We zullen zienquote:Op maandag 20 augustus 2012 00:40 schreef Oswald_Montecristo het volgende:
[..]
Ja precies. Dat is ook wat ik ervan begrepen had. Misschien aankomende 2 weken toch maar het nest bouwen omdat ik toch nog vakantie heb. Ach ik kijk er morgen nog weleens fris tegenaan. Misschien ben ik dan wel afgeknapt op het hele concept :p
Prima ontwerp, alleen moet je wel de 'afsluitingen' van buiten kunnen verwijderen zonder dat er mieren ontsnappen, houd daar dus rekening mee.quote:Op zondag 19 augustus 2012 23:25 schreef Fopje het volgende:
[..]
Oke ik hoor wel wat je er van vindt
[ afbeelding ]
Waar die cijfers staan moeten nesten worden. ( Zullen natuurlijk niet de wolkachtige vormpjes krijgen zoals ik ze heb gepaint, maar het precies uittekenen kost me even te veel tijd, ben mijn tas van vakantie aan het uitpakken
en succes met studeren![]()
En zoiets lijkt me ook wel leuk:
[ afbeelding ]
Heb je gelijk een buitenplaats en 4 nestplaatsen in 1![]()
Klopt, reageerbuisje in de nieuwe buitenwereld leggen en ze zullen gauw verhuizen als de omstandigheden in de ytong beter zijn (tegen die tijd is je reageerbuisje overbevolkt en misschien zelfs uitgedroogd, dus verhuizen zullen ze dan maar al te graag).quote:Op maandag 20 augustus 2012 00:34 schreef Fopje het volgende:
[..]
haha ja, het is ook nieuw voor mijMaar een kolonie begint sowieso in een reageerbuis volgens mij. En dat ze later zelfstandig naar het ytongnest moeten verhuizen, misschien dat ik verkeerd zit maar volgens mij is dat zo hoe het "hoort"
Moet inderdaad nog even verzinnen hoe ik dat moet gaan doenquote:Op maandag 20 augustus 2012 00:53 schreef Levolution het volgende:
[..]
Prima ontwerp, alleen moet je wel de 'afsluitingen' van buiten kunnen verwijderen zonder dat er mieren ontsnappen, houd daar dus rekening mee.
Mijn sluisje staat bijvoorbeeld open maar heb ik niet helemaal verwijderd, anders kunnen ze door dat kiertje waar het sluisje in zit.
LOL. Mieren zijn gevoelig voor trillingen, zolang ze niet direct op de luidsprekers staan moet het goed komen. L. niger kan wel tegen een stootje.quote:Op maandag 20 augustus 2012 00:55 schreef Fopje het volgende:
[..]
Moet inderdaad nog even verzinnen hoe ik dat moet gaan doen
Nog even een vraagje, wil het waarschijnlijk op mijn kamer houden, kunnen ze tegen harde muziek?
Het lijkt mij verstandig om met de Lasius Niger te beginnen, staan dan wel een paar meter van mn speakers vandaanquote:Op maandag 20 augustus 2012 00:57 schreef Levolution het volgende:
[..]
LOL. Mieren zijn gevoelig voor trillingen, zolang ze niet direct op de luidsprekers staan moet het goed komen. L. niger kan wel tegen een stootje.
Had je bijvoorbeeld Messor barbarus gehad, was het een ander verhaal, die is echt heel erg gevoelig voor trillingen (komt omdat ze granen in hun nest opslaan, stel je voor dat zo'n stapel granen instort).
Lijkt me prima, kun je ook heel makkelijk met een propje watten o.i.d. afdichten. Vraag me alleen af of het erg is dat alle nestgedeelten een ander ingang hebben, misschien moet je dat eens op Antforum vragen.quote:Op maandag 20 augustus 2012 01:00 schreef Fopje het volgende:
[..]
Het lijkt mij verstandig om met de Lasius Niger te beginnen, staan dan wel een paar meter van mn speakers vandaan
Ik denk dat dit ontwerp handiger is qua afsluiten en openmaken van de nesten:
[ afbeelding ]
Ga ik meteen doenquote:Op maandag 20 augustus 2012 01:02 schreef Levolution het volgende:
[..]
