abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:26:48 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_115188116
Turnen, schoonspringen, paardje dresseren, schoonzwemmen.....

Allemaal jurysporten.
Afschaffen die handel! :{w
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:28:29 #2
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_115188187
En sporten met een scheidsrechter moeten ze ook afschaffen!
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_115188196
Alles met een scheidsrechter dan ook maar afschaffen?
pi_115188211
Gewoon alles met spelregels afschaffen
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:29:35 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_115188238
Je hoeft ze niet af te schaffen, ieder zijn ding. Het ontnemen van de Olympische status lijkt me geen slecht idee. En vergeet kunstrijden niet!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:30:20 #6
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_115188262
Regels zijn hanteerbaar en duidelijk voor sporters en scheidsrechters.

Jurering met punten is nooit objectief.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_115188306
Als ik naar een jurysport kijk en er komt een atleet van het thuisland in actie dan krijg ik in ieder geval altijd enorme jeuk.
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:31:55 #8
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_115188330
Als de sporter een handeling correct uitvoert, dan krijgt die daar punten voor, het heeft weinig met subjectiviteit te maken.
Ok stelletje hokboeren
pi_115188349
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:30 schreef golfer het volgende:
Regels zijn hanteerbaar en duidelijk voor sporters en scheidsrechters.

Jurering met punten is nooit objectief.
Het is een stuk objectiever geworden. Bij turnen heb ik nog altijd het idee dat de sterkste wint.
pi_115188406
Probleem is daarbij wel dat "een handeling correct uitvoeren" in de meeste gevallen vergezeld gaat van een redelijk subjectieve component / rekbaarheid van het begrip "correct". Daarin zit hem het probleem.
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:40:04 #11
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_115188689
Ik vind het overigens nogal lomp tegenover de turners etc. die zich kapot trainen om te kunnen wat ze kunnen, om te zeggen dat ze niet aan sport doen, enkel en alleen omdat iemand een enge definitie van sport hanteert.
Ok stelletje hokboeren
pi_115188765
Een bal wel of niet over een doellijn wordt ook niet altijd goed gezien in sommige sporten, en strafschoppen kunnen ook dubieus worden gegeven of juist niet gegeven door een scheidsrechter. Hoe helder de spelregels ook op papier staan.
pi_115188793
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:33 schreef cap het volgende:
Probleem is daarbij wel dat "een handeling correct uitvoeren" in de meeste gevallen vergezeld gaat van een redelijk subjectieve component / rekbaarheid van het begrip "correct". Daarin zit hem het probleem.
Nou nee, daar zijn vrij goede regels voor. Een handeling is een bepaald aantal punten waard als het correct wordt uitgevoerd en voor elke afwijking/fout gaat er wat vanaf, bijvoorbeeld bij de ringen, 0,1 punt eraf als de handeling niet met gestrekte armen wordt gedaan.
pi_115188893
Wat een onzin. Ook bij turnen staan de regels helder en hanteerbaar op papier voor iedereen. Dat jij het niet snapt of ziet moet je de rest van de wereld niet kwalijk nemen.
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:45:54 #15
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_115188952
Fijne argumentatie ook in de OP
Ok stelletje hokboeren
pi_115188969
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:42 schreef valleilijn het volgende:

[..]

Nou nee, daar zijn vrij goede regels voor. Een handeling is een bepaald aantal punten waard als het correct wordt uitgevoerd en voor elke afwijking/fout gaat er wat vanaf, bijvoorbeeld bij de ringen, 0,1 punt eraf als de handeling niet met gestrekte armen wordt gedaan.
Dat weet ik wel, en dat klinkt op zich natuurlijk heel objectief, maar het is en blijft lastig voor een jurylid om te beoordelen of de arm wel of niet helemaal gestrekt is. Overduidelijk gekromde armen zullen -er dan maar even vanuitgaande dat de juryleden onpartijdig en tegoedertrouw zijn - door alle juryleden worden gespot. Maar het verschil tussen overstrekt, volledig gestrekt en een klein beetje gekromd is een glijdende schaal (kan zelfs anders overkomen dan de werkelijkheid afhankelijk van de bouw van een een sporter) en ik kan me voorstellen dat dat soort dingen met grote regelmaat verkeerd (al dan niet opzettelijk) wordt beoordeeld.

Regels zijn wel helder maar de controleerbaarheid / hanteerbaarheid is in het algemeen veel minder helder, dat geldt trouwens niet alleen voor sport. :)

PS Ik wil helemaal niet pleiten voor het afschaffen van jurysporten zoals TS suggereert, ik vind het alleen wel een inherent nadeel van dit soort sporten. Maar elke sport heeft wel zijn problemen.
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:49:06 #17
168979 Plasterk
Is de plas sterk?
pi_115189098
Laten we de beller bepalen en er een nog groter commercieel circus van maken!
pi_115189281
Vooral bij het Judo moet echt wat veranderen, dat gedoe met passiviteit slaat nergens op.
Gewoon de regel stellen dat als scheidsrechter het te passief vind hij een teken geeft, vanaf dat punt mag er dan ook geschopt en geslagen worden, krijg je gelijk harde actie.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_115189598
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:52 schreef raptorix het volgende:
Vooral bij het Judo moet echt wat veranderen, dat gedoe met passiviteit slaat nergens op.
Vind ik ook, en een beslissing door de scheidsrechters wie er gewonnen heeft ook niet. Hou de sport wel zuiver, of jurysport, of geen jurysport, niet iets er tussenin.

Ik weet niet zoveel van Judo, maar kun je niet gewoon doorgaan tot er eentje op zijn rug wordt gelegd? Als je dan 3 kwartier passief staat te wezen ben je immers niet optimaal fit voor je volgende partij dus dan wordt dat vanzelf wel afgestraft lijkt me.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_115195767
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:52 schreef raptorix het volgende:
Gewoon de regel stellen dat als scheidsrechter het te passief vind hij een teken geeft, vanaf dat punt mag er dan ook geschopt en geslagen worden, krijg je gelijk harde actie.
Dat zijn andere vechtsporten.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 16:11:48 #21
360014 Mierenneuker.
nait soezen, kop d'r veur
pi_115242716
Ik zeg DOEN!
''Ja die meneer heeft kaal haar.''
pi_115243860
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:46 schreef cap het volgende:

[..]

Dat weet ik wel, en dat klinkt op zich natuurlijk heel objectief, maar het is en blijft lastig voor een jurylid om te beoordelen of de arm wel of niet helemaal gestrekt is. Overduidelijk gekromde armen zullen -er dan maar even vanuitgaande dat de juryleden onpartijdig en tegoedertrouw zijn - door alle juryleden worden gespot. Maar het verschil tussen overstrekt, volledig gestrekt en een klein beetje gekromd is een glijdende schaal (kan zelfs anders overkomen dan de werkelijkheid afhankelijk van de bouw van een een sporter) en ik kan me voorstellen dat dat soort dingen met grote regelmaat verkeerd (al dan niet opzettelijk) wordt beoordeeld.

Regels zijn wel helder maar de controleerbaarheid / hanteerbaarheid is in het algemeen veel minder helder, dat geldt trouwens niet alleen voor sport. :)

PS Ik wil helemaal niet pleiten voor het afschaffen van jurysporten zoals TS suggereert, ik vind het alleen wel een inherent nadeel van dit soort sporten. Maar elke sport heeft wel zijn problemen.
Dit hele verhaal geldt toch net zo goed voor sporten met scheidsrechters? Voetbal bijvoorbeeld, het staat duidelijk in de regels wanneer er sprake is van buitenspel, maar soms ziet de grensrechter het niet goed.

Niet alle sporten zijn zo eerlijk als sprinten/zwemmen (daar is het heel eenvoudig, eerste over de streep wint). Zolang het niet te subjectief wordt vind ik het niet zo'n probleem.
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_115246295
Klopt, dat is een probleem van voetbal.
pi_115246784
Het is denk ik vooral dat het voor leken allemaal maar subjectief lijkt.

Hier maar even een voorbeeld van bij de gymnastiek. De gemiddelde kijker heeft daar natuurlijk geen idee van:

Judging and score tabulation
Two panels of judges score every routine, evaluating different aspects of the performance. The final mark is the combined total of these two scores.
The D-score (or Difficulty score) evaluates the content of the exercise on three criteria: the Difficulty Value (DV), Composition Requirements (CR) and Connection Value (CV).
* DV: The difficulty value of the eight highest value elements of the routine, including the dismount, are added together. Elements are ranked depending on their difficulty; for example on beam, a back layout salto to two feet is given a difficulty of E, and a back layout salto with a full twist is given a difficulty of G. For a G skill a gymnast earns 0.7; for an E, he or she earns 0.5 points.
* CR: Gymnasts must demonstrate skills from five required Element Groups on each apparatus. A gymnast may use skills to fulfill the DV and the CR simultaneously. For each CR presented, 0.5 points are awarded. A maximum score of 2.50 points may be earned here.
* CV: Additional points are given for connections of two or more elements of specific value, with 0.1 or 0.2 points apiece.
Although the A judging panel does not take deductions, they may decide not to give gymnasts DV or CR points for elements that are performed with falls. A gymnast may also lose CV credit if there are extra steps or pauses between skills that are meant to be connected.
The D-score is open-ended; in theory a gymnast could obtain unlimited points by performing connected skills although this was made harder in the 2009-2012 revision of the code when the number of elements that counted towards the D-score was lowered.
The E-score (or Execution score) evaluates the performance: the execution and artistry of the routine.
The base score is 10.0. Judges do not add to this, but rather, take away points for errors in form, artistry, execution, technique and routine composition. There is a 1.0 mark deduction for falling off an apparatus. Errors are judged to be small, medium or large and respective 0.1, 0.3 and 0.5 deductions are applied.
The D-score and E-score are added together for the gymnast's final mark.
This judging system applies to all WAG and MAG events except vault. Vault scoring is somewhat different:
Every vault has been assigned a specific points value in the Code. The D-score is simply this value. Every gymnast performing the same vault will receive the same number of points.
The E-score is the most important score on this apparatus. The judges on this panel work from the 10.0 base mark and deduct for form, technique, execution and landing.
As with other apparatus the D-score and E-score are added together for the gymnasts's final mark.
There are several acts that completely invalidate the vault and result in a score of 0. These include receiving spotting (assistance) from a coach, going before the signal and not using the U-shaped safety mat for Yurchenko-style vaults.[6][7]
  Redactie Sport dinsdag 7 augustus 2012 @ 17:30:08 #25
274204 crew  Mexicanobakker
pi_115247217
Liever niet, kost goud
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 17:31:28 #26
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_115247288
Kijk ook even naar de punten:

http://espn.go.com/olympi(...)rt/21/event/353#1207

Als het echt zo subjectief was , dan was dat verloop niet zo netjes.
Ok stelletje hokboeren
pi_115247532
In de koude oorlog werkte het niet zo, die jurysporten. Sindsdien is het heel erg verbeterd volgens mij. Als het vakbekwame mensen zijn en de procedure transparant is dan is er ook geen reden waarom het niet goed zou kunnen gebeuren.

Het probleem wat er nu is ligt volgens bij de 'jury-beslissingen' in niet-jurysporten. Boksen en judo dus.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_115340432
Wat mij betreft zijn jury's met een duidelijke puntentabel, zoals turnen, prima in orde. Er is precies vastgelegd waarvoor je hoe veel punten krijgt, tot in detail, en van tevoren is bekend bij iedereen hoe dat gaat. Dus de scores zijn ook controleerbaar.

Bij andere sporten, waar de motivatie niet controleerbaar is, zet ik af en toe ook vraagtekens. Dressuur en judo, bijvoorbeeld, kunnen makkelijk door een jurylid beïnvloed worden.
pi_115340557
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:29 schreef thewarrior82 het volgende:
Gewoon alles met spelregels afschaffen
Gewoon alles afschaffen.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 07:16:41 #30
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_115416208
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:31 schreef cap het volgende:
Als ik naar een jurysport kijk en er komt een atleet van het thuisland in actie dan krijg ik in ieder geval altijd enorme jeuk.
Zoals al die Chinezen bij het schoonspringen. Stond dat zwembad in Chinatown?
pi_115416211
Hoe ga je boksen dan beoordelen? Moeten ze allemaal zo'n puntenharnas en sensors op de helmen?

Of gewoon doorbeuken tot er iemand neervalt?
pi_115416214
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 16:24 schreef sorcees het volgende:

[..]

Gewoon alles afschaffen.
Dit zou ik het liefst zien, en dat Mart Smeets er dan een show omheen bouwt.
pi_115416263
Liever schaffen ze voetbal af. Dan hoef je dat continue gezeik van al die spelers en supporters en Mart Smeets tenminste niet meer aan te horen als de scheidsrechter weer eens iets verkeerd heeft gedaan.
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:44:42 #34
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_115420443
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 07:47 schreef Nielsch het volgende:
Liever schaffen ze voetbal af. Dan hoef je dat continue gezeik van al die spelers en supporters en Mart Smeets tenminste niet meer aan te horen als de scheidsrechter weer eens iets verkeerd heeft gedaan.
Mart Smeets doet geen voetbalcommentaar. Leuk geprobeerde troll, maar mislukt. ;)
Poef.....gone! ©golfer
pi_115424089
Nee, deze mooie sporten mogen niet afgeschaft worden, dat geldt trouwens ook voor kunstschaatsen. Ze moeten de regels wat aanpassen, dat is bij turnen en kunstschaatsen al gebeurd.
pi_115424186
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 14:56 schreef miep63 het volgende:
Nee, deze mooie sporten mogen niet afgeschaft worden, dat geldt trouwens ook voor kunstschaatsen. Ze moeten de regels wat aanpassen, dat is bij turnen en kunstschaatsen al gebeurd.
Bij het turnen zit het inderdaad wel prima in elkaar nu. Moet men geen fouten maken natuurlijk, maar qua eerlijkheid zit het wel goed daar.
pi_115424344
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 12:44 schreef golfer het volgende:

[..]

Mart Smeets doet geen voetbalcommentaar. Leuk geprobeerde troll, maar mislukt. ;)
Hoezo troll? Ik vind het een debiele sport gespeeld door debielen die ze wat mij betreft prima mogen afschaffen (ook buiten de OS om).
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 15:09:08 #38
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_115424368
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 15:07 schreef Nielsch het volgende:

Hoezo troll? Ik vind het een debiele sport gespeeld door debielen die ze wat mij betreft prima mogen afschaffen (ook buiten de OS om).
Maar is geen jurysport. :W
Poef.....gone! ©golfer
pi_115424388
Ach, jurysporten afschaffen. Wat lost dat op? Welk doel is ermee gediend? Ik snap heel goed waar het idee vandaan komt hoor, maar het is toch een keuze van de sporters zelf. Die kiezen voor zo'n sport. Daar hoort intrinsieke oneerlijkheid gewoon bij, dus dat accepteer je dan.

Je HOEFT er ook niet naar te kijken als publiek :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115424425
Het is dat je het zo sterk onderbouwd nu moet ik het wel met je eens zijn.
pi_115424801
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 15:09 schreef golfer het volgende:

[..]

Maar is geen jurysport. :W
Ja dus, dat hoeft toch ook niet?
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 16:10:29 #42
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_115425808
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 15:30 schreef Nielsch het volgende:

Ja dus, dat hoeft toch ook niet?
Je begrijpt deze TT niet?
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 16:11:00 #43
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_115425822
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 16:10 schreef golfer het volgende:

[..]

Geef anders eens een argument ofzo.
Ok stelletje hokboeren
pi_115425825
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 16:10 schreef golfer het volgende:

[..]

Jawel hoor. Maar waar staat dat ik de discussie niet breder mag trekken?
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 16:14:01 #45
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_115425912
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 16:11 schreef Nielsch het volgende:

Jawel hoor. Maar waar staat dat ik de discussie niet breder mag trekken?
Dat mag, maar daar is al een ander topic (2 delen voor): Welke sport mag verdwijnen van jou? #2
Poef.....gone! ©golfer
pi_115426087
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 16:14 schreef golfer het volgende:

[..]

Dat mag, maar daar is al een ander topic (2 delen voor): Welke sport mag verdwijnen van jou? #2
En waarom moest jij dan een heel nieuw topic openen?
pi_115426843
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 16:20 schreef Nielsch het volgende:

[..]

En waarom moest jij dan een heel nieuw topic openen?
Laat staan een topic met enkel een mening zonder onderbouwing :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')