abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115286038

Dit topic is speciaal gemaakt voor mensen die net begonnen zijn met hardlopen, of die zich nog thuis voelen hier ;). Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of C25K: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over je voortgang, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat..Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen :).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er zijn 3 verschillende hardlooptopics gaande:
[LIF] Topicreeks: Hardlopen voor beginners :
Specifiek bedoeld voor mensen die hardlopen gebruiken om bijv af te vallen, over de kleding te praten etc. Tevens zijn we allemaal recent begonnen met hardlopen :)
[SPT] Topicreeks: Hardlopen voor beginners :
Voor de hardlopers die hardlopen werkelijk als een sport zien maar die wel net begonnen zijn.
[SPT] Topicreeks: Centraal topic voor amateurhardlopers :
Dit topic is voor de hardlopers die geen beginners meer zijn, al aardig wat wedstrijden lopen, flink op de tijden letten maar toch nog amateurs zijn.

Kijk en post gezellig mee in het topic wat voor jou van toepassing is :)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
*O* Tevens zijn we een Fok! Endomondo team begonnen! Dus gebruik je Endomondo om je voortgang bij te houden? Meld je dan aan bij het Fok! Endomondo team en laat zien dat Fok!kers ook buiten komen *O*

SPOILER: Motivatie van FOK!kers
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Schema's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Diverse links
SPOILER: Apps voor op telefoons
SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer?
SPOILER: 2012 Challenge
SPOILER: Formule voor het berekenen van je maximale hartslag
SPOILER: Foto's van Team Fok! tijdens Rotterdam Ekiden 2012

[ Bericht 0% gewijzigd door motorbloempje op 09-08-2012 10:22:16 ]
Ja doei.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 13:25:56 #2
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_115286065
Heb jij ook een aerodynamische muts?
F means you're fucked
pi_115286076
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 13:25 schreef YUR het volgende:
Heb jij ook een aerodynamische muts?
:')
Ja doei.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 13:29:03 #5
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_115286209
Misschien zo'n helm als ze bij wielrennen dragen bij de tijdrit..zal erg gek uitzien zeg..misschien dat Bolt dan zijn voorspelde 9,4 haalt :D
  woensdag 8 augustus 2012 @ 13:29:07 #6
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_115286213
Maar hij heeft wel een olympische heat gewonnen :P
F means you're fucked
  woensdag 8 augustus 2012 @ 13:29:50 #7
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_115286244
Hij mag tenminste meedoen..in Nederland hebben we zulke rare eisen dat potentiele winnaars niet eens mee mogen doen.
pi_115286681
Ik wil even iets kwijt. Iets wat me al langere tijd opvalt en ik ben benieuwd of anderen het ook zo ervaren.

Als eerste een quote uit het boek van, jawel, Honselaar:

quote:
Als je in staat bent om 40 minuten achtereen ontspannen in praattempo te trainen, dan wordt het van belang dat je je realiseert dat goede hardlooptraining altijd bestaat uit trainingsvormen op verschillende inspanningsniveaus, met een onderling duidelijk verschil in intensiteit.

Die hardlopers die élke keer zo snel mogelijk van punt A naar punt B proberen te komen, doen het daarom gewoon helemaal fout! Laat dit hier nog maar eens gezegd zijn. Zij denken waarschijnlijk dat hardlopen slechts op één manier kan plaatsvinden: meteen zo snél mogelijk gaan hardlopen als je kunt.
Ouderwetse wasmachines hadden een zogenoemde timmerknop. Door op deze knop te slaan ging de wasmachine aan en draaide dat ding binnen de kortste keren op volle kracht, want er was maar één stand. Er blijken dus ook veel hardlopers te zijn met een timmerknop: aan en meteen volle kracht vooruit. In tegenstelling tot die wasmachine echter raakt de timmerknoploper redelijk snel buiten adem en dat is bij verantwoorde hardlooptraining nu net niet de bedoeling.

Ook indien je altijd 'zo langzaam mogelijk' hardloopt, is dat fout. Als je jarenlang als een slak traint, dan krijg je ook de snelheid van een 'slak'!

Om je hardloopconditie zo optimaal mogelijk te verbeteren is het van belang dat je je bewust wordt van het noodzakelijke verschil in intensiteit tussen de verschillende trainingsvormen. De serieuze hardloper traint in het gebied tussen dat van de slakkenloper en van de timmerknoploper. Een gebied dat op de hardlooppiramide qua tijdsduur en intensiteit onderverdeeld wordt in verschillende inspanningszones (hardloopzones) en elke hardloopzone kent zijn 'eigen' trainingsvorm(en) die op een vast bepaald niveau in die zone moet(en) worden uitgevoerd.
Wat me opvalt is dat er veel lopers zijn hier die dit doen. Iedere training zo hard mogelijk lopen. Iedere training dezelfde afstand in dezelfde tijd. Het valt me ook op dat er zoveel blessures zijn hier. Ook ik ben in deze valkuil gestapt; de meesten van jullie weten inmiddels wel dat ik zelf een half jaar langs de kant heb gestaan. Ik was ook altijd maar zo hard mogelijk aan het lopen. En zo hard mogelijk probeerde ik ook op te bouwen. Knalde Evy 5-10 er zo hard mogelijk doorheen. En toen raakte ik dus geblesseerd.

Ik probeer verder geen oordeel te vormen hier, ik heb zeker niet de wijsheid in pacht en jullie weten dat ik zeer veel moeite heb met het trainen op hartslag, wat ik momenteel doe. Het was gewoon iets wat me opviel en ik denk dat er misschien wel een verband bestaat tussen de manier van trainen en de blessures. Want als je altijd op de top van je kunnen loopt, dan denk ik dat je lichaam vatbaarder is voor blessures.

Wat vinden jullie hiervan?
pi_115286785
Voor bijna elke renner is er wel ergens een expert te vinden die kan zeggen dat zijn of haar aanpak de beste of beter is. Ik breid m'n afstanden uit maar snelheid doet me niet zoveel dat ik het ontzettend belangrijk vind. Gisteren was m'n doel 6,5km en ik had er als ik echt zeer prestatiegericht zou zijn ook nog wel 7.5km van kunnen maken, en wellicht zelfs wel 'gewoon 10km', maar daarvoor ben ik te voorzichtig met m'n lichaam. Dus nee, ik kan me niet zo in zo'n beschrijving als die van meneer/mevrouw honselaar vinden en ben iemand die heus wel her en der wat tips meepikt van anderen en zeker ervarener lopers, maar uiteindelijk kijk ik zélf of het voor mij werkt.
Ja doei.
pi_115286928
Ik vraag toch niet of je vindt dat de methode van Honselaar werkt? Ik zeg alleen dat het me opvalt dat er zoveel lopers zijn die alleen maar zo hard mogelijk lopen en vaak hetzelfde doen. En ik ben benieuwd of nog meer mensen dat is opgevallen. Dat die quote van Honselaar is, is omdat ik toevallig dat boek hier heb. Het had net zo goed Pietje of Klaasje kunnen zijn.
pi_115286959
Tja ik pas eigenlijk 3 soorten trainingen toe en val niet onder het kopje "doodlopers" die Honselaar eigenlijk omschrijft ;)

1. Interval waar ik snelheid & rust(ig) snelheden.
2. Duurloop ruim onder mijn wedstrijdtempo
3. Wedstrijdloopjes & coopertests

Het gevaar herken ik wel en lees ik ook af en toe hier. Vooral beginners maken de fout, maar eenmaal na het inlezen en het ondervinden van pijntjes komt het in de meeste gevallen wel goed. (iets met de ezel :P ).
  woensdag 8 augustus 2012 @ 13:50:51 #12
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_115287031
Ik verbaas me er ook al een poosje over. Maar iedereen moet lopen zoals hij of zij er het meest plezier in heeft. En al doende leer je...
F means you're fucked
pi_115287034
Trouwens, fouten maken is in die zin ook niet erg. Je moet je lichaam leren kennen en weten wat je wel/niet kan. De hele tijd (zoals Honselaar al zegt) op 20% van je kunnen lopen is ook niet goed. Soms moet jezelf even pijn doen en de dag erna voelen dat je net over je max bent gegaan. Dat is helemaal niet erg. Die prikkels heb je echt nodig vind ik :)
  woensdag 8 augustus 2012 @ 13:50:59 #14
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_115287041
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 13:40 schreef Rammelaartje het volgende:
Ik wil even iets kwijt. Iets wat me al langere tijd opvalt en ik ben benieuwd of anderen het ook zo ervaren.

Als eerste een quote uit het boek van, jawel, Honselaar:

[..]

Wat me opvalt is dat er veel lopers zijn hier die dit doen. Iedere training zo hard mogelijk lopen. Iedere training dezelfde afstand in dezelfde tijd. Het valt me ook op dat er zoveel blessures zijn hier. Ook ik ben in deze valkuil gestapt; de meesten van jullie weten inmiddels wel dat ik zelf een half jaar langs de kant heb gestaan. Ik was ook altijd maar zo hard mogelijk aan het lopen. En zo hard mogelijk probeerde ik ook op te bouwen. Knalde Evy 5-10 er zo hard mogelijk doorheen. En toen raakte ik dus geblesseerd.

Ik probeer verder geen oordeel te vormen hier, ik heb zeker niet de wijsheid in pacht en jullie weten dat ik zeer veel moeite heb met het trainen op hartslag, wat ik momenteel doe. Het was gewoon iets wat me opviel en ik denk dat er misschien wel een verband bestaat tussen de manier van trainen en de blessures. Want als je altijd op de top van je kunnen loopt, dan denk ik dat je lichaam vatbaarder is voor blessures.

Ten eerste: wat formuleer je dit allemaal netjes! Je hebt in feite best een twijfel bij de aanpak van lopers hier, maar door je manier van dit introduceren bestaat er hopelijk een open discussie over :) kunnen veel mensen wat van leren

Alleen met betrekking tot het dikgedrukte: is niet iedere loper hier al eens tegen de lamp gelopen met die aanpak (zo snel mogelijk)? Tenminste, ik wel. Bij mij persoonlijk, en ik denk ook bij anderen, ligt het genuanceerder: hoe kun je met een zo goed mogelijke opbouw van je loop EN lekker lopen EN naar een streeftijd toewerken? Dat houdt dus vaak in: inhouden.

Met de wisselende trainingsvormen overigens helemaal eens.
pi_115287096
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 13:48 schreef Rammelaartje het volgende:
Ik vraag toch niet of je vindt dat de methode van Honselaar werkt? Ik zeg alleen dat het me opvalt dat er zoveel lopers zijn die alleen maar zo hard mogelijk lopen en vaak hetzelfde doen. En ik ben benieuwd of nog meer mensen dat is opgevallen. Dat die quote van Honselaar is, is omdat ik toevallig dat boek hier heb. Het had net zo goed Pietje of Klaasje kunnen zijn.
Ik beantwoordde de vraag in de richting van 'ziet Rammelaartje mij als een van die mensen of niet'. Ik zie mezelf namelijk niet als 'een van die mensen'. Honselaar haalde je er zelf bij en daar wilde ik ook gewoon even m'n zegje over doen :). Want je vraagt zelf 'wat vinden we van de quote van Honselaar' als 't ware. Dus nou ja, hè, dan zeg ik dat Honselaar maar een van de velen is en ik denk dat wat anderen hier ook schrijven; al doende leert men (af).
Ja doei.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 13:52:42 #16
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_115287104
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 13:40 schreef Rammelaartje het volgende:

Ik vind dat er wel wat valt te zeggen voor het punt dat hij maakt. Herkenbaar vind ik het ook wel bij mijzelf: hoe hoger de hartslag hoe minder ik met techniek bezig ben en probeer goed te lopen.
Heel weinig techniek en slecht letten op jezelf zal sneller blessures veroorzaken. :).
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  woensdag 8 augustus 2012 @ 13:54:52 #17
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_115287192
Als je de wereldrecordhoudster bij de marathon (Paula Radcliffe) ziet lopen, kun je je afvragen hoe belangrijk looptechniek nou eigenlijk is :D
F means you're fucked
pi_115287193
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 13:52 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ik beantwoordde de vraag in de richting van 'ziet Rammelaartje mij als een van die mensen of niet'. Ik zie mezelf namelijk niet als 'een van die mensen'. Honselaar haalde je er zelf bij en daar wilde ik ook gewoon even m'n zegje over doen :).
Ah, de kracht van het verkeerd opvatten van geschreven woorden ;) Sorry, nu begrijp ik het!
pi_115287258
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 13:54 schreef YUR het volgende:
Als je de wereldrecordhoudster bij de marathon (Paula Radcliffe) ziet lopen, kun je je afvragen hoe belangrijk looptechniek nou eigenlijk is :D
Die is daarin tegen nu echt helemaal op :P
pi_115287267
Op een Brits forum waar ik post zie je ze ook regelmatig. De OS-wannabe's. Vandaag ook weer iemand die elke dag 10km loopt in 45 minuten (naar eigen zeggen). Elke dag ja. Tsja... :')
Ja doei.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 13:56:57 #21
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_115287298
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 13:56 schreef motorbloempje het volgende:
Op een Brits forum waar ik post zie je ze ook regelmatig. De OS-wannabe's. Vandaag ook weer iemand die elke dag 10km loopt in 45 minuten (naar eigen zeggen). Elke dag ja. Tsja... :')
Dat kan prima :Y
F means you're fucked
pi_115287326
Ja, het kan. Is het verstandig, da's een tweede. Zeker als je in ogenschouw neemt, zo'n post als die van Rammelaartje. Als je zo goed wilt worden denk ik inderdaad dat er heil zit in verschillende technieken en tempo's.
Ja doei.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 13:59:33 #23
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_115287398
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 13:57 schreef motorbloempje het volgende:
Ja, het kan. Is het verstandig, da's een tweede.
Dat ligt er maar net aan wat je doel is. Als je doel is: "Ik wil iedere dag 10K kunnen lopen in 45 minuten"...dan heb je je doel bereikt :P
F means you're fucked
pi_115287526
Tsja, ik sport ook élke dag wel, maar ik predik voor mezelf afwisseling. De jongen in kwestie wilde wel graag verbeteren namelijk en die gaat dus dan 'gewoon maar harder en langer' lopen. Tsja. hè?
Ja doei.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 14:02:35 #25
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_115287528
Nu ik over doelen ga nadenken... ik heb niet eens een doel eigenlijk. Weet niet eens waarom ik uberhaupt ben begonnen met lopen of waarom ik het zo aardig vol hou :')
F means you're fucked
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')