kunnen zijn: een verplichte verzekering, waarvoor de premie 'toevallig' ongeveer even hoog is als de rente die je normaal betaald zou hebben.
Mwah, dat risico heeft de leverancier (boekhoudkundige / winstmatig) al lang afgedekt door een voorzieningen. Dat percentage dubieuze debiteuren is dus al lang afgeschreven.quote:Op maandag 13 augustus 2012 22:06 schreef KwisatzHaderach het volgende:
[..]
Die leverancier loopt risico dat hij zijn geld niet gaat krijgen tegen de tijd dat de koper zou moeten betalen. Je weet tenslotte nooit wat iemand in dat halfjaar overkomt en of hij nog steeds een baan heeft of uberhaupt nog ademt. Hij krijgt ook pas heel laat zijn geld wat je kunt uitleggen als dat hij rente misloopt op dat geld, maar ook dat hij dat geld (nog) niet zelf kan inzetten voor eigen nieuwe investeringen. Doordat hij pas later opnieuw kan investeren loopt hij dus ook toekomstige winst mis.
Dat zijn zo ongeveer dezelfde redenen waarom je rente betaalt over een lening. Alleen geeft de verkoper het in dit geval een andere naam.
Meestal gaan dit soort dingen via externe partijen als Comfort Card / Primeline etc., dan loopt de verkoper dus geen risico.quote:Op maandag 13 augustus 2012 22:06 schreef KwisatzHaderach het volgende:
[..]
Die leverancier loopt risico dat hij zijn geld niet gaat krijgen tegen de tijd dat de koper zou moeten betalen. Je weet tenslotte nooit wat iemand in dat halfjaar overkomt en of hij nog steeds een baan heeft of uberhaupt nog ademt. Hij krijgt ook pas heel laat zijn geld wat je kunt uitleggen als dat hij rente misloopt op dat geld, maar ook dat hij dat geld (nog) niet zelf kan inzetten voor eigen nieuwe investeringen. Doordat hij pas later opnieuw kan investeren loopt hij dus ook toekomstige winst mis.
Dat zijn zo ongeveer dezelfde redenen waarom je rente betaalt over een lening. Alleen geeft de verkoper het in dit geval een andere naam.
En krijgt die verkoper dan direct zijn geld van Primeline of moet hij wachten tot de klant heeft betaald?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 09:17 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Meestal gaan dit soort dingen via externe partijen als Comfort Card / Primeline etc., dan loopt de verkoper dus geen risico.
De klant vraagt via de verkoper een lening aan, indien goedgekeurd krijgt de klant het product direct mee en loopt de lening via de externe partij. Ik neem aan dat deze financier dan het geld direct overmaakt, of er in elk geval garant voor staat enn het risico draagt. De bedoeling is dan dat mensen een keer te laat zijn en alsnog kosten maken of die kaart vaker gaan gebruiken.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 09:19 schreef KwisatzHaderach het volgende:
[..]
En krijgt die verkoper dan direct zijn geld van Primeline of moet hij wachten tot de klant heeft betaald?
Daar ga ik ook vanuit, en dan mogelijk niet de verkoopprijs, maar wat je verkoopprijs zou zijn geweest als je hem niet op afbetaling kocht, dus zo'n 90-95% van de verkoopprijs.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 09:19 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik neem aan direct, maar 100% zeker weten doe ik het niet.
Ik geloof wel dat ze het gewoon voor de normale prijs doen hoor, kan wel zijn dat er aanbiedingen zijn waarbij je de constructie niet kunt gebruiken maar bij mijn weten levert het de verkoper niet minder op en maakt het ze dus niet uit. Het is gewoon een manier om mensen financiering aan te bieden en voor de financier om aan nieuwe klanten te komen. De verkoper bemoeit zich niet met de leenvoorwaarden en dergelijke.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 09:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar ga ik ook vanuit, en dan mogelijk niet de verkoopprijs, maar wat je verkoopprijs zou zijn geweest als je hem niet op afbetaling kocht, dus zo'n 90-95% van de verkoopprijs.
Als je zonder problemen de volle prijs betaalt dan lacht de verkoper de ballen uit z'n broek, en mijn vermoeden is dat de prijs zonder gratis rente een stukje verder naar beneden kan.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 09:26 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik geloof wel dat ze het gewoon voor de normale prijs doen hoor, kan wel zijn dat er aanbiedingen zijn waarbij je de constructie niet kunt gebruiken maar bij mijn weten levert het de verkoper niet minder op en maakt het ze dus niet uit. Het is gewoon een manier om mensen financiering aan te bieden en voor de financier om aan nieuwe klanten te komen. De verkoper bemoeit zich niet met de leenvoorwaarden en dergelijke.
