abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115192289
Misschien word ik wel voor compleet achterlijk aangezien hoor, misschien zelfs wel terecht. Maar ik heb me altijd het volgende afgevraagd.

Stel nou dat je een vrijwel continue containertransport hebt tussen bijvoorbeeld Rotterdam en Amsterdam. Dat zijn heel veel vrachtwagens, die heel veel diesel verstoken. Een redeljik inefficiente manier van transporteren. Hetzelfde geldt in zekere zin ook voor treinen. Gaat weliswaar meer op maar het diesel- of stroomverbruik stijgt ook gigantisch.

Affijn, wat heb ik bedacht. Ik zou niet weten hoe het heet, of het al bestaat, maar het is een hersenkronkel waarvan ik denk: 'dat moet best effectief zijn'. Stel nou dat je tussen Amsterdam en Rotterdam in twee richtingen een afhellend viaduct bouwt.Hetzelfde principe als in de oudheid voor watertransport. Een afhellend transport dus, startend op bijvoorbeeld 15 meter hoogte, aflopend naar 0 meter.

Ik laat hier continue water afstromen. Water wordt dus 15 meter omhoog gepompt en vanaf daar is het een 'freefall' naar 70 kilometer verderop. Leg hierin containers, desnoods op een soort van 'onderwatertrollies' om beschadigingen te voorkomen aan de zijkanten van het beton.

Op deze manier heb je toch een vrijwel 100% 'groene' vorm van transport? Ja, het gebruik maken van een 'containerlift' kost iets aan stroom (al is dat met contragewichten vaak belachelijk weinig). En ja, het oppompen en doorpompen van water zal ook wat verbruiken. Desondanks zal dit in het niet vallen met bijvoorbeeld vrachtwagentransport.

Is dit een in principe mogelijke vorm van transport? Bestaat het al? En zo ja, waarom wordt het niet grootschalig ingezet? Of wordt dat al gedaan? Ben erg benieuwd wat jullie hiervan denken.
pi_115192521
:')
pi_115192715
quote:
7s.gif Op maandag 6 augustus 2012 16:58 schreef Plastic_zak het volgende:
Leuk dat je het vrijwel altijd oneens bent met de topicstarter, maar hier heb ik dus niets aan. Dit is een serieus subforum, niet onzin of klaagbaak. Graag een serieuze reactie dus of ga even met mamma aan tafel zitten en thee drinken op deze mooie maandagmiddag.
  maandag 6 augustus 2012 @ 17:05:21 #4
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_115192839
Ik heb geen zin om het uit te rekenen maar om over 70 kilometer voldoende verval te krijgen om je containers vooruit te krijgen moet je startpunt vermoedelijk wel wat hoger dan 15 meter zijn.

Bovendien zijn je begin en eindpunt logistieke nachtmerries.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
  maandag 6 augustus 2012 @ 17:06:17 #5
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_115192901
Naast het feit dat 15 meter vast en zeker te weinig is, wat kost de bouw en onderhoud ?
pi_115192936

Hoe willen de containers hun eindbestemming bereiken? :')
En oh ja, containers komen haast niet meer binnen in Amsterdam, dat is Antwerpen en Rotterdam geworden, dus de containers gaan per vrachtwagen gewoon naar Amsterdam om geladen/gelost te worden daar zou zo'n transport band niet veel aan toevoegen
pi_115192948
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 17:05 schreef HunterSThompson het volgende:
Ik heb geen zin om het uit te rekenen maar om over 70 kilometer voldoende verval te krijgen om je containers vooruit te krijgen moet je startpunt vermoedelijk wel wat hoger dan 15 meter zijn.
Ook als je ze zet op trollies met wielen? Of laten we zeggen dat het startpunt (veel) hoger ligt, 150 meter ofzo. 200. Ik noem maar wat. Ik ken de achterliggende natuurkundige onderbouwing niet. Dan nog, ondanks die 'takellengte'... Zou dat niet best mee moeten vallen?
pi_115193076
quote:
7s.gif Op maandag 6 augustus 2012 17:06 schreef Dientje12 het volgende:

Hoe willen de containers hun eindbestemming bereiken? :')
En oh ja, containers komen haast niet meer binnen in Amsterdam, dat is Antwerpen en Rotterdam geworden, dus de containers gaan per vrachtwagen gewoon naar Amsterdam om geladen/gelost te worden daar zou zo'n transport band niet veel aan toevoegen
Ik zeg niet dat dit de beste transportkeuze is, ik heb gewoon twee willekeurige steden gekozen. Ik doel meer op trajecten waar onvoorstelbaar veel vrachtverkeer is, waardoor een dergelijke vorm van containervervoer potentieel interessant zou kunnen worden. Die zullen vast bestaan. Dat treinspoor naar Duitsland liep voor geen meter en kostte klauwen met geld. Misschien is de aanleg en het onderhoud hiervan wel goedkoper en zijn de kosten voor stroom en diesel een fractie van dit plan?
pi_115193230
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 17:09 schreef adhalomylife het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat dit de beste transportkeuze is, ik heb gewoon twee willekeurige steden gekozen. Ik doel meer op trajecten waar onvoorstelbaar veel vrachtverkeer is, waardoor een dergelijke vorm van containervervoer potentieel interessant zou kunnen worden. Die zullen vast bestaan. Dat treinspoor naar Duitsland liep voor geen meter en kostte klauwen met geld. Misschien is de aanleg en het onderhoud hiervan wel goedkoper en zijn de kosten voor stroom en diesel een fractie van dit plan?
Hierdoor zouden veel mensen werkloos worden, of minder werk krijgen..
pi_115193361
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 17:12 schreef Dientje12 het volgende:

[..]

Hierdoor zouden veel mensen werkloos worden, of minder werk krijgen..
Is dat de enige beweegreden om deze vorm van transport niet te willen? Diezelfde angst heerste namelijk ook bij de opkomst van bijvoorbeeld de drukpers of de computer, of de vele geautomatiseerde vormen van arbeid (zoals landbouwmachines: ik meen dat 4% van Nederland de gehele voedselvoorziening van ons land en alle export voor zijn rekening neemt). Het resultaat is altijd genuanceerder: deze mensen gaan hoogstens een andere functie bekleden, massale werkeloosheid volgt vrijwel nooit als gevolg van innovatie.

Ik kan me dus niet voorstellen dat die beredenering geldt hiervoor...
pi_115194676
Via het spoor kan het prima, en bovendien komt het meeste qua containers voornamelijk uit rotterdam en Antwerpen, en daar is de betuweroute voor gebouwd.
pi_115195101
Ok laten we niet zozeer kijken naar de inzet binnen Nederland. Ik geloof namelijk best wel dat er ergens in de wereld een functioneel inzetten van dit plan mogelijk is.

Meer de technische uitwerking.

Is het mogelijk.
Is het energiezuinig.
Is het kosteneffectief?

Dat zijn meer zaken die me interesseren.
  maandag 6 augustus 2012 @ 17:46:13 #13
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_115195212
water heeft een enorme weerstand, en autos kunnen op elke weg rijden, niet alleen amsterdam x tot den haag y
  † In Memoriam † maandag 6 augustus 2012 @ 21:53:03 #14
25682 2cv
Niet subtiel
pi_115208683
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 17:44 schreef adhalomylife het volgende:
Ok laten we niet zozeer kijken naar de inzet binnen Nederland. Ik geloof namelijk best wel dat er ergens in de wereld een functioneel inzetten van dit plan mogelijk is.

Meer de technische uitwerking.

Is het mogelijk. Nee, die baan moet overal omheen, overheen of doorheen. Zeker het laatste stuk wordt een flink obstakel. En waar blijft het water op het eindpunt ? En hoe krijg je water op het beginpunt ? Je hebt heel veel kubieke meters water per uur nodig.
Is het energiezuinig. Nee, je moet heel veel kubieke meters water per uur omhoog pompen
Is het kosteneffectief? Nee, je moet een ENORM ding bouwen, ENORME pompen plaatsen en die moeten op vol vermogen werken. Kost ook veel energie (en dus geld)

Dat zijn meer zaken die me interesseren.
Het idee is goed bedacht, maar te onpractisch en te duur.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_115222582
Dus zelf een 'rivier' creeeren en daar containers in gooien.. Dat water in de rivier omhoog pompen kost erg veel energie. In plaats van een bewegend medium (water) containers mee te laten bewegen kun je beter iets hebben wat zelf in dat medium beweegt, een boot bijvoorbeeld. Je idee is nu net zoiets als overal lopende banden bouwen ipv auto's. En al zou het kunnen, hoe wil je dingen zwaarder dan water vervoeren? Bulkgoederen zoals ijzererts? Niet alles wordt per container vervoerd en dingen in containers houden meestal niet van water (electronica bijvoorbeeld..)
  † In Memoriam † dinsdag 7 augustus 2012 @ 01:26:08 #16
25682 2cv
Niet subtiel
pi_115222954
Het beste, vergelijkbare alternatief is volgens mij een railsysteem zoals bij een achtbaan. Bij het vertrekpunt via een steile helling omhoog en dan met een flauwe helling naar beneden. Dan hoef je niet een paar miljard M[sup]3[/sub] water omhoog te pompen maar slechts wat karretjes met containers.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 01:40:29 #17
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_115223386
Trolleys op water bestaan al... wij noemen ze (binnenvaart)schepen.. hebben ook een pomp om omhoog en naar beneden (eb en vloed) te varen...
Systeem is heel geavanceerd en helemaal van moeder natuur zelf...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 02:12:17 #18
360014 Mierenneuker.
nait soezen, kop d'r veur
pi_115224202
Drijvende containers in rivieren gooien. :')
''Ja die meneer heeft kaal haar.''
pi_115224290
Dit idee heb ik 20 jaar geleden al verzonnen toen ik elke dag naar Roermond moest fietsen naar school.

Het idee was dan wel niet met water, maar ook gewoon een helling de ene kant op en dan een helling de andere kant op. En 2 liften. Zodat ik nooit meer hoefde te trappen en altijd bergaf zou gaan.

Oud idee dus.

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 08:40:45 #20
261438 StormS.A
#46 Valentino Rossi
pi_115226969
heb ik al patent op :P
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:40:42 #21
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_115236372
Enig idee hoeveel water je daar voor moet verpompen? En de motoren die die pompen aan moeten drijven zullen niet bepaald energiezuinig zijn.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:07:05 #22
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115237581
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 17:06 schreef Bill_E het volgende:
Naast het feit dat 15 meter vast en zeker te weinig is, wat kost de bouw en onderhoud ?
en het draaiend houden...

gewoon kanaal met bootjes
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:44:10 #23
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_115239165
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 17:07 schreef adhalomylife het volgende:

[..]

Ook als je ze zet op trollies met wielen? Of laten we zeggen dat het startpunt (veel) hoger ligt, 150 meter ofzo. 200. Ik noem maar wat. Ik ken de achterliggende natuurkundige onderbouwing niet. Dan nog, ondanks die 'takellengte'... Zou dat niet best mee moeten vallen?
200 meter hoog. :') Je zal er in de buurt wonen.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:06:26 #24
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115239958
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 02:15 schreef vosss het volgende:
Dit idee heb ik 20 jaar geleden al verzonnen toen ik elke dag naar Roermond moest fietsen naar school.

Het idee was dan wel niet met water, maar ook gewoon een helling de ene kant op en dan een helling de andere kant op. En 2 liften. Zodat ik nooit meer hoefde te trappen en altijd bergaf zou gaan.

Oud idee dus.

:)
jij ook al :P en ik had nog een tunnel idee voor de kou en wind ;)
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:31:21 #25
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_115259831
Leuk idee maar ik dacht dat als je dan toch efficiënt wilt werken om de trein effiënter te maken, het kost heel wat energie en kracht om een volle trein op te laten trekken. Misschien loop ik achter en doen ze het al zo maar misschien een idee om als de trein zijn bestemming bereikt heeft de containers er af te 'gooien' en de trein rollende te houden?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  donderdag 9 augustus 2012 @ 15:29:54 #26
17829 Lone_Gunman
Badda Bing Badda Bang
pi_115338076
Interessant concept. Ik weet wel dat er transportconcepten bestaan waarbij zoals ook door iemand hier genoemd een soort 'railsysteem' bestaat waarbij containers over een baan worden getransporteerd. Het moet er dan zoals een monorail in de stad uit zien, waarbij eronder gewoon een weg of andere objecten bevinden. Ik weet alleen niet hoe ver ze hiermee zijn. Volgens mij zitten er nog veel haken en ogen aan.
"Go Ahead, Make My Day !!"
pi_115351397
Dit idee stond onlangs als serieus ontwerp in de Quest uitgewerkt.
Zelf ben ik op vakantie maar wellicht dan iemand die quest even kan opzoeken en inscannen.
  Moderator donderdag 9 augustus 2012 @ 22:14:00 #28
18653 crew  D.
pi_115357142
En dan 1 waterbaan voor iedere rederij?
En in Amsterdam staan allemaal vrachtwagens om de containers op te vangen?
En hoe snel gaan de containers? 100 km/u? En hoeveel containers naast elkaar?
En wie besluit welke container voorrang heeft?
En moet elke container speciaal voor deze vaart nieuwe documenten krijgen die aangevraagd moeten worden?
pi_115358198
Is niet een beter alternatief?
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_115360547
Ik loop ook al jaren met zo'n "innovatief" transport idee :D (of :') )

Door dit topic zal ik even gaan tekenen.. kan het niet duidelijker uitleggen dan met voorbeelden/impressies te komen :) Wellicht morgen al af ! :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')