abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115241894
Hallo, hoop dat jullie mij kunnen helpen/informeren over het volgende:

Ik ben al een wat langere tijd aan het zoeken naar een appartement om dichterbij het werk te gaan wonen. Nu ben ik pas 22 jaar en is mijn loon nog niet echt toereikend om ruim te gaan wonen. Nou kwam ik tijdens het zoeken het Bijzonderplan tegen.

Dit plan houd in dat je het appartement koopt maar niet de grond ervan. Deze 'huur' je dan op maandelijkse termijnen. Wanneer je hiervoor kiest scheelt dit echt ruim in de vraagprijs (ongeveer 60.000 euro). Na verder informeren valt de maandelijkse termijn ook wel mee.

Alleen klinkt dit alles in mijn oren een beetje 'te mooi om waar te zijn'. Dus vandaar dat ik jullie wil vragen of hier iemand toevallig mee bekend is? Of er grote nadelen aan vast zitten (buiten dat ze de huur van de grond systematisch verhogen?).

Hier een linkje voor de geïnteresseerde:
http://www.bijzonderplan.nl/

Alvast bedankt voor de reacties :*
HIER KAN UW RECLAME STAAN!!
bel nu naar: 0900 MIJNRECLAME
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:56:09 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_115241977
Dat lijkt nogal op erfpacht. Het grote nadeel is dat het een stuk lastiger verkoopbaar is.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 16:01:18 #3
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_115242235
Dat is 'gewoon' een erfpachtconstructie inderdaad. Hoeft niet nadelig te zijn, maar de vraag is een stuk lager dan woningen op eigen grond.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 16:01:25 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115242242
Niks nieuws, da's inderdaad gewoon erfpacht. Je moet je afvragen waarom ze dit aanbieden! De reden is simpel: niemand wil hun gewenste prijs betalen, en op deze manier hopen ze dat er alsnog iemand intrapt. Over een paar jaar kan je dan alsnog 60k bijbetalen, of knalt je maandbedrag omhoog.
Jij liever dan ik!
censuur :O
pi_115242524
Dat heet erfpacht en op zich is er niets mis mee. Vaak krijg je een contract aangeboden dat je de grond 10 jaar huurt. Daarna volgt een aanbod of je de grond wilt kopen of dat je weer verder wilt huren.

Op zich is het een nette constructie, maar als je de woning uiteindelijk wil verkopen kan de verkoop nog wel eens tegenvallen. Niet veel mensen willen de grond en de woning gescheiden kopen.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_115242731
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 16:07 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Dat heet erfpacht en op zich is er niets mis mee. Vaak krijg je een contract aangeboden dat je de grond 10 jaar huurt. Daarna volgt een aanbod of je de grond wilt kopen of dat je weer verder wilt huren.

Op zich is het een nette constructie, maar als je de woning uiteindelijk wil verkopen kan de verkoop nog wel eens tegenvallen. Niet veel mensen willen de grond en de woning gescheiden kopen.
10 jaar is veel te kort. Minimaal 50-60 jaar joh. Andere kom hij nooit van t huis af.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 16:50:44 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115244477
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 16:07 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Doe het andersom: koop de grond, huur het huis! O wacht, dat gebeurt nooit... Als je de grond niet kan betalen (en in een dalende markt zou ik dat zeker niet doen!), ga dan gewoon een huis huren.
censuur :O
pi_115246908
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 16:50 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Doe het andersom: koop de grond, huur het huis! O wacht, dat gebeurt nooit... Als je de grond niet kan betalen (en in een dalende markt zou ik dat zeker niet doen!), ga dan gewoon een huis huren.
Dat is idd wel goed bekeken op die manier.

Niet doen dus.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 17:53:41 #9
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_115248297
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 15:54 schreef Sirmixalot het volgende:

Na verder informeren valt de maandelijkse termijn ook wel mee.
Nu misschien, maar hoe lang staat de hoogte van die canon vast?
pi_115249937
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 17:53 schreef freako het volgende:

[..]

Nu misschien, maar hoe lang staat de hoogte van die canon vast?
Dat dus. Hier staan veel huizen te koop waar de canon (na een jaar of 30) volgend jaar afloop en de verwachting is dat de gemeente de boel dan aardig omhoog gooit.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 19:00:38 #11
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_115251216
Waarom zou je eigenlijk al op je 22e een woning gaan kopen? Je doet het om dichter bij je werk te gaan wonen, maar betekent dat dat je verwacht dat je nog jaren bij dit bedrijf blijft werken? Zeker op jouw leeftijd is een overstap naar een andere werkgever eerder regel dan uitzondering.

Niet alleen in je werksituatie kan veel veranderen, maar ook in je privésituatie. Ik ga ervan uit dat je alleen het appartement koopt. Is het appartement bijvoorbeeld groot genoeg om ook met zijn tweeën in te wonen?

Ik vind het sowieso wel apart dat je loon blijkbaar niet toereikend is een appartement op eigen grond te kopen, maar wel om rente, aflossing en canon te betalen voor een vergelijkbaar appartement op erfpachtgrond.
pi_115251516
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 19:00 schreef freako het volgende:
Ik vind het sowieso wel apart dat je loon blijkbaar niet toereikend is een appartement op eigen grond te kopen, maar wel om rente, aflossing en canon te betalen voor een vergelijkbaar appartement op erfpachtgrond.
Da's toch logisch? Hij pacht de grond en is in eerste instantie goedkoper uit. Amsterdam heeft dit vele jaren toegepast (en nog steeds) om steeds nieuwe grond in erfpacht uit te kunnen geven. Overigens is er recent nogal wat rumour geweest rond hypotheken rond huizen op gepachte grond; bankn bleken daar niet happig op te zijn.

Dus leg de constructie aan een deskundige en uiteraard aan de potentiële hypotheeknemer (s) voor
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_115256898
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 19:00 schreef freako het volgende:
Waarom zou je eigenlijk al op je 22e een woning gaan kopen? Je doet het om dichter bij je werk te gaan wonen, maar betekent dat dat je verwacht dat je nog jaren bij dit bedrijf blijft werken? Zeker op jouw leeftijd is een overstap naar een andere werkgever eerder regel dan uitzondering.

Niet alleen in je werksituatie kan veel veranderen, maar ook in je privésituatie. Ik ga ervan uit dat je alleen het appartement koopt. Is het appartement bijvoorbeeld groot genoeg om ook met zijn tweeën in te wonen?

Ik verwacht inderdaad nog heel wat jaren bij deze werkgever te blijven, heb een topfunctie voor mijn leeftijd met hele goede vooruitzichten.
De banken willen mij het geld voor de hypotheek niet geven op mijn loon, maar ik kan de maandlasten redelijk makkelijk dragen. Verder is het een heel mooi groot appartement 107m2, 2 slaapkamers, aparte keuken, 2 bergingen waarvan 1 als washok in te richten is en een mooie ruime woonkamer.
pi_115256937
Ook bestaat de optie dat ik op elk moment nog de grond erbij kan kopen. Ik verwacht binnen nu en 2 jaar nog een promotie, met de juiste loonsverhoging zou ik dan natuurlijk de rest erbij kunnen kopen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')