Ik zat even niet op te letten, had niet door dat het over auto's ging.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 09:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je zonder problemen de volle prijs betaalt dan lacht de verkoper de ballen uit z'n broek, en mijn vermoeden is dat de prijs zonder gratis rente een stukje verder naar beneden kan.
Maar goed, het zijn ook vrijwel allemaal van die typische vrouwenautootjes waar die deals voor gelden, dus wellicht richten ze zich ook ook op de vrouw (alleen) die een auto wil kopen, en die betaalt meestal meer dan een man die diezelfde auto koopt.
Ook daar, geld lenen is de volle prijs betalen, beter gaan steggelenquote:Op dinsdag 14 augustus 2012 09:35 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik zat even niet op te letten, had niet door dat het over auto's ging.
Zat meer te denken aan consumentenelektronica op krediet, bijvoorbeeld een TV bij de MediaMarkt, daar waren mijn reacties op gebaseerd (voor de duidelijkheid).
Jep, in mijn familie ken ik zo iemand, maalstroom der termijnen zit die inquote:Op dinsdag 14 augustus 2012 09:47 schreef Trommeldaris het volgende:
Je ziet vaak die reclames en je hoort dat veel mensen het doen. Maar ik ken die personen niet echt. Kent iemand personen die voor alles een lening hebben?
Mijn enige leningen zijn hypotheek&studie. Waar die tweede onderhand 0 euro is.
Ga jij dat gerust proberen als je een laptop koopt bij de Media Markt.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 09:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ook daar, geld lenen is de volle prijs betalen, beter gaan steggelen
Ik onderhandel altijd over de prijs als ik zoiets in een winkel koop.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:04 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ga jij dat gerust proberen als je een laptop koopt bij de Media Markt.
Dat werkt niet overal, en zeker met bepaalde producten wordt het een lastig verhaal vanwege hele lage marges.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik onderhandel altijd over de prijs als ik zoiets in een winkel koop.
Als een ander het goedkoper kan aanbieden valt dat marge verhaal wel mee, niet?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:13 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat werkt niet overal, en zeker met bepaalde producten wordt het een lastig verhaal vanwege hele lage marges.
Niet als je het hebt over webshops versus een fysieke winkel, daarom geldt bijvoorbeeld ook de laagsate prijsgarantie van MM daarvoor niet.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als een ander het goedkoper kan aanbieden valt dat marge verhaal wel mee, niet?
De aanbieding is dan ook uitverkocht, maar we hebben hier nog een beter (verdienend) model...quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:16 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Niet als je het hebt over webshops versus een fysieke winkel, daarom geldt bijvoorbeeld ook de laagsate prijsgarantie van MM daarvoor niet.
Op een laptop van 600 euro wordt bijna niets verdiend. Op de laptop uit de weekaanbieding wordt bijna niets verdient.
Ik heb het niet over zulke aanbiedingen, waar helemaal niets op wordt verdiend.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De aanbieding is dan ook uitverkocht, maar we hebben hier nog een beter (verdienend) model...
Je moet het ook niet op zaterdag gaan doenquote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:21 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over zulke aanbiedingen, waar helemaal niets op wordt verdiend.
Het is niet zo dat ze op een klein deel lage marge hebben en op de rest hoge marge.
Alles gaat om volume, dus als je 10% korting wilt dan word je gewoon uitgezwaaid met je verhaal over dat je ze graag je business gunt. Die medewerkers hebben het veel te druk met klanten helpen die staan te wachten om met jou te gaan onderhandelen, en zeker niet over een product waar bijna niets op verdiend wordt. Ze moeten het hebben van mensen die een verzekering erbij nemen, een tasje of wat dan ook en die snel weer weg zijn. Jou zijn ze al vergeten voor je bij de kassa bent, of je nu wel of niet wat hebt gekocht.
Jij onderhandelt daar ook niet, we betalen gewoon hetzelfde.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je moet het ook niet op zaterdag gaan doen
Maar goed, ik onderhandel, betaal jij lekker de volle mep met een lening
Ook daar onderhandel ik, gaat de prijs niet naar beneden, komt er geen verkoop tot stand.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:28 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Jij onderhandelt daar ook niet, we betalen gewoon hetzelfde.
