abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 augustus 2002 @ 11:08:55 #1
33309 El_Jefe
WHY??????????????
pi_5362649
Wie lijkt het nog meer ontzettend interessant om de overblijfselen van de verloren cultuur der Babyloniers te bezoeken?
De reis is wel duur, en zeker niet zonder enig gevaar, maar via www.koningaap.nl kun je in georganiseerd verband reizen en kan er dus meer dan je zou denken.
Wie heeft er ooit zon reis gemaakt of lijkt dit nog ook erg interessant?
WHY NOT?????????????????????????????????????
pi_5362672
Het lijkt mij zeker zeer interessant maar ik durf er in mijn omgeving niet over te beginnen daar er nogal een taboe heerst over dit soort reisbestemmingen. .
O+. Ripley. O+.
pi_5362689
---Edit: on topic gaarne---

[Dit bericht is gewijzigd door Cynix ® op 13-08-2002 12:40]

pi_5362690
Dit lijkt mij okay. .

Is het niet erg gevaarlijk? Zijn er mensen met ervaringen??

"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_5362700
---Edit: on topic gaarne---

[Dit bericht is gewijzigd door Cynix ® op 13-08-2002 12:41]

Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
  dinsdag 13 augustus 2002 @ 11:15:51 #6
33309 El_Jefe
WHY??????????????
pi_5362722
ik snap echt niet waarom dit niet zou mogen, we hebben toch vrijheid van meninguiting, ook hier op fok!!!
of niet soms?
of vinden jullie dat dit in de verkeerde forum staat ofzo???
ik snap het niet hoor.....
pi_5362727
Het lijkt me wel wat. Ik nogal gek op oude culturen enzo (doe niet voor niets een cursus cultuurgeschiedenis).
Toch lijkt het me ook wel erg eng, zeker omdat ik niet genoeg van het gebied weet om de 'handige' dingen te zeggen. Ik ben vast in staat om iemand heel boos te maken die veel meer wapens heeft dan ik met mijn nagelvijl.

Ben je wel verzekerd eik als je naar zo'n gebied gaat?

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_5362733
Wel onwijs leuke reizen trouwens op die site gezien...
pi_5362749
quote:
Op dinsdag 13 augustus 2002 11:15 schreef El_Jefe het volgende:
of vinden jullie dat dit in de verkeerde forum staat ofzo???
nee...
  dinsdag 13 augustus 2002 @ 11:18:00 #10
33309 El_Jefe
WHY??????????????
pi_5362752
de reisorganisatie weet te melden dat het gevaar meevalt, onder andere vanwege constante begeleiding, van zowel iemand van de organisatie, als eenlokale gids en iemand van de regering (irak dan).
zie hieronder:

(quote)
De reis naar Irak heeft een wat ander karakter dan de meeste reizen van Koning Aap. Hoewel normaal gesproken individuele vrijheid voorop staat, is dat bij deze reis lastiger te handhaven. Het is een zogenaamde Full Package Tour, d.w.z. een reis met een volledig dagprogramma, waarbij de groep alles gezamenlijk moet doen. Maaltijden en excursies worden dus samen gedaan. Er is weinig vrijheid om zelf op pad te gaan of om zelf restaurantjes op te zoeken. Alle groepen worden niet alleen door onze eigen reisbegeleiders begeleid, maar ook door een lokale gids en een verplicht meegestuurde begeleider van de overheid. Vooralsnog is dit de enige manier om reizen naar Irak aan te bieden.
(/quote)

dinsdag 13 augustus 2002 @ 11:27:33 #11
33309 El_Jefe
WHY??????????????
pi_5362881
Maar is er iemand die wat meer weet over de reis zelf? of die iemand kent die dit (misschien heel lang geleden alweer maar dat maakt niet uit) zelf heeft gedaan??
pi_5363154
Ik vond het volgende reisverslag online

http://www.rosettareizen.nl/subpaginas/reisaanbod/reisverslagen/irak_reisverslag.html

* arnout24 wil ook wel heen...

Nil volentibus arduum
pi_5363234
quote:
Op dinsdag 13 augustus 2002 11:16 schreef YPPY het volgende:

Ben je wel verzekerd eik als je naar zo'n gebied gaat?

Koning Aap kennende, is een reisverzekering zelfs verplicht. Die loopt dus meestal via Elvia, de huisverzekeraar van Koning Aap. Vrijwel al hun reizen schrijven een verplichte verzekering voor, want als er iets onderweg gebeurd dan zijn anders de kosten te hoog als je geen verzekering hebt.
Alleen als er een negatief reisadvies is en je gaat toch dan kan de verzekering moeilijk doen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_5363308
quote:
Op dinsdag 13 augustus 2002 11:53 schreef Lucille het volgende:

[..]

Koning Aap kennende, is een reisverzekering zelfs verplicht. Die loopt dus meestal via Elvia, de huisverzekeraar van Koning Aap. Vrijwel al hun reizen schrijven een verplichte verzekering voor, want als er iets onderweg gebeurd dan zijn anders de kosten te hoog als je geen verzekering hebt.
Alleen als er een negatief reisadvies is en je gaat toch dan kan de verzekering moeilijk doen.

Dat is dan vast een speciale en duurdere verzekering. Daar loop je natuurlijk veel meer risico dan in Lloret.

Maar stél, je wordt ontvoerd ofzo, heb je dan iets aan een verzekering? (gemiste inkomsten omdat je niet kunt werken ofzoiets)

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_5363345
Er is op dit moment geen negatief reisadvies vanuit het calamiteitenfonds (gaat over de verzekering, annulering etc.).

Echter het Ministerie van Buitenlandse zaken geeft wel een negatief advies (heeft betrekking op consulaire bijstand)

Nil volentibus arduum
pi_5363351
quote:
Op dinsdag 13 augustus 2002 11:58 schreef YPPY het volgende:

Maar stél, je wordt ontvoerd ofzo, heb je dan iets aan een verzekering? (gemiste inkomsten omdat je niet kunt werken ofzoiets)

Ik denk dat wanneer je gelynched wordt je nabestaanden in ieder geval wel een schadevergoeding kunnen verwachten. Dat is toch een fijne gedachte.
O+. Ripley. O+.
  dinsdag 13 augustus 2002 @ 12:10:05 #17
33309 El_Jefe
WHY??????????????
pi_5363449
quote:
Op dinsdag 13 augustus 2002 11:48 schreef arnout24 het volgende:
Ik vond het volgende reisverslag online

http://www.rosettareizen.nl/subpaginas/reisaanbod/reisverslagen/irak_reisverslag.html

* arnout24 wil ook wel heen...

als je tijd hebt moet je dit echt ff lezen ja, klinkt als een leuk alternatief voor de spaanse costas (ja, dat zeg ik zelfs )
pi_5363603
Zo'n full package tour, met slechts beperkte individuele vrijheid, zou voor mij te beperkend zijn. Voorlopig dus geen Irak voor mij.
pi_5364200
quote:
Op dinsdag 13 augustus 2002 11:58 schreef YPPY het volgende:

[..]

Dat is dan vast een speciale en duurdere verzekering. Daar loop je natuurlijk veel meer risico dan in Lloret.

Nee, het is gewoon de standaard reisverzekering voor avontuurlijke reizen, dus inclusief de 'standaard' ongevallenzooi, bagage, invaliditeit. Ik weet alleen niet of de premie voor deze gebieden hoger ligt, ik denk het wel. Maar daar zou k_man je meer over kunnen vertellen.
  dinsdag 13 augustus 2002 @ 13:09:29 #20
33309 El_Jefe
WHY??????????????
pi_5364209
maar even wachten tot overmorgen dan....

[Dit bericht is gewijzigd door El_Jefe op 13-08-2002 13:54]

pi_5369066
quote:
Op dinsdag 13 augustus 2002 13:09 schreef El_Jefe het volgende:
maar even wachten tot overmorgen dan....
yep, ff wachten tot morgen...als je het geduld kan opbrengen graag...
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_5369522
Overigens zou Irak, net als Iran, een hele interessante bestemming zijn op cultureel en historisch gebied, als de 'toestand' daar wat normaler was.
pi_5390564
Suf dat het eerste topic over Irak (mijn topic dus) nog altijd dicht is.
Kan van deze dan tenminste even in de titel gezet worden dat het om Irak gaat? Is wat duidelijker.
pi_5397256
quote:
Op dinsdag 13 augustus 2002 13:08 schreef Lucille het volgende:

[..]

Nee, het is gewoon de standaard reisverzekering voor avontuurlijke reizen, dus inclusief de 'standaard' ongevallenzooi, bagage, invaliditeit. Ik weet alleen niet of de premie voor deze gebieden hoger ligt, ik denk het wel. Maar daar zou k_man je meer over kunnen vertellen.

Waarchijnlijk ligt de premie niet hoger dan als je naar elk ander land buiten Europa gat. Er bestaat een premie voor werelddekking en een voor Europa dekking, waar je dan in de wereld naar toe gaat maakt niets uit... iig niet bij de ANWB!
pi_5406979
quote:
Op dinsdag 13 augustus 2002 13:08 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ja volgens mij is het gewoon de standaard Elvia werelddekking, waarbij je kunt kiezen tussen verschillende pakketen.
pi_5407023
Ik heb zelfs een recente reisgids voor Irak gevonden:

pi_5490676
quote:
Op donderdag 15 augustus 2002 13:57 schreef k_man het volgende:
Kan van deze dan tenminste even in de titel gezet worden dat het om Irak gaat? Is wat duidelijker.
*herhaalt verzoek*
pi_5684306
Update:
  • Reis is geboekt en betaald.
  • Op internet zelfs een dit jaar uitgegeven reisgids voor Irak gevonden. Besteld en ontvangen. Lezen moet nog.
  • Visum aanvraag is de deur uit (ik moest de volledige naam van mijn vader en grootvader ook opgeven )
  • 20 september een gesprekje bij de GGD over de reis (malariatabletten nodig?)
  • pi_5684560
    Ik help je hopen dat de 'pleuris' voorlopig niet uitbreekt.
    Het zou wat minder zijn als je een van de Westerse 'gasten' van Saddam zou worden.
    pi_5685094
    Topic titel op verzoek aangepast.

k_man: wat leuk dat je geboekt heb! Maak je wel een heel uitgebreid reisverslag? Dit is wel een heel speciale bestemming.

*OUD heilige*
    pi_5685199
    Zeg k_man, misschien moet je gewoon binnenkort contact opnemen met Lonely Planet voor het schrijven van een Irak LP. Want die is er nog niet (meen ik).
    pi_5685322
    quote:
    Op vrijdag 06 september 2002 16:28 schreef Lucille het volgende:
    Zeg k_man, misschien moet je gewoon binnenkort contact opnemen met Lonely Planet voor het schrijven van een Irak LP. Want die is er nog niet (meen ik).
    Nee, voor Irak moet je het 'Middle East' exemplaar hebben. Maar kdenk dat er geen markt voor een aparte Irak gids is. Ik was al heel verbaasd dat die Bradt guide bestaat.

Kheb wel de Volkskrant een week terug gemaild met de vraag of ze interesse hebben in de ervaringen daar, maar daar heb ik niks op gehoord.

zaterdag 7 september 2002 @ 23:12:28 #33
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_5701698
    quote:
    Op vrijdag 06 september 2002 16:35 schreef k_man het volgende:

[..]

Nee, voor Irak moet je het 'Middle East' exemplaar hebben. Maar kdenk dat er geen markt voor een aparte Irak gids is. Ik was al heel verbaasd dat die Bradt guide bestaat.

Kheb wel de Volkskrant een week terug gemaild met de vraag of ze interesse hebben in de ervaringen daar, maar daar heb ik niks op gehoord.

Heb je ook al een alternatieve reis uitgezocht, voor het geval dat zoals het er nu naar uitziet wordt de kans wel erg groot dat je reis niet door kan gaan....

[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 07-09-2002 23:14]

(__/)
    (='.'=)
    (")_(")
      zaterdag 7 september 2002 @ 23:14:36 #34
    22259 Fogerty
    slapende account
    pi_5701715
    Ooit wil ik zeker die kant op
    Hieperdepiep hoera!
    pi_5702673
    quote:
    Op zaterdag 07 september 2002 23:12 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Heb je ook al een alternatieve reis uitgezocht, voor het geval dat zoals het er nu naar uitziet wordt de kans wel erg groot dat je reis niet door kan gaan....

De kans lijkt me klein dat er binnen nu en twee maanden echt iets schokkends daar gebeurt. Vooralsnog ga ik er dus van uit dat het gewoon door gaat.
    pi_5772131
    Ik kreeg net dit mailtje:
    quote:
    Geachte mevrouw, heer

Voor een artikel dat ik aan het schrijven ben over toerisme naar Afghanistan en Irak ben ik op zoek naar mensen die met mij (telefonisch) willen spreken over hun reiservaringen in die landen. Ook ben ik benieuwd naar de motivatie van mensen die van plan zijn binnenkort met Koning Aap Reizen af te reizen naar Irak.
    Ik ben zelf erg benieuwd naar het antwoord waarom mensen juist nu naar Irak op vakantie willen gaan. Is dit een verlangen buiten de gebaande paden te treden van het massatoerisme? Had u altijd al een grote interesse in Irak?
    Wordt u gegrepen door het lot van de burgers aldaar, en wilt u daarom met eigen ogen zien hoe het in dat land er voorstaat? Of zijn er nog andere redenen?

Omdat Koning Aap Reizen deze mail van mij gekregen en aan u heeft doorgestuurd, is daarom mijn vraag aan u of u zo spoedig mogelijk contact met mij kunt opnemen, indien u wilt helpen een antwoord op deze vragen te krijgen.

U kunt mij bereiken op de volgende telefoonnummers:
    020 xxxxxxx (redactie HP/De Tijd)
    06 xxxxxxxx
    of per e-mail
    x.xxxxxxx@hpdetijd.audax.nl

met vriendelijke groeten,
    Xxxxx Xxxxxxx

Een artikel in HP/de Tijd. Ik word nog beroemd...
    pi_5772539
    quote:
    Op donderdag 12 september 2002 17:42 schreef k_man het volgende:
    Ik kreeg net dit mailtje:
    [..]

Een artikel in HP/de Tijd. Ik word nog beroemd...

Je bent gewoon publiciteitsgeil, geef maar toe...
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_5772622
    quote:
    Op donderdag 12 september 2002 18:25 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Je bent gewoon publiciteitsgeil, geef maar toe...

*I plead guilty.*
    pi_5775639
    Kunnen we daar niet eens een meeting organiseren?
    Wat denk je trouwens kwijt te zijn aan de reis?
    pi_5776386
    Lijkt me wel prachtig om naar die steden af te reizen.
    It is much easier to be critical than to be correct.
    pi_5781443
    quote:
    Op donderdag 12 september 2002 22:01 schreef Poepoog het volgende:
    Wat denk je trouwens kwijt te zijn aan de reis?
    Ergens in de buurt van ¤ 3.000 bij elkaar (reissom, toeslag 1 persoonskamer, verzekeringen, zakgeld, visa en luchthavenbelastingen).
      vrijdag 13 september 2002 @ 11:27:11 #42
    13546 XL
    In de zin van Extra Lars
    pi_5782341
    quote:
    Op dinsdag 13 augustus 2002 11:18 schreef El_Jefe het volgende:
    de reisorganisatie weet te melden dat het gevaar meevalt, onder andere vanwege constante begeleiding, van zowel iemand van de organisatie, als eenlokale gids en iemand van de regering (irak dan).
    zie hieronder:

(quote)
    Er is weinig vrijheid om zelf op pad te gaan of om zelf restaurantjes op te zoeken. Alle groepen worden niet alleen door onze eigen reisbegeleiders begeleid, maar ook door een lokale gids en een verplicht meegestuurde begeleider van de overheid. Vooralsnog is dit de enige manier om reizen naar Irak aan te bieden.
    (/quote)

Zou je wel ruimte hebben voor wat je eigenlijk wilt zien. Zou best wel eens een reis voor veel geld met een behoorlijke censuur kunnen zijn of niet?!

Maar dat hoeft natuurlijk niet en zelfs dan kan het nog heel apart zijn daar.

Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
    en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
    pi_5783186
    quote:
    Op vrijdag 13 september 2002 11:27 schreef XL het volgende:
    Zou je wel ruimte hebben voor wat je eigenlijk wilt zien. Zou best wel eens een reis voor veel geld met een behoorlijke censuur kunnen zijn of niet?!
    Ik zal vrijwel niet zelf op pad kunnen, als dat is wat je bedoelt. In Baghdad is wel een 'vrije dag' gepland en ik meen in Mosul ook een vrije middag, maar that's about it. De rest gebeurt met de groep en onder begeleiding.
    quote:
    Maar dat hoeft natuurlijk niet en zelfs dan kan het nog heel apart zijn daar.
    Dat kan juist bijdrgen aan de sfeer. In Noord_Korea was dat in ieder geval zeker het geval.
      vrijdag 13 september 2002 @ 14:21:03 #44
    13546 XL
    In de zin van Extra Lars
    pi_5785342
    quote:
    Op vrijdag 13 september 2002 12:17 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik zal vrijwel niet zelf op pad kunnen, als dat is wat je bedoelt. In Baghdad is wel een 'vrije dag' gepland en ik meen in Mosul ook een vrije middag, maar that's about it. De rest gebeurt met de groep en onder begeleiding.
    [..]

Dat kan juist bijdrgen aan de sfeer. In Noord_Korea was dat in ieder geval zeker het geval.

Ik bedoel dat de lokale gids zou kunnen zorgen dat het een propaganda reisje wordt. Dat ze alles slecht voordoen, dat het anti-Amerika is. Maar ook dat kan een gevoel zijn wat daar heel erg nadrukkelijk heerst!

Ik vraag me dus af of het beeld wat jij van Irak hebt als je terugkomt juist is. Of gemanipuleerd door de gids van de overheid.

Een mooie ervaring zal het sowieso zijn....

Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
    en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
    pi_5786643
    quote:
    Op vrijdag 13 september 2002 14:21 schreef XL het volgende:

[..]

Ik bedoel dat de lokale gids zou kunnen zorgen dat het een propaganda reisje wordt. Dat ze alles slecht voordoen, dat het anti-Amerika is. Maar ook dat kan een gevoel zijn wat daar heel erg nadrukkelijk heerst!

Dat is dus zoals het in Noord-Korea ongeveer gaat. Je hebt zelf natuurlijk je eigen bronnen en je gezonde verstand, dus je kunt daar vaak wel doorheen prikken.
    Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat Amerika er ook belang bij heeft een zo slecht mogelijk beeld van Irak te schetsen. De waarheid zal dus wel ergens in het midden liggen.
    pi_5791084
    Van wat ik op TV zie (mensen, stadsbeeld, politiek, etc) is het gewoon een doorsnee Arabisch land. Syrie komt denk ik nog het dichtst in de buurt. Niet zo verwonderlijk, want als je met mensen praat hoor je vaak dat ze familie hebben in Irak, Libanon, Palestina, Syrie, Jordanie,...
      zaterdag 14 september 2002 @ 19:47:11 #47
    13546 XL
    In de zin van Extra Lars
    pi_5803834
    quote:
    Op vrijdag 13 september 2002 15:54 schreef k_man het volgende:

[..]

De waarheid zal dus wel ergens in het midden liggen.

Ongetwijfeld...
    pi_5932622
    In het komende nummer van HP/deTijd (vanaf woensdag in de winkels meen ik) staat een artikel over reizen naar ongebruikelijke bestemmingen, zoals Afghanistan en Irak. Is een leuk artikel geworden, dus gaat dat lezen!

Inmiddels ook bij de GGd geweest maar ze konden me niet echt veel vertellen dat ik nog niet wist. Zij wisten eigenlijk ook niet zo goed of ik malariapillen nodig heb. Het zit net op de grens van het malariagebied, net op de grens van het kritische aantal nachten en net op de grens van het malariaseizoen. Dus nou weet ik nog niks.

pi_5938430
    quote:
    Op maandag 23 september 2002 14:00 schreef k_man het volgende:
    Inmiddels ook bij de GGd geweest maar ze konden me niet echt veel vertellen dat ik nog niet wist. Zij wisten eigenlijk ook niet zo goed of ik malariapillen nodig heb. Het zit net op de grens van het malariagebied, net op de grens van het kritische aantal nachten en net op de grens van het malariaseizoen. Dus nou weet ik nog niks.
    Ik ben ook bij de GGDgeweest om naar nepal te gaan, dat probleem heb ik ook. Bij mij hebben ze gezeg hier heb je een recept, en als je zelf wilt slikken moet je dat maar doen. Maar omdat ik dus ook maar 2 nachten in malaria gebied blijf werd het niet aangeraden, omdat je wel je malaria kuur moet afmaken, en de meeste mensen dat toch niet doen. En natuurlijk ook het aanraden gehad om je goed te beschermen bij schemering.

Veel plezier in irak, ik hoop voor jou dat er geen vreemde dingen in dat land gebeueren in de periode dat jij er bent.

pi_5996884
    quote:
    Op maandag 23 september 2002 20:00 schreef Basp1 het volgende:
    Bij mij hebben ze gezeg hier heb je een recept, en als je zelf wilt slikken moet je dat maar doen.
    Precies hetzelfde bij mij. Nog even contact gehad met de reisorganisatie en die zeggen dat het niet nodig is, dus ik laat het maar zitten. Die pillen zijn ook niet gratis en ik ga ze niet voor de lol halen.

Heeft iemand het artikel in HP/de Tijd trouwens al gelezen? Tora Bora Tours heet het.

pi_6018547
    quote:
    Op vrijdag 27 september 2002 11:16 schreef k_man het volgende:

Heeft iemand het artikel in HP/de Tijd trouwens al gelezen? Tora Bora Tours heet het.

Ik ga maandag eens een poging doen alszijnde goed ambtenaar om het tijdens werktijd in de bibliotheek te kunnen lezen!
    Is het wel een leuk artikel geworden??

Wist je trouwens dat HP/de Tijd geen website heeft?! Waarschijnlijk als enige tijdschrift in Nederland.....

Maar het begint wel echt op te schieten nu! Begin je al een beetje zenuwachtig te worden?? Vooral gezien de politieke situatie daar en omdat het toch ook wel een hele bijzondere reis is!

zondag 29 september 2002 @ 15:16:44 #52
    13546 XL
    In de zin van Extra Lars
    pi_6026492
    Inderdaad, geen HP/De tijd online ?!
    Ik heb ook eens op de artikel naam gezocht en vond dit artikel, dat uit the Sunday Times lijkt te komen.
    quote:
    The Sunday Times

July 28, 2002

Tourists to invade Kabul on 'axis of evil' holidays

Tom Robbins

SEVEN weeks after the Royal Marines pulled out, the tourists are going in. Despite Foreign Office warnings and the threat of kidnap, landmines and US airstrikes, two British tour companies are offering holidays to Afghanistan. The first tourists leave Britain for the war-ravaged country on August 23. They will stay for a 10-day tour, taking in the sights of Kabul, Herat, Bamian and Mazar-i-Sharif. A second company is taking bookings for a bus tour in the spring.

Both companies are also planning tours to Iraq for September and October, in spite of concerns over possible American bombing raids. For those who still find their wanderlust unsated, the brochures offer Iran and North Korea, allowing adventurous travellers to complete their tour of the "axis of evil".

The trips are the ultimate in a new trend dubbed "hardship holidays". Booming numbers of western travellers are searching ever harder to find authentic "off the beaten track" experiences, and enterprising tour operators are answering the demand with trips to the slums of Rio, sweatshops in El Salvador and South African townships.

A Russian company is running what it calls "extreme tourism" trips to see the sarcophagus at Chernobyl, site of the world's worst nuclear disaster; while an American firm is offering "reality tours" to Palestine and Belfast.

The Afghan government is keen to encourage tourism and in January the aviation and tourism minister, Dr Abdul Rahman, gave a television interview inviting "tourists of the world" to visit. The following month he was stabbed to death at Kabul airport.

Organisers of the Afghan trips insist they are not running "Tora Bora tours" for thrill-seeking young men who want to visit a war zone. Instead, many of those who have booked are enthusiasts of architecture and archeology and are in their sixties.

The first tour of Afghanistan is being organised by LIVE Travel, a Twickenham-based company. The seven people on the trip range from 33 to 65 and include a barrister, a retired banker, a former policewoman and a postman.

They will fly to Tehran, then take a connecting flight to Kabul. From there they will travel to Bamiyan, site of the giant stone buddhas destroyed by the Taliban.

Despite losing six of its eight planes to shelling, Ariana Afghan Airlines is now operating again, and the group will use internal flights to visit Herat and Mazar-i-Sharif, site of the bloodbath in which hundreds of Taliban prisoners of war were killed after an uprising.

"It's not about the ego trip of being the first on the scene; it's about seizing the opportunity while you can because the situation may well get worse," said Gary Day, 42, a freight administrator at Heathrow who will be on the trip. "To experience things that are different, that's the start and finish for me."

Hinterland Travel, of Godstone in Surrey, is promising greater creature comforts by taking its own bus to the country and travelling overland through Herat, Kandahar and Kabul. The trip for up to 20 people starts on April 17 and costs £1,680, but places are filling up fast. Both companies say their detailed local knowledge minimises any risks.

Some who have signed up visited the country in the 1970s and are keen to return. Others want to visit after seeing the stunning scenery in the background of televised war reports.

"Obviously we are going against Foreign Office advice but we do brief our clients very thoroughly and it's up to them if they travel," said Geoff Hann, the company's founder, who will go to Afghanistan next month to plan the trip in more detail. "Getting travel insurance can be a bit of problem, though."

The Foreign Office strongly advises against travel to Afghanistan, saying: "The threat to foreigners (including British nationals) from terrorist/criminal violence remains high. Activity by armed groups continues in many areas."

For Iraq, the official advice is a single stark statement: "British nationals should not attempt to visit Iraq."

pi_6042190
    quote:
    Op zaterdag 28 september 2002 22:15 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Ik ga maandag eens een poging doen alszijnde goed ambtenaar om het tijdens werktijd in de bibliotheek te kunnen lezen!
    Is het wel een leuk artikel geworden??

Ja, is wel aardig geworden dacht ik.
    quote:
    Wist je trouwens dat HP/de Tijd geen website heeft?! Waarschijnlijk als enige tijdschrift in Nederland.....
    Ja, want ik heb er naar gezocht.
    quote:
    Maar het begint wel echt op te schieten nu! Begin je al een beetje zenuwachtig te worden?? Vooral gezien de politieke situatie daar en omdat het toch ook wel een hele bijzondere reis is!
    De politieke situaite lijkt zich de laatste tijd juist wat meer te ontspannen. Ik ben dus vol goede moed en hoop zaterdag gewoon te kunnen vertrekken.
    Wat me wel verbaasde: ik werd gisteren gebeld door Koning Aap met de vraag hoe ik dacht over het doorgaan van de reis. Ze waren een rondje aan het bellen om dat eens te peilen. Vandaag beslissen ze of het doorgaat, maar kgeloof dat de anderen die ze gebeld hebben er net zo over dachten als ik, dus het zal wel doorgaan.
    pi_6043649
    quote:
    Op maandag 30 september 2002 15:39 schreef k_man het volgende:
    Wat me wel verbaasde: ik werd gisteren gebeld door Koning Aap met de vraag hoe ik dacht over het doorgaan van de reis. Ze waren een rondje aan het bellen om dat eens te peilen. Vandaag beslissen ze of het doorgaat, maar kgeloof dat de anderen die ze gebeld hebben er net zo over dachten als ik, dus het zal wel doorgaan.
    Ik zou JUIST nu gaan, extra interessant
      maandag 30 september 2002 @ 18:58:13 #55
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_6045018
    Het zou wel een enorme domper zijn als het niet doorgaat lijkt me.. kzal voor je duimen...
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_6052777
    Het gaat niet door. Ik ben gisteravond gebeld door iemand van Koning Aap en ze durven het niet aan.
    pi_6052819
    Wat jammer! Zijn ze zo bang voor oorlog?
    stelletje watjes!

Echt zonde dat het niet doorgaat.

*OUD heilige*
    pi_6053001
    quote:
    Op dinsdag 1 oktober 2002 09:21 schreef YPPY het volgende:
    Wat jammer! Zijn ze zo bang voor oorlog?
    stelletje watjes!

Echt zonde dat het niet doorgaat.

Ja, ze durven de verantwoordelijkheid niet te nemen.

Ik vind het wel vreemd, want volgens mij is in de afgelopen weken de oorlogsdreiging eerder minder dan meer geworden.

pi_6053122
    quote:
    Op dinsdag 1 oktober 2002 09:46 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, ze durven de verantwoordelijkheid niet te nemen.

Ik vind het wel vreemd, want volgens mij is in de afgelopen weken de oorlogsdreiging eerder minder dan meer geworden.

Zijn andere reizen voor die van jou wel doorgegaan? Of durven ze die verantwoordelijkheid al langer niet te nemen?

Ga je nu ergens anders heen?

*OUD heilige*
    pi_6053191
    quote:
    Op dinsdag 1 oktober 2002 09:57 schreef YPPY het volgende:

[..]

Zijn andere reizen voor die van jou wel doorgegaan? Of durven ze die verantwoordelijkheid al langer niet te nemen?

Ga je nu ergens anders heen?

Ik geloof dat er één eerdere reis is geweest. Dit is een recente beslissing. Ik werd dus zondag gebeld en gevraagd hoe ik er zelf over dacht. gisteren is het intern bij Koning Aap besproken en heeft men de knoop doorgehakt en besloten het niet te doen.

Ik ga nu eens rustig uitzoeken wat ik dan wil. Er werd wel gezegd dat er dit weekend een hoop andere reizen van Koning Aap vertrekken, maar ik ga nu niet overhaast een andere reis prikken, alleen om maar weg te kunnen. Het lijkt me ook niet realistisch: voor bijna al hun reizen is een visum nodig en dat regelen binnen een week is wel heel krap.

pi_6119983
    Jammer zeg! Ik had graag je verhalen gehoord, maar dat moet dan nog maar wachten!
    pi_6147530
    quote:
    Op zaterdag 5 oktober 2002 12:27 schreef Liejannuh het volgende:
    Jammer zeg! Ik had graag je verhalen gehoord, maar dat moet dan nog maar wachten!
    Het zullen - denk ik - Braziliaanse verhalen worden. Kben in ieder geval nu naar reizen naar Brazilie aan het kijken.

Van Koning Aap kreeg ik nog een briefje dat oorlogshandelingen niet in hun aansprakelijkheidsverzekering zitten. Als er iets zou gebeuren tijdens de reis zou dat daarom het failliet van Koning Aap kunnen betekenen.

Goede reden op zich, maar ik vind het zo vreemd dat men dat pas minder dan een week voor vertrek besloten heeft en juist op een moment dat de oorlogsdreiging sterk verminderd is. Een paar weken geleden - toen ik me opgaf - was die dreiging veel erger (Irak had nog niet de toezegging gedaan inspecteurs toe te laten) en werd er nota bene geadverteerd met deze reis.

Kheb me wel beklaagd bij Koning Aap over de late annulering, want het betekent ook dat ik al kosten heb gemaakt ter voorbereiding en daarnaast nu weer helemaal overnieuw kan beginnen met uitzoeken van een reis, werk overdragen aan collegae etc.

pi_6155471
    quote:
    Op maandag 7 oktober 2002 11:55 schreef k_man het volgende:
    Kben in ieder geval nu naar reizen naar Brazilie aan het kijken.
    Als doekje voor het bloeden: daar heb je wel meer kans om een lekkere snol tegen het lijf te lopen
    pi_6155564
    quote:
    Op maandag 7 oktober 2002 18:51 schreef Aernout het volgende:

[..]

Als doekje voor het bloeden: daar heb je wel meer kans om een lekkere snol tegen het lijf te lopen

pi_6196890
    Ik ben nu aan het lopen bij een dispuut dat Babylon heet, misschien is dit een goed plan voor hun lustrumreis volgend jaar
    en aan bakboord zwemmen haaien......
    pi_6248176
    quote:
    Op maandag 7 oktober 2002 11:55 schreef k_man het volgende:
    Kheb me wel beklaagd bij Koning Aap over de late annulering,
    Dat is nu een week geleden, zonder reactie.

De annulering zelf is nu ongeveer twee weken geleden, maar mijn geld heb ik nog steeds niet terug.

Fijne reisorganisatie...

pi_6248313
    quote:
    Op zaterdag 12 oktober 2002 17:52 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat is nu een week geleden, zonder reactie.

De annulering zelf is nu ongeveer twee weken geleden, maar mijn geld heb ik nog steeds niet terug.

Fijne reisorganisatie...

Hmmmm.... dat is wel slordig van ze!

In welk nummer van HP/de tijd stond dat artikel trouwens??
    Op mn werk hebben ze het blad niet en in de bibliotheek kon ik alleen week 39 niet vinden.... Dus het zal wel in 39 staan gok ik?

pi_6248333
    quote:
    Op zaterdag 12 oktober 2002 18:03 schreef Liejannuh het volgende:
    In welk nummer van HP/de tijd stond dat artikel trouwens??
    Op mn werk hebben ze het blad niet en in de bibliotheek kon ik alleen week 39 niet vinden.... Dus het zal wel in 39 staan gok ik?
    Kheb het zo niet bij de hand, maar op de cover stond iets over anorexia.
    pi_6248371
    quote:
    Op zaterdag 12 oktober 2002 18:04 schreef k_man het volgende:

[..]

Kheb het zo niet bij de hand, maar op de cover stond iets over anorexia.

Was het exemplaar vast uitgeleend, want de 5 nummers die ik heb doorgenomen gingen vooral niet over anorexia!
    pi_7981416
    En in de 2003 brochure van Koning Aap staat opnieuw de reis naar Irak. De eerste mogelijkheid is op 2 maart.

Zouden ze nu wel de kloten hebben om het door te laten gaan?

*wil echt een keer naar Irak*

pi_7983241
    quote:
    Op zondag 19 januari 2003 01:39 schreef k_man het volgende:
    En in de 2003 brochure van Koning Aap staat opnieuw de reis naar Irak. De eerste mogelijkheid is op 2 maart.

Zouden ze nu wel de kloten hebben om het door te laten gaan?

*wil echt een keer naar Irak*

Ik denk dat je nu nóg minder kans hebt dat het doorgaat. De bommen zouden in februari gaan vallen.
    Alhoewel, de wapeninspecteurs zeiden toch pas in maart klaar te zijn? Zolang die er nog zitten, zal er wel niets naar beneden komen.
    *OUD heilige*
    pi_8333051
    Van Teletekst, pagina 192:
    quote:
    Op vakantie naar de As van 't Kwaad

LONDEN - Irak is helemaal in de mode als vakantiebestemming. Een Britse reisgids over Irak is vooral in de Verenigde Staten een bestseller, meldt de BBC. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft ook een exemplaar besteld.

De uitgeverij is ook verrast over het succes van het boek met wegenkaarten en gedetailleerde stadsplattegronden. De eerste oplage van 4000 exemplaren was meteen uitverkocht. Kopers kwamen uit de VS, Japan, Australie en Europa.

De uitgeverij had eerder ook succes met een gids voor de Afghaanse hoofdstad Kabul en van Iran. Nu staat ook een gids voor Noord-Korea op stapel.

Leuk bericht. Die gids heb ik trouwens liggen.
    pi_8355153
    Maar zou je nu ook gaan?
      zondag 9 februari 2003 @ 20:54:27 #74
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_8373647
    Vast niet... itt een half jaar terug is nu het risico voor ieder weldenkend mens te groot. jammer maar helaas zal dit van mooie land en haar schatten over een half jaar wellicht niet meer over zijn dan een rokende puinhoop.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
      zondag 9 februari 2003 @ 21:56:21 #75
    17143 zwijntje
    lekkere trek
    pi_8375448
    quote:
    Amerikaanse archeologen hebben het Pentagon een lijst overhandigd van vierduizend archeologische vindplaatsen in Irak die door een oorlog worden bedreigd. Op de lijst staan de resten van legendarische steden als Ur, Babylon en Nineveh.
    [...]
    Het is onduidelijk of het Amerikaanse leger rekening gaat houden met de sites. 'Het Pentagon leek blij de lijst te krijgen', aldus de leider van de groep, de archeoloog prof. dr. McGuire Gibson van het Oriental Institute van de universiteit van Chicago. Sommige mogelijke doelen bevinden zich echter dicht bij belangrijke vindplaatsen.
    Uit de Volkskrant.

vierduizend jaar oud en wellicht straks vernietigd in de waan van de dag....

A clean house is a sign of a wasted life.
      zondag 9 februari 2003 @ 21:57:31 #76
    44536 oYo
    Coituri te salutant!
    pi_8375477
    quote:
    Op zondag 9 februari 2003 21:56 schreef zwijntje het volgende:

[..]

Uit de Volkskrant.

vierduizend jaar oud en wellicht straks vernietigd in de waan van de dag....

Alsof een Amerikaan daar rekening mee houdt. Amerikanen zijn echte cultuurbarbaren.
    pi_8413515
    quote:
    Op zaterdag 8 februari 2003 20:34 schreef Lucille het volgende:
    Maar zou je nu ook gaan?
    Als ik vandaag weg zou kunnen misschien wel, maar het begint nu idd wel erg dreigend te worden.

Overigens zijn Amerikanen soms wel geneigd rekening te houden met cultureel erfgoed. aanvankelijk stond in WO2 Kyoto ook op de lijst mogelijke doelwitten voor een Atoombom. Het is er echter weer vanaf gehaald doordat het zo'n belangrijke historie kent.

zaterdag 12 april 2003 @ 18:36:41 #78
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_9738288
    quote:
    Op zaterdag 12 april 2003 18:19 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    Net op het nieuws, het Iraaks archeologisch museum helemaal leeggeplunderd en grote stukken onherstelbaar beschadigd... Oude geschriften uit het oude babylon, beelden alles kapot of weg,... De museum directrice stond er in tranen bij en kon de emoties niet de baas.

Ondanks dat het regime van saddam slecht was, was het wel zuinig op haar kunstschatten.. Dit is ook iets dat de Amerikanen hadden moeten voorkomen, Schatten uit duizenden jaren beschaving, ja de oorsprong van ONZE beschaving, verwoest en weg voor altijd .. misschien wel symbolisch dat het nooit meer goed komt, echt erg dit.

Nu zal je spijt alleen nog maar groter worden K_man..
    quote:
    BAGDAD Plunderaars hebben volgens de
    museumdirectie 170.000 voorwerpen uit
    het archeologisch museum in Bagdad
    meegenomen en vernield.Op de marmeren
    vloeren liggen overal scherven van de
    vitrines,het aardewerk en de beelden.

Een medewerker zag hoe honderden mensen
    door het museum renden en voorwerpen
    van vele duizenden jaren oud meenamen
    op steekkarretjes en kruiwagens.

De VN-cultuurorganisatie Unesco eist
    dat de Amerikanen en Britten in Irak
    onmiddellijk maatregelen nemen om het
    culturele erfgoed te beschermen.Aan de
    buurlanden vraagt Unesco alert te zijn
    op illegale export van kunstschatten.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_9744639
    Shit. Daar gaan vele bewijzen van onze beschaving en het ontstaan van de mensheid.
    pi_9744728
    Ik vind dit erg jammer. Gelukkig hebben de westerse landen in hun imperialistische periodes ook al allerlei kunstschatten uit Irak weggeroofd.
    Gelukkig ook dat er nog zoveel archeologische ontdekkingen te doen zijn in Irak, zodat er nog altijd genoeg tentoon te stellen valt (als er maar weer gegraven mag worden).

Kortom, jammer van de huidigie kunstschatten, dit plunderen is een onderdeel van de geschiedenis; niets aan te doen, 't is nu toch al gebeurd. Gelukkig ligt er nog een rijkdom aan kunstschatten in o.a. Londen en onder de grond in Irak.
    Neemt niet weg dat ik me hier best kwaad om kan maken, snappen die Iraki's niet wat ze nu aan het doen zijn???

[Dit bericht is gewijzigd door K3 op 13-04-2003 01:14]

123
    pi_9744739
    -edit: foutje
    123
      zondag 13 april 2003 @ 01:20:40 #82
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_9744843
    quote:
    Op zondag 13 april 2003 01:12 schreef K3 het volgende:
    Ik vind dit erg jammer. Gelukkig hebben de westerse landen in hun imperialistische periodes ook al allerlei kunstschatten uit Irak weggeroofd.
    Gelukkig ook dat er nog zoveel archeologische ontdekkingen te doen zijn in Irak, zodat er nog altijd genoeg tentoon te stellen valt (als er maar weer gegraven mag worden).

Kortom, jammer van de huidigie kunstschatten, dit plunderen is een onderdeel van de geschiedenis; niets aan te doen, 't is nu toch al gebeurd. Gelukkig ligt er nog een rijkdom aan kunstschatten in o.a. Londen en onder de grond in Irak.
    Neemt niet weg dat ik me hier best kwaad om kan maken, snappen die Iraki's niet wat ze nu aan het doen zijn???

na weken bombardementen en jaren sancties, kun je na het wegvallen van een harde hand chaos en anarchie verwachten, mensen pakken wat ze pakken kunnen, omdat ze zoiets hebben van, nu kan het en nu is het de laatste en enige kans om iets te pakken, om straks weer in armoede verder te moeten leven, als je dan iets achter de hand hebt om te kunnen verkopen helpt dat......

De Amerikanen hadden dit moeten voorzien en ziekenhuizen en belangrijke gebouwen, zoals de musea te beschermen. Blijkbaar kunnen ze dat wel, want het ministerie van olie werd wel beschermd tegen plunderaars, zo liet de VRT net fijntjes zien.

(__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_9744920
    quote:
    Op zondag 13 april 2003 01:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

na weken bombardementen en jaren sancties, kun je na het wegvallen van een harde hand chaos en anarchie verwachten, mensen pakken wat ze pakken kunnen, omdat ze zoiets hebben van, nu kan het en nu is het de laatste en enige kans om iets te pakken, om straks weer in armoede verder te moeten leven, als je dan iets achter de hand hebt om te kunnen verkopen helpt dat......

De Amerikanen hadden dit moeten voorzien en ziekenhuizen en belangrijke gebouwen, zoals de musea te beschermen. Blijkbaar kunnen ze dat wel, want het ministerie van olie werd wel beschermd tegen plunderaars, zo liet de VRT net fijntjes zien.

Idd, ik denk ook dat olie het oudste spul is wat ze daar uit de grond hebben getrokken, die archeologische schatten zijn maar 3000 jaar oud . Deze archeologische spullen zijn een goede trekpleister voor het toerisme als dat weer op gang komt. Ik zou er graag eens in zo'n museum willen rondneuzen ipv die protserige nagebouwde paleizen (Saddam heeft daar Babylonische paleizen laten herbouwen voor het toerisme).
    123
      zondag 13 april 2003 @ 01:27:52 #84
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_9744949
    quote:
    Op zondag 13 april 2003 01:25 schreef K3 het volgende:

[..]

Idd, ik denk ook dat olie het oudste spul is wat ze daar uit de grond hebben getrokken, die archeologische schatten zijn maar 3000 jaar oud . Deze archeologische spullen zijn een goede trekpleister voor het toerisme als dat weer op gang komt. Ik zou er graag eens in zo'n museum willen rondneuzen ipv die protserige nagebouwde paleizen (Saddam heeft daar Babylonische paleizen laten herbouwen voor het toerisme).

Het laat maar weer eens fijntjes zien waar het de Amerikanen om te doen is, macht en olie. Cultuur en de bevolking kan ze niks schelen.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_9745006
    quote:
    Op zondag 13 april 2003 01:27 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Het laat maar weer eens fijntjes zien waar het de Amerikanen om te doen is, macht en olie. Cultuur en de bevolking kan ze niks schelen.

En intussen maar zeveren over "to bring civilization to where it begun" (Rumsfeld) .
    Ook voor de Yanks die straks op war-trip willen, kijken waar hun jongens zo dapper 'gestreden' hebben, vind ik het niet meer dan verplicht om nog kunstschatten te kunnen laten zien. Ik weet dat je volgens Geneve geen kunstschatten mag vernielen als leger zijnde, maar toestaan dat de bevolking dat doet vind ik een verantwoordelijkheid die je als leger dient te nemen.
    123
      zondag 13 april 2003 @ 01:41:01 #86
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_9745110
    Die Geneefse conventie wordt in oorlogen toch nooit nageleefd en dat de Amerikanen die conventie al jaren met voeten treden is allang duidelijk, met onder meer het deporteren van gevangenen naar martelkamers in Jordanië en Egypte.

Ook het BESCHERMEN van ziekenhuizen en verantwoording voor ordehandhaving van de bezettende macht staan overigens expliciet vermeld in de Geneefse conventie. De Amerikanen geven hier in hun commentaar een wonderlijke draai aan, namelijk dat ze niet de "bezettende" macht zijn, maar de "bevrijders" en dat ze daarom niet verantwoordelijk zijn wat er in de stad gebeurt. Buiten het feit dat dit niet waar is, is dit gewoon weglopen voor je verantwoordelijkheid, iets waar waar velen en vooral de zwakkeren de dupe van zijn en ook wederom is dit dus een schending van de conventie van Geneve.

(__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_9745202
    quote:
    Op zondag 13 april 2003 01:41 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    Geneefse conventie
    Die Amerikanen denken ook alleen maar aan law suites . Bevrijders .
    Om even ontopic te blijven, Ur lag in Chaldea, is dat niet bij Bazra in de buurt? En waar ligt Ninevé eigenlijk?
    Zijn dat nu (of waren dat voorheen) toeristische trekpleisers, Pompeii-achtige sites of gewoon vercommercialiseerde stadscentra?
    123
    pi_9757943
    Ja, ik had het berichtje ook gelezen. Erg treurig. En dat het juist de Iraakse bevolking is die zoiets doet. Plunderen valt ergens nog wel te begrijpen, maar dat duizenden jaren stukken gewoon stuk gegooid, daarvoor kan ik echt geen enkel begrip opbrengen.

De Amerikanen zelf lijken zich overigens wel wat te hebben aangetrokken van de historie van het land. Er is ook een keer een berichtje geweest over Irakezen die zich verschansd hadden in een moskee. De Amerikanen schoten niet terug, omdat het een belangrijk oud gebouw zou zijn.

maandag 14 april 2003 @ 13:07:03 #89
    37305 BushRanger
    in Wellington
    pi_9767523
    Er stond van het weekend ook een stukje in het AD dat de Irakezen zich toch niet echt een natie voelen, het zijn allemaal verschillende stammen. Daardoor is er minder verbondenheid en geven ze ook minder om hun cultuur. Daarnaast is er door de jarenlange angst een situatie ontstaan van ieder voor zich en als ik het niet jat, dan doet mijn buurman het wel, dus ik pak het maar.

Maar goed, het is wel aardig stom zoals ze hun eigen situatie benadelen. Ze roven ook ziekenhuizen en scholen leeg

Zie je ook het verschil met een land als Nederland, hier werd na de tweede wereldoorlog niet alles leeggeroofd door de eigen bevolking... gelukkig.

pi_19794354
    hoi mensen,

Ik wil een reis naar irak maken

mare vraag me alleen af of het er beeje veilig is nu :'(

bedoel wil wel levend thuis kome
    Het leven is prachtig.
    stewardess opleiding
    pi_19794656
    ja, is best veilig...
    (als je alle aanslagen even vergeet...)
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
      donderdag 10 juni 2004 @ 21:13:18 #93
    55890 Ruud1976
    Mooi gebouwtje...
    pi_19794806
    Het blijkt daar op het moment erg rustig en veilig te zijn... Ik begrijp wel dat je dit vraagt, want je hoort er niet zoveel over de laatste tijd.
    pi_19794839
    Ik zou het risico niet nemen...
    pi_19794860
    quote:
    Op donderdag 10 juni 2004 21:13 schreef Ruud1976 het volgende:
    Het blijkt daar op het moment erg rustig en veilig te zijn... Ik begrijp wel dat je dit vraagt, want je hoort er niet zoveel over de laatste tijd.
    echt een aanrader dus
    pi_19794898
    quote:
    Op donderdag 10 juni 2004 21:13 schreef Ruud1976 het volgende:
    De criminaliteit is wel enorm toegenomen in de afgelopen tijd, en dan ben je al westerse tourist natuurlijk wel een aantrekkelijk doel. En als er geen aanslagen worden gemeld door de media wil dat nog niet zeggen dat ze niet meer gebeuren.

Maargoed, lijkt me in iedergeval niet echt veilig
    ~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
    pi_19794925
    Beetje vaag, waarom wil je juist nu een reis naar Irak maken? En néé, gezien het aantal gijzelingen (met of zonder onthoofding) van buitenlanders lijikt het mij niet het meest geschikte vakantieland.
    what if everything around you, isn't quite as it seems?
    what if all the world you think you know, is an elaborate dream?
    pi_19794983
    je zal hoogstens onthoofd worden
      donderdag 10 juni 2004 @ 21:19:46 #99
    41568 treinreiziger
    travelling somewhere....
    pi_19795045
    succes met het afsluiten van een reisverzekering.

Reisadvies Irak
    Nog steeds geldig op 10 juni 2004

Gezien de slechte veiligheidssituatie wordt het reizen naar Irak sterk ontraden. Nederlanders die zich momenteel in Irak bevinden, wordt dringend geadviseerd na te gaan of voortgezet verblijf in Irak noodzakelijk is.

Mocht u om zeer dwingende (zakelijke) redenen toch besluiten naar Irak te reizen, wordt u aangeraden zich per e-mail of telefonisch bij de Nederlandse ambassade in Bagdad te laten registreren (e-mail: bag@minbuza.nl; tel.nrs. 00-873-762-953523 en 00-1-914-3603980).

U moet zich er wel van bewust zijn dat, gezien de uiterst onveilige situatie in Irak, het helaas is uitgesloten dat u op de gebruikelijke consulaire hulp van de Nederlandse ambassade kunt rekenen.
      donderdag 10 juni 2004 @ 21:19:51 #100
    17062 Labtech
    I have a Cunning Plan !
    pi_19795048
    En door dit soort ideeen, wordt ons land zometeen voor de keus gesteld. Of vertrekken uit Irak, of jou hoofd eraf.
    Mag jij raden wat voor mij de voorkeur heeft (NFI, maar in vind het een ontzettend dom idee. en dat is nog zacht uitgedrukt)
    Echte diehards gebruiken postduiven
      donderdag 10 juni 2004 @ 21:20:49 #101
    69852 marcom2
    Lekkerder dan lekker :D
    pi_19795075
    hee, als je alvast je naam geeft, stel dat je ontvoerd wordt hoeven we geen actie te beginnen voor je bevrijding.
    Echt lekker om een land waar het zo'n puinzooi is te gaan bezoeken, de ene westerling na de ander wordt ontvoerd, dat zoek je toch niet op!
      donderdag 10 juni 2004 @ 21:22:45 #102
    68638 Zwansen
    He is so good it is scary...
    pi_19795136
      donderdag 10 juni 2004 @ 21:23:52 #103
    55890 Ruud1976
    Mooi gebouwtje...
    pi_19795170
    quote:
    Op donderdag 10 juni 2004 21:15 schreef Joachim het volgende:

[..]

En als er geen aanslagen worden gemeld door de media wil dat nog niet zeggen dat ze niet meer gebeuren.
    Ik hoop niet dat je mijn reactie serieus nam.
    pi_19795354
    Dank jullie voor jullie adviezen.. ja mischien kan ik het beter uitstellen tot over een jaar als het dan rustig is .. ik hoop het in ieder geval
    Het leven is prachtig.
    stewardess opleiding
      FOK!fossiel vrijdag 11 juni 2004 @ 21:37:50 #105
    8443 cptmarco
    it's captain...
      vrijdag 11 juni 2004 @ 21:41:20 #106
    17051 HAL9000S
    you can become gitano...
    pi_19821771
    Hallo kerel Ik zit er nu en ik kan je zeggen dat veiligheid hier op het moment een gruwelijk relatief begrip is. Het ligt er natuurlijk aan waar je precies heen wilt maar Baghdad zou ik zowiezo niet proberen. Je bent altijd welkom om bij ons in Al Khidr een nachtje te blijven slapen.

ps. vergeet je helm, scherfvest en diemaco niet
    Cop killer
    Kill all the cops tonight
    Kill them, cop killer
    Kill all the cops in sight
      FOK!fossiel vrijdag 11 juni 2004 @ 21:43:22 #107
    8443 cptmarco
    it's captain...
    pi_19821811
    quote:
    Op vrijdag 11 juni 2004 21:41 schreef HAL9000S het volgende:
    Je bent altijd welkom om bij ons in Al Khidr een nachtje te blijven slapen.
    Is het ontbijt inbegrepen?
      vrijdag 11 juni 2004 @ 21:44:20 #108
    17051 HAL9000S
    you can become gitano...
    pi_19821830
    ja hoor, als je de reis overleeft gun ik je el een ontbijtje van het huis
    Cop killer
    Kill all the cops tonight
    Kill them, cop killer
    Kill all the cops in sight
      zondag 11 juli 2004 @ 23:43:03 #109
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_20562863
    Maar is het niet een beetje overtrokken? Okee het is niet pluis in Irak, maar echt elke onthoofding/ontvoering/bomaanslag komt relatief uitgebreid in het nieuws. Saudi-Arabië, Soedan en bepaalde delen van Colombia bijv. lijken me nou ook niet echt prettige plekken om vakantie te vieren.
    <a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
    pi_20564258
    Misschien helpt het wat en rellen en bom aanslagen van dichtbij mee te maken, om vooraf te kunnen inschatten wat verhalen in de media betekenen in werkelijkheid.

Irak is momenteel ontwricht door een oorlogs situatie die voor heel het land geld. Ok uiteraard zijn er afgelegen dorpen waar je er weinig van merkt. Doodat het land door chaos ontwricht is plus daarbij de voorafgaande dictatioriaal regime, zijn normen en waarden daar verschoven. Wat hier als bruut gedrag wordt aangemerkt, is daar hooguit een kwinkslag. Dat idee om gijzelaars te onthoofden is niet iets wat uit de geest van 5 psychopaten is ontsproten. De hele situatie in Irak is nu zo dat normale mensen tot zulke wreedheden kunnen komen. Zelfs als je de taal beheerst is dat nog geen garantie voor veiligheid.
    pi_20601264
    Zie www.live-travel.com

Zijn gaan zo gauw het weer enigszins veilig is.
    pi_51254585
    quote:
    Op dinsdag 13 juli 2004 17:25 schreef k_man het volgende:
    Zie www.live-travel.com

Zijn gaan zo gauw het weer enigszins veilig is.
    Ook hier is de hoop kennelijk opgegeven. Op de site is inmiddels geen sprake meer van reizen naar Irak.
    pi_51256600
    ik meen me te herinneren dat op de resten van de hoofdstad van Babylonie, een Amerikaanse vliegbasis is gebouwd (of te wel, ruines platgewalsd en met grind volgestord). In Noord-Irak, waar ongeveer de helft van de monumenten zijn, wordt momenteel zwaar gevochten. En Bagdad en Bazra zijn nu ook niet echt aanraders.

Misschien moet je gewoon paar jaar wachten en hopen dat er dan nog IETS over is van die Cultuur, overigens zijn Syrie, Jordanie en Iran ook prachtig wat historie betreft. Zelfs Turkije heeft onontdekte historie.
    Lawamena hitihala Lawamena haulala
      maandag 18 februari 2008 @ 19:33:06 #114
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_56820873
    Ik zou eigenlijk niet naar Irak gaan om alleen de restanten van de Mesopotamische beschaving te zien. De mooiste stukken bevinden zich gelukkig in buitenlandse museums en de ruïnes die er nog staan zijn niet erg interessant voor de gemiddelde toerist. Bovendien zijn het bijna allemaal reconstructies van Saddam. Ik denk dat de schade aan monumenten wel mee valt, het leegroven van het museum was in ieder geval niet zo erg als eerst werd aangenomen. De belangrijkste schade moet je waarschijnlijk in de niet opgegraven gebieden die geplunderd zijn zoeken.
    Maar goed ik zou er zelf toch graag nog een keer heen willen en het lijkt inmiddels iets beter te gaan in Irak. Vandaag deze post.
      zaterdag 30 januari 2010 @ 14:05:42 #115
    49641 Individual
    Meet John Doe...
    pi_77447909
    Bijna 2-jarige topic kick!

Zijn er al mensen geweest in de afgelopen paar jaren? Een client van mij zit in de Baghdad International Zone en ik zal hem eens vragen hoe ik daarin kom en of het wel verstandig is om te komen.

Heb al gezien dat er vluchten zijn vanuit Istanbul (naar Baghdad International) en Kuwait (Militair vliegveld). Misschien moet ik het een zakenbezoek maken..

Reacties van dat het gevaarlijk is maken weinig verschil want dat wist ik al.
    reset
      zaterdag 30 januari 2010 @ 14:14:47 #116
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_77448160
    Ik ga misschien over twee maanden. Maar dan wel naar het Kurdische gedeelte.
      zaterdag 30 januari 2010 @ 14:24:06 #117
    49641 Individual
    Meet John Doe...
    pi_77448390
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 14:14 schreef Djaser het volgende:
    Heb gehoord dat het relatief veilig is daar. Wat is er te zien?

Ben nog nooit in een "Axis of Evil"-land geweest en het lijkt me bere-interessant. Niet zozeer voor de toeristenbestemming, maar voor de 'vibe' van die plaatsen. Iran kom je zo in, maar Irak ligt net iets anders.

Ben trouwens wel in een "Beyond the Axis of Evil"-land geweest (Cuba) en een "Outposts of Tyranny"-land (Zimbabwe) en beiden waren erg veilig. Vreemd dat ze (west) Pakistan en Afganistan niet noemen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Axis_of_evil
    reset
      zaterdag 30 januari 2010 @ 14:39:37 #118
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_77448771
    Je hebt natuurlijk de citadel van Erbil. Er schijnen wat Neo-Assyrische rotsreliefs te zijn en ik wil ook graag kijken bij de de modern-Assyrische gemeenschap. Behalve deze dingen valt het allemaal een beetje tegen doordat je nog niet in steden als Mawsul en Kirkuk kan komen.

Ik ben alleen in "Beyond the Axis of Evil"-Syrië geweest maar het kwaad was daar ver te zoeken.
    pi_77449081
    Als mijn reisje naar Irak in 2002 was doorgegaan, zou ik nu in alle Axis of Evil landen geweest zijn. Van de beyond-landen mis ik Libië nog.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2010 14:52:04 ]
      zaterdag 30 januari 2010 @ 15:43:37 #120
    49641 Individual
    Meet John Doe...
    pi_77450672
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 14:51 schreef k_man het volgende:
    Als mijn reisje naar Irak in 2002 was doorgegaan, zou ik nu in alle Axis of Evil landen geweest zijn. Van de beyond-landen mis ik Libië nog.
    Noord Korea lijkt me ook helemaal te gek, nog meer dan Iran op het moment. Syrie lijkt me ook top!
    reset
      zondag 31 januari 2010 @ 10:52:14 #121
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_77471537
    Syrie is fantastisch, met afstand het leukste land waar ik geweest ben.
    pi_77517573
    Kwam toevallig wat tegen op zoek naar inheemse reizen. Slechts een malafide operator gaat 't aan en beloofd een aardige tour maar is flink aan de prijs. £2,300 grondkosten, en mag je de vluchten en visa er nog bij rekenen en zelf regelen. Desalniettemin lijkt 't mij te gek, maar betrouwbaarheid organisator en prijskaartje is een redelijk vraagteken..

http://www.hinterlandtravel.com/iraq_upcoming.htm
      maandag 1 februari 2010 @ 18:02:57 #123
    49641 Individual
    Meet John Doe...
    pi_77520537
    Die reis die heb ik in het speciale "Axis of Evil" topic gequote zelfs. Lijkt me helemaal top, maar die reis gaat niet naar Baghdad.
    reset
    pi_77524168
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 16:47 schreef Duivelskruid het volgende:
    Kwam toevallig wat tegen op zoek naar inheemse reizen. Slechts een malafide operator gaat 't aan en beloofd een aardige tour maar is flink aan de prijs. £2,300 grondkosten, en mag je de vluchten en visa er nog bij rekenen en zelf regelen. Desalniettemin lijkt 't mij te gek, maar betrouwbaarheid organisator en prijskaartje is een redelijk vraagteken..

http://www.hinterlandtravel.com/iraq_upcoming.htm
    Waarom malafide?
    pi_77558324
    Malafide weet niemand natuurlijk, maar een organisatie die in 2005 slechts vier reizen succesvol heeft georganiseerd en er verder niets tot nauwelijks aan referenties te vinden zijn mag met enige argwaan worden bekeken..

NIemand van hier ooit in Irak geweest?
    pi_77558981
    Net niet.
    pi_79911162
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 14:14 schreef Djaser het volgende:
    En? Ga je?

Ik heb vandaag de LP van het midden oosten gekocht, wat ook Irak behandeld. Tot mijn verbazing wordt koerdisch Irak als 'veilig' omschreven.
      zondag 4 april 2010 @ 10:54:41 #128
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_79926683
    quote:
    Op zaterdag 3 april 2010 19:27 schreef JedaiNait het volgende:

[..]

En? Ga je?

Ik heb vandaag de LP van het midden oosten gekocht, wat ook Irak behandeld. Tot mijn verbazing wordt koerdisch Irak als 'veilig' omschreven.
    Helaas, op het allerlaatste moment werd de toestemming ingetrokken. Ik had al bijna tickets gekocht.
    Koerdistan schijnt inderdaad veilig te zijn. Ook het reisadvies naar deze regio is veel positiever dan de rest van het land.
    pi_81885886
    Het Koerdisch gedeelte van Irak is relatief gezien heel veilig. Zorg gewoon dat je niet in of onder Mosul terecht komt. Wij gaan er over een maand ook heen. Ben erg benieuwd!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')