ERG VET!!!!quote:Op donderdag 9 augustus 2012 10:45 schreef johnnylove het volgende:
Deze al gepost? Zonsopgang op Mars
[ afbeelding ]
Ja. Mars draait dezelfde kant op als de Aarde en de hoek van de as is ook nagenoeg gelijk.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 10:47 schreef falling_away het volgende:
[..]
ERG VET!!!!
Maar komt de zon daar nu ook op in het oosten?
Gave foto, maar niet van Curiosity toch?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 10:45 schreef johnnylove het volgende:
[ afbeelding ]
Toen ik gisteravond een bezem over de vloer van de schuur haalde hing er ook zo'n stofwolk... Uche Uche!!!quote:Op donderdag 9 augustus 2012 10:45 schreef johnnylove het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een ding is dat zeg, we gaan in de toekomst dus ook vliegen op mars ?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 11:34 schreef falling_away het volgende:
Ik zag op de NASA site dat ze nu ook al aan het testen zijn met de Morpheus Lander die mogelijk in de toekomst gebruikt gaat worden om mensen te landen tijdens interplanetaire missies (misschien Mars?)
http://www.nasa.gov/cente(...)n/morpheus-test.html
[ afbeelding ]
Dan moet Griekenland dat maar gaan doen!quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:46 schreef LXIV het volgende:
En zo zou mars er dan uit moeten komen te zien:
[ afbeelding ]
Daar waren al hele plannen voor. Het zou honderden miljarden kosten. Helaas is dat geld nu naar Griekenland toe! Maar dat is ook mooi, natuurlijk.
quote:Outer Space Treaty
The Outer Space Treaty, formally the Treaty on Principles Governing the Activities of States in the Exploration and Use of Outer Space, including the Moon and Other Celestial Bodies, is a treaty that forms the basis of international space law. The treaty was opened for signature in the United States, the United Kingdom, and the Soviet Union on January 27, 1967, and entered into force on October 10, 1967. As of October 2011, 100 countries are states parties to the treaty, while another 26 have signed the treaty but have not completed ratification.[1]
Key points
The Outer Space Treaty represents the basic legal framework of international space law. Among its principles, it bars States Parties to the Treaty from placing nuclear weapons or any other weapons of mass destruction in orbit of Earth, installing them on the Moon or any other celestial body, or to otherwise station them in outer space. It exclusively limits the use of the Moon and other celestial bodies to peaceful purposes and expressly prohibits their use for testing weapons of any kind, conducting military maneuvers, or establishing military bases, installations, and fortifications (Art.IV). However, the Treaty does not prohibit the placement of conventional weapons in orbit. The treaty also states that the exploration of outer space shall be done to benefit all countries and shall be free for exploration and use by all the States.
The treaty explicitly forbids any government from claiming a celestial resource such as the Moon or a planet, claiming that they are the Common heritage of mankind.[2] Art. II of the Treaty states that "outer space, including the Moon and other celestial bodies, is not subject to national appropriation by claim of sovereignty, by means of use or occupation, or by any other means". However, the State that launches a space object retains jurisdiction and control over that object.[3] The State is also liable for damages caused by their space object and must avoid contaminating space and celestial bodies.[4]
Common heritage of mankind? Wij eigenen ons dus het hele heelal toe. Wat vinden die mogelijk 89823498347938493 intelligente levensvormen daarvan? Dat hun planeet ons 'common heritage' is?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 16:38 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Outer_Space_Treaty
[..]
Ik heb gehoord dat ze het prima vinden.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 16:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Common heritage of mankind? Wij eigenen ons dus het hele heelal toe. Wat vinden die mogelijk 89823498347938493 intelligente levensvormen daarvan? Dat hun planeet ons 'common heritage' is?
De datasnelheid tussen de rover en de MRO is nu 32KB/s. Als we er vanuit gaan dat een HD-filmpje van 1 minuut in 10Mb/s is geschoten is dat een filmpje van 75MB. 75MB versturen over een 32KB lijntje kost 2400 seconden = 40 minuten. Volgens mij hebben ze per omwenteling van de MRO twee uur de tijd om data te versturen, het zou dus moeten kunnenquote:Op donderdag 9 augustus 2012 14:53 schreef LXIV het volgende:
De foto van die zonsopgang is gaaf. Het zou nog gaver zijn als ze daar eens een filmpje van maken. Volgens mij zit er gewoon een HD-filmcamera aan boord en genoeg geheugencapaciteit om het op te slaan. Het kost alleen veel bandbreedte om te versturen. Maar het zou wel een heel gaaf filmpje zijn!
Correctie. 570 km.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 02:03 schreef Hourglass het volgende:
Allemaal mooie toekomstmuziek hierboven, maar de bittere realiteit is dat er al dertig jaar geen mens verder dan 440 kilometer van de aarde verwijderd is geweest.
Dus jij denkt echt dat enkel menselijke nieuwsgierigheid de austronauten op de maan heeft gezet? Dat waren pure militaire belangen in de koude oorlog.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 17:49 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Correctie. 570 km.
Voor de rest wel eens met jouw betoog.
De reden waarom het wordt gedaan vind ik niet eens zo van belang. Als er maar veel meer geld voor vrij komt.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 18:16 schreef falling_away het volgende:
[..]
Dus jij denkt echt dat enkel menselijke nieuwsgierigheid de austronauten op de maan heeft gezet? Dat waren pure militaire belangen in de koude oorlog.
Zoals gewoonlijk stuwde OORLOG deze vooruitgang, en niet een in mijn ogen naïeve gedachte van menselijke nieuwsgierigheid.
Ja ok, maar het betoog van hem ging vooral om de uitspraak: "We dromen niet meer"quote:Op donderdag 9 augustus 2012 18:21 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Beiden. Een heel leger aan wetenschappers en ingenieurs hebben dat voor elkaar gekregen, en echt niet uit militair belang. Maar de politieke wil en vooral het beschikbaar stellen van geld kwam voort uit de koude oorlog.
Omdat het kan.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 18:47 schreef Pek het volgende:
Waarom zou je mensen sturen als je het werk door robots kan laten doen? Stukken goedkoper en minder ingewikkeld.
Met link in de OP naar de raw images krijg je ze het eerst te zien. Al zijn ze vandaag nogal langzaam.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 18:50 schreef zuiderbuur het volgende:
Wat is de beste site om recente pics te vinden van Curiosity?
Het lijkt me dat ze eerder op
http://www.nasa.gov/mission_pages/msl/multimedia/index.html
komen dan op
http://mars.jpl.nasa.gov/msl/multimedia/images/?s=1
?
Opgebouwd uit meer dan 100 thumbnails, kan je nagaan wat een detail je krijgt als ze de volledige foto's hebben.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:11 schreef Geneziz het volgende:
Eerste (panorama)kleuren foto, alleen nog low res helaas.
http://photojournal.jpl.nasa.gov/jpeg/PIA16029.jpg
Opportunity was een mietje, met z'n zonnepanelenquote:Op donderdag 9 augustus 2012 21:09 schreef kurk_droog het volgende:
Ik vind Oppprtunity er veel liever uitzien
Curiosity is baas. Als hij de opportunity zou tegenkomen zou hij hem direct klop geven. Onder schril piepend geluid zou curiosity daarna zijn zonnecellen versplinteren door er overheen te rijden.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 21:11 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Opportunity was een mietje, met z'n zonnepanelen
Curiosity is een echte badass, dat ding heeft plutonium aan boord
Grappig om te zien dat als je bij de full-res versie inzoomed je er allemaal steentjes/zand/stof op ziet liggen.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:49 schreef Tourniquet het volgende:
[ afbeelding ]
Full-res: http://photojournal.jpl.nasa.gov/jpeg/PIA16027.jpg (4313 x 4281 pixels)
bron: http://mars.jpl.nasa.gov/msl/multimedia/images/
Daar hadden ze het bij de persco van vandaag over. Ze hadden niet helemaal verwacht dat er zoveel steentjes op zouden belanden. Ergens is dus iets misgegaan/niet goed berekend. Maar alles werkte naar behoren verder...quote:Op donderdag 9 augustus 2012 21:50 schreef Mender het volgende:
[..]
Grappig om te zien dat als je bij de full-res versie inzoomed je er allemaal steentjes/zand/stof op ziet liggen.
Daarom vraag ik me ook af vanaf welke hoogte de Sky Crane ( R.I.P.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 21:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Daar hadden ze het bij de persco van vandaag over. Ze hadden niet helemaal verwacht dat er zoveel steentjes op zouden belanden. Ergens is dus iets misgegaan/niet goed berekend. Maar alles werkte naar behoren verder...
Toch aardig wat troep op terecht gekomen, als je bedenkt hoe groot het ding is.quote:
Temperatuur, straling, zonlicht, stof, stofstormen, wind, micrometeorieten, koude, warmte etc.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 22:59 schreef nietzman het volgende:
[..]
Zoals welke? Regen? Hagel? Marsmannetjes met tangetjes?
quote:Op donderdag 9 augustus 2012 21:11 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Opportunity was een mietje, met z'n zonnepanelen
Curiosity is een echte badass, dat ding heeft plutonium aan boord
Ik hoop zo dat je een mailtje terugkrijgt met de mededeling "Fuck, we zijn de kappen vergeten." waarna ze je een baan aanbieden. Wel blijven posten als je de volgende missie mag leiden hè.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 23:00 schreef LXIV het volgende:
Temperatuur, straling, zonlicht, stof, stofstormen, wind, micrometeorieten, koude, warmte etc.
Dat zou wel cool zijn. Dan gooi ik een nuke op de poolkappen van mars. Om te kijken wat er gebeurt!quote:Op donderdag 9 augustus 2012 23:02 schreef nietzman het volgende:
[..]
Ik hoop zo dat je een mailtje terugkrijgt met de mededeling "Fuck, we zijn de kappen vergeten." waarna ze je een baan aanbieden. Wel blijven posten als je de volgende missie mag leiden hè.
25 feet, dus 7.5 meter.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 22:39 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Daarom vraag ik me ook af vanaf welke hoogte de Sky Crane ( R.I.P.) Curiosity loet zakken naar Mars. Ook die 2 plekken waar het stof van Mars weggeblazen was ( kwam door die raketten toch? ) lijkt erop dat hij niet heel hoog hing?
Er staan überhaupt geen raw images van Sol 3 opquote:Op donderdag 9 augustus 2012 22:38 schreef zuiderbuur het volgende:
http://mars.jpl.nasa.gov/msl/multimedia/raw/?s=2
Waarom plaatsen ze die fraaie kleurenfoto's van de Mastcam niet bij de "Raw images"? (Worden die niet als raw beschouwd?)
Er is niks misgegaan of fout berekend.....quote:Op donderdag 9 augustus 2012 21:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Daar hadden ze het bij de persco van vandaag over. Ze hadden niet helemaal verwacht dat er zoveel steentjes op zouden belanden. Ergens is dus iets misgegaan/niet goed berekend. Maar alles werkte naar behoren verder...
Bedoel je hoe hoog Curi hong toen de kabels los gekoppeld werden....quote:Op donderdag 9 augustus 2012 23:11 schreef Pek het volgende:
Dat was de bedoeling, de kabel is 7.5 meter lang. hoe hoog hij werkelijk hing weet ik niet![]()
http://mars.jpl.nasa.gov/msl/multimedia/images/?ImageID=3650
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |