abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115725011
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 21:01 schreef Fopje het volgende:

[..]

Thx :) Wil iets maken met een soort van sluis. Dat ik de buitenwereld makkelijk kan vergroten in 1 stap. Ga er van de week mee beginnen. Als je trouwens op jezelf ga wonen kan je wel lekker groot bouwen :P
Dat wil ik ook de ene kast met de andere verbinden. ^O^
Eddy loves Hondjes & the movies :)
Eddy heeft een schizoïde persoonlijkheidsstoornis :(
DEF / BAF F-16
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:03:38 #72
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115725056
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 21:02 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Dat wil ik ook de ene kast met de andere verbinden. ^O^
Ja :D wanneer ga jij beginnen?
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_115725125
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 21:03 schreef Fopje het volgende:

[..]

Ja :D wanneer ga jij beginnen?
Weet ik nog niet, ik ga eerst wel alles goed plannen enzo. Ik wil wel dat de mieren zich goed gaan voelen.
DEF / BAF F-16
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:05:35 #74
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115725133
Ik moet weer gezellig doen met mijn vriendin, gratis WiFi in hotel ftw :P
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:06:14 #75
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115725160
quote:
17s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 21:05 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Weet ik nog niet, ik ga het eerst wel alles goed plannen enzo. Ik wil wel dat de mieren zich goed gaan voelen. [ afbeelding ]
Mieren boven alles _O_
pi_115725314
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 21:06 schreef Fopje het volgende:

[..]

Mieren boven alles _O_
Zo is het ^O^
DEF / BAF F-16
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:17:19 #77
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115725554
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 20:54 schreef Onufriev het volgende:
Oeps, dacht dat dat iemand anders was van het PWS, dan heb ik niets gezegd. Edit, ik zie nu dat het gewoon ook nog op deze pagina staat, slecht :')

Bijna welkom terug Fopje, ik ben benieuwd wat je gaat maken. Ik wil wel meedoen, maar denk dat ik misschien eens iets opzet als ik (binnenkort) op mezelf ga wonen. Al denk ik dat de pret dan er grotendeels wel vanaf zou zijn.

Trouwens, Levo, ik kan nergens iets vinden over die koninginnen vangen na zo'n bruidsvlucht. Ik las wel dat het meestal na een regenbui is na een warme periode in juli of augustus. Het lijkt mij dus dat na volgende week ofzo misschien wat van die bruidsvluchten komen als de week vol zon is afgelopen en de tropische storm komt. Ik wil wel wat vangen dan, zodat ik die hier weg kan geven en houden voor als ik zelf ooit ns wil beginnen, maar ik kan nergens een soort van tutorial vinden wat ik moet doen om te te vangen.
Er is geen tutorial nodig, je moet ze gewoon vangen. Wel de ongevleugelde vangen, grotere kans dat die bevrucht zijn. Probleem is inderdaad dat je wel wat geluk moet hebben om een bruidsvlucht te treffen. De door jou beschreven omstandigheden/maanden kloppen.
Ik heb zelf vaak het volgende: als ik er actief naar zoek kom ik ze niet tegen, als ik niet zoek kom ik ze toevallig tegen. En heel soms zie je een massale bruidsvlucht, dan stikt het van de koninginnen overal. Heb er dit jaar al één meegemaakt een aantal weken terug, voordat ik op vakantie ging. Vorig jaar heb ik er één in Groningen meegemaakt, dat was zo extreem, de hele stad zat vol met koninginnen, je zag mensen geërgerd zijn en toen ik in de bus stapte zag ik er ook nog een paar, ook bij iemand in het haar enzo. _O_ Ze lagen letterlijk voor het oprapen. Ik heb echter nooit heel veel gynes tegelijk gevangen, ik weet niet zo goed wat ik ermee zou moeten doen, heb geen experiment in gedachten ofzo.
Maar, nu je je meer met mieren bezighoudt, zul je er oog voor krijgen en zul je het merken als er bruidsvluchten bezig zijn. Dus gewoon goed opletten en laten we elkaar op de hoogte houden in het topic.
This isn't even my final form.
pi_115726282
Ik heb t nog nooit gezien voor zover ik me kan herinneren, maar dat zal wel zijn omdat ik er geen oog voor had. Maar je hoeft dus niet naar een speciale plek ofzo, en ze zijn makkelijk met de hand te vangen neem ik aan uit jouw post.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:27:56 #79
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115728516
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 21:35 schreef Onufriev het volgende:
Ik heb t nog nooit gezien voor zover ik me kan herinneren, maar dat zal wel zijn omdat ik er geen oog voor had. Maar je hoeft dus niet naar een speciale plek ofzo, en ze zijn makkelijk met de hand te vangen neem ik aan uit jouw post.
Voor L. niger hoef je niet naar een speciale plek, ze zijn overal. Ze laten zich inderdaad makkelijk vangen, maar een bakje is wel handig zodat je ze niet beschadigt met je handen.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:29:05 #80
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115728569
Bij ons in de tuin hebben we ook een aantal keer per jaar van die vliegende mieren, echt honderden, geen pretje als je lekker in de tuin zit :P zal het deze week in de gaten houden. Kunnen die koninginnen ook bijten ofzo? :D
pi_115728674
Ik vind die grote bosmieren wel tof. Kan ik uren naar kijken :Y
Soms hebben die rooie ruzie met die zwarte :{
DEF / BAF F-16
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:34:59 #82
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115728833
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 22:29 schreef Fopje het volgende:
Bij ons in de tuin hebben we ook een aantal keer per jaar van die vliegende mieren, echt honderden, geen pretje als je lekker in de tuin zit :P zal het deze week in de gaten houden. Kunnen die koninginnen ook bijten ofzo? :D
In principe lijken hun kaken groot genoeg, maar ik heb er tig vastgehouden en ben nooit gebeten door L. niger. Maak je dus maar niet druk. Bovendien kan het echt nooit echt zeer doen. Ben gebeten door Camponotus vagus en Cataglyphis sp. (beide grote soorten) en ze kunnen aardig knijpen maar echt pijnlijk is het niet.

quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 22:31 schreef Cousin_Eddy het volgende:
Ik vind die grote bosmieren wel tof. Kan ik uren naar kijken :Y
Soms hebben die rooie ruzie met die zwarte :{
Nu ben ik wel benieuwd welke bosmieren je bedoelt. Formica rufa (echt een bosmier)? Myrmica rubra (niet echt een bosmier, maar wel rood)?
pi_115728889
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 22:34 schreef Levolution het volgende:

[..]

In principe lijken hun kaken groot genoeg, maar ik heb er tig vastgehouden en ben nooit gebeten door L. niger. Maak je dus maar niet druk. Bovendien kan het echt nooit echt zeer doen. Ben gebeten door Camponotus vagus en Cataglyphis sp. (beide grote soorten) en ze kunnen aardig knijpen maar echt pijnlijk is het niet.

[..]

Nu ben ik wel benieuwd welke bosmieren je bedoelt. Formica rufa (echt een bosmier)? Myrmica rubra (niet echt een bosmier, maar wel rood)?
Nou gewoon als ik in een naaldbos ga kijken zitten ze daar hoor :Y
DEF / BAF F-16
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:38:37 #84
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115729012
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 22:36 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Nou gewoon als ik in een naaldbos ga kijken zitten ze daar hoor :Y
Welke is het nou? :P

Myrmica rubra komt namelijk wel voor in bossen (vooral de randen, waar nog zon doordringt), maar liever op graslanden etc.
pi_115729139
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 22:38 schreef Levolution het volgende:

[..]

Welke is het nou? :P

Myrmica rubra komt namelijk wel voor in bossen (vooral de randen, waar nog zon doordringt), maar liever op graslanden etc.
Misschien dan op de rand van het bos maar ik weet zeker dat ik rode en zwarte mieren (ongeveer even groot) al heb zien vechten hoor :Y
DEF / BAF F-16
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:41:36 #86
380731 WarmZaad
DatIsWaarHetDezeChicksOmgaat
pi_115729162
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 22:41 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Misschien dan op de rand van het bos maar ik weet zeker dat ik rode en zwarte mieren (ongeveer even groot) al heb zien vechten hoor :Y
tegelijk in een bakje doen en laten vechten :D
https://www.youtube.com/watch?v=wOipPa_POqA
0:28 ze zegt het!
[img]http://i55.tinypic.com/2mfmznr.png[/img]
ONZ / Docenten hebben sex. Waarom zij wel en ik niet?
pi_115729169
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 22:41 schreef WarmZaad het volgende:

[..]

tegelijk in een bakje doen en laten vechten :D
:N :(
DEF / BAF F-16
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:42:11 #88
380731 WarmZaad
pi_115729189
quote:

[..]

:N :(
ben je vegatarisch?
pi_115729272
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 22:42 schreef WarmZaad het volgende:

[..]

ben je vegatarisch?
Nee maar wel een dierenvriend, ik wil niet dat dieren of mieren onnodig geslacht worden. }:|
En als ze als ons voedsel dienen ze een zo goed mogelijk leven hebben en met zo min mogelijk pijn worden gedood.
DEF / BAF F-16
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:44:44 #90
380731 WarmZaad
pi_115729321
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 22:43 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Nee maar wel een dierenvriend, ik wil niet dat dieren of mieren onnodig geslacht worden. }:|
vlees eten is ook onnodig, als vegatier je kun je net zo oud of ouder worden dus niet zeuren :(

en tevens, je zelf een dieren vriend noemen als je wel gewoon vlees eet :')
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:46:05 #91
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115729389
quote:

[..]

Ik ontken niet dat je ze hebt zien vechten, ik ben gewoon benieuwd naar welke soort je hebt gezien. Maar je geeft geen antwoord. ;(
pi_115729445
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 22:46 schreef Levolution het volgende:

[..]

Ik ontken niet dat je ze hebt zien vechten, ik ben gewoon benieuwd naar welke soort je hebt gezien. Maar je geeft geen antwoord. ;(
Ik heb gewoon een interesse in mieren maar weet er verder niet veel van. :{
DEF / BAF F-16
  zondag 19 augustus 2012 @ 21:31:44 #93
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115759346
Fuck, net thuis. Die mieren hebben ook vakantie gehouden :(

Levolution. Ik heb deze week nog vrij. Wat heb ik nodig. Zeg het maar en ik koop het :P Ik wil een Ytong blok nest gaan maken. Waar 2 buitenwerelden aan elkaar verbonden zijn. ( eerst het 2e deel afgesloten en als de kolonie groeit dat ik het 2e deel dan makkelijk kan toevoegen :) )

Kan je een boodschappenlijst maken? :P Anders vergeet ik vast iets.
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:10:57 #94
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115761116
Basics:
- Blok ytong (duh :P )
- Glas (bijv. uit fotolijstje, V&D en Action hebben ze cheap)
- Transparante siliconenkit + kitpistool (wederom erg goedkoop bij de Action).
- Buitenwereld (het is nog best moeilijk een mooie bak te vinden, houd hier rekening mee, had ooit mooie bakken bij de Ikea gehaald maar die zijn uit het assortiment).

Gereedschap:
Afhankelijk van je werkwijze. In ieder geval een (decoupeer)zaag om de ytong in de gewenste maat te zagen. Verder kun je creatief zijn voor de gangen: beitel, schroevendraaier, boormachine. Het mooiste zou natuurlijk een frees zijn. Boormachine is ook nodig om een ingang in de buitenwereld te maken.

Eventueel:
- Buizen/slangen voor de verbindingen (ik doe dat nooit, ik kit de buitenwereld direct op de ytong, is steviger).
- Hoekprofielen o.i.d. om de randen mooi af te werken?
- Alvast ongeparfumeerd talkpoeder en alcohol (Kruidvat, apotheek).
- Bevochtigingssysteem. Je kan een waterreservoir in de ytong maken die je met water vult, maar je kan ook zoals ik een stuk stof/katoen gebruiken die water opzuigt uit een bakje/flesje water.
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:15:12 #95
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115761302
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 22:10 schreef Levolution het volgende:
Basics:
- Blok ytong (duh :P )
- Glas (bijv. uit fotolijstje, V&D en Action hebben ze cheap)
- Transparante siliconenkit + kitpistool (wederom erg goedkoop bij de Action).
- Buitenwereld (het is nog best moeilijk een mooie bak te vinden, houd hier rekening mee, had ooit mooie bakken bij de Ikea gehaald maar die zijn uit het assortiment).

Gereedschap:
Afhankelijk van je werkwijze. In ieder geval een (decoupeer)zaag om de ytong in de gewenste maat te zagen. Verder kun je creatief zijn voor de gangen: beitel, schroevendraaier, boormachine. Het mooiste zou natuurlijk een frees zijn. Boormachine is ook nodig om een ingang in de buitenwereld te maken.

Eventueel:
- Buizen/slangen voor de verbindingen (ik doe dat nooit, ik kit de buitenwereld direct op de ytong, is steviger).
- Hoekprofielen o.i.d. om de randen mooi af te werken?
- Alvast ongeparfumeerd talkpoeder en alcohol (Kruidvat, apotheek).
- Bevochtigingssysteem. Je kan een waterreservoir in de ytong maken die je met water vult, maar je kan ook zoals ik een stuk stof/katoen gebruiken die water opzuigt uit een bakje/flesje water.

Super! Zal morgen denk ik als het niet te warm is het grootste deel al kopen. Alleen voor die buitenwerelden moet ik even goed kijken hoe ik dat ga doen!

Bedankt, heb je lijstje even opgeslagen! :D
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:28:58 #96
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115761976
Heb afgelopen week twee nesten gemaakt, de linker is voor L. niger (die uit haar huidige nest groeit) en de rechter voor M. rubra (deze kolonie leeft nog in buizen, heb ze uit de natuur geplukt). 500 mL flesje ter vergelijking. :P Het gangenstelsel is helaas niet goed zichtbaar door de vage foto.

Hier moeten nog buitenwerelden op, op het lege gedeelte bovenaan (je ziet er een gang heen lopen). De buitenwerelden die ik nu ga gebruiken zijn deze (moeten nog bezorgd worden). En nog een glasplaat (20x30cm voor de linker, 13x18cm voor de rechter).
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:31:04 #97
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115762084
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 22:28 schreef Levolution het volgende:
Heb afgelopen week twee nesten gemaakt, de linker is voor L. niger (die uit haar huidige nest groeit) en de rechter voor M. rubra (deze kolonie leeft nog in buizen, heb ze uit de natuur geplukt). 500 mL flesje ter vergelijking. :P

[ afbeelding ]

Hier moeten nog buitenwerelden op, op het lege gedeelte bovenaan (je ziet er een gang heen lopen). De buitenwerelden die ik nu ga gebruiken zijn deze (moeten nog bezorgd worden). En nog een glasplaat (20x30cm voor de linker, 13x18cm voor de rechter).
Dat zijn flinke nesten toch?

Dus als ik het goed begrijp plaats je straks een doorzichtig plaatje over het nest gedeelte en een Aquariumpje op zijn kop als buitenwereld aan de bovenkant?

Ik heb me net geregistreerd op AntForum. Ben nu bezig aan een voorsteltopic daar :P
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:33:39 #98
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115762230
quote:
7s.gif Op zondag 19 augustus 2012 22:31 schreef Fopje het volgende:

[..]

Dat zijn flinke nesten toch?

Dus als ik het goed begrijp plaats je straks een doorzichtig plaatje over het nest gedeelte en een Aquariumpje op zijn kop als buitenwereld aan de bovenkant?

Ik heb me net geregistreerd op AntForum. Ben nu bezig aan een voorsteltopic daar :P
Ja, flinke nesten. Mijn huidige nesten zijn ook 13x18, maar 20x30 is een eerste keer voor mij. En je hebt het goed begrepen, er gaat een glasplaatje over het nestgedeelte (je ziet ook ruimte rondom het nestgedeelte, daar kan een lijntje kit en dan het glas erop).
Alleen de buitenwerelden moeten niet op de kop maar gewoon normaal erop. Ik boor een gaatje in de vloer van het bakje waar ze in het nest kunnen. Talklaag voorkomt ontsnapping, geen deksel.

Ik ga je wel even welkom heten op Antforum. :D Moet je daar trouwens eens bij de blogs kijken, zitten echt geweldige kolonies en formicaria tussen.
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:36:18 #99
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115762357
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 22:33 schreef Levolution het volgende:

[..]

Ja, flinke nesten. Mijn huidige nesten zijn ook 13x18, maar 20x30 is een eerste keer voor mij. En je hebt het goed begrepen, er gaat een glasplaatje over het nestgedeelte (je ziet ook ruimte rondom het nestgedeelte, daar kan een lijntje kit en dan het glas erop).
Alleen de buitenwerelden moeten niet op de kop maar gewoon normaal erop. Ik boor een gaatje in de vloer van het bakje waar ze in het nest kunnen. Talklaag voorkomt ontsnapping, geen deksel.

