abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 augustus 2012 @ 23:25:02 #221
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_115536777
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 23:19 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Voor of na 12 september??
Na, meer kans dat ik gelijk heb :P .
pi_115536872
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 20:55 schreef sonnyspek het volgende:

[..]

Ze zouden nooit zo'n groot gebied kunnen veroveren ;) .
Hebben ze al eerder gedaan hoor! Minstens zo groot.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 13 augustus 2012 @ 23:27:45 #223
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_115536935
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 23:26 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hebben ze al eerder gedaan hoor! Minstens zo groot.
Bedoel je de mongolen?
pi_115537249
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 22:19 schreef Shawn het volgende:

[..]

Iran wil "molsimfundi's" aan de macht in Syrië? :')

Briljant _O_
pi_115538485
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 23:33 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Briljant _O_
Ik vraag me af of het geen opzetje was, want hij snoerde de beller wel erg hardhandig de mond.
Maar gelijk heeft hij wel!

300 jaar, ik ben ook veel te bescheiden van aard.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_115540064
quote:
14s.gif Op maandag 13 augustus 2012 17:37 schreef Marlan het volgende:
De Hezbollah werd finaal afgemaakt in de oorlog van 2006. Het is al zes jaar rustig bij de grens Libanon/Israel.
.
Toen een half miljoen Israeliers hun huizen moesten vluchten vanwege een paar Hezbollah raketjes? Moet je na gaan wat een paar Shahab-2/3s kunnen doen.

Iran gaat niet terug aanvallen (tenzij Teheran of een andere civiele stad wordt geraakt), maar Hezbollah gaat zeker wel een paar Shahab raketten krijgen.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 01:25:22 #227
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_115541501
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 23:10 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hoelang kun je je al als niet-joods gelovige laten registreren in Israel?
Hoeveel mensen zijn er dit jaar in Iran vervolgd omdat ze een sjiiet wilden bekeren?

quote:
Ik begon niet over het westers zijn van een staat als reden om die staat vrijbrief te geven een andere te bombarderen.
Nee, jou komt de eer toe om al dan niet olijk een rassentheorie te berde te hebben gebracht. Is Barack Obama een Germaan?
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 01:26:35 #228
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_115541541
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 22:46 schreef LXIV het volgende:
En als de Arabieren slim waren (zijn ze niet), dan hadden ze Israel gewoon geaccepteerd. Met wederzijdse handel, gebruik van de technologische kennis van Israel, etc. hadden ze de welvaart in hun eigen landen een enorme boost kunnen geven. Net zoals de Chinezen (wel slim) dat met Hong Kong gedaan hebben.

De haat tegen Israel is vooral een item voor binnenlands gebruik. Om de bevolking achter de leiders te houden, gehoorzaam te houden en een zondebok te hebben voor het eigen falen. Want ze kunnen helemaal niks daar. Niks kwalitatief goeds produceren, niks organiseren, geen oorlog winnen, niks uitvinden of ontdekken. Wanneer ze geen olie hadden en hulp vanuit het Westen dan zouden ze massaal omkomen en allemaal in zeer bittere armoede leven. Het is allemaal gewoon jaloezie.
Je reactie dat Arabieren niks kunnen slaat als een lul op een drumstel. Arabieren en Perzen hebben grote diensten bewezen aan de wetenschap. Sla de geschiedenisboeken erop na! Toch zal ik de moeite nemen voor een opsomming door er wat bronnen bij te zoeken, alhoewel dat waarschijnlijk zonde is van mijn tijd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 01:26 schreef Jellereppe het volgende:
De Arabieren en Perzen hebben grote bijdragen geleverd aan de astronomie. Door hun grote interesse voor wiskunde, de wenselijkheid om de positie van Mekka te bepalen en hun wetenschappelijke interesse, bloeide de astronomie van de 8e tot de 13e eeuw in het Midden-Oosten. In Bagdad was het Huis der Wijsheid waar diverse astronomen zoals Thabit ibn Qurra en Al-Chwarizmi werkten. Later leverden ook de Pers Nasir al-Din al-Toesi en de koning-astronoom Ulug Bey uit Samarkand grote bijdragen.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_astronomie
quote:
Islamitische wereld

De Canon van de geneeskunde van Avicenna was ook in Europa een standaardwerk
Terwijl Europa rond de zevende en achtste eeuw haar donkerste middeleeuwen kende en alleen kennis overleverde, bloeide in het Arabisch-islamitische rijk de wetenschap.

In 529 sloot de Academie van Athene en daarmee verdween het laatste bolwerk van de klassieke Griekse filosofie. Veel wetenschappers vluchtten naar de Academie van Gondesjapoer in het Perzische Rijk.

Het rijk dat de profeet Mohammed stichtte, breidde zich na zijn dood uit over het gehele Midden-Oosten. Het Arabische Rijk nam ook gebieden over waar Grieken woonden. Onder de dynastie van de Omajjaden werd weinig aan onderzoek gedaan, maar onder de dynastie van de Abbasiden die vanuit Bagdad regeerde, werd veel aan wetenschap en onderzoek gedaan.

Een belangrijke aansporing om aan wetenschap te doen is te vinden in de Koran. De Koran bidt: "Heer, doe mij toenemen in kennis." Deze zin is eeuwenlang door wetenschappers (en hun beschermers) aangegrepen om onderzoek te doen.

De islamitische wetenschappers konden voortbouwen op werken uit Babylonië, Griekenland, India, China en tradities uit het zoroastrisme en het gnosticisme. In 830 werd in Bagdad het Huis der Wijsheid gesticht, waar filosofen, wetenschappers en artsen werken vertaalden uit het Grieks en onderzoek deden. Bekende wetenschappers die hier werkten waren de astronomen/wiskundigen Thabit ibn Qurra en Al-Chwarizmi. Al-Kindi was een bekende filosoof. De moslims interesseerden zich voornamelijk voor de geneeskunde, wiskunde en natuurfilosofie.

Farabi en Avicenna die leefden in de tiende eeuw, waren de belangrijkste filosofen van hun tijd. Avicenna's Canon van de geneeskunde was tot de zeventiende eeuw een standaardwerk, ook in Europa.

Halverwege de elfde eeuw, met de vestiging van het Rijk van de Seltsjoeken in het Midden-Oosten, ontstonden twee nieuwe typen scholen: de nizamiyyah voor hoger onderwijs en de madrassa voor lager en middelbaar onderwijs. Het centrum van de islamitische wetenschap heeft zich dan naar Iran verplaatst. Bekende wetenschappers uit deze periode zijn de astronoom/dichter Omar Khayyam, de astronoom/filosoof Nasir ad-Din al-Toesi en de filosoof al-Ghazali.

De islamitische geschriften zouden later van grote waarden blijken voor de ontwikkeling van de West-Europese wetenschap. Toen Europeanen gedurende en na de kruistochten in contact kwamen met de Arabische wereld, werd veel na de val van het West-Romeinse Rijk verloren gegane kennis weer opnieuw geïntroduceerd in Europa. De originele Griekse geschriften (onder andere in de bibliotheek van Alexandrië) waren veelal om diverse redenen niet meer beschikbaar, dus de Arabische (bijna letterlijke) vertalingen, zijn vrijwel de enige manier waarop veel natuurwetenschappelijke Oud-Griekse werken bewaard zijn gebleven. Een bekende vertaler van Arabische werken was Gerard van Cremona uit het Spaanse Toledo, hij vertaalde in de twaalfde eeuw veel Arabische werken naar het Latijn om ze zo beschikbaar te maken voor Europese geleerden.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschap_in_de_middeleeuwen
quote:
Het woord alchemie is afgeleid van het Arabische woord alkimia (de chemie). Dankzij de islamitische vertalingen zijn heel wat antieke geschriften over alchemie overgeleverd. Een van de belangrijkste alchemisten was Jabir ibn Hayyan uit de 8e eeuw. Het verschil met vroegere alchemisten was dat Jabir experimenten uitvoerde. Hij wordt beschouwd als de vader van de scheikunde. Ook de moslims zochten als vele andere volkeren naar de steen der wijzen. De steen der wijzen zou volgens de legende in staat zijn om gewone metalen in goud te veranderen. Alchemisten voerden tevergeefs proeven uit om deze steen te maken. Daarnaast vonden ze toch parfums, geneesmiddelen[1] enzovoorts uit. Zo ontwikkelde Jabir ibn Hayyan vele technieken zoals destillatie, verdamping en filtratie, die het mogelijk maakten de geuren van planten in dampvorm te verzamelen en te bewaren in water of olie.[2]

Aardrijkskunde

Ook bij de aardrijkskunde ligt de reden voor de interesse bij het geloof: in de Koran staat dat men door de wereld moet reizen om de tekenen en patronen van God te bekijken.[bron?]

Verder waren de Arabische moslims, vanouds vaak nomaden en bedoeïenen, gewend om lange afstanden met kamelen, paarden, spannen en schepen te overbruggen om bestuurlijke, militaire en economische redenen. Dat houdt onder andere in dat ze die reizen moesten maken voor de handel en om hun religie te verspreiden.

De grootte van het Islamitische rijk stelde de ontdekkingsreizigers als Ibn Battuta in staat om veel informatie te verzamelen. Zo konden de reizigers hun reiservaringen in boeken opschrijven.

Verval

Na circa 1200 liep de bloei van de Arabisch-islamitische beschaving op zijn einde en raakte ook de islamitische wetenschap in verval. De kruistochten in de 11e en 12e eeuw zetten de islamitische wereld al onder druk, maar de grootste bedreiging kwam uit het oosten tijdens de 13e eeuw: het Mongoolse Rijk. Onder leiding van Dzjengis Khan veroverden de Mongolen grote delen van de islamitische wereld. Hulagus belegering en vernietiging van Bagdad in 1258 wordt gezien als het einde van het gouden tijdperk van de islamitische wereld. Latere Mongoolse leiders en veroveraars verwoestten nog mee

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Islamitische_gouden_tijdperk
Dit is maar een kleine greep uit wat de Arabieren/Perzen voor de hedendaagse wetenschap hebben betekend. Wel moet ik er bij vermelden dat door het geloof veel moslims weinig meer op hebben met het aardse leven en is de interesse voor onder andere wetenschap doodgebloed. Men is de hele dag bezig met de islam! Dus noem geen onwaarheden, en durf nooit te beweren dat Arabieren niks kunnen! :{

[ Bericht 1% gewijzigd door Jellereppe op 14-08-2012 02:08:23 ]
pi_115541743
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 01:25 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Hoeveel mensen zijn er dit jaar in Iran vervolgd omdat ze een sjiiet wilden bekeren?
Geen idee. Maar welke gaper gaat nou ook proberen een ander te bekeren?
En heb ik ooit het regime van de ayatollahs verdedigd?
quote:
[..]

Nee, jou komt de eer toe om al dan niet olijk een rassentheorie te berde te hebben gebracht. Is Barack Obama een Germaan?
Half.
Het verbaast me oprecht, dat iemand die een zwarte en een witte ouder heeft, toch als neger/zwarte wordt gezien. Obama is helemaal niet zwart, hij is een halfbloed. Hij is net zo goed wit als zwart en dus een prima afbeelding van de VSvA. Nu moet alleen nog een dochter trouwen met een Hispanic en een dochter krijgen die president wordt. En dan nog de Aziaten.
pi_115541851
quote:

[..]

Je reactie dat Arabieren niks kunnen slaat als een lul op een drumstel. Arabieren en Perzen hebben grote diensten bewezen aan de wetenschap. Sla de geschiedenisboeken erop na! Toch zal ik de moeite nemen voor een opsomming door er wat bronnen bij te zoeken, alhoewel dat waarschijnlijk zonde is van mijn tijd.

[..]

[..]

Dit is maar een kleine greep uit wat de Arabieren voor de hedendaagse wetenschap hebben betekend. Wel moet ik er bij vermelden dat door het geloof veel moslims weinig meer op hebben met het aardse leven en is de interesse voor onder andere wetenschap doodgebloed. Men is de hele dag bezig met de islam! Dus noem geen onwaarheden, en durf nooit te beweren dat Arabieren niks kunnen! :{
Ho even.
Perzen en Arabieren zijn duidelijk te onderscheiden.
Beiden hebben het islamitische geloof en het Arabische schrift (hoewel ik Frasi ook wel eens in Cyrillisch schrift heb gezien en regelmatig in Latijnse letters langs zie komen), maar ze zijn wel degelijk verschillend.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 01:38:38 #231
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_115541882
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 01:37 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ho even.
Perzen en Arabieren zijn duidelijk te onderscheiden.
Beiden hebben het islamitische geloof en het Arabische schrift (hoewel ik Frasi ook wel eens in Cyrillisch schrift heb gezien en regelmatig in Latijnse letters langs zie komen), maar ze zijn wel degelijk verschillend.
Perzen en Arabieren zijn inderdaad van een hele andere orde.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 01:38:46 #232
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_115541886
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 01:34 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Geen idee. Maar welke gaper gaat nou ook proberen een ander te bekeren?
Ja, als iedereen in voorgaande eeuwen zo zou hebben gedacht zouden we nog steeds mensen verbranden wanneer ze het Onze Vader niet kenden. Sterker nog, het is een tamelijk doorzichtige beschuldiging, zoiets als ''kapitalistische gezindheid'' in de Sovjet-Unie.

quote:
En heb ik ooit het regime van de ayatollahs verdedigd?
Nee, je hebt gesteld dat het minstens gelijkwaardig was aan een land met een vrije pers.

quote:
Half.
Het verbaast me oprecht, dat iemand die een zwarte en een witte ouder heeft, toch als neger/zwarte wordt gezien. Obama is helemaal niet zwart, hij is een halfbloed. Hij is net zo goed wit als zwart en dus een prima afbeelding van de VSvA. Nu moet alleen nog een dochter trouwen met een Hispanic en een dochter krijgen die president wordt. En dan nog de Aziaten.
Maar hij spreekt een Germaanse taal, dus hij moet wel een Germaan zijn. Ik geloof althans niet dat je beschikt over de genetische gegevens van alle inwoners van Iran en Israel.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_115541976
Dat is ook verwarrend in dit verhaal.
Israel heeft voortdurend ruzie met zijn Arabische buren (zijn neven) maar lijkt nu ruzie te zoeken met een verre buurman. Die helemaal geen verwant is, niet met Israel en ook niet met zijn buren.
pi_115542020
quote:

[..]

[..]

[..]

Dit is maar een kleine greep uit wat de Arabieren voor de hedendaagse wetenschap hebben betekend. Wel moet ik er bij vermelden dat door het geloof veel moslims weinig meer op hebben met het aardse leven en is de interesse voor onder andere wetenschap doodgebloed. Men is de hele dag bezig met de islam! Dus noem geen onwaarheden, en durf nooit te beweren dat Arabieren niks kunnen! :{
Arabische wetenschap?

Avicenna, Nasir al-Din al-Tusi, Al-Ghazali en Omar Khayyám waren Perzen. Griekenland, India en China zijn geen Arabische landen. Arabische bijdrage aan wetenschap was minimaal.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 01:43:26 #235
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_115542025
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 19:07 schreef Revolution-NL het volgende:
Israel en het Westen tegen Iran ,China en Rusland.
Popcorn TV c_/
Deze smiley is zó kenmerkend voor FOK! en zegt meer dan duizend woorden: :'). Als je denkt dat China zich gaat mengen in de vete tussen Iran, Israël en de VS dan hoor je snel in een hoekje te gaan zitten en je te schamen.
pi_115542130
Op het moment heeft China wel wat anders aan haar hoofd, intern. Daarnaast is het Westen hun afzetmarkt dus zal het inderdaad zo'n vaart niet lopen dat China er tussenin gaat staan.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 01:51:47 #237
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_115542200
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 01:43 schreef CaptainObvious39 het volgende:

[..]

Arabische wetenschap?

Avicenna, Nasir al-Din al-Tusi, Al-Ghazali en Omar Khayyám waren Perzen. Griekenland, India en China zijn geen Arabische landen. Arabische bijdrage aan wetenschap was minimaal.
Je weet het ene en andere ervan af. Griekenland, India en China worden niet genoemd in het stuk. Graag bronnen dat Arabieren een minimale bijdrage aan de wetenschap hebben geleverd. Ben daar wel benieuwd naar, want tot nu toe heb ik altijd anders vernomen.

Tevens reageerde ik op LXIV post dat Arabieren niks kunnen, waarschijnlijk rekent hij Iraniërs ook tot de Arabieren, hoewel ze dat niet zijn. Komt hij even van een koude douche thuis. :')

[ Bericht 4% gewijzigd door Jellereppe op 14-08-2012 01:57:56 ]
pi_115542358
Hihhi. Jij bent wel slim, geloof ik!
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 01:38 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Ja, als iedereen in voorgaande eeuwen zo zou hebben gedacht zouden we nog steeds mensen verbranden wanneer ze het Onze Vader niet kenden. Sterker nog, het is een tamelijk doorzichtige beschuldiging, zoiets als ''kapitalistische gezindheid'' in de Sovjet-Unie.
Het uiten van een afwijkende mening is nergens gewenst. Ik denk aan on-Amerikaanse gezindheid.
Ik praat de Iraanse overheidsgebruiken niet goed, maar Israel daarboven stellen, gaat mij te ver.
quote:
[..]

Nee, je hebt gesteld dat het minstens gelijkwaardig was aan een land met een vrije pers.
Nee, ik vroeg me af in welk land een mens liever zou wonen en dacht dat dat gelijke kansen had. Vrije pers heb ik niet aan gedacht en was ook niet aan de orde.
quote:
[..]

Maar hij spreekt een Germaanse taal, dus hij moet wel een Germaan zijn. Ik geloof althans niet dat je beschikt over de genetische gegevens van alle inwoners van Iran en Israel.
Ah, hier heb je een punt. Het spreken van een taal is niet noodzakelijk een indicatie van je herkomst. Daarin heb je groot gelijk.
Joden zijn volgens genetisch onderzoek meer verwant aan Palestijnen dan aan elk ander volk waar ze ooit tussen gewoond hebben. Ze hebben zich dus uitzonderlijk goed weten te isoleren van de volkeren waar ze woonden.
Er wonen heel veel verschillende volkeren in Iran. Indo-Europeanen, Semieten, Turken, Mongolen en nog zo wat.

Maar nogmaals: ik was niet degene die begon over het westers zijn van Israel en het barbaarse oosterse van de omgeving.
pi_115542401
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 01:51 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Je weet het ene en andere ervan af. Griekenland, India en China worden niet genoemd in het stuk. Graag bronnen dat Arabieren een minimale bijdrage aan de wetenschap hebben geleverd. Ben daar wel benieuwd naar, want tot nu toe heb ik altijd anders vernomen.
Oh sorry te snel gelezen.

quote:
Thus the founders of grammar were Sibawaih and after him, al-Farisi and Az-Zajjaj. All of them were of Persian descent… they invented rules of (Arabic) grammar … great jurists were Persians … only the Persians engaged in the task of preserving knowledge and writing systematic scholarly works. Thus the truth of the statement of the prophet becomes apparent, 'If learning were suspended in the highest parts of heaven the Persians would attain it' … The intellectual sciences were also the preserve of the Persians, left alone by the Arabs, who did not cultivate them … as was the case with all crafts … This situation continued in the cities as long as the Persians and Persian countries, Iraq, Khorasan and Transoxiana [=modern Central Asia], retained their sedentary culture.
Zoek er morgen wel wat meer over.

quote:
Tevens reageerde ik op LXIV post dat Arabieren niks kunnen, waarschijnlijk rekent hij Iraniërs ook tot de Arabieren, hoewel ze dat niet zijn. Komt hij even van een koude douche thuis.
Gebeurt wel vaker :P
pi_115542424
quote:
Ben daar wel benieuwd naar, want tot nu toe heb ik altijd anders vernomen.
ik dacht, ik zoek het even op. Bron: boek 'De verbeelding van het denken'

Al-Kindi (ca. 800 - ca. 870) - filosoof der Arabieren genoemd, werkzaam te Bagdad
Aboe Nasr Mohammed al-Faribi (ca.870 - 950) - Turks
Al Razi (? - 923) - Perzië
Aboe Ali ibn Abdallah ibn Sina - Avicenna - (980 - 1037) noordwesten Perzië - werkte aan diverse hoven in die regio.
al-Ghazali (1058 - 1111) Bagdad
Aboe'l- walid Mohammed ibn Roesjd - Averroës (1126 - 1198) geboren in Spanje, werkzaam in Marokko.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')