Dat zeg ik.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ook daar onderhandel ik, gaat de prijs niet naar beneden, komt er geen verkoop tot stand.
Oh, ik had niet gezien dat dit onderwerp eerder aan bod is geweest. Maar ik vind een aantal reacties wel leerzaam. Vooral het idee dat je die renteloze periode moet inruilen voor een directe korting. En dat met deze constructie veel gemakkelijker de volle mep wordt betaald door klanten.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 12:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
Grappig dat elke paar maanden deze vraag weer naar voren komt op FOK
Het echte punt hiervan zit hem in het volgende:quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 12:16 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Oh, ik had niet gezien dat dit onderwerp eerder aan bod is geweest. Maar ik vind een aantal reacties wel leerzaam. Vooral het idee dat je die renteloze periode moet inruilen voor een directe korting. En dat met deze constructie veel gemakkelijker de volle mep wordt betaald door klanten.
dan gaat de vordering op jouw over in de boedel.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:19 schreef k_man het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk als de verkoper tussentijds failliet gaat?
Waarschijnlijk niet veel, want je hebt de lening bij een andere partij.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:19 schreef k_man het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk als de verkoper tussentijds failliet gaat?
Het gegeven dat ze van mensen nog geld krijgen, is als het waren bezit. Bij failisement neemt een andere partij deze over als genoegdoening van de openstaande schuld.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet veel, want je hebt de lening bij een andere partij.
oh nee hoor. Die vordering gaat gewoon over en telt dan alsof er betaalt is. De schuld is daarmee voldaan, jij betaalt hoogstens aan een ander persoon.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:33 schreef k_man het volgende:
Dan zou het dus ruim twee jaar duren voor het faillissement kan worden afgewikkeld. Of is de schuld dan wel ineens opeisbaar?
Maar de dealer krijgt waarschijnlijk geen geld meer van je, de kredietverstrekker krijgt geld van je, dus alleen als die laatste failliet gaat wordt je bezit onderdeel van de boedel.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:28 schreef Yreal het volgende:
[..]
Het gegeven dat ze van mensen nog geld krijgen, is als het waren bezit. Bij failisement neemt een andere partij deze over als genoegdoening van de openstaande schuld.
Ja hallo, dit is FOK!, ik ga niet eerst Google afschuimen.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 12:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dus het niet weten is een beetje kortzichtig.
In dat laatste geval heeft het alleen het effect dat je:quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar de dealer krijgt waarschijnlijk geen geld meer van je, de kredietverstrekker krijgt geld van je, dus alleen als die laatste failliet gaat wordt je bezit onderdeel van de boedel.
Als de verkopende Suzuki-dealer failliet gaat heeft dat waarschijnlijk geen effect.
Idd, maar dat zou alleen het geval zijn als de kredietverstrekker het bedrag van de lening al wel heeft overgemaakt voor de auto geleverd is.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 19:28 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
In dat laatste geval heeft het alleen het effect dat je:
-geen auto krijgt als hij nog niet geleverd is;
-wel 2 jaar de niet-geleverde auto mag afbetalen.
Huh? Wat bedoel je hiermee? Een van de kentekendelen? Bankafschrift? Of gewoon de factuur?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 22:30 schreef Hi_flyer het volgende:
Wat is dan het addertje onder het gras? Dat is dat ze je overschrijvingsbewijs houden tot je auto afbetaald is.
Waarschijnlijk omdat het gewoon een lening betreft die pas rentedragen wordt op het moment dat jij niet na dat ene jaar direct aflost of een betaling mist.quote:Op maandag 13 augustus 2012 19:29 schreef Cynix ® het volgende:
Je ziet nogal eens reclamespotjes voor auto's, waarbij je nu maar de helft hoeft te betalen en de andere helft over 1 jaar of over 2 jaar. 'Zonder rente!' wordt er ook nog gezegd.
Maar toch de waarschuwing in beeld: 'Let op, geld lenen kost geld'.
Hoe kost dat dan toch geld?
Is er een constructie waarbij je een boete betaalt bij vervroegd aflossen?
Dat is het deel van het kenteken (eigendomsbewijs) wat je nodig hebt om de auto te kunnen verkopen of over te schrijven op naam van iemand anders.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:48 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Huh? Wat bedoel je hiermee? Een van de kentekendelen? Bankafschrift? Of gewoon de factuur?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |