abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115536384
Die foto's O+

Ik heb ook een vraagje. Misschien dat het ooit al eens besproken is, maar zoekacties leverden me niet het specifieke antwoord dat ik zoek op. (Eerst even een intro verhaaltje, onderaan samenvatting ;) )

Wij hadden thuis twee katten. Een (geholpen) kater nu bijna 12 genaamd Blackie, en een poes, Pukkie. Zij was 5 jaar ouder en is in juni overleden.
Nu waren Puk en Black niet de allerdikste maatjes. Puk wilde hem wel graag wassen, maar Black werd dat al snel weer zat en dat eindigde dan in een achtervolging. (Waar Puk meestal de lol niet van in zag.) Blackie vond het wél een leuk spelletje, en speelde het ook zonder eerst een wasbeurt te krijgen. Hij was af en toe een beetje lomp. Maar, ze sliepen wel vaak samen. Zeker als er niemand thuis was trof je ze dicht tegen elkaar aangekropen op bed aan.

Toen Puk ziek werd liep hij met een grote boog om haar heen, en net naar haar dood leek hij er niet echt aandacht aan te besteden. Maar toen we op vakantie waren, is Black erg eenzaam geweest (volgens onze buren, die voor hem zorgden) Hij sliep onder het bed (doet hij normaal echt nooit), zat bij andere buren te mauwen voor de deur, en vermagerde gigantisch.

Ik kwam wat eerder thuis dan mijn ouders, en ik schrok ook van zijn gewicht. Zijn ruggengraat was duidelijk te voelen en zijn flanken waren totaal ingevallen. (Inmiddels is hij weer wat aangekomen, maar deze week krijgt hij een APK bij de DA). Hij sliep de eerste nacht dat ik terug was nog steeds onder het bed, en heeft ook een paar keer echt lopen zoeken op de trap. Naar boven kijkend alsof er iets was. Hij heeft ook een keer gezeten op de plek waar Puk vaak lag, en hij wilde er ook niet weg.

Kortom; zo alleen was hij nog nooit geweest (Puk was er toch wel altijd), en dat was aan hem te zien. (We zijn wel vaker op vakantie geweest)

Nu is Black wel erg op mensegericht, en vaker lijkt hij op een hond dan op een kat (hij kwispelt ook O+ ), maar misschien is een maatje geen gek idee. Een kattenmaatje bedoel ik dan.
(Het is nog wel wat kort dag na het overlijden van Puk, toegegeven.)
Sterker nog, omdat mijn moeder bedacht dat Black ook niet meer het eeuwige leven heeft, dacht ze misschien aan twee katjes erbij. En dan waarschijnlijk wel kittens/jongere katten, omdat Black niet een grote vechtersbaas is, vaker een goedzak of een held op sokken, maar toch ook niet altijd zomaar elke vreemde kat tolereert. (Dat wisselt ook wel een beetje per kat.) Voor jongere katten is hij misschien wat vriendelijker. (?)

Wat denken jullie; is dat vragen om problemen, of is het misschien wel een goed idee om wat gezelschap voor Black te zoeken?

En in het geval van een goed idee; heeft iemand enig idee met dan het beste werkt; twee poesjes erbij, twee katertjes of juist een poesje en een katertje?

Samenvatting: Kater is na het overlijden van onze poes alleen achtergebleven, vraagt veel aandacht en is tijdens de vakantie erg eenzaam geweest. (Eenzamer dan de jaren ervoor.)
- Is het een goed idee om er twee kittens/jonge katten bij te nemen?
- Zo ja; welk geslacht gaat vaak goed samen met een kater?
pi_115536824
Als je twee kittens/jonge katten erbij neemt loop je wel kans dat Black niet tussen hun komt. Dat hij dus een beetje het derde wiel aan de wagen wordt. Hoeft natuurlijk niet.
Qua geslacht maakt niet zo veel uit. Ik zou iig voor kittens gaan omdat de kans dat de andere het accepteert dan het grootst is.
  maandag 13 augustus 2012 @ 23:28:45 #104
117804 Miriampje
Little gurlie
pi_115536993
Oe wat zielig om te horen dat Blackie zo slecht reageert op jullie vakantie. Heb nog niet veel katten ervaring, maar misschien heb je iets aan mijn gedachten.
Zou sowieso de APK afwachten, misschien heeft hij toch iets lichamelijks. Daarnaast neig ik ernaar om 1 kat erbij te nemen. Voor hetzelfde geld blijft Blackie nog veel jaren leven en zo niet, dan kun je tegen die tijd nog een nieuw vriendje nemen.
En ook om de reden die Oognip noemt, zodat hij geen derde wiel aan de wagen wordt.
pi_115537604
Maar als je 1 kitten neemt, kan ik me ook weer voorstellen dat Black daar gek van wordt. Omdat het kitten natuurlijk erg speels is en veel met hem wil spelen (misschien)...
  maandag 13 augustus 2012 @ 23:57:25 #106
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115538393
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 01:33 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

het is meer donkerder roze, z'n poeperdje zelf dus, bij nadere inspectie.

we geven haar in elk geval nu zeker twee keer per dag nieuw water.

verder gaat t heel goed, ze gaat na 4 avonden zelf naar de achterkamer (haar voorlopige domein voor de nacht, als ze wat meer gewend is mag ze 's nachts gewoon in t hele woongedeelte hoor, en daarna het hele huis behalve de slaapkamer) zodra we de tv uitdoen O+ tv uit = baasje slapen = poes drinken en op de bak en bovenop de krabpaal voor een dutje.

ik vind haar voor een kat die pas 3 en een halve dag in huis is al erg aanhankelijk en ook stoer en stout.
Ja, dat gaat erg snel heb ik ook gemerkt.
Ik had bij Jiro verwacht dat ie z'n moeder, broers en zussen wel zou gaan zoeken maar dat heb ik ook niet gemerkt.
Wel heel nieuwsgierig de eerste week, alles onderzoeken maar nu hij 3 weken hier is merk ik dat mijnhuis zijn domein is geworden, rent de kamer en gang door alsof ie niet anders gewend is.
En ook met slapen gaat het prima, als ie echt moe is gaat ie naar z'n slaapplek toe, ook overdag en hij tukt soms ook wat op een van m'n krabpalen.

En wat helemaal leuk is, hij gebruikt mij af en toe ook als bed, lig ik op m'n bank TV te kijken dan gaat ie soms op m'n borst of in m'n nek liggen.
Dat merkte ik vanaf de 2e week, dat ie ook bij mij aandacht komt zoeken.

Tip wat betreft speelgoed: koop niet teveel, simpele propjes papier zijn over het algemeen het meest favoriet, nemen ze ook in hun bek en paraderen zo de hele kamer door met hun "prooi" O+

[ Bericht 7% gewijzigd door SiGNe op 14-08-2012 00:39:26 ]
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 00:10:19 #107
45 SiGNe
pi_115538982
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 23:17 schreef Candaasje het volgende:
...
Wat denken jullie; is dat vragen om problemen, of is het misschien wel een goed idee om wat gezelschap voor Black te zoeken?

En in het geval van een goed idee; heeft iemand enig idee met dan het beste werkt; twee poesjes erbij, twee katertjes of juist een poesje en een katertje?

Samenvatting: Kater is na het overlijden van onze poes alleen achtergebleven, vraagt veel aandacht en is tijdens de vakantie erg eenzaam geweest. (Eenzamer dan de jaren ervoor.)
Rouwperiode van katten is ongeveer 6 maanden, daarna zou het dus sowieso weer goed moeten komen.

Ik zou zelf denk ik geen 2 kittens erbij nemen, het is voor je kat al een grote verandering, een poes weg en dan opeens 2 anderen erbij die het territorium binnen vallen.
Plus je kater is pas 1 jaar, met een beetje mazzel leeft die nog een jaar of 19-20.

Ik ben zelf opgegroeid met 2 katers in huis en toen die overleden waren (na 15 en na 19 jaar) hebben mijn ouders weer 2 katers genomen (1 na een half jaar al overleden en toen is er weer een kater bij gekomen)
Ik ben dus zelf alleen katers gewend en zou zelf dus een katertje erbij nemen (het is dat ik te klein woon voor 2 katers, anders had ik er nu ook 2 rondlopen)

Een vriend van me heeft weer een kater en een poes, gaat ook prima.
Al spelen die 2 ook niet echt met elkaar, niet zoveel als 2 katers heb ik het idee.
En met 2 katers is het wel soms vechten maar dat is zo over en is ook vaak onderdeel van spel.
pi_115539861
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 00:10 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Rouwperiode van katten is ongeveer 6 maanden, daarna zou het dus sowieso weer goed moeten komen.