Ik ga je wel even welkom heten op Antforum. :D Moet je daar trouwens eens bij de blogs kijken, zitten echt geweldige kolonies en formicaria tussen.
Mijn "voorstel" topic :P : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=6434

Ah oke, dit geeft mij een beetje het idee hoe ik het aan moet gaan pakken :D
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:43:58 #100
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115762788
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 22:33 schreef Levolution het volgende:

[..]

Ik gebruik even een foto van je van het Antforum,

Hier heb je het nest en de buitenwereld al gekoppeld maar het 2e deel van het nest nog niet. Wat wordt het doel van dat 2e deel? Gaat dat ook als buitenwereld dienen of een 2e broedplaats?
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:48:13 #101
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115763005
quote:
7s.gif Op zondag 19 augustus 2012 22:43 schreef Fopje het volgende:

[..]

Ik gebruik even een foto van je van het Antforum,

[ afbeelding ]

Hier heb je het nest en de buitenwereld al gekoppeld maar het 2e deel van het nest nog niet. Wat wordt het doel van dat 2e deel? Gaat dat ook als buitenwereld dienen of een 2e broedplaats?
Dit was puur omdat het nest te groot was, maar als ik het nest te klein maakte moest ik weer te gauw een nieuwe bouwen. Dus heb ik een deel van het nest afgesloten gelaten tot de kolonie groot genoeg was. Inmiddels staan beide helften open en ziet het hele nest pikzwart van de mieren. Vandaar het nieuwe nest.
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:48:47 #102
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115763030
Helemaal vergeten dat Antforum ook een beginnershandleiding heeft trouwens.
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:49:44 #103
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115763079
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 22:48 schreef Levolution het volgende:

[..]

Dit was puur omdat het nest te groot was, maar als ik het nest te klein maakte moest ik weer te gauw een nieuwe bouwen. Dus heb ik een deel van het nest afgesloten gelaten tot de kolonie groot genoeg was. Inmiddels staan beide helften open en ziet het hele nest pikzwart van de mieren. Vandaar het nieuwe nest.
Ah op die manier :) Ziet er mooi uit. Maar eigenlijk is het dus het verstandigst om een heel groot nest te maken, maar wel steeds afgesloten delen houden die je pas opent wanner je kolonie te groot wordt?
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:51:50 #104
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115763185
quote:
7s.gif Op zondag 19 augustus 2012 22:49 schreef Fopje het volgende:

[..]

Ah op die manier :) Ziet er mooi uit. Maar eigenlijk is het dus het verstandigst om een heel groot nest te maken, maar wel steeds afgesloten delen houden die je pas opent wanner je kolonie te groot wordt?
Het verstandigst is gewoon om een nest te maken dat de juiste grootte heeft. Als je niet te gauw een nieuw nest wil maken (het kost wel wat tijd namelijk), dan is het verstandig om een groter nest te maken waarvan je delen afsluit inderdaad.
Houd er wel rekening mee dat die afsluiting 'waterdicht' en ook ontsnappingsproof moet zijn. Mieren kunnen zich echt door het kleinste kiertje wurmen.
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:55:02 #105
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115763343
quote:
10s.gif Op zondag 19 augustus 2012 22:48 schreef Levolution het volgende:
Helemaal vergeten dat Antforum ook een beginnershandleiding heeft trouwens.
Zeker handig om eens door te lezen :)

quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 22:51 schreef Levolution het volgende:

[..]

Het verstandigst is gewoon om een nest te maken dat de juiste grootte heeft. Als je niet te gauw een nieuw nest wil maken (het kost wel wat tijd namelijk), dan is het verstandig om een groter nest te maken waarvan je delen afsluit inderdaad.
Houd er wel rekening mee dat die afsluiting 'waterdicht' en ook ontsnappingsproof moet zijn. Mieren kunnen zich echt door het kleinste kiertje wurmen.
Zal het in de gaten houden :D, dan ga ik voor een wat groter nest en dan steeds delen afgesloten houden :) Anders blijf je bezig met bouwen :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')