abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115140398
Toen zo'n 10 jaar geleden de gulden is omgeswitcht naar de Euro, zei iedereen ja en amen.
De regering beloofde ons immers dat 1 euro ong. 2 gulden waar was.
Als je eerst een loon had van 3000 gulden, bleef er zo'n ¤1500 over.
Lijkt weinig zou je denken, maar een appel van 1 gulden kost nu in de plaatselijke supermarkt nog maar ¤0.50

Nu zat ik gisteren op het terras in Amsterdam, waar ik welgeteld ¤7 voor een halve liter bier neerlegde.
In de tijd van de gulden was dit dus zo'n 14 gulden geweest voor een halve liter bier, 20 jaar geleden de grootste grap die je kon maken. Je betaalde toen der tijd, gemiddeld zo'n 1.80 gulden voor een glas bier.
En waar krijg je nu nog een glas bier voor ¤1.80??? Juist! Dat wordt heel goed zoeken naar het goedkoopste café van de stad!
Op zich is de hele bevolking beroofd van zijn geld, de helft van het geld wat je nu had kunnen hebben, heeft de regering/bedenker van de ¤ afgepakt.
Banken hebben met dit geld aandelen vergokt.
Gokken is toch ook leuk vermaak!? Nietwaar?
Het belachelijkste is nog dat iedereen het maar goed vindt, en doet alsof dit de normaalste zaak van de wereld is.
Ga bij jezelf eens na, wat er gebeurt als; er een dief in je huis komt, en die op klaarlichte dag ¤50 van je aanrecht pikt.
Dan ga je ook niet door waar je mee bezig was, toch?
Mijn klacht is dus simpel samen te vatten in dat ik het vrij apart vind, dat iedereen is beroofd voor de helft van zijn geld, en hier geen schuldige op aan wijst, op de manier waar je de schuldige er eigenlijk op zou aan moet wijzen.
Digo
pi_115140432
10 jaar inflatie?
pi_115140473
Er zijn er velen die het niet normaal vinden. Je zal mij dan ook niet op een terras vinden. Zit prima in de achtertuin. Kan ik eten en drinken zoals het mij uitkomt, tegen een normale prijs. Je hebt het deels zelf in de hand.
pi_115140488
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 15:53 schreef RooieHoed het volgende:
10 jaar inflatie?
En zo zei iedereen amen.
Digo
pi_115140489
Geertje :)
pi_115140540
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 15:55 schreef Tropanzia het volgende:

[..]

En zo zei iedereen amen.
Nouja,als je de cijfers vergelijkt van bierprijzen internationaal, grondstoffen e.d. dan kom je wel redelijk uit als je daar inflatie bij optelt.
  zondag 5 augustus 2012 @ 15:57:25 #7
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_115140580
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 15:53 schreef RooieHoed het volgende:
10 jaar inflatie?
10 jaar inflatie verandert fl.1,80 in ¤ 1,80?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_115140582
Mensen die trappen in het inflatie verhaaltje :')

´Inflatie´ is het beste excuus om diefstal te plegen. Het is een fabeltje dat gebruikt wordt om de lonen kunstmatig laag te houden. De inflatiecijfers wordt al jaren mee gefraudeerd door de overheid.
pi_115140618
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 15:57 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

10 jaar inflatie verandert fl.1,80 in ¤ 1,80?
Nee, maar een biertje in een normaal café kostte bij de invoering van de euro dan ook geen 1 gulden 80. Dat was 2 gulden 50.
  zondag 5 augustus 2012 @ 15:59:54 #10
240618 Micson
The lonely stoner
pi_115140666
Terug naar de gulden, stem Geert! _O_
pi_115140671
IK WAS DEZE ZOMER IN SERVIË EN DAAR WAS EEN HALVE LITER BIER MAAR 100 DINAR DAT IS NOG GEEN EURO WE WORDEN HIER KEIHARD GENAAID MENSEN
pi_115140832
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 15:58 schreef RooieHoed het volgende:

[..]

Nee, maar een biertje in een normaal café kostte bij de invoering van de euro dan ook geen 1 gulden 80. Dat was 2 gulden 50.
2,5 *1,05^11=4,28 gulden (uitgaande van 5% inflatie over 11 jaar)

4,28 gulden is 1,94 euro

Alles boven de 2 euro is dus niet te wijten aan inflatie
pi_115140876
Wat ik nu weer meegemaakt heb...
Luister en huiver!

Vandaag met twee goede vrienden een lange boswandeling gemaakt. Aan het eind van de middag stel ik voor om in een cafe onze dorst met een heerlijk pilsje te lessen.
We lopen het cafe binnen, ik zeg: de eerste ronde is van mij. Ik loop naar de bar en zeg: doe maar drie fluitjes. De barman tapt deze voor mij en ik geef de man een biljet van 5 euro.
Het is niet druk in het cafe - wij zijn de enigste gasten - en ik denk veel fooi zal die man zo ook niet vangen dus ik zeg: het is goed zo. Heeft die man toch nog een goede middag.
Zegt die ober, sorry meneer, maar zo is het niet goed. Het kost namelijk 6 euro 30.
Waaaaaat zeg ik.. ZES EURO DERTIG? Dat is 2 euro10 het glaasje voor een kleintje pils. Die anderhalve slok kost dus ruim 4 gulden 60.
De man wijst naar de tarievenlijst en daar staat inderdaad op dat een glaasje tapbier 2 euro 10 kost. Wetende dat disussie verder zinloos is smijt ik nog 1.30 op de toog.
Meer bier hebben we natuurlijk niet gedronken en onze dorst hebben we verder gelest aan het kraantje bij de wc.
Woedend hebben we het cafe verlaten. Maar niet voordat we alle bakjes pindas hebben leeggevreten en de rollen wc papier in het toilet hadden gemikt. Ze zullen weten dat we geweest zijn.
pi_115140920
quote:
9s.gif Op zondag 5 augustus 2012 16:04 schreef DeDooieVent het volgende:

[..]

2,5 *1,05^11=4,28 gulden (uitgaande van 5% inflatie over 11 jaar)

4,28 gulden is 1,94 euro

Alles boven de 2 euro is dus niet te wijten aan inflatie
En nu de prijzen van de grondstoffen, die buiten de inflatie nog eens extra zijn gestegen.

Dan kom je er wel. En op bijna elk terrasje kan ik wel een biertje bestellen voor +/- 2 euro.

quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 16:05 schreef Kwalberto het volgende:
Wat ik nu weer meegemaakt heb...
Luister en huiver!

Vandaag met twee goede vrienden een lange boswandeling gemaakt. Aan het eind van de middag stel ik voor om in een cafe onze dorst met een heerlijk pilsje te lessen.
We lopen het cafe binnen, ik zeg: de eerste ronde is van mij. Ik loop naar de bar en zeg: doe maar drie fluitjes. De barman tapt deze voor mij en ik geef de man een biljet van 5 euro.
Het is niet druk in het cafe - wij zijn de enigste gasten - en ik denk veel fooi zal die man zo ook niet vangen dus ik zeg: het is goed zo. Heeft die man toch nog een goede middag.
Zegt die ober, sorry meneer, maar zo is het niet goed. Het kost namelijk 6 euro 30.
Waaaaaat zeg ik.. ZES EURO DERTIG? Dat is 2 euro10 het glaasje voor een kleintje pils. Die anderhalve slok kost dus ruim 4 gulden 60.
De man wijst naar de tarievenlijst en daar staat inderdaad op dat een glaasje tapbier 2 euro 10 kost. Wetende dat disussie verder zinloos is smijt ik nog 1.30 op de toog.
Meer bier hebben we natuurlijk niet gedronken en onze dorst hebben we verder gelest aan het kraantje bij de wc.
Woedend hebben we het cafe verlaten. Maar niet voordat we alle bakjes pindas hebben leeggevreten en de rollen wc papier in het toilet hadden gemikt. Ze zullen weten dat we geweest zijn.
Dat dit kan in Nederland :')
pi_115140923
Terechte klacht.

Maar als de gulden terugkomt is het niet zo dat alles weer veel goedkoper wordt... :|W
Hier schreef Ga.aguyim het volgende:
Bitterlemon is eigenlijk een gespierde god met blond golvend haar.
Hier schreef 2Happy4U het volgende:
Je bent een gespierde god met blond golvend haar.
pi_115140952
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 16:07 schreef RooieHoed het volgende:

[..]

En nu de prijzen van de grondstoffen, die buiten de inflatie nog eens extra zijn gestegen.

Dan kom je er wel. En op bijna elk terrasje kan ik wel een biertje bestellen voor +/- 2 euro.
Naar mijn weten zijn grondstoffen de grondslag voor de inflatieberekening, verbeter me als ik onjuist ben...
pi_115140982
quote:
9s.gif Op zondag 5 augustus 2012 16:08 schreef DeDooieVent het volgende:

[..]

Naar mijn weten zijn grondstoffen de grondslag voor de inflatieberekening, verbeter me als ik onjuist ben...
Maar of daar gerst e.d. al bij berekend zijn geloof ik niet.
pi_115141015
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 16:09 schreef RooieHoed het volgende:

[..]

Maar of daar gerst e.d. al bij berekend zijn geloof ik niet.
Ja zo kun je alles rechtpraten, grondstoffen zijn grondstoffen, en zeker bier blinkt nu niet echt uit in de moeilijke grondstoffen...
pi_115141047
quote:
9s.gif Op zondag 5 augustus 2012 16:10 schreef DeDooieVent het volgende:

[..]

Ja zo kun je alles rechtpraten, grondstoffen zijn grondstoffen, en zeker bier blinkt nu niet echt uit in de moeilijke grondstoffen...
Maar een groente is het ook niet :')

quote:
De stijging van de prijzen van verse groenten verklaart 0,2 procentpunt.
De prijsontwikkeling van kleding en schoeisel verklaart 0,1 procentpunt. Er is deze maand een prijsdaling gemeten voor kleding en schoeisel in verband met de uitverkoop. De prijsdaling viel echter beperkter uit dan in het vorige jaar. Of dat voor de toekomst inhoudt dat het prijsniveau hoger zal blijven, is op dit moment niet te zeggen.
De prijsontwikkeling van autobrandstoffen draagt eveneens voor 0,1 procentpunt bij aan de toename van de inflatie.
De artikelgroep recreatie en cultuur zorgt voor 0,1 procentpunt toename van de inflatie. Het gaat binnen deze groep vooral om bloemen en planten die duurder zijn geworden.
De prijsontwikkelingen in de horeca dragen voor 0,1 procentpunt bij aan de toename van de inflatie.
De prijsontwikkeling van de horeca pakt men wel mee in het inflatiecijfer (maar beperkt). Maar dat moet je dan wel even los zien van de grondstoffen.
pi_115141058
Want een terras in Amsterdam is representatief voor Nederland :')
Eens met wat hierboven staat
pi_115141085
quote:
10s.gif Op zondag 5 augustus 2012 16:07 schreef Bitterlemon het volgende:
Terechte klacht.

Maar als de gulden terugkomt is het niet zo dat alles weer veel goedkoper wordt... :|W
Nee uiteraard niet.
Digo
pi_115141100
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 16:11 schreef Splutje het volgende:
Want een terras in Amsterdam is representatief voor Nederland :')
Dit was dus een extreem voorbeeld.
Digo
  zondag 5 augustus 2012 @ 16:13:08 #23
378963 ConnorKenway
Asasineted Unecl Dolan
pi_115141108
Ah, nu alleen nog een pvv topic en een marktplaats topic en we hebben het rijtje weer gehad.
Hrey!
pi_115141236
TS weet het verschil tussen nominale en reële waarde niet.

Beetje typisch wel, een groot deel van de bevolking weet dat niet en blijft alles omrekenen naar guldens om vervolgens pissig te worden. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_115141270
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 15:57 schreef Confetti het volgende:
Mensen die trappen in het inflatie verhaaltje :')

´Inflatie´ is het beste excuus om diefstal te plegen. Het is een fabeltje dat gebruikt wordt om de lonen kunstmatig laag te houden. De inflatiecijfers wordt al jaren mee gefraudeerd door de overheid.
BNW is een deur verderop. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')