Ik zou zelf denk ik geen 2 kittens erbij nemen, het is voor je kat al een grote verandering, een poes weg en dan opeens 2 anderen erbij die het territorium binnen vallen.
Plus je kater is pas 1 jaar, met een beetje mazzel leeft die nog een jaar of 19-20.

Ik ben zelf opgegroeid met 2 katers in huis en toen die overleden waren (na 15 en na 19 jaar) hebben mijn ouders weer 2 katers genomen (1 na een half jaar al overleden en toen is er weer een kater bij gekomen)
Ik ben dus zelf alleen katers gewend en zou zelf dus een katertje erbij nemen (het is dat ik te klein woon voor 2 katers, anders had ik er nu ook 2 rondlopen)

Een vriend van me heeft weer een kater en een poes, gaat ook prima.
Al spelen die 2 ook niet echt met elkaar, niet zoveel als 2 katers heb ik het idee.
En met 2 katers is het wel soms vechten maar dat is zo over en is ook vaak onderdeel van spel.
Black is 12 ;)
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 00:37:54 #109
45 SiGNe
pi_115540056
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 00:31 schreef Oognip het volgende:

[..]

Black is 12 ;)
Ah, verkeerd gelezen :@
Naja, dan kan ie nog steeds lang meegaan, tegenwoordig is 18 al best een normale leeftijd voor katten.
En ik denk zelf dat 2 kittens erbij voor een kat op leeftijd wel erg druk voor 'm kan worden.
Die zijn erg speels en druk namelijk.
Je zou ook een iets oudere kat kunnen nemen, een herplaatser (raskat) of een asielkat van 2-3 jaar.
Die zijn net wat rustiger en kunnen een prima speelmaatje worden voor Black.
Plus er zijn al heel wat oudere katten in asiels die ook graag een baasje en een maatje willen.
  Moderator dinsdag 14 augustus 2012 @ 01:23:39 #110
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_115541451
hoe leer je best een poes af om niet in de gordijnen te hangen?
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_115545170
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 23:17 schreef Candaasje het volgende:
Ik zou naar het asiel gaan, daar de situatie uitleggen (je hebt al een kat, etc). Als je dan een nieuwe kat gevonden hebt, kun je die naar huis nemen. Als het echt niet gaat, kan je hem dan ook weer terug brengen (tenminste, zo ging het bij ons wel).
pi_115547665
Bedankt voor de reacties!

Sowieso willen we naar het asiel gaan, daar zitten er immers genoeg. :)
En we gaan eerst naar de DA met Black.

Het idee van twee katten was dan wel twee katten uit hetzelfde nest, omdat die elkaar meestal al wel accepteren. En wanneer het zo uitkomt dat we er een poes bijnemen, dan scheelt dat misschien weer voor als Black overlijdt. (Brr, nog even niet aan denken..) Want Ik heb het idee dat poezen veel meer moeite hebben met een nieuwkomer - doorgaans - dan katers.
Maar ja, als we er een katertje bij nemen dan is dat probleem misschien minder aan de orde, en kunnen we een paar jaar later nog wel weer bekijken of er nog een kat bij moet komen.

De reden dat we nu toch al een of twee katten erbij willen, is dat we bij Black niet zozeer het idee hebben dat hij Pukkie echt mist, maar meer het gezelschap. Of nouja, dat eerste misschien een beetje, maar Black is echte een allemansvriend en is echt een beetje aandachtsgeil :D . Hij is vriendjes met de hele buurt, mens en dier. (Op enkele katten na, maar de meeste bekijkt hij vanaf de bank, of achtervolgt hij langzaamaan sluipend totdat ze weg zijn, en een ander geeft 'ie misschien een keer een pets op de neus maar that's it. Vervolgens gaat 'ie er gewoon vlakbij zitten..)

En hoewel hij ook wel erg mensgericht is, speelde hij liever zijn spelletje met Puk. (Ik heb hem echt maar zelden zover gekregen om met een touwjte of iets in die richting te spelen, iets wat Puk juist wel heel graag deed. Die klooide ook met wattenstaafjes O+ ). Dus tja...een dierlijk vriendje dat ook bij hem blijft als wij/mijn ouders een keer weg zijn, ik verwacht (en hoop) dat dat goed bevalt.

En Black heeft nu nog energie voor 10, ondanks dat hij al wat ouder is. (Jaja, even de DA afwachten, als hij wat mankeert is dat misschien ook wel binnen korte tijd minder natuurlijk.) Dus een kitten (of misschien wel twee), kan hij nu nog wel aan. Mits hij gezond is. :)

Verder is meneer ook overdag wel vaak de hort op, en er is nu een hele zolderkamer beschikbaar (mijn oude kamer), en ook de andere slaapkamers zijn vrijwel altijd toegankelijk. Naast natuurlijk de woonkamer, gang en keuken. (En buiten is meer dan voldoende ruimte. We hebben sowieso een tuin met heeul veeul beplanting, geen snelweg of dijkweg dichtbij, een plein voor, wat groenstroken, en alle katten lopen hier gewoon rond. Bijna iedereen heeft hier wel een kat of een hond, of beide. Dus dat is geen probleem. Mocht Black rust willen, dan is de boel wel even tijdelijk apart te zetten. (Danwel in verschillende ruimtes, dan wel de een binnen en de ander(en) buiten.)

Maar ja, eerst maar naar de DA en daar ook het voorleggen, en daarna naar het asiel en kijken wat er zit. Het is geen musthave om twee kittens/jonge katten te hebben hoor. :) Het was meer even een idee.
Maar misschien is één jongere kat dus ook wel een goed plan. Lastig! :P
pi_115547776
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 01:23 schreef capuchon_jongen het volgende:
De plantenspuit werkte hier wel. Gewoon elke keer dat je kat in de gordijnen hangt een beetje natspuiten. De meesten vinden het niet leuk, en als je het vaak genoeg herhaalt leggen ze de link wel. Redelijk diervriendelijk, een paar spetters :)
pi_115547903
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 10:28 schreef Candaasje het volgende:

[..]

De plantenspuit werkte hier wel. Gewoon elke keer dat je kat in de gordijnen hangt een beetje natspuiten. De meesten vinden het niet leuk, en als je het vaak genoeg herhaalt leggen ze de link wel. Redelijk diervriendelijk, een paar spetters :)
En als je geluk hebt, heb je een kat die het leuk vindt om nat gespoten te worden... Gelukkig hebben onze katten geen behoefte in de gordijnen te klimmen (ze willen alleen nog wel eens achter elkaar jagen over de vensterbanken... maar een streng word is dan genoeg)
pi_115548063
Haha, ja die heb je er ook tussen zitten ja :D
pi_115548292
Eerst de APK en als daar niks uitkomt zou ik voor twee kittens gaan. Die slopen elkaar dan :P en als Blacky wil spelen dan vinden ze dat vast niet erg. Kater of poes maakt niet zoveel uit is mijn persoonlijke ervaring.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_115548472
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 10:46 schreef Cat22 het volgende:
Eerst de APK en als daar niks uitkomt zou ik voor twee kittens gaan. Die slopen elkaar dan :P en als Blacky wil spelen dan vinden ze dat vast niet erg. Kater of poes maakt niet zoveel uit is mijn persoonlijke ervaring.
Ah, dan gaan we - dus na die APK en als alles goed is - maar eens naar het asiel. Eens kijken wat er allemaal een baasje zoekt (Ik blijf ook een zwak houden voor de kittens hier op Fok!, maar ik weet niet of mijn ouders echt staan te springen om op en neer naar Enschede of Den Bosch te rijden. Aangezien er in onze woonplaats ook een asiel zit.)

En waarschijnlijk vinden kittens zo'n grote stoere kater wel machtig interessant. Sowieso is die heen en weer zwiepende staart natuurlijk geweldig.....kan ik mij zo voorstellen.... (hoewel je dan net zal zien dat dat ze geen biet interesseert, want zo werkt dat met katten _O- )
pi_115551232
Ik wou even melden dat de grote rode kater Diego (nu gaat hij Gijs heten) vanochtend is aangekomen en het beter doet dan verwacht! Hij zit nu onder m'n bed, en komt af en toe even kijken en knuffelen :D O+
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 12:27:31 #119
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_115551285
Krijgen we binnenkort ook een foto van Gijs (leuke naam!)?
The love you take is equal to the love you make.
pi_115552518
Het zijn crappy telefoonfoto's maar laten ongeveer zien hoe leuk deze rode kater is!

Met z'n mooie witte pootjes O+
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:04:29 #121
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_115552622
Jaaa! wat is 'ie mooi rood!
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:22:50 #122
45 SiGNe
pi_115558235
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 01:23 schreef capuchon_jongen het volgende:
Op een boze manier NEE! zeggen, evt een lichte(!) corrigerende tik geven.
En evt met je vingers knippen.
Werkt hier het beste, bij een plantenspuit vraagt ie zich af waarom het opeens regent ofzo :D

Als Jiro nu aanstalte maakt om in m'n speakers te klimmen en ik knip met m'n vingers dan gaan z'n oortjes plat in de nek, hij gaat lager op z'n poten staan en loopt weg.
Hij snap dat als ik met m'n vingers knip dat ie iets doet wat niet mag... en dat na 1 weekje ^O^
pi_115590364
Oké, hier mijn vraag. We hebben een nestje gehad, en toen ze leerden zindelijk te worden ging het begrijpelijk de eerste week af en toe mis. Ik ben er gelijk bij geweest om het op te ruimen, en ook de kattenbakken goed schoongehouden met chloor (ze zijn dol op de geur van chloor). De ouders van de kittens gaan netjes op de kattenbak, maar de kittens blijven toch de geur van hun eerdere plasjes ruiken. Nu waren de kittens allemaal weg en dachten we, nu kan de grondige schoonmaakbeurt beginnen. Maar helaas, net toen de laatste weg was kreeg ik dezelfde dag telefoon, de nieuwe eigenaar van een van de poesjes was helaas allergisch en de kitten kwam terug. Ik ben overal naar tips op zoek gegaan, en ik heb de vloer met schoonmaak azijn gedweild. Maar nog geen minuut later zat meneer alweer! Precies onder de tv meubel. Lastige plek! Ik weet dat een bepaalde spray.. iets met eco of zo in de naam, goed werkt. Maar we zitten momenteel erg krap bij kas, en 1 zo'n fles is 25 euro. Toch weer meer dan een halve week boodschappen! Schoonmaakazijn werkt dus niet. Iemand een goedkope tip om dit tegen te gaan?
En de boer op de fiets, hij trapte zich rot maar naderde niets...
pi_115590671
Biotex werkt hier heel goed, flink schrobben, op laten drogen en dan stofzuigen voor de laatste restjes.

Bij mijn kater heeft het rouwproces na de dood van zn zusje echt heel lang geduurt, langer dan de zes maanden in ieder geval. We hebben er toen in overleg met een fokker een kitten bijgenomen omdat onze kater nog jong ( 3 ) en speels was, maar dat heeft ook best lang geduurd voordat dat allemaal in goede banen liep.
high fives and stagedives
pi_115591148
quote:
11s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 11:30 schreef appelm0es het volgende:
Oké, hier mijn vraag. We hebben een nestje gehad, en toen ze leerden zindelijk te worden ging het begrijpelijk de eerste week af en toe mis. Ik ben er gelijk bij geweest om het op te ruimen, en ook de kattenbakken goed schoongehouden met chloor (ze zijn dol op de geur van chloor). De ouders van de kittens gaan netjes op de kattenbak, maar de kittens blijven toch de geur van hun eerdere plasjes ruiken. Nu waren de kittens allemaal weg en dachten we, nu kan de grondige schoonmaakbeurt beginnen. Maar helaas, net toen de laatste weg was kreeg ik dezelfde dag telefoon, de nieuwe eigenaar van een van de poesjes was helaas allergisch en de kitten kwam terug. Ik ben overal naar tips op zoek gegaan, en ik heb de vloer met schoonmaak azijn gedweild. Maar nog geen minuut later zat meneer alweer! Precies onder de tv meubel. Lastige plek! Ik weet dat een bepaalde spray.. iets met eco of zo in de naam, goed werkt. Maar we zitten momenteel erg krap bij kas, en 1 zo'n fles is 25 euro. Toch weer meer dan een halve week boodschappen! Schoonmaakazijn werkt dus niet. Iemand een goedkope tip om dit tegen te gaan?
Alufolie neerleggen. Of anders keukenfolie. Vinden ze vaak niet prettig om overheen te lopen. Ziet er misschien niet uit, maar je moet toch iets! Anders er iets neer leggen waardoor ze er niet kunnen zitten (paar lege bloempotten, stenen uit de tuin, iets anders)
pi_115600433
ik las ergens groene zeep en/of soda. laten intrekken en goed schoonmaken.
Misschien zal van dat oxi vlekken poeder ook wel werken? Dat zat ik me af te vragen, aangezien je dan ook voor gewone vlekken enzo kan gebruiken. Iemand een idee?
pi_115602885
Ik zeg ook schoonmaken met een sopje van Biotex. Bij sommige supermarkten en drogisten kun je HG "alle nare geurtjes weg" kopen, dat helpt ook wel goed. en kost een paar euro.
Zet eventueel ook een paar bakjes (bv afwasteiltje oid) met grit neer zodat het kitten wat meer plekken heeft om naar de bak te gaan, dat wil ook nog weleens helpen.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 23:35:46 #128
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_115624640
Mijn kat zat zojuist vast met zijn pootje onder de tafel poot. Daar zit een spleet onder waar ie graag zijn poot onderdoor steekt en speelt wat nooit misgaat. Heb natuurlijk snel de tafel een stukje opgetild zodat ie loskwam, maar nu loopt ie (lichtjes) mank. Denk beetje gekneust ofzo. Maar mag niet bij hem komen nu om te kijken. Hopelijk morgen over, anders is het zeker slim even naar de DA te gaan ?

Edit, hmmm lijkt mee te vallen, wel een beetje een huppeltje bij het lopen maar speelt en lijkt het zelf niet eens in de gaten te hebben.

Wat een geluid maakte die trouwens toen ie vast zat zeg :X

Edit2: het is alweer over lijkt het, gewoon te bezorgd :P , zit alweer op de (vrij hoge) vensterbank :) .

[ Bericht 22% gewijzigd door DaMook op 15-08-2012 23:50:03 ]
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  donderdag 16 augustus 2012 @ 02:17:31 #129
378177 Kotsdrol
Feel the Misery...
pi_115630041
Vraagje: Wij hebben sinds 3 dagen een nieuwe kitten.
Ook hadden wij al een poes van 3 jaar, die 1 keer een nestje heeft gehad.

Is het nu normaal dat de poes, dus niet de biologische poes van de kitten, moeder gevoelens krijgt voor de kitten? Want de kitten ligt nu af en toe aan de tepel, en ik krijg het gevoel dat die 2 elkaar als moeder en dochter zien.

Ik moet wel zeggen dat de kitten nu 7 weken oud is, en waarschijnlijk een beetje te vroeg bij het nestje is weggehaald.
*Team Anti-Waaif*
pi_115631471
quote:
2s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 23:35 schreef DaMook het volgende:
Mijn kat zat zojuist vast met zijn pootje onder de tafel poot. Daar zit een spleet onder waar ie graag zijn poot onderdoor steekt en speelt wat nooit misgaat. Heb natuurlijk snel de tafel een stukje opgetild zodat ie loskwam, maar nu loopt ie (lichtjes) mank. Denk beetje gekneust ofzo. Maar mag niet bij hem komen nu om te kijken. Hopelijk morgen over, anders is het zeker slim even naar de DA te gaan ?

Edit, hmmm lijkt mee te vallen, wel een beetje een huppeltje bij het lopen maar speelt en lijkt het zelf niet eens in de gaten te hebben.

Wat een geluid maakte die trouwens toen ie vast zat zeg :X

Edit2: het is alweer over lijkt het, gewoon te bezorgd :P , zit alweer op de (vrij hoge) vensterbank :) .
Ik kijk het altijd even een dag aan (zolang het niet bloedt en de kat ook nog gevoel heeft in de poot, anders is het linea recta naar de DA). Als het beter wordt, kijk ik het nog een dag of 3 aan en dan moet het echt over zijn.
pi_115633856
poes gewogen, ze weegt 900 gram, ik vraag me af of we haar te weinig eten geven of dat ze gewoon veel honger heeft...ze krijgt twee keer per dag een dun laagje in haar bakje, dat is samen al iets meer dan de aanbevolen grammen voor gewicht en leeftijd, maar ze heeft het erg snel op en mauwt ook om meer eten, vooral 's avonds.

thuis was ze een grote bak gewend voor alle broertjes en zusjes en moeder samen, ook 2 keer per dag...

is 900 gram te dik voor 17 weken?
geven we haar te weinig?
iemand tips?

referentiefoto voor het formaat:

Kwak
pi_115633990
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 10:25 schreef kwakz0r het volgende:
poes gewogen, ze weegt 900 gram, ik vraag me af of we haar te weinig eten geven of dat ze gewoon veel honger heeft...ze krijgt twee keer per dag een dun laagje in haar bakje, dat is samen al iets meer dan de aanbevolen grammen voor gewicht en leeftijd, maar ze heeft het erg snel op en mauwt ook om meer eten, vooral 's avonds.

thuis was ze een grote bak gewend voor alle broertjes en zusjes en moeder samen, ook 2 keer per dag...

is 900 gram te dik voor 17 weken?
geven we haar te weinig?
iemand tips?

referentiefoto voor het formaat:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Weet je zeker dat ze maar 900 gram weegt? :o Ik kan het op de foto's niet eruit halen, maar dan moet het wel een heel kleine poes zijn. Ik laat hier opvangkittens verhuizen die met 8 weken al bijna een kilo wegen. :X

Ze lijkt er verder goed uit te zien, maar ik zou haar bak gewoon een poosje lekker vol laten en geven naar behoefte. Zo'n kitten is nog in ontwikkeling en mag onbeperkt eten.
Nadat ze gesteriliseerd is moet je dat gaan minderen, anders wordt het een tonnetje.

Maar voor nu: gewoon lekker laten eten. :Y)
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_115634250
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 10:30 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Weet je zeker dat ze maar 900 gram weegt? :o Ik kan het op de foto's niet eruit halen, maar dan moet het wel een heel kleine poes zijn. Ik laat hier opvangkittens verhuizen die met 8 weken al bijna een kilo wegen. :X

Ze lijkt er verder goed uit te zien, maar ik zou haar bak gewoon een poosje lekker vol laten en geven naar behoefte. Zo'n kitten is nog in ontwikkeling en mag onbeperkt eten.
Nadat ze gesteriliseerd is moet je dat gaan minderen, anders wordt het een tonnetje.

Maar voor nu: gewoon lekker laten eten. :Y)
ok, dan geef ik haar straks een lekker volle bak als ik wegga (ze is straks weer een paar uurtjes alleen).

ik heb mezelf met en zonder poes gewogen, en het verschil was 900 gram, tot 2 keer toe. ze is 15 april geboren. t is geen raskat he, gewoon een klein rood poesje....
Kwak
pi_115634393
hm, ik heb haar gemeten, ze is van neusje tot kontje in een rechte lijn gemeten 36 cm (kopje lag iets omhoog, dus gestrekt denk ik 40 cm ofzo?)

dit is op de arm, kan haar makkelijk met 1 hand vasthouden onder t kontje tegen me aan
Kwak
pi_115634395
Kun je haar ruggengraat voelen en steken haar ribbetjes uit? Zolang dat niet het geval is, hoef je je niet teveel zorgen te maken. Maar ik ben het wel met Cat22 eens, ze moet nog groeien! En die aantallen die je op de verpakking leest zijn ook maar richtlijnen.

Mijn Kleintje is met 5kg best zwaar voor z'n grootte. Maar hij is absoluut niet dik. De dierenarts zei dat ook al. En als ik geef wat ik ze zou "mogen" geven volgens de verpakking, dan worden ze in de winter te dik en in de zomer te mager...

(en mijn motto in de zomer is: als ze honger hebben zoeken ze maar wat muizen! :P)
pi_115634718
hm, ik kom er niet echt uit met t kattenbmi, pootje tot schouder is ca. 20 cm, schouder tot kontje 23 cm, dan zou ze erg mager zijn (1,95 bmi). maar ik voel geen uitstekende ribben (laagje vet eroverheen) en ook de ruggengraat valt mee, wel taille, schouders zijn wel een beetje puntig.

kortom: ze mag wel wat meer voer, of 1 keer vaker per dag. en ik maak me geen zorgen.
Kwak
pi_115635759
beter plaatje gevonden
pi_115635911
* Puala komt ook even langs met een vraag.

Ik heb vanuit het opvanggezin Cat22 een kitten geadopteerd. De jongedame doet het prima, maar sinds ongeveer 3 weken bijt ze. Als ik met haar speel, haar aai of als ik gewoon lig te slapen. Ze likt een keertje of geeft een kopje en daarna gaan de tanden er in. Het is niet keihard en tot bloedens toe, maar vaak zie je wel een streep/tandafdruk. Ofwel: het doet zeer. En ik heb al vanalles geprobeerd. Nee zeggen, stoppen met aaien/spelen, negeren, zachtjes in t nekvel pakken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar het werkt niet. En ik wil best er vanuit gaan dat het een fase is en dat ze het wel af leert.. maar ondertussen kom ik op het punt dat ik het niet leuk meer vind.

Hebben jullie tips hoe ik dit af kan leren?
pi_115635987
Wat vervelend, Puala -O- ik zou het echt niet weten, je hebt al zo veel geprobeerd :( Misschien kun je nog terugbijten? :@ :P
pi_115636015
Die optie had ik zelf ook al bedacht, maar een mond vol haar lokte me nog niet zo erg. Ik wilde het eerst hier maar eens proberen.

Wat ook nog kan is kijken of ik haar kan natspuiten, maar dat boeide haar met andere dingen zo weinig.. Ik ben bang dat het hier ook weinig effect heeft.
pi_115636031
ze beet bij mij ook ineens in mijn kleren, onze reactie was nee zeggen, oppakken en op de grond zetten en even negeren. dan gaat ze meestal opzichtig zitten wassen of heel hard rennen om te laten zien dat er niks aan de hand is/ze heus wel dingen mag....maar jullie poes klinkt wel hardleers.

*ze flikkert zojuist van een stoel af waar ze op probeerde te klimmen via de onderkant :')
Kwak
  donderdag 16 augustus 2012 @ 11:44:54 #143
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_115636254
Ze ziet er gewoon hartstikke goed uit op de foto's!

Ik denk dat zeuren om eten er een beetje bij hoort. Dat wil niet altijd zeggen dat ze dan vreselijke honger heeft of tekort komt. Zolang ze nog in de groei is, zoumik ook zeggen: laat ze eten naar behoefte.

Ik heb nu een kat die we al jaren op vaste tijden eten geven en dat heeft ook zo zijn voordelen. Maar daar kun je je kat altijd nog aan wennen.
pi_115636405
nou ja, na veel gezeur heeft madam nu een bakje staan (ze had het ochtendvoer helemaal opgegeten op 3 brokjes na) en ze kijkt er niet eens meer naar. ik kan het wel laten staan, denk dat ze het toch in de loop van de middag pas opeet.

net een pogign gedaan tot wegen op de keukenweegschaal, lukte natuurlijk niet, maar ik denk dat ze toch wel 1500 gram weegt ofzo. wat betekent dat ik natuurlijk stiekem lichter ben O-) :')
Kwak
pi_115636658
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:29 schreef computergirl het volgende:
beter plaatje gevonden
[ afbeelding ]
Hmm, mijn Rooie heeft zo'n hangbuik maar je kunt ook z'n taile perfect zien... Maar dat is wel een handig plaatje!

quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:48 schreef kwakz0r het volgende:
net een pogign gedaan tot wegen op de keukenweegschaal, lukte natuurlijk niet, maar ik denk dat ze toch wel 1500 gram weegt ofzo. wat betekent dat ik natuurlijk stiekem lichter ben O-) :')
Je moet natuurlijk wel altijd eerst zelf op de weegschaal gaan staan en dan pas de kat erbij nemen (omdraaien mag ook...) Mijn kat blijft trouwens netjes zitten (als hij zin heeft :P)
pi_115636948
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:48 schreef kwakz0r het volgende:
nou ja, na veel gezeur heeft madam nu een bakje staan (ze had het ochtendvoer helemaal opgegeten op 3 brokjes na) en ze kijkt er niet eens meer naar. ik kan het wel laten staan, denk dat ze het toch in de loop van de middag pas opeet.

1500 gram klinkt een stuk logischer. ^O^ En zo op de foto's ziet ze er niet slecht uit.
Ikzelf vang geen raskatten op maar stumpertjes van de straat die niet altijd de beste start hebben gehad. En omdat die kittens op bijna een kilo weggaan verbaasde mij jouw opgegeven gewicht wel erg.

Maar als ze er goed uitziet denk ik eerder dat het aan je weegschaal of jouw ingeschatte eigen gewicht ligt. ;)
pi_115637039
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:33 schreef Puala het volgende:

Ik heb vanuit het opvanggezin Cat22 een kitten geadopteerd. De jongedame doet het prima, maar sinds ongeveer 3 weken bijt ze. Als ik met haar speel, haar aai of als ik gewoon lig te slapen. Ze likt een keertje of geeft een kopje en daarna gaan de tanden er in. Het is niet keihard en tot bloedens toe, maar vaak zie je wel een streep/tandafdruk. Ofwel: het doet zeer. En ik heb al vanalles geprobeerd. Nee zeggen, stoppen met aaien/spelen, negeren, zachtjes in t nekvel pakken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar het werkt niet. En ik wil best er vanuit gaan dat het een fase is en dat ze het wel af leert.. maar ondertussen kom ik op het punt dat ik het niet leuk meer vind.

Liefdesbeetjes! O+ Maar ik kan me voorstellen dat je verrekte lastig vindt. :P Zal ook me thaar ontwikkeling samenhangen, ze wordt een grote meid en begint haar hormoontjes vast te merken.
Ik zou haar niet straffen, het is voor haar een uiting van affectie en dan geef je wel een heel raar signaal af. Maar stoppen met aaien, poes wegzetten of zelf weglopen lijken me prima opties. En het is een faaaaaase! :+
Al heb ik hier nu een opvangpoes zitten die me - vol van hormonen- regelmatig nog keihard in de neus bijt. :')
pi_115637105
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 12:11 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Liefdesbeetjes! O+ Maar ik kan me voorstellen dat je verrekte lastig vindt. :P Zal ook me thaar ontwikkeling samenhangen, ze wordt een grote meid en begint haar hormoontjes vast te merken.
Ik zou haar niet straffen, het is voor haar een uiting van affectie en dan geef je wel een heel raar signaal af. Maar stoppen met aaien, poes wegzetten of zelf weglopen lijken me prima opties. En het is een faaaaaase! :+
Al heb ik hier nu een opvangpoes zitten die me - vol van hormonen- regelmatig nog keihard in de neus bijt. :')
Maar ze bijt ook als ik niets doe. Zijn het dan ook liefdesbeetjes? Want ik zal vast heel lief en leuk zijn als ik slaap, maar ik zit er dan dus niet op te wachten :+

En bijten in mijn neus: check. Likken ook.
pi_115637139
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 12:13 schreef Puala het volgende:

[..]

Maar ze bijt ook als ik niets doe. Zijn het dan ook liefdesbeetjes? Want ik zal vast heel lief en leuk zijn als ik slaap, maar ik zit er dan dus niet op te wachten :+

En bijten in mijn neus: check. Likken ook.
Ja! Ze vindt je gewoon keileuk. O+ En wil graag met je spelen want wie heeft er nou slaap nodig. :{w Dat haal je overdag toch in? _O- :*

Daarom heb ik dus geen katten op mijn slaapkamer, ik hecht aan mijn nachtrust. :P
pi_115637211
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 12:14 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ja! Ze vindt je gewoon keileuk. O+ En wil graag met je spelen want wie heeft er nou slaap nodig. :{w Dat haal je overdag toch in? _O- :*

Daarom heb ik dus geen katten op mijn slaapkamer, ik hecht aan mijn nachtrust. :P

Nou ja ergens goed om dit te weten. Ik had het ergens al wel verwacht. Dus dan maar wachten tot deze fase over gaat.

Ze is verder een schatje hoor O+
  donderdag 16 augustus 2012 @ 12:44:46 #151
45 SiGNe
pi_115638115
quote:

SPOILER

Bij Jiro (nu 3 maanden) lukt het me redelijk goed om hem dingen af te leren door hard NEE! te zeggen en in m'n vingers te knippen.
Als ie het dan nog een keer doet pak ik 'm op en krijgt ie ook een zacht tikje op z'n kop terwijl ik nog een keer hard NEE! zeg en in m 'n vingers knip.
Voordeel is dat hij nu meteen ineen duikt als ik in m'n vingers knip :D
Hij associeert het knippen met straf.
pi_115638153
Ik kan niet met m'n vingers knippen :@
  donderdag 16 augustus 2012 @ 12:49:20 #153
45 SiGNe
pi_115638297
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 12:45 schreef Puala het volgende:
Ik kan niet met m'n vingers knippen :@
Dierenwinkel heeft ook van die klikkertjes die ze voor hondentraining gebruiken.
En je kan natuurlijk ook een ander geluidje maken, in je handen klappen of fluiten bijvoorbeeld.
Voordeel is in elk geval dat je niet constant nee hoeft te zeggen.

Overigens zitten ze nu nog in de socialisatiefase waaron ze leren wat wel en niet mag.
Dat duurt tot ongeveer 15 weken.
Daarna wordt het wat lastiger om dingen aan en af te leren.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 12:53:37 #154
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_115638436
quote:

SPOILER

Je zegt dat het niet helpt, maar ik zou toch willen zeggen: volhouden! Consequent blijven reageren. Het is vervelend, maar er zit niet veel anders op.

En misschien kun je nog een graadje 'minder lief' corrigeren. Ik heb ook wel eens zo hard NEE gebruld dat mijn keel er pijn van deed.
  Moderator donderdag 16 augustus 2012 @ 12:55:20 #155
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_115638489
Het klinkt ook een beetje als liefdesbeetjes :@ En blazen? Dat werkt hier bij alledrie de katten prima als ze te ruig doen :@
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  donderdag 16 augustus 2012 @ 13:03:01 #156
45 SiGNe
pi_115638743
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 12:53 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je zegt dat het niet helpt, maar ik zou toch willen zeggen: volhouden! Consequent blijven reageren. Het is vervelend, maar er zit niet veel anders op.

En misschien kun je nog een graadje 'minder lief' corrigeren. Ik heb ook wel eens zo hard NEE gebruld dat mijn keel er pijn van deed.
Ze moeten je echt aankijken met een blik van "owjee.. wat heb ik nu gedaan?" inderdaad :)
Een zachte tik helpt het best, die krijgen ze van hun moeder ook als die ze zat is.

Met zachte tik bedoel ik trouwens met 1 vinger even een klopje geven op het koppie, ze hoeven er in elk geval geen pijn van over te houden.
pi_115639776
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 13:03 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ze moeten je echt aankijken met een blik van "owjee.. wat heb ik nu gedaan?" inderdaad :)
Een zachte tik helpt het best, die krijgen ze van hun moeder ook als die ze zat is.

Met zachte tik bedoel ik trouwens met 1 vinger even een klopje geven op het koppie, ze hoeven er in elk geval geen pijn van over te houden.
Ik reageer dan altijd "ruw". Dus harde stem, niet liefkozend, maar afstotend. Als het beest op tafel springt, oppakken en op de grond laten "vallen" (ipv van lief op de grond zetten), het liefst zonder de kat aan te kijken. Meestal komt hij na een minuut of 5 weer heel zielig naar me toe om liefde te vragen (wat hij dan ook weer krijgt natuurlijk!)
  donderdag 16 augustus 2012 @ 13:36:39 #158
104871 remlof
Europees federalist
pi_115639973
Ik roep altijd heel hard "au!" als m'n katten me zeer doen, dat heeft ze wel geleerd om wat voorzichtiger te zijn.
pi_115639989
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 12:49 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Dierenwinkel heeft ook van die klikkertjes die ze voor hondentraining gebruiken.
En je kan natuurlijk ook een ander geluidje maken, in je handen klappen of fluiten bijvoorbeeld.
Voordeel is in elk geval dat je niet constant nee hoeft te zeggen.

Overigens zitten ze nu nog in de socialisatiefase waaron ze leren wat wel en niet mag.
Dat duurt tot ongeveer 15 weken.
Daarna wordt het wat lastiger om dingen aan en af te leren.
Dana is de 15 weken al ruimschoots voorbij. 11 mei was ze 12 weken, dus nu is ze ?? aantal weken ;)
pi_115641399
Als mijn katten op afstand zitten en iets verkeerds doen fluit ik of knip in mijn vingers.
Als ze mij pijn doen dan zeg ik ook au. Helpt over het algemeen goed.
pi_115641779
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 14:16 schreef Miriampje het volgende:
Als mijn katten op afstand zitten en iets verkeerds doen fluit ik of knip in mijn vingers.
Als ze mij pijn doen dan zeg ik ook au. Helpt over het algemeen goed.
Ik kan niet fluiten en ik kan niet met m'n vingers knippen. Dus ik doe het met m'n stem. En AU reageren ze ook op ja. ("kut kat" werkt niet zo goed...)
pi_115641936
Ik vind het niet klinken als liefdesbeetjes :@ Ik heb 1 kat die liefdesbeetjes geeft en dat doet hij echt alleen als hij heel lekker gekroeld wordt en het is ook nog eens heel zachtjes. Dat kun je echt geen pijn noemen. Uit het niets bijten klinkt mij niet in de oren als liefdesbeetjes.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 15:05:17 #163
45 SiGNe
pi_115643135
Over bijten gesproken, kreeg nog een leuke tip van de dierenwinkel vandaag: koop krekels voor je katten en laat die los in de tuin..
Goed voor de eiwitten :D
pi_115643195
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:05 schreef SiGNe het volgende:
Over bijten gesproken, kreeg nog een leuke tip van de dierenwinkel vandaag: koop krekels voor je katten en laat die los in de tuin..
Goed voor de eiwitten :D
Ja, en dan thuis allemaal krekels vinden... Die kat van mij brengt alles naar binnen (gelukkig vond hij die vleermuis toch een beetje eng...)
  donderdag 16 augustus 2012 @ 15:07:55 #165
45 SiGNe
pi_115643275
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:06 schreef Sweetpea8472 het volgende:

[..]

Ja, en dan thuis allemaal krekels vinden... Die kat van mij brengt alles naar binnen (gelukkig vond hij die vleermuis toch een beetje eng...)
Insecten worden niet meteen opgegeten?
Zo niet dan is het niet handig nee..
Hoewel het wel schoon op gaat.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 15:09:58 #166
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_115643354
Onze kat is een watje. Maar ze is dus een keer met een vleermuis thuisgekomen. Wat een consternatie was dat! Ik heb de vleermuis ongeschonden kunnen pakken en die is gewoon weer weggevlogen.

En wat betreft die krekels: op ons vorige adres pakte ze regelmatig flinke motten. Dat was soms wel griezelig, want soms was het maar wat lastig slikken.
pi_115643611
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:07 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Insecten worden niet meteen opgegeten?
Zo niet dan is het niet handig nee..
Hoewel het wel schoon op gaat.
Kleintjes wel (vliegen), groter niet, die moeten eerst "getoond" worden. (en dan los gelaten zodat ik erachter aan mag gaan... met twee "helpende" katten)

quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:09 schreef Lienekien het volgende:
Onze kat is een watje. Maar ze is dus een keer met een vleermuis thuisgekomen. Wat een consternatie was dat! Ik heb de vleermuis ongeschonden kunnen pakken en die is gewoon weer weggevlogen.

En wat betreft die krekels: op ons vorige adres pakte ze regelmatig flinke motten. Dat was soms wel griezelig, want soms was het maar wat lastig slikken.
Deze vleermuis heb ik aan de dierenambulance mee gegeven (vleugel was iets beschadigd, dus netjes (met handschoen!) gevangen, en gebeld)
pi_115643662
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 14:27 schreef Sweetpea8472 het volgende:

[..]

Ik kan niet fluiten en ik kan niet met m'n vingers knippen. Dus ik doe het met m'n stem. En AU reageren ze ook op ja. ("kut kat" werkt niet zo goed...)
Ik kan dat ook niet, dus ik klap meestal hard in mijn handen. Werkt (meestal) prima.
pi_115655717
leuk idee die krekels!
alleen geen succes op mn balkon denk ik! haha
  donderdag 16 augustus 2012 @ 21:23:52 #170
45 SiGNe
pi_115657366
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 20:44 schreef nicole89 het volgende:
leuk idee die krekels!
alleen geen succes op mn balkon denk ik! haha
Nog minder ruimte om te ontsnappen :D
Zolang je katten er maar niet overheen springen.
pi_115662996
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:58 schreef Sweetpea8472 het volgende:

[..]

Hmm, mijn Rooie heeft zo'n hangbuik maar je kunt ook z'n taile perfect zien... Maar dat is wel een handig plaatje!

[..]

Je moet natuurlijk wel altijd eerst zelf op de weegschaal gaan staan en dan pas de kat erbij nemen (omdraaien mag ook...) Mijn kat blijft trouwens netjes zitten (als hij zin heeft :P)
duh! dat had ik ook gedaan! ;) maar weegschaal is blijkbaar niet betrouwbaar, weten we dat ook weer :(
Kwak
  donderdag 16 augustus 2012 @ 23:35:01 #172
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_115663779
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:06 schreef Sweetpea8472 het volgende:

[..]

Nou inderdaad! Ik was altijd reuze dol op alle natuâh in onze stadstuin, maar sinds we een jongere kat uit het asiel hebben denk ik: laat maar!

Alles komt in cadeauverpakking naar binnen (=totaal ongeschonden, dus fladderig, springerig of kruiperig, naar gelang de aard van het beestje).
Snobs have more fun!
KLIK!
  donderdag 16 augustus 2012 @ 23:37:27 #173
377220 lievedraak
Human = unique massproduction
pi_115663893
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 23:35 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Nou inderdaad! Ik was altijd reuze dol op alle natuâh in onze stadstuin, maar sinds we een jongere kat uit het asiel hebben denk ik: laat maar!

Alles komt in cadeauverpakking naar binnen (=totaal ongeschonden, dus fladderig, springerig of kruiperig, naar gelang de aard van het beestje).
Ben ik me even blij met mijn binnenkatten.. hun prooien zijn de fruitvliegjes en muggen in huis O-)
Soms lief, soms een draak, maar altijd mezelf.
Ik heb het lef niet zo laf te zijn.
"Rare as is true love, true friendship is rarer." Jean de la Fontaine
pi_115700487
Bij mij in het studentenhuis heeft een huisgenootje (zonder ook verder overleg) een klein kitten in huisgenomen.

Ik heb totaal geen zin in deze grap aangezien ik bang ben dat het hele huis hier naar gaat ruiken.

Na even met haar gepraat te hebben over deze gang van zaken kreeg ik een verhaal dat het verstoten door haar moeder was en het alleen maar in een paardenstal heeft gezeten. Hierom kon zij de poes gewoon op haar kamer houden zonder dat wij verder in het huis hier last van zouden krijgen. Dit weet ik alleen niet zeker.

Ik vraag mij nu af of dat zo is en of dit wel goed is voor zo'n katje. Mijn huisgenootje heeft een kamer van 13m2 met een even groot (ingesloten) dakterras, en ik ben bang dat dit te weinig ruimte is voor het dier.
pi_115702614
Het lijkt me best weinig ruimte voor een kat, zeker een kitten met alle bijbehorende streken en gekke buien. Ze moet ook zeker rekening houden met het feit dat dit waarschijnlijk geen sociale kat zal zijn. Hij heeft niks kunnen leren van andere katten, dus zal heel ruw spelen met nagels en tanden erbij. Misschien met de juiste verzorging wel heel mensgericht.
Alle spullen die je voor de kat nodig hebt moeten ook in die ruimte komen. Krabpaal, kattenbak, etensbakjes, speeltjes.. Past dit?

Sowieso ben ik van mening dat je altijd 2 katten moet nemen, tenzij bewezen dat de kat alleen kan/moet zijn. Een kitten alleen op een studentenkamertje lijkt me dus helemaal niks..
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 01:08:33 #176
45 SiGNe
pi_115704114
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 23:29 schreef mamaisboos. het volgende:
Bij mij in het studentenhuis heeft een huisgenootje (zonder ook verder overleg) een klein kitten in huisgenomen.

Ik heb totaal geen zin in deze grap aangezien ik bang ben dat het hele huis hier naar gaat ruiken.

Na even met haar gepraat te hebben over deze gang van zaken kreeg ik een verhaal dat het verstoten door haar moeder was en het alleen maar in een paardenstal heeft gezeten. Hierom kon zij de poes gewoon op haar kamer houden zonder dat wij verder in het huis hier last van zouden krijgen. Dit weet ik alleen niet zeker.

Ik vraag mij nu af of dat zo is en of dit wel goed is voor zo'n katje. Mijn huisgenootje heeft een kamer van 13m2 met een even groot (ingesloten) dakterras, en ik ben bang dat dit te weinig ruimte is voor het dier.
13M² is te klein voor een kat, ik heb nu zelf zo'n 30m² plus klein balkon en da's net genoeg voor een kitten van 13 weken, die rent het hele huis door.
Als ie gecastreerd is over 3-4 maanden mag ie ook naar buiten, ik heb een klein bos voor de deur liggen, ruimte zat.

Maar wat geur betreft, valt reuze mee, katten gebruiken gewoon een kattenbak en als die schoon wordt gehouden (elke dag poep en pies eruit scheppen en wekelijks volledig verschonen) ruik je het amper.
Honden ruiken meer en die schijten buiten op de stoep.
En als die kleine andere mensen tegenkomt is dat alleen maar goed voor de socialisatie, krijg je een kat van die lekker bij je komt liggen als je TV aan het kijken bent bijv. :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 00:22 schreef Dragonberry het volgende:
Sowieso ben ik van mening dat je altijd 2 katten moet nemen, tenzij bewezen dat de kat alleen kan/moet zijn. Een kitten alleen op een studentenkamertje lijkt me dus helemaal niks..
Katten zijn in principe solitaire dieren, 1 kat redt het prima in z'n eentje, soms geeft een 2e erbij juist problemen.
Ze hoeven dus niet persé per 2 te leven, dat is meer een menselijke gedachte: "dan hebben ze een maatje en kunnen ze samen slapen als we niet thuis zijn"
pi_115704229
Ik weet niet of ik hier een apart topic moet aanmaken maar ik probeer het eerst hier maar even.

Onze poes, 9 jaar, heeft altijd last van overgewicht gehad en woog op haar zwaarst 7,5 kg. Een paar weken geleden viel het ons op dat ze niet zoveel meer at, het werd steeds minder en uiteindelijk met haar de dierarts gegaan.

Koorts, vuurrode keel (keelontsteking) drie injecties gehad. Poes eet nog steeds niet. Weer naar da, da onder een roesje (poes is beetje schuw dus agressief) bloed afgenomen en ook wat tandsteen verwijdert, gebit is in orde. Poes eet nog steeds weinig.

Natvoer heeft ze nooit gelust. Alleen brokken met grote voorkeur voor Gourmet maar die moet ze niet. Uiteindelijk vanillevla, ham, kip, rosbief geprobeerd. Niks. Uiteindelijk vriend ontdekt dat ze wel kattensnoepjes wil en dat eet ze nu dus mondjesmaat. Ze lijkt wel misselijk omdat ze kokt bij het ruiken van zuivel of gebakken vlees. Dus van de week weer naar de da, daar pilletjes tegen misselijkheid gehaald maar het is een worsteling om die pillen naar binnen te krijgen. Met een spuitje in dr bek is ook drama. Maandag maar bellen of we maar eens echo moeten gaan laten maken. :{ ik weet het ook niet meer. En binnenkort gaan we op vakantie en ik ga helemaal niet lekker weg als die poes niet opknapt.
Oh ja ze knarsetandt ook tijdens het eten, na googlen kwam ik erachter dat dit meestal wijst op maag/darmklachten.
Herkent iemand dit en kan je dat allemaal op een echo zien dan. Ik dacht dat er meer uit de bloedonderzoeken zou komen.
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 01:12:24 #178
45 SiGNe
pi_115704244
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 23:20 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

duh! dat had ik ook gedaan! ;) maar weegschaal is blijkbaar niet betrouwbaar, weten we dat ook weer :(
Ik heb een keukenweegschaal, daar zet ik dan een grote kom op, zet de weegschaal op 0 en doe Jiro in de kom, werkt redelijk, hij wil alleen snel uit de kom :P
Hij zit nu op 1,4kilo

[ Bericht 0% gewijzigd door SiGNe op 18-08-2012 01:18:39 ]
pi_115708421
Goedemorgen,
Sinds kort doet 1 van mijn poezen haar behoefte in het reismandje kwam ik van de week achter :(
Reismandje staat altijd in de woonkamer zodat ze het niet als iets engs ervaren als we naar de DA moeten oid. In het reismandje ligt een dekentje.
Mijn poezen hebben van jongs af aan 1 kattenbak gehad en altijd zonder problemen daar hun behoefte op gedaan. Ik schep elke dag de drollen en urine uit de bak. En de bak wordt 1x in de week helemaal verschoond.
Verder doet ze gewoon normaal en lijkt het niet dat ze ziek is.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 10:02:55 #180
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_115708458
Lastig, te zeggen waar dit door komt.

Ik zou wel het mandje opbergen. Misschien lost dat het probleem al op.
pi_115708622
En ik zou ook nog een extra kattenbak neerzetten.
pi_115708887
Vanmiddag na werk dan maar eens mandje weghalen en 2e kattenbak neerzetten.
Hoop dat het probleem dan opgelost is.
pi_115709129
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 01:08 schreef SiGNe het volgende:

Katten zijn in principe solitaire dieren, 1 kat redt het prima in z'n eentje, soms geeft een 2e erbij juist problemen.
Ze hoeven dus niet persé per 2 te leven, dat is meer een menselijke gedachte: "dan hebben ze een maatje en kunnen ze samen slapen als we niet thuis zijn"
Dat is niet waar, als er genoeg eten aanwezig is kiezen katten om in groepen te leven.
Zeker kittens hebben een maatje nodig, voor hun ontwikkeling als kat en gezelschap.
Tuurlijk zijn er ook katten die bewezen niet met andere katten om kunnen gaan, bijv. door territoriaal gedrag, maar de meeste katten zijn echt wel beter af met een maatje, dan alleen naar de muur staren de hele dag als baasje weg is.

En een kat op een slaapkamer houden kan gewoon niet natuurlijk :)
Come here boy, set your mind at rest and let your dreams run free
pi_115772610
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 10:48 schreef Novem het volgende:

[..]

Dat is niet waar, als er genoeg eten aanwezig is kiezen katten om in groepen te leven.
Zeker kittens hebben een maatje nodig, voor hun ontwikkeling als kat en gezelschap.
Tuurlijk zijn er ook katten die bewezen niet met andere katten om kunnen gaan, bijv. door territoriaal gedrag, maar de meeste katten zijn echt wel beter af met een maatje, dan alleen naar de muur staren de hele dag als baasje weg is.

En een kat op een slaapkamer houden kan gewoon niet natuurlijk :)
Ik zou niet weten waarom niet. Dat zeiden mensen ook van mijn hond die ik op mijn studentenkamer had. Gewoon leren aan de riem te lopen en lekker 's middags gaan wandelen met je kat.
pi_115777496
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 08:09 schreef Sweetpea8472 het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom niet. Dat zeiden mensen ook van mijn hond die ik op mijn studentenkamer had. Gewoon leren aan de riem te lopen en lekker 's middags gaan wandelen met je kat.
Ik ben het niet met je eens.

Al gaat zij dagelijks twee uur met dat beest lopen, de rest van de dag zit hij dus in een kamer, of alleen, of met een mens, dus totaal geen eigen ruimte om terug te trekken of eigen territotium.

Als je een weekendje weggaat, of ´s middags geen tijd hebt, of wat dan ook, zit zo´n dier dus gewoon alleen in een slaapkamer te zitten.

Daarnaast is er nergens gezegd dat het huisgenootje dagelijks met de kat aan de lijn gaat wandelen, dus daar baseer ik mijn reply op.
Come here boy, set your mind at rest and let your dreams run free
pi_115785110
Er zijn natuurlijk bepaalde rassen, of sommige oudere katten, die qua karakter makkelijker binnen kunnen blijven. Mijn pers is ook een binnenkat, die kan ook rustig een weekend in haar eentje in de woonkamer zitten. En er zijn zat katten die gelukkig en oud worden in een flatwoning zonder de mogelijkheid om naar buiten te gaan.

Maar een studentenkamer van 13 m2 lijkt mij ook een wat kleine ruimte... al is er dan wel het dakterras waar de kat kan luchten. Kan ie van daaruit niet verder naar buiten?
pi_115787474
Vraagje,

Wij hebben momenteel in huis op alle ramen die wel eens open staan, haakjes met oogjes in het kozijn zitten zodat de ramen op zo'n 5 cm open kunnen blijven staan zonder dat de katten er met hun koppie doorheen kunnen.
Het gaat om ramen met zo'n gaatjes stang onder en 2 afsluitklemmen aan de zijkant, nou wil ik weleens de ramen wagenwijd openzetten maar dan moeten de deuren weer dicht (zitten ook haakjes in zodat die op een kier kunnen) dus dan kan het nog niet echt doorwaaien!
We gaan eind 2013 verhuizen naar een splinternieuw huis, daar gaan we alles goed aanpakken maar nu wil ik eigenlijk toch nog voor dat laatste jaar iets van gaas voor de ramen zodat ze alsnog helemaal open kunnen op een katveilige manier.

weetjes:

*zitten 2 ramen naast elkaar die tegenovergesteld open gaan waardoor je 1 groot open gat krijgt met een kozijnbalk in het midden.
*kozijnen zijn van hout
* gaatjes boren mag, maar liefst zo min mogenlijk
* het moet echt gaas zijn met dik ijzer erin, een van de katten knaagt graag op dunne touwtjes ect :')
*geen scherp uitstekende delen
* moet ook makkelijk verwijderbaar zijn, en het liefst dat het kan blijven zitten ook als de ramen dicht zijn.

Ik heb al op google gezocht maar ik kom niet verder dan van die kant&klaar rekjes!
Heeft iemand een mooie oplossing voor het laatste jaartje?
ik zal nog even kijken of ik een foto kan maken straks!
pi_115789322
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:44 schreef deadly_kiss het volgende:
Vraagje,

Wij hebben momenteel in huis op alle ramen die wel eens open staan, haakjes met oogjes in het kozijn zitten zodat de ramen op zo'n 5 cm open kunnen blijven staan zonder dat de katten er met hun koppie doorheen kunnen.
Het gaat om ramen met zo'n gaatjes stang onder en 2 afsluitklemmen aan de zijkant, nou wil ik weleens de ramen wagenwijd openzetten maar dan moeten de deuren weer dicht (zitten ook haakjes in zodat die op een kier kunnen) dus dan kan het nog niet echt doorwaaien!
We gaan eind 2013 verhuizen naar een splinternieuw huis, daar gaan we alles goed aanpakken maar nu wil ik eigenlijk toch nog voor dat laatste jaar iets van gaas voor de ramen zodat ze alsnog helemaal open kunnen op een katveilige manier.

weetjes:

*zitten 2 ramen naast elkaar die tegenovergesteld open gaan waardoor je 1 groot open gat krijgt met een kozijnbalk in het midden.
*kozijnen zijn van hout
* gaatjes boren mag, maar liefst zo min mogenlijk
* het moet echt gaas zijn met dik ijzer erin, een van de katten knaagt graag op dunne touwtjes ect :')
*geen scherp uitstekende delen
* moet ook makkelijk verwijderbaar zijn, en het liefst dat het kan blijven zitten ook als de ramen dicht zijn.

Ik heb al op google gezocht maar ik kom niet verder dan van die kant&klaar rekjes!
Heeft iemand een mooie oplossing voor het laatste jaartje?
ik zal nog even kijken of ik een foto kan maken straks!
ik denk aan iets van kippengaas, wat je vastmaakt met een klein haakje
pi_115795485
Kan iemand me een indicatie geven van hoe veel een kat zo ongeveer hoort te drinken op een dag? Het beestje in kwestie is vijftien weken oud en krijgt alleen brokjes te eten.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  maandag 20 augustus 2012 @ 20:13:42 #190
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_115795546
Een kat drinkt wat hij nodig heeft.
pi_115795895
Is er dan geen risico op uitdrogen? Ze drinkt alleen als we melk bij het water doen, maar dat willen we d'r eigenlijk afleren.
  maandag 20 augustus 2012 @ 20:25:08 #192
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_115796146
Ja, dat risico is er wel, vooral bij warm weer. (En bij veel overgeven.)

Als je een stuk vel pakt tussen duim en wijsvinger, je trekt het vel een stukje omhoog en laat het weer los, dan moet het onmiddellijk terugveren. Blijft het even staan: teken van uitdroging.

Probeer anders eens kattenmelk, als je er niet gerust op bent.

De enige manier die ik ken om een kat echt meer vocht toe te dienen dan hij zelf drinkt, is natvoer geven. De afgelopen dagen deed ik er nog extra water doorheen.
  maandag 20 augustus 2012 @ 20:27:49 #193
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_115796297
Ik heb wel eens gehoord dat katten eigenlijk vaak een tikje te weinig drinken dan wat eigenlijk goed is voor de niertjes. Veel mensen geven ook alleen nog brokken, omdat die tegenwoordig in feite compleet zijn en natvoer vroeger veel te zout was, waardoor het een slechte naam kreeg. Nadeel van louter brokken is echter dat katten zo nog minder vocht binnenkrijgen.

Hier geven we ze bijna elke dag (geen vaste routine) een klein hapje natvoer en daar prak ik nog extra water doorheen. Was een tip van de dierenarts.

- oh excuses, ik herhaal zo ongeveer wat Lienekien al zei.
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 20 augustus 2012 @ 20:29:14 #194
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_115796370
Ik zweer bij een zakje natvoer per dag.
pi_115796456
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. :).

Het is ook kattenmelk, waar we het water mee mengen. Weet je vanaf wanneer het echt niet meer goed voor ze is om dat te drinken?

Ze doorstaat de rest gelukkig prima. We hebben haar vandaag en gister ook maar lekker wat met ijsklontjes laten spelen, daar likt ze ook nog best wel wat van op. Maar zo uit haar bakje drinkt ze vrijwel geen water (tenzij met melk dus).

Ik voel me bijna als een moeder met een pasgeboren kindje of zo. :').
  maandag 20 augustus 2012 @ 20:31:04 #196
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_115796460
quote:
6s.gif Op maandag 20 augustus 2012 20:29 schreef Lienekien het volgende:
Ik zweer bij een zakje natvoer per dag.
:9
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 20 augustus 2012 @ 20:34:03 #197
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_115796643
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2012 20:31 schreef DevilsAndDust het volgende:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. :).

Het is ook kattenmelk, waar we het water mee mengen. Weet je vanaf wanneer het echt niet meer goed voor ze is om dat te drinken?

Ze doorstaat de rest gelukkig prima. We hebben haar vandaag en gister ook maar lekker wat met ijsklontjes laten spelen, daar likt ze ook nog best wel wat van op. Maar zo uit haar bakje drinkt ze vrijwel geen water (tenzij met melk dus).

Ik voel me bijna als een moeder met een pasgeboren kindje of zo. :').
Catmilk is prima hoor. Mag hun leven lang.
Hier drinken ze water (vooral in de tuin, uit schalen. Dat is lekkerder, want dooie rotte slakken erin :9) en soms krijgen ze wat catmilk. Vaak leng ik het wat aan. Eén kat vindt het echt een traktatie, de ander geeft er nauwelijks om.
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 20 augustus 2012 @ 20:36:19 #198
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_115796772
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2012 20:34 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Catmilk is prima hoor. Mag hun leven lang.
Hier drinken ze water (vooral in de tuin, uit schalen. Dat is lekkerder, want dooie rotte slakken erin :9) en soms krijgen ze wat catmilk. Vaak leng ik het wat aan. Eén kat vindt het echt een traktatie, de ander geeft er nauwelijks om.
Dat, dus. Die catmilk kan geen kwaad.

Maar ik denk dat als je alleen water zou neerzetten, ze ook wel water gaat drinken. Alleen is er niet echt een reden om haar daar nu al toe te dwingen.
pi_115796883
Mijn katten drinken uit een huiskamerfonteintje :P
Er staat ook altijd wel een bakje naast de brokjes maar dat borrelende water is veel interessanter natuurlijk ;) ze zijn wel meer gaan drinken daardoor.
pi_115796977
We hebben het al geprobeerd met alleen maar water, maar dan drinkt ze echt de hele dag gewoon niets. Dan gaan we gewoon lekker zo door met verdunde kattenmelk en af en toe wat natvoer (toevallig heeft ze dat gister nog gehad, om het ontwormingstabletje in te verstoppen). En ik zal proberen me niet zo druk te maken.

Bedankt beide! :*.
pi_115796980
onze poes sprong gisteren voluit in de douchebak, ze had niet verwacht dat er nog 5 cm water in zou staan. :') mafferd. daarna wist ze niet hoe snel ze allevier de pootjes in de lucht moest krijgen (ze was heel snel weer eruit hoor, anders had ik haar wel gepakt). ze vond het erg warm afgelopen dagen, maar heeft goed gedronken gelukkig - extra bakje water. en veel geslapen O+
Kwak
  maandag 20 augustus 2012 @ 20:42:15 #202
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_115797048
Onze kat zocht zelf wel de schaduwrijke plekjes op. Maar ik heb me toch nog aan een nat doekje gewaagd, met de bedoeling om de vacht wat nat te maken. Nou, daar stond ik met mijn natte doekje. _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')