Lijkt me prima, kun je ook heel makkelijk met een propje watten o.i.d. afdichten. Vraag me alleen af of het erg is dat alle nestgedeelten een ander ingang hebben, misschien moet je dat eens op Antforum vragen.
Volgens 1 persoon kan hetquote:Op maandag 20 augustus 2012 01:02 schreef Levolution het volgende:
[..]
Lijkt me prima, kun je ook heel makkelijk met een propje watten o.i.d. afdichten. Vraag me alleen af of het erg is dat alle nestgedeelten een ander ingang hebben, misschien moet je dat eens op Antforum vragen.
Zo ik begonnen hoorquote:Op maandag 20 augustus 2012 01:02 schreef Levolution het volgende:
[..]
Shit man, dacht dat je interesse al weg wasquote:Op maandag 20 augustus 2012 18:08 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Mierengangsters suppp. Ik was 2 weken geband, vandaar dat er geen updates waren. Ik zal zo even een update doen, er is veel gebeurd!
Baasquote:Op maandag 20 augustus 2012 17:33 schreef Fopje het volgende:
[..]
Zo ik begonnen hoor
Eerst het benodigde gereedschap gekocht, met 2 freeskopjes:
[ afbeelding ]
Fotolijstje:
[ afbeelding ]
Eerst even uittekenen:
[ afbeelding ]
Dit is wat ik nu heb : (De buitenwereld komt daar in het midden van plexiglas) Zo kan ik de nesten 1 voor 1 openen en heb ik geen lange tunnels waar rotzooi in kan komen te liggen
[ afbeelding ]
Is dit een goede bevochtigingsmethode? ( dus gewoon vullen met water, er zijn gaatjes schuin onder het nestgedeelte geboord zodat het volgens mij wel goed bevochtigd zal worden? :
[ afbeelding ]
Nicequote:Op maandag 20 augustus 2012 17:33 schreef Fopje het volgende:
[..]
Zo ik begonnen hoor
[ afbeelding ]
Fotolijstje:
[ afbeelding ]
Eerst even uittekenen:
[ afbeelding ]
Dit is wat ik nu heb : (De buitenwereld komt daar in het midden van plexiglas) Zo kan ik de nesten 1 voor 1 openen en heb ik geen lange tunnels waar rotzooi in kan komen te liggen
[ afbeelding ]
Is dit een goede bevochtigingsmethode? ( dus gewoon vullen met water, er zijn gaatjes schuin onder het nestgedeelte geboord zodat het volgens mij wel goed bevochtigd zal worden? :
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 20 augustus 2012 17:33 schreef Fopje het volgende:
[..]
Zo ik begonnen hoor
[ afbeelding ]
Fotolijstje:
[ afbeelding ]
Eerst even uittekenen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja is wel vet man.quote:Op maandag 20 augustus 2012 19:47 schreef Fopje het volgende:
Supervet dat ze eieren heeft gelegd!een goed teken
zou leuk zijn om de verhuizing te zien, maar dan moet je wel geluk hebben dat je dat net ziet
Misschien dat het nest morgen klaar komt als alles goed gaatquote:Op maandag 20 augustus 2012 20:32 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ja is wel vet man.Je ziet ze ook steeds groter worden enzo.
Ben trouwens erg benieuwd naar jouw nest, welke mieren ga je kopen en wanneer?
Tof! Keep us informed!quote:Op maandag 20 augustus 2012 20:42 schreef Fopje het volgende:
[..]
Misschien dat het nest morgen klaar komt als alles goed gaatdan moet ik nog even goedkeuring hebben over de manier van bevochtigen. Ik wil denk ik gewoon makkelijk beginnen en de lasius Niger houden. Als alles gereed is ga ik bestellen
Dat ziet er heel goed uit, kosten noch moeite gespaard.quote:Op maandag 20 augustus 2012 17:33 schreef Fopje het volgende:
[..]
Zo ik begonnen hoor
[ afbeelding ]
Fotolijstje:
[ afbeelding ]
Eerst even uittekenen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Lasius fuliginosus, te herkennen aan de heel mooi glanzende, pikzwarte kleur en het hartvormige kopje. Deze soort maakt hele lange snelwegen van soms wel 30 meter om voedsel te verzamelen, zoals te zien is in jouw filmpje. Als je ze vastpakt moet je eens aan je vingers ruiken; een soort citroenachtige geur geven ze af. Ze leven in bomen en maken daar 'kartonnesten'.quote:Op maandag 20 augustus 2012 19:42 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]![]()
![]()
Even een update van mij dus. De mieren zijn al wat meer aan het verkennen richting dat zand ding maar ze verblijven nog steeds vooral in het reageerbuisje, dit zal nog wel wat maanden zo blijven.
Maar wat ik laatst dus zag is dat de koningin eitjes heeft gelegd!Ik heb nu een paar larvjes en nog een heleboel kleine eitjes. Je kan het niet super goed zien maar ze zijn aan het uitbreiden dus.
![]()
[ afbeelding ]
Daarnaast zijn ze echt slim! Ik had laatst per ongeluk iets teveel honing in het voeder bakje gedaan waarbij de kans is dat zij verdrinken. Wat doen zij dus, ze halen zandkorrels uit het zand gedeelte en leggen die tegen het randje honing aan zodat het niet verspreid.Dit doen zij tevens ook met water druppels die ik erin leg, ze doen hier allemaal zandkorrels in zodat er geen kans op verdrinking is!
Verder heb ik laatst ook mieren in de tuin ontdekt die een heel groot stuk afleggen maar ik kan er maar niet achter komen waar ze mee bezig zijn. De mieren lijken dan ook totaal niet op die van mij aangezien zij groter zijn. Ik heb hieronder een filmpje van welk pad ze afleggen en op het laatst zoom ik nog flink in op de mieren (levo?). Je kan ook op het einde mooi zien hoe ze communiceren.
https://www.dropbox.com/s(...)08-20%2019.09.06.3gp
Mieren zijn awesome!![]()
Niks ergs, de slang behoort immers ook tot hun nest en ze verplaatsen het broed constant naar de plek die het meest gunstig is (qua temperatuur en vochtigheid enzo).quote:Nog een vraagje voor Levo; vanmiddag zag ik ineens dat wat mieren de larven uit het reageerbuisje hadden gehaald en in die slang tussen het reageerbuisje en voeder bakje hadden gelegd, nu zitten ze weer in het reageerbuisje. Waarom hebben zij dit gedaan?
Wat een baasje ben je ook.quote:Op maandag 20 augustus 2012 20:50 schreef Levolution het volgende:
[..]
Dat ziet er heel goed uit, kosten noch moeite gespaard.
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Wordt nog leuk als de mieren er eenmaal inzitten, dan ga je er helemaal trots op wezen.
De bevochtigingsmethode lijkt me prima, maar met de bevochtiging is het altijd experimenteren. Bij mij heeft het ook lang geduurd tot ik het goed had. Je kan goed zien waar de ytong nat is, dus probeer het gewoon uit (niet kitten op natte ytong echter, anders hecht het niet goed!).
[..]
Lasius fuliginosus, te herkennen aan de heel mooi glanzende, pikzwarte kleur en het hartvormige kopje. Deze soort maakt hele lange snelwegen van soms wel 30 meter, zoals te zien is in jouw filmpje. Als je ze vastpakt moet je eens aan je vingers ruiken; een soort citroenachtige geur geven ze af.
Een erg mooie soort, die bovendien parasitair is: de koningin kan niet onafhankelijk een kolonie stichten, maar dringt het nest binnen van een Lasius umbratus kolonie en doodt daar de koningin en neemt haar plaats in. Dit kan ze maken omdat ze eerst een werkster doodt en zich met haar geur insmeert. Lasius umbratus is op zijn beurt weer een parasiet van Lasius niger.
Zelf een kolonie van deze soort starten is extreem moeilijk, op Antforum is het nog niemand gelukt. Ik heb een koningin die geaccepteerd is door wat L. niger werksters uit de tuin, maar haar eitjes ontwikkelen zich niet tot larven. Er is altijd wel wat.
[..]
Niks ergs, de slang behoort immers ook tot hun nest en ze verplaatsen het broed constant naar de plek die het meest gunstig is (qua temperatuur en vochtigheid enzo).
paar edits gemaakt, meer infoquote:Op maandag 20 augustus 2012 20:53 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Wat een baasje ben je ook.
