abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:34:54 #51
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115418811
quote:
99s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 11:33 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Ik dacht aan hoe de mier zich ontwikkelt in een kunstmatige omgeving.
Van ei tot werksters? Hoe ga je dit vergelijken met een natuurlijke omgeving? Waarom denk je dat de ontwikkeling anders zal zijn in een kunstmatige omgeving? Met welke variabelen ga je rekening houden (temperatuur, vochtigheid)?

Zorg voor een eenduidige onderzoeksvraag, anders ga je verdwalen. :P
This isn't even my final form.
pi_115418873
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 11:34 schreef Levolution het volgende:

[..]

Van ei tot werksters? Hoe ga je dit vergelijken met een natuurlijke omgeving? Waarom denk je dat de ontwikkeling anders zal zijn in een kunstmatige omgeving? Met welke variabelen ga je rekening houden (temperatuur, vochtigheid)?

Zorg voor een eenduidige onderzoeksvraag, anders ga je verdwalen. :P
He verdeuri. Inderdaad.
Ik wil onderzoeken hoe ze een nest beginnen, hoe ze elkaar helpen en hoe hun gedrag zich ontwikkeld.
Het is voor een profielwerkstuk, havo. Ik vind gedrag het makkelijkst, en het leukst, en mieren zijn van die heerlijke wezentjes ervoor :D
Twiddel
pi_115419008
Ik wil trouwens deze miertjes gebruiken:
http://antstore.net/shop/(...)ack-garden-ant-.html
Zijn deze makkelijk voor de beginner? :@
Ik wil een zandnestje maken, en ik wil mij eerst heel goed informeren voordat ik eraan begin.
Twiddel
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:55:00 #54
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115419260
Ja, heel geschikte soort. Maar even een paar punten, zodat je niet midden in je profielwerkstuk tot de deceptie komt dat je geen resultaten kan verkrijgen.
Houd er rekening mee dat het 45 dagen duurt van ei tot werkster. Houd er rekening mee dat de beginnende kolonie klein is en er weinig activiteit is. Houd er rekening mee dat je in een zandnest weinig zicht op je kolonie hebt, waardoor er weinig te onderzoeken is. Een reageerbuis is geschikter.

Ondersteunend literatuuronderzoek lijkt me noodzakelijk.
pi_115555619
Drie dagen aan graaftijd versteken, hoe lijkt het mensen?
pi_115556113
Hoeveel eten die beestjes eigenlijk?
Twiddel
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:02:29 #57
360764 BMS-THAD
Thad Castle, at your service.
pi_115557340
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 14:17 schreef Onufriev het volgende:
Drie dagen aan graaftijd versteken, hoe lijkt het mensen?
Get this guy a jockstrap and a cookie!
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:09:42 #58
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115567310
Ben terug van vakantie, mijn zus heeft heel goed opgepast. :D
De nesten zitten echt overvol, in sommige kamers zie je gewoon alleen zwarte massa. Toen ik weg was is een heel groot deel van het broed uitgekomen. Buitenwereld ligt vol met coconafval. Tijd voor een nieuw nest.
pi_115568215
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 19:09 schreef Levolution het volgende:
Ben terug van vakantie, mijn zus heeft heel goed opgepast. :D
De nesten zitten echt overvol, in sommige kamers zie je gewoon alleen zwarte massa. Toen ik weg was is een heel groot deel van het broed uitgekomen. Buitenwereld ligt vol met coconafval. Tijd voor een nieuw nest.
Nieuw ytong nest?

Volgens mij is Fopje nu op vakantie ;(
pi_115677373
Wat vinden de mierenfokkers van deze site en aanbieding:
http://www.mierenboerderi(...)-Mierenfamilie!.html
Twiddel
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 20:53:37 #61
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115694176
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 19:33 schreef Onufriev het volgende:

[..]

Nieuw ytong nest?

Volgens mij is Fopje nu op vakantie ;(
Ja, heb inmiddels al een ytongnest gemaakt van 20x30 cm nestgedeelte. Nog de puntjes op de i zetten (buitenwereld erop etc.) en dan schiet ik wel een foto. Ben niet helemaal tevreden over de vormen, maar het is in ieder geval een stuk groter dan het oude nest.

quote:
99s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 12:25 schreef summer2bird het volgende:
Wat vinden de mierenfokkers van deze site en aanbieding:
http://www.mierenboerderi(...)-Mierenfamilie!.html
Slecht. Lees de OP. Gel is niet geschikt en je krijgt geeneens een koningin bij deze kolonie (toch?), zodat de kolonie niet kan groeien en uiteindelijk uitsteft. Met zo'n nest kun je geen profielwerkstuk doen. Bovendien is het erg duur.
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 22:29:42 #63
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115697730
quote:
Beter omdat er een koningin bij zit, maar desalniettemin overpriced en bovendien zul je weinig zicht hebben op de kolonie in een zandnest (ze dekken het glas af).

Wil je echt onderzoek naar deze dieren doen, raad ik aan om ze te houden in reageerbuizen, waarin je alles kan zien. En dan kun je ook goedkoop meerdere kolonies onderzoeken voor goede statistische ondersteuning en denk ook aan sterfte e.d.
pi_115710999
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 22:29 schreef Levolution het volgende:

[..]

Beter omdat er een koningin bij zit, maar desalniettemin overpriced en bovendien zul je weinig zicht hebben op de kolonie in een zandnest (ze dekken het glas af).

Wil je echt onderzoek naar deze dieren doen, raad ik aan om ze te houden in reageerbuizen, waarin je alles kan zien. En dan kun je ook goedkoop meerdere kolonies onderzoeken voor goede statistische ondersteuning en denk ook aan sterfte e.d.
Maar in een reageerbuis, hoe moet dat precies? :@
Of heb ik er in de OP overheen gelezen?
Twiddel
pi_115711501
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 12:09 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Er staat veel in #3 wat niet in de OP is opgenomen. Bekijk anders dat topic op één pagina en zoek (ctrl F) naar posts van Levo :P

Ik weet er niet veel vanaf, maar in een reageerbuis lijkt me meer voor de biologen onder ons. Wanneer je het leuk vindt om te kijken hoe de mieren leven. Ik weet niet wat jouw doel is (ik denk gewoon voor de lol en niet voor school/interesse) dan kan je beter zelf een ytong of zandnest maken of toch zo'n bak kopen als je het niet erg vind om teveel geld uit te geven :P
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 18:32:58 #66
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115720736
Bijna terug van vakantie, ga dan meteen inkopen doen :P
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_115720928
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 18:32 schreef Fopje het volgende:
Fopje _O_
Eddy loves Hondjes & the movies :)
Eddy heeft een schizoïde persoonlijkheidsstoornis :(
DEF / BAF F-16
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 19:09:32 #68
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115721737
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 12:09 schreef summer2bird het volgende:

[..]

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=150
(linkje staat ergens in de OP verstopt :P )

De bedoeling is dat je bevruchte gynes vangt/koopt o.i.d. en ze hierin doet. Het buisje stop je dan dicht met een tweede, droge watje. De koningin hoeft immers niet naar buiten, ze heeft zelf voldoende voedselreserves tot de eerste werksters uitkomen. Ze zal spoedig leggen en dan is het afwachten.

Als de eerste werksters (nanitics, zijn wat kleiner dan normale werksters) verschijnen, kan het buisje open. Je dient deze dan in een bakje te leggen (=buitenwereld) waar de werksters kunnen foerageren en waar jij voedsel kan aanbieden. Een talklaag (hoe en wat staat ook in de OP) voorkomt dat ze ontsnappen.

En zo heb je een zeer simpele, geen tijdrovende, goedkope setup om mieren te houden (in ieder geval voor een beginnende kolonie). Dat betekent dus dat je lekker veel kolonies tegelijk kan starten.

quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 12:27 schreef Onufriev het volgende:

[..]

Er staat veel in #3 wat niet in de OP is opgenomen. Bekijk anders dat topic op één pagina en zoek (ctrl F) naar posts van Levo :P

Ik weet er niet veel vanaf, maar in een reageerbuis lijkt me meer voor de biologen onder ons. Wanneer je het leuk vindt om te kijken hoe de mieren leven. Ik weet niet wat jouw doel is (ik denk gewoon voor de lol en niet voor school/interesse) dan kan je beter zelf een ytong of zandnest maken of toch zo'n bak kopen als je het niet erg vind om teveel geld uit te geven :P
Ze wil onderzoek doen voor een profielwerkstuk.

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 18:32 schreef Fopje het volgende:
Welkom terug. :D
pi_115724708
Oeps, dacht dat dat iemand anders was van het PWS, dan heb ik niets gezegd. Edit, ik zie nu dat het gewoon ook nog op deze pagina staat, slecht :')

Bijna welkom terug Fopje, ik ben benieuwd wat je gaat maken. Ik wil wel meedoen, maar denk dat ik misschien eens iets opzet als ik (binnenkort) op mezelf ga wonen. Al denk ik dat de pret dan er grotendeels wel vanaf zou zijn.

Trouwens, Levo, ik kan nergens iets vinden over die koninginnen vangen na zo'n bruidsvlucht. Ik las wel dat het meestal na een regenbui is na een warme periode in juli of augustus. Het lijkt mij dus dat na volgende week ofzo misschien wat van die bruidsvluchten komen als de week vol zon is afgelopen en de tropische storm komt. Ik wil wel wat vangen dan, zodat ik die hier weg kan geven en houden voor als ik zelf ooit ns wil beginnen, maar ik kan nergens een soort van tutorial vinden wat ik moet doen om te te vangen.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:01:20 #70
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115724981
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 20:54 schreef Onufriev het volgende:
Oeps, dacht dat dat iemand anders was van het PWS, dan heb ik niets gezegd. Edit, ik zie nu dat het gewoon ook nog op deze pagina staat, slecht :')

Bijna welkom terug Fopje, ik ben benieuwd wat je gaat maken. Ik wil wel meedoen, maar denk dat ik misschien eens iets opzet als ik (binnenkort) op mezelf ga wonen. Al denk ik dat de pret dan er grotendeels wel vanaf zou zijn.
Thx :) Wil iets maken met een soort van sluis. Dat ik de buitenwereld makkelijk kan vergroten in 1 stap. Ga er van de week mee beginnen. Als je trouwens op jezelf ga wonen kan je wel lekker groot bouwen :P
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_115725011
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 21:01 schreef Fopje het volgende:

[..]

Thx :) Wil iets maken met een soort van sluis. Dat ik de buitenwereld makkelijk kan vergroten in 1 stap. Ga er van de week mee beginnen. Als je trouwens op jezelf ga wonen kan je wel lekker groot bouwen :P
Dat wil ik ook de ene kast met de andere verbinden. ^O^
DEF / BAF F-16
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:03:38 #72
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115725056
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 21:02 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Dat wil ik ook de ene kast met de andere verbinden. ^O^
Ja :D wanneer ga jij beginnen?
pi_115725125
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 21:03 schreef Fopje het volgende:

[..]

Ja :D wanneer ga jij beginnen?
Weet ik nog niet, ik ga eerst wel alles goed plannen enzo. Ik wil wel dat de mieren zich goed gaan voelen.
DEF / BAF F-16
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:05:35 #74
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115725133
Ik moet weer gezellig doen met mijn vriendin, gratis WiFi in hotel ftw :P
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:06:14 #75
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115725160
quote:
17s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 21:05 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Weet ik nog niet, ik ga het eerst wel alles goed plannen enzo. Ik wil wel dat de mieren zich goed gaan voelen. [ afbeelding ]
Mieren boven alles _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')