Nouja,als je de cijfers vergelijkt van bierprijzen internationaal, grondstoffen e.d. dan kom je wel redelijk uit als je daar inflatie bij optelt.quote:
10 jaar inflatie verandert fl.1,80 in ¤ 1,80?quote:
Nee, maar een biertje in een normaal café kostte bij de invoering van de euro dan ook geen 1 gulden 80. Dat was 2 gulden 50.quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:57 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
10 jaar inflatie verandert fl.1,80 in ¤ 1,80?
2,5 *1,05^11=4,28 gulden (uitgaande van 5% inflatie over 11 jaar)quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:58 schreef RooieHoed het volgende:
[..]
Nee, maar een biertje in een normaal café kostte bij de invoering van de euro dan ook geen 1 gulden 80. Dat was 2 gulden 50.
En nu de prijzen van de grondstoffen, die buiten de inflatie nog eens extra zijn gestegen.quote:Op zondag 5 augustus 2012 16:04 schreef DeDooieVent het volgende:
[..]
2,5 *1,05^11=4,28 gulden (uitgaande van 5% inflatie over 11 jaar)
4,28 gulden is 1,94 euro
Alles boven de 2 euro is dus niet te wijten aan inflatie
Dat dit kan in Nederlandquote:Op zondag 5 augustus 2012 16:05 schreef Kwalberto het volgende:
Wat ik nu weer meegemaakt heb...
Luister en huiver!
Vandaag met twee goede vrienden een lange boswandeling gemaakt. Aan het eind van de middag stel ik voor om in een cafe onze dorst met een heerlijk pilsje te lessen.
We lopen het cafe binnen, ik zeg: de eerste ronde is van mij. Ik loop naar de bar en zeg: doe maar drie fluitjes. De barman tapt deze voor mij en ik geef de man een biljet van 5 euro.
Het is niet druk in het cafe - wij zijn de enigste gasten - en ik denk veel fooi zal die man zo ook niet vangen dus ik zeg: het is goed zo. Heeft die man toch nog een goede middag.
Zegt die ober, sorry meneer, maar zo is het niet goed. Het kost namelijk 6 euro 30.
Waaaaaat zeg ik.. ZES EURO DERTIG? Dat is 2 euro10 het glaasje voor een kleintje pils. Die anderhalve slok kost dus ruim 4 gulden 60.
De man wijst naar de tarievenlijst en daar staat inderdaad op dat een glaasje tapbier 2 euro 10 kost. Wetende dat disussie verder zinloos is smijt ik nog 1.30 op de toog.
Meer bier hebben we natuurlijk niet gedronken en onze dorst hebben we verder gelest aan het kraantje bij de wc.
Woedend hebben we het cafe verlaten. Maar niet voordat we alle bakjes pindas hebben leeggevreten en de rollen wc papier in het toilet hadden gemikt. Ze zullen weten dat we geweest zijn.
Naar mijn weten zijn grondstoffen de grondslag voor de inflatieberekening, verbeter me als ik onjuist ben...quote:Op zondag 5 augustus 2012 16:07 schreef RooieHoed het volgende:
[..]
En nu de prijzen van de grondstoffen, die buiten de inflatie nog eens extra zijn gestegen.
Dan kom je er wel. En op bijna elk terrasje kan ik wel een biertje bestellen voor +/- 2 euro.
Maar of daar gerst e.d. al bij berekend zijn geloof ik niet.quote:Op zondag 5 augustus 2012 16:08 schreef DeDooieVent het volgende:
[..]
Naar mijn weten zijn grondstoffen de grondslag voor de inflatieberekening, verbeter me als ik onjuist ben...
Ja zo kun je alles rechtpraten, grondstoffen zijn grondstoffen, en zeker bier blinkt nu niet echt uit in de moeilijke grondstoffen...quote:Op zondag 5 augustus 2012 16:09 schreef RooieHoed het volgende:
[..]
Maar of daar gerst e.d. al bij berekend zijn geloof ik niet.
Maar een groente is het ook nietquote:Op zondag 5 augustus 2012 16:10 schreef DeDooieVent het volgende:
[..]
Ja zo kun je alles rechtpraten, grondstoffen zijn grondstoffen, en zeker bier blinkt nu niet echt uit in de moeilijke grondstoffen...
De prijsontwikkeling van de horeca pakt men wel mee in het inflatiecijfer (maar beperkt). Maar dat moet je dan wel even los zien van de grondstoffen.quote:De stijging van de prijzen van verse groenten verklaart 0,2 procentpunt.
De prijsontwikkeling van kleding en schoeisel verklaart 0,1 procentpunt. Er is deze maand een prijsdaling gemeten voor kleding en schoeisel in verband met de uitverkoop. De prijsdaling viel echter beperkter uit dan in het vorige jaar. Of dat voor de toekomst inhoudt dat het prijsniveau hoger zal blijven, is op dit moment niet te zeggen.
De prijsontwikkeling van autobrandstoffen draagt eveneens voor 0,1 procentpunt bij aan de toename van de inflatie.
De artikelgroep recreatie en cultuur zorgt voor 0,1 procentpunt toename van de inflatie. Het gaat binnen deze groep vooral om bloemen en planten die duurder zijn geworden.
De prijsontwikkelingen in de horeca dragen voor 0,1 procentpunt bij aan de toename van de inflatie.
Nee uiteraard niet.quote:Op zondag 5 augustus 2012 16:07 schreef Bitterlemon het volgende:
Terechte klacht.
Maar als de gulden terugkomt is het niet zo dat alles weer veel goedkoper wordt...
Dit was dus een extreem voorbeeld.quote:Op zondag 5 augustus 2012 16:11 schreef Splutje het volgende:
Want een terras in Amsterdam is representatief voor Nederland
BNW is een deur verderop.quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:57 schreef Confetti het volgende:
Mensen die trappen in het inflatie verhaaltje![]()
´Inflatie´ is het beste excuus om diefstal te plegen. Het is een fabeltje dat gebruikt wordt om de lonen kunstmatig laag te houden. De inflatiecijfers wordt al jaren mee gefraudeerd door de overheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |