abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 maandag 13 augustus 2012 @ 08:06:36 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_115501988
Voormalig voorzitter Uri Coronel en oud-directeur Rik van den Boog hebben Ajax achtergelaten met een financieel kerkhof. De reden dat de Amsterdamse club op dit moment elk dubbeltje moet omdraaien, zijn gigantische - en volgens sommigen onverantwoorde - risico's die de afgelopen jaren zijn genomen.

De nieuwe raad van commissarissen, Theo van Duivenbode, Hans Wijers en Leo van Wijk, en nieuwbakken directeur voetbalzaken Marc Overmars zijn zich wezenloos geschrokken over de financiële puinhoop die hun voorgangers hebben achtergelaten. Intern worden de pijlen vooral gericht op Van der Boog, die eerder met de The Entertainment Group van Marco Borsato failliet ging.

De RvC en Overmars zouden geen openheid van zaken mogen bieden, terwijl financieel directeur Jeroen Slop dat niet zou willen. Pas na de aanstelling van de nieuwe directievoorzitter - Ajax is nog altijd op zoek naar een opvolger van Van der Boog - zou de landskampioen pas mogelijk naar buiten treden.

Ajax, de laatste weken onder leiding van Overmars, heeft deze zomer een groot saneringsproces op gang gezet. De club zwaaide Jan Vertonghen, Mounir El Hamdaoui, Dario Cvitanich, Ismail Aissati, Nicolas Lodeiro, Jeroen Verhoeven, André Ooijer, Aras Özbiliz, Dmitry Bulykin, Rodney Sneijder en Geoffrey Castillion uit. Tegen transfersommen geboden op Theo Janssen (Vitesse) en Vurnon Anita (Newcastle United) kan Ajax ook geen 'nee' zeggen.

Als ook Gregory van der Wiel en Miralem Sulejmani nog voor 31 augustus zijn verkocht en spelers zijn verhuurd, heeft Ajax volgens de krant weer wat ruimte om te ademen en kunnen er de door het technisch hart (hoofdtrainer Frank de Boer, Dennis Bergkamp en Wim Jonk) gewenste versterkingen worden aangetrokken. De vraag is of Ajax de gewenste centrale verdediger, vervanger van Anita én vleugelspeler voor het einde van de transferdeadline vindt.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator maandag 13 augustus 2012 @ 08:08:56 #2
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_115501998
Het zal vast niet lang duren eer we zoiets lezen over onze vrienden uit Eindhoven :')
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_115501999
De volgende beerput in het voetbal gaat open ;(

Ik ben benieuwd wat dit voor dit seizoen betekend. Kan niet veel goeds zijn als je 12 man uitzwaait, en 2 misschien ook de deur uit doet ;(

;(
  maandag 13 augustus 2012 @ 08:33:59 #4
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_115502179
quote:
14s.gif Op maandag 13 augustus 2012 08:08 schreef onlogisch het volgende:
Het zal vast niet lang duren eer we zoiets lezen over onze vrienden uit Eindhoven :')
Dan kunnen ze altijd nog naar de beurs gaan ;)
  Moderator maandag 13 augustus 2012 @ 08:34:47 #5
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_115502183
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 08:33 schreef ArnoKlaassen het volgende:

[..]

Om de financiële malaise compleet te maken bedoel je? :')
4045
onlogisch
  maandag 13 augustus 2012 @ 08:34:55 #6
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_115502185
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 08:33 schreef ArnoKlaassen het volgende:

[..]

dat is wel waar.
Ajax heeft die mogelijkheid al eens benut.
"Ik vind Marcellis wel zo iemand die er op zijn 28e achter komt dat hij eigenlijk linksbenig is." - Tim86
"Marcellis legt ze zo op de stropdas. Mits ze een stropdas van 8 meter aan zouden hebben." - Toefjes
kortom:
  maandag 13 augustus 2012 @ 08:36:04 #7
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_115502196
quote:
10s.gif Op maandag 13 augustus 2012 08:34 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Om de financiële malaise compleet te maken bedoel je? :')
Jij snapt het niet helemaal geloof ik
  Moderator maandag 13 augustus 2012 @ 08:37:38 #8
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_115502206
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 08:36 schreef ArnoKlaassen het volgende:

[..]

Jij snapt het niet helemaal geloof ik
Goed, ik ben geen econoom. Maar heeft Ajax veel baat gehad bij de beursgang?
4045
onlogisch
  maandag 13 augustus 2012 @ 08:41:22 #9
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_115502241
quote:
14s.gif Op maandag 13 augustus 2012 08:37 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Goed, ik ben geen econoom. Maar heeft Ajax veel baat gehad bij de beursgang?
De huidige marktkapitalisatie is 161 miljoen waarvan 27% niet in handen van Ajax is. Dat lever dus 43 miljoen euro op. Andere clubs kunnen deze escaperoute nog gebruiken waar Ajax hem al gebruikt heeft. Natuurlijk heeft het ook nadelen. Als aandeelhouder ben je alleen maar geïnteresseerd in sportieve prestaties als het financieel wat oplevert.
pi_115502540
Zo geheim is dat niet. Als je de opstelling zag van gisteren vol met jonkies en vrijwel geen enkele aankoop na al die verkopen kon je wel raden dat het financieel niet snor zat.
Alpha kenny one
  maandag 13 augustus 2012 @ 09:14:05 #11
79837 Lemming22
Rik Elfrink maakt ons kampioen
pi_115502579
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 09:10 schreef falling_away het volgende:
Zo geheim is dat niet. Als je de opstelling zag van gisteren vol met jonkies en vrijwel geen enkele aankoop na al die verkopen kon je wel raden dat het financieel niet snor zat.
Dat werd echter trots aangekondigd als "het nieuwe beleid", want "je moet trots zijn om bij Ajax te spelen". Leuk geprobeerd, maar nu blijkt toch dat daar een serieuze reden achter zit.
pi_115503407
Wel schaal zitten zij eigenlijk volgens de KNVB?
pi_115504180
En maar lachen om Feyenoord die neuzen.
My Saxo Goes Bwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhp.
automaat, dan krijg je dat :)
pi_115504339
Typische AD kop heeft dit topic. Niet Rotterdamse/Haags kranten gebruiken toch een andere tagline.
Daarnaast is Ajax een beursgenoteerd bedrijf, dus echte malaise achterhouden lijkt mij erg lastig.
pi_115506697
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 10:33 schreef SaxoPower het volgende:
En maar lachen om Feyenoord die neuzen.
Feyenoord is er anders aardig weer bovenop gekomen met eigen jeugd. Dat voordeel hebben Ajax en Feyenoord gewoon... Al kun je altijd wat magere jaren hebben.
pi_115506746
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2012 12:01 schreef Artillerieschaap het volgende:

[..]

Feyenoord is er anders aardig weer bovenop gekomen met eigen jeugd. Dat voordeel hebben Ajax en Feyenoord gewoon... Al kun je altijd wat magere jaren hebben.
Dat bedoelde ik ook.
Ze schrijven dit jaar waarschijnlijk weer zwarte cijfers
My Saxo Goes Bwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhp.
automaat, dan krijg je dat :)
pi_115507710
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 10:39 schreef NikeyAjax het volgende:
Daarnaast is Ajax een beursgenoteerd bedrijf, dus echte malaise achterhouden lijkt mij erg lastig.
Lijkt mij ook. Ajax heeft de laatste jaren ook gewoon een redelijk gezond financieel beleid gevoerd. Waar zouden deze problemen dan ineens vandaan komen? Volgens mij is het gelul.
pi_115507780
Dus nieuw beleid (alleen geld dat binnenkomt uitgeven en geen potentiële winsten alvast uitgeven) staat gelijk aan een financieel kerkhof?
pi_115507875
Achja ze kunnen altijd hun stadion nog verkopen... 14.gif

o wacht...
  maandag 13 augustus 2012 @ 12:43:37 #20
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_115507959
Ik snap het niet helemaal. Het lijkt me dat alle schulden bij een beursgenoteerd bedrijf gewoon bekend zijn. Ze hebben het afgelopen jaar een kleine winst gedraaid en het jaar daarvoor een groot verlies. Echter, daar staan transfers tegenover van Suarez en Vertonghen. Dat is, grofweg, ¤30 miljoen. Het netto-verlies wat ze hebben gedraaid de afgelopen twee jaar is, wederom grofweg, ¤20 miljoen. Dat houdt in dat het verlies is afgedekt met de transfers. Daarnaast is er vorig jaar CL behaald (+¤15 miljoen), dit jaar weer (+¤15 miljoen) en is er dus gesneden in de loonkosten (-¤12 miljoen).

Als ik dit zo optel kom ik op +¤52 miljoen uit de afgelopen jaren. Waar is dat geld dan heen gegaan? Een paar transfers (maar geen grote), that's it. Al met al een dikke plus. Als er in termijnen betaald wordt waardoor een groot deel van de transfergelden nog niet binnen zijn, is er eerder een liquiditeitsprobleem dan een financiëel probleem.

Zolang ik niks lees over wat 'de gaten' precies zijn kan ik dit artikel niet serieus nemen. Als je een bron hebt die zo dicht bij het vuur zit, moet hij toch kunnen zeggen waar het geld heen gaat, maar dat hebben ze blijkbaar niet gevraagd. Hoe goed kennen ze die bron dan, vraag ik me af.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_115508096
Er is geloof ik flnk afgeschreven op de spelersgroep die en te hoog werd gewaardeerd plus dat de financiële crisis er ook voor gezorgd heeft dat spelers minder waard zijn aangezien clubs minder te besteden hebben (of realistischer moeten omgaan met geld). Dat heeft de nodige invloed gehad op het resultaat
pi_115508109
Het zou wel verklaren waarom ze bij Ajax zo overdreven de hand op de knip houden de laatste tijd.

Niks voor Ajax, en wat dat betreft komt dat nieuwe financiële beleid voor mij wel uit de lucht vallen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_115508130
Ach overal gaat het financïeel klote.
You should read your Bible, sirs. You'll find all types of weird shit in there. Like, did you know Jesus was a Jew?
  maandag 13 augustus 2012 @ 12:50:02 #24
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_115508175
Er waren teveel uitgaven, welke verbloemd werden door incidentele inkomsten (suarez' transfer, CL resultaten die meevielen). Maar op incidentele inkomsten kan je geen financiele basis bouwen. Derhalve zijn ze nu bezig het salarishuis te herstructureren om ook zonder deze meevallers gezond te kunnen zijn.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_115508272
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 12:48 schreef Tomatenboer het volgende:
Het zou wel verklaren waarom ze bij Ajax zo overdreven de hand op de knip houden de laatste tijd.

Niks voor Ajax, en wat dat betreft komt dat nieuwe financiële beleid voor mij wel uit de lucht vallen.
Cruijff heeft hier toch een hand in? Eindelijk een realistische begroting ipv hopen en bidden
Veel voetbalclubs boekten potentiële resultaten in de toekomst al in als "inkomsten" en gebruikten dit al voor de salaris- en transferportomonnee. Als het resultaat dan achterblijft, dan krijg je de deksel des te harder op de neus, zie Feyenoord tot paar jaar terug of een Glasgow Ranger (hoewel daar spraken is van absoluut wanbeleid)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')