[ afbeelding ]
Dankjewel!
Het blijft indrukwekkend. Welke soort wordt eigenlijk als superieur gezien tot de overige soorten.quote:
Wat weet jij er gruwelijk veel vanquote:
Ligt eraan hoe je superieur definieert. Elk ecosysteem/gebied/land heeft zijn eigen dominante soort. Hier is Lasius niger heel erg algemeen, maar bijvoorbeeld ook Myrmica rubra. In andere werelddelen is dat heel anders.quote:Op maandag 20 augustus 2012 20:56 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Het blijft indrukwekkend. Welke soort wordt eigenlijk als superieur gezien tot de overige soorten.
Goed om te horen dat ik op de goede weg zit, ga ik asap aan de buitenwereld beginnen!quote:Op maandag 20 augustus 2012 20:50 schreef Levolution het volgende:
[..]
Dat ziet er heel goed uit, kosten noch moeite gespaard.
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Wordt nog leuk als de mieren er eenmaal inzitten, dan ga je er helemaal trots op wezen.
De bevochtigingsmethode lijkt me prima, maar met de bevochtiging is het altijd experimenteren. Bij mij heeft het ook lang geduurd tot ik het goed had. Je kan goed zien waar de ytong nat is, dus probeer het gewoon uit (niet kitten op natte ytong echter, anders hecht het niet goed!).
[..]
Lasius fuliginosus, te herkennen aan de heel mooi glanzende, pikzwarte kleur en het hartvormige kopje. Deze soort maakt hele lange snelwegen van soms wel 30 meter om voedsel te verzamelen, zoals te zien is in jouw filmpje. Als je ze vastpakt moet je eens aan je vingers ruiken; een soort citroenachtige geur geven ze af. Ze leven in bomen en maken daar 'kartonnesten'.
Een erg mooie soort, die bovendien parasitair is: de koningin kan niet onafhankelijk een kolonie stichten, maar dringt het nest binnen van een Lasius umbratus kolonie en doodt daar de koningin en neemt haar plaats in. Dit kan ze maken omdat ze eerst een werkster doodt en zich met haar geur insmeert. De L. umbratus werksters brengen haar broed groot tot ze de kolonie volledig hebben overgenomen. Lasius umbratus is op zijn beurt weer een parasiet van Lasius niger.
Zelf een kolonie van deze soort starten is extreem moeilijk, op Antforum is het nog niemand gelukt. Ik heb een koningin die geaccepteerd is door wat L. niger werksters uit de tuin, maar haar eitjes ontwikkelen zich niet tot larven. Er is altijd wel wat.
[..]
Niks ergs, de slang behoort immers ook tot hun nest en ze verplaatsen het broed constant naar de plek die het meest gunstig is (qua temperatuur en vochtigheid enzo).
Aha oké erg logisch. Ik bedoelde het ook meer in de richting welke mier gewoon domineert op alle vlakken in tegenstelling tot anderen. De mieren die slimmer, sneller, efficiënter en agressiever zijn.quote:Op maandag 20 augustus 2012 21:01 schreef Levolution het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je superieur definieert. Elk ecosysteem/gebied/land heeft zijn eigen dominante soort. Hier is Lasius niger heel erg algemeen, maar bijvoorbeeld ook Myrmica rubra. In andere werelddelen is dat heel anders.
Zo komt er in Europa ook een pestsoort voor: Lasius neglectus. In Amerika is Solenopsis invicta een pestsoort, waar ze heel erg last van hebben. Pestsoorten verdringen andere (inheemse) soorten. Solenopsis invicta bezorgt bovendien ook overlast aan mensen.
Andere definities van superieur zijn natuurlijk: wat is de snelste mier (Cataglyphis soorten)? Wat is de giftigste mier (Paraponera clavata is erg giftig, ken je misschien wel als de 'bullet ant')? etc. Maar dit zegt eigenlijk niets over superioriteit. Biologisch gezien gaat het er vooral om welke soort zijn eigenschappen het beste kan benutten in de omgeving en daar dus domineert.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |