Het is een stuk objectiever geworden. Bij turnen heb ik nog altijd het idee dat de sterkste wint.quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:30 schreef golfer het volgende:
Regels zijn hanteerbaar en duidelijk voor sporters en scheidsrechters.
Jurering met punten is nooit objectief.
Nou nee, daar zijn vrij goede regels voor. Een handeling is een bepaald aantal punten waard als het correct wordt uitgevoerd en voor elke afwijking/fout gaat er wat vanaf, bijvoorbeeld bij de ringen, 0,1 punt eraf als de handeling niet met gestrekte armen wordt gedaan.quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:33 schreef cap het volgende:
Probleem is daarbij wel dat "een handeling correct uitvoeren" in de meeste gevallen vergezeld gaat van een redelijk subjectieve component / rekbaarheid van het begrip "correct". Daarin zit hem het probleem.
Dat weet ik wel, en dat klinkt op zich natuurlijk heel objectief, maar het is en blijft lastig voor een jurylid om te beoordelen of de arm wel of niet helemaal gestrekt is. Overduidelijk gekromde armen zullen -er dan maar even vanuitgaande dat de juryleden onpartijdig en tegoedertrouw zijn - door alle juryleden worden gespot. Maar het verschil tussen overstrekt, volledig gestrekt en een klein beetje gekromd is een glijdende schaal (kan zelfs anders overkomen dan de werkelijkheid afhankelijk van de bouw van een een sporter) en ik kan me voorstellen dat dat soort dingen met grote regelmaat verkeerd (al dan niet opzettelijk) wordt beoordeeld.quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:42 schreef valleilijn het volgende:
[..]
Nou nee, daar zijn vrij goede regels voor. Een handeling is een bepaald aantal punten waard als het correct wordt uitgevoerd en voor elke afwijking/fout gaat er wat vanaf, bijvoorbeeld bij de ringen, 0,1 punt eraf als de handeling niet met gestrekte armen wordt gedaan.
Vind ik ook, en een beslissing door de scheidsrechters wie er gewonnen heeft ook niet. Hou de sport wel zuiver, of jurysport, of geen jurysport, niet iets er tussenin.quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:52 schreef raptorix het volgende:
Vooral bij het Judo moet echt wat veranderen, dat gedoe met passiviteit slaat nergens op.
Dat zijn andere vechtsporten.quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:52 schreef raptorix het volgende:
Vooral bij het Judo moet echt wat veranderen, dat gedoe met passiviteit slaat nergens op.
Gewoon de regel stellen dat als scheidsrechter het te passief vind hij een teken geeft, vanaf dat punt mag er dan ook geschopt en geslagen worden, krijg je gelijk harde actie.
Dit hele verhaal geldt toch net zo goed voor sporten met scheidsrechters? Voetbal bijvoorbeeld, het staat duidelijk in de regels wanneer er sprake is van buitenspel, maar soms ziet de grensrechter het niet goed.quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:46 schreef cap het volgende:
[..]
Dat weet ik wel, en dat klinkt op zich natuurlijk heel objectief, maar het is en blijft lastig voor een jurylid om te beoordelen of de arm wel of niet helemaal gestrekt is. Overduidelijk gekromde armen zullen -er dan maar even vanuitgaande dat de juryleden onpartijdig en tegoedertrouw zijn - door alle juryleden worden gespot. Maar het verschil tussen overstrekt, volledig gestrekt en een klein beetje gekromd is een glijdende schaal (kan zelfs anders overkomen dan de werkelijkheid afhankelijk van de bouw van een een sporter) en ik kan me voorstellen dat dat soort dingen met grote regelmaat verkeerd (al dan niet opzettelijk) wordt beoordeeld.
Regels zijn wel helder maar de controleerbaarheid / hanteerbaarheid is in het algemeen veel minder helder, dat geldt trouwens niet alleen voor sport.
PS Ik wil helemaal niet pleiten voor het afschaffen van jurysporten zoals TS suggereert, ik vind het alleen wel een inherent nadeel van dit soort sporten. Maar elke sport heeft wel zijn problemen.
Gewoon alles afschaffen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:29 schreef thewarrior82 het volgende:
Gewoon alles met spelregels afschaffen
Zoals al die Chinezen bij het schoonspringen. Stond dat zwembad in Chinatown?quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:31 schreef cap het volgende:
Als ik naar een jurysport kijk en er komt een atleet van het thuisland in actie dan krijg ik in ieder geval altijd enorme jeuk.
Mart Smeets doet geen voetbalcommentaar. Leuk geprobeerde troll, maar mislukt.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 07:47 schreef Nielsch het volgende:
Liever schaffen ze voetbal af. Dan hoef je dat continue gezeik van al die spelers en supporters en Mart Smeets tenminste niet meer aan te horen als de scheidsrechter weer eens iets verkeerd heeft gedaan.
Bij het turnen zit het inderdaad wel prima in elkaar nu. Moet men geen fouten maken natuurlijk, maar qua eerlijkheid zit het wel goed daar.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 14:56 schreef miep63 het volgende:
Nee, deze mooie sporten mogen niet afgeschaft worden, dat geldt trouwens ook voor kunstschaatsen. Ze moeten de regels wat aanpassen, dat is bij turnen en kunstschaatsen al gebeurd.
Hoezo troll? Ik vind het een debiele sport gespeeld door debielen die ze wat mij betreft prima mogen afschaffen (ook buiten de OS om).quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 12:44 schreef golfer het volgende:
[..]
Mart Smeets doet geen voetbalcommentaar. Leuk geprobeerde troll, maar mislukt.
Maar is geen jurysport.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 15:07 schreef Nielsch het volgende:
Hoezo troll? Ik vind het een debiele sport gespeeld door debielen die ze wat mij betreft prima mogen afschaffen (ook buiten de OS om).
Je begrijpt deze TT niet?quote:
Dat mag, maar daar is al een ander topic (2 delen voor): Welke sport mag verdwijnen van jou? #2quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 16:11 schreef Nielsch het volgende:
Jawel hoor. Maar waar staat dat ik de discussie niet breder mag trekken?
En waarom moest jij dan een heel nieuw topic openen?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 16:14 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat mag, maar daar is al een ander topic (2 delen voor): Welke sport mag verdwijnen van jou? #2
Laat staan een topic met enkel een mening zonder onderbouwingquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 16:20 schreef Nielsch het volgende:
[..]
En waarom moest jij dan een heel nieuw topic openen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |