abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115288247
Hij haalt ons al door elkaar heen, dus tsja...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_115288491
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 14:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Op mijn scherm is het niet mijn quote...
Excuus je hebt gelijk.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 15:28:10 #178
85962 ioko
I Appear Missing
pi_115291242
We kunnen er als land niet onderuit komen om meer te vragen aan patienten voor hun medicatie en behandelingen. Er zijn simpelweg te weinig mensen die betalen en te veel patienten die consumeren.

De prikkel om niet teveel te gebruiken is natuurlijk altijd beter als je zelf een deel moet betalen. Daarnaast is het beeld dat de zorgverzekering alles maar moet dekken volledig achterhaald. Een zorgverzekering is bedoeld voor kosten die je niet zelf kunt dragen. 40 euro per maand lijkt me geen onrealistisch hoog bedrag. Maar misschien is mijn wereldbeeld wel scheef.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_115291502
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 13:34 schreef justanick het volgende:

Een mark-up methode is zeer gebruikelijk om van kostprijs naar verkoopprijs te gaan dus dat is alles behalve vreemd. Verder is de prijselasticiteit van de producten van de farmaceutische industrie relatief gering, tenzij het een generiek geneesmiddel betreft (helemaal als het medicijn niet wordt vergoed), maar in dat geval spelen patenten al geen rol meer. En als je verwacht minder te verkopen bij prijs x, kun je genoegen nemen met een lagere mark-up (en zul je de kosten moeten uitsmeren over minder verkochte producten).

Toch is het hier wel enigzins "vreemd" want met het mark-up percentage bepaal je aan de hand van de kosten de verkoopprijs. Het gevolg maakt jouw rekenmethode wel erg ingewikkeld. Als je de verwachte totale constante/eenmalige kosten hebt, en je hebt de hoeveelheid en de verwachte variabele kosten per stuk kun je de winst uitrekenen met het mark-up percentage. Je hebt dan totaal constante kosten, totaal variabele kosten, winst en als je dat optelt en deelt door de hoeveelheid heb je de verkoopprijs. Erg eenvoudig.

In de discussie over de opbouw van de verkoopprijs van medicjnen is het effect is natuurlijk ook dat hoe hoger de kosten hoe meer winst men zal maken. Ook is het maar net de vraag welk mark-up percentage men gaat toepassen, bij een markt met lage/geen prijselasticiteit is er qua verkochte hoeveelheid geen reden om een percentage van boven de 100% te kiezen.
pi_115294928
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 15:34 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Toch is het hier wel enigzins "vreemd" want met het mark-up percentage bepaal je aan de hand van de kosten de verkoopprijs. Het gevolg maakt jouw rekenmethode wel erg ingewikkeld.
De mark-up methode is 1 van de meest gangbare methoden om tot een verkoopprijs te komen en is in essentie gruwelijk simpel.

quote:
Als je de verwachte totale constante/eenmalige kosten hebt, en je hebt de hoeveelheid en de verwachte variabele kosten per stuk kun je de winst uitrekenen met het mark-up percentage. Je hebt dan totaal constante kosten, totaal variabele kosten, winst en als je dat optelt en deelt door de hoeveelheid heb je de verkoopprijs. Erg eenvoudig.
Wat je de facto zegt: bereken de kostprijs en knal er een percentage overheen. Goed om te zien dat we het op dit punt eens zijn.

Waarmee we weer terug komen op het oorspronkelijke punt en dat noopt mij tot het stellen van de vraag: wat versta jij precies onder eenmalige en constante kosten?

quote:
In de discussie over de opbouw van de verkoopprijs van medicjnen is het effect is natuurlijk ook dat hoe hoger de kosten hoe meer winst men zal maken.
In absolute getallen: ja. In percentages: nee. Maar waarom zou dat erg moeten zijn?

quote:
Ook is het maar net de vraag welk mark-up percentage men gaat toepassen, bij een markt met lage/geen prijselasticiteit is er qua verkochte hoeveelheid geen reden om een percentage van boven de 100% te kiezen.
Bij het lezen van deze zin rijst mij het vermoeden dat wij een andere interpretatie hanteren van het begrip mark-up. Een mark-up van 100% resulteert in het verdubbelen van de kostprijs om tot de verkoopprijs te komen (overigens ook niet geheel ongebruikelijk, een marge van 50% op een verkocht product is in sommige gevallen redelijk normaal). Er zijn meer dan voldoende valide redenen te verzinnen om met meer dan 100% te werken.
pi_115328755
In het verlengde van mijn OP kwam vandaag dit bericht in de landelijke media:

quote:
Tena beoordeelt incontinente patiënt

Veel incontinente patiënten die zijn verzekerd bij Achmea worden deze zomer ondervraagd over hun urineverlies door een medewerker van fabrikant Tena. Die bepaalt hoeveel en welke luiers de patiënt vergoed krijgt.

Het is nieuw dat een fabrikant zich zo direct met patiënten bemoeit. Achmea bezuinigt op incontinentiematerialen en eist daarom dat de apotheek elke cliënt na een gesprek indeelt in een 'gebruikersprofiel'. Tena neemt de apothekers veel werk uit handen door uit naam van de apotheek de patiënten te bellen.

'Een bizarre situatie', zegt Herman Klein Tiessink van Cliëntenbelang Amsterdam, waar de meeste verzekerden klant zijn van Achmea. 'Van een onafhankelijk oordeel is zo natuurlijk geen sprake. Bovendien is urineverlies een privacygevoelig onderwerp. Je wilt niet dat een fabrikant je daarover het hemd van het lijf vraagt.'

Tena heeft de patiëntgegevens verkregen van de apotheken met wie het samenwerkt. Op de Tena-site staat een voorbeeldbrief die apothekers kunnen verzenden, die vermeldt dat cliënten bezwaar kunnen maken als zij niet willen worden gebeld. Een bron bij het bedrijf stelt echter dat de meeste patiënten van niets weten als zij de telefoon opnemen.

Ongeveer 450 duizend personen krijgen incontinentiemateriaal via de verzekering. Voorheen was de vergoeding onbeperkt. Maar Achmea en dochterverzekeraars Agis en Zilveren Kruis zijn per 1 juli overgestapt op een maximum dagtarief. Ook CZ en VGZ schakelen in de toekomst over op een ander systeem.

In de nieuwe werkwijze van Achmea bepaalt het 'gebruikersprofiel' hoeveel een apotheek vergoed krijgt per patiënt. Dat varieert van 0,12 cent per dag voor de lichtste categorie tot 1,86 euro voor patiënten die zowel urine als ontlasting verliezen.

Apotheken verdienen nauwelijks op incontinentiemateriaal. Ruim tweehonderd apothekers hebben het voeren van patiëntgesprekken daarom uitbesteed aan Tena. Voor de fabrikant van incontinentiematerialen is samenwerking aantrekkelijk, omdat zij patiënten bij de intake een eigen product kan voorschrijven.

Achmea vindt het geen probleem als een fabrikant de intakegesprekken voert. 'De Tena-verpleegkundige kan namelijk ook niet-Tenaproducten aanbevelen', staat in een interne notitie.

Volgens Yvonne Groenstege van het Farmaceutisch Bureau Amsterdam is de apothekers door de verzekeraar eenzijdig opgelegd dat zij in de toekomst aan maximaal 40 procent van de patiënten de duurdere incontinentiebroekjes mogen aanbieden. Nu gebruikt pakweg 90 procent van de patiënten dit 'luxe' product. Hans Lokker van Achmea ontkent dat een dergelijke afspraak is gemaakt.

Bron: de Volkskrant
Eigenlijk bizar dat ze een producent beoordelingen laten doen. Dat lijkt me toch geen onafhankelijke partij, al kun je je afvragen welke partij in deze keten nog wel onafhankelijk is.

Maar ik vind het goed dat dit de landelijke media haalt, hopelijk ontstaat er een maatschappelijke discussie over de dagtarieven mbt incontinentiemateriaal, en deze vorm van bezuinigen door zorgverzekeraars.

Overigens bizar om "incontinentiebroekjes" te beschouwen als luxeproduct, maar dat terzijde. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 9 augustus 2012 @ 13:13:07 #182
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_115332535
quote:
Achmea vindt het geen probleem als een fabrikant de intakegesprekken voert. 'De Tena-verpleegkundige kan namelijk ook niet-Tenaproducten aanbevelen', staat in een interne notitie
:')
Ja, dat zullen ze doen. Dat is hetzelfde als de Shell zou zeggen:"Maar in uw geval kunt u beter bij Esso tanken. "

Echt, sommige lui zitten echt te lang en te alleen achter hun bureau weg te rotten.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_115333211
Fijn is dat, dat je patiëntgegevens nu zomaar te grabbel liggen bij diverse producenten, compleet met je adresgegevens. Want als dat bij Tena kan, dan kan dat bij iedere andere willekeurige producent.
  donderdag 9 augustus 2012 @ 13:38:54 #184
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_115333571
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 13:30 schreef Tayu het volgende:
Fijn is dat, dat je patiëntgegevens nu zomaar te grabbel liggen bij diverse producenten, compleet met je adresgegevens. Want als dat bij Tena kan, dan kan dat bij iedere andere willekeurige producent.
Ja, en ik denk dat het steeds erger wordt. Nog even en je wordt gesponsord. Dan moet je kleding van ze aan in ruil voor de dingen die je nodig hebt.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_115334154
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 11:16 schreef Tomatenboer het volgende:
In het verlengde van mijn OP kwam vandaag dit bericht in de landelijke media:

Overigens bizar om "incontinentiebroekjes" te beschouwen als luxeproduct, maar dat terzijde. :')
In dat verlengde:

Volgens Yvonne Groenstege van het Farmaceutisch Bureau Amsterdam is de apothekers door de verzekeraar eenzijdig opgelegd dat zij in de toekomst aan maximaal 40 procent van de patiënten de duurdere incontinentiebroekjes mogen aanbieden.

Het wordt ontkend, maar van mijn vrouw weet ik dat dit soort afspraken doodnormaal zijn en steeds vaker voorkomen. Steeds vaker mag ze maar maximaal X% van haar patiënten middel Y geven. OOK AL SCHRIJFT DE ARTS HET DWINGEND VOOR!

En dat soort afspraken zijn inderdaad eenzijdig. Onderhandeling tussen apotheek en verzekeraar bestaat niet. Je krijgt een contract en dat moet je tekenen. Ja... moet... een apotheker die gewoon zei "dan maar geen contract" kreeg van de zorgautoriteit een draai om de oren omdat hij zijn "macht" misbruikte tegen de verzekeraar.

Teken bij het kruisje, verplicht. En zo draait nu 40% van de apotheken al verlies.

Maar kun je het je voorstellen: verzekeraar (een van de vier groten, dus zeg 20% van de markt in NL in handen) die de david is als hij met een apotheek om tafel gaat?

En dat noemen we marktwerking. Lamenielache.

(overigens, Tena is kut, mijn vrouw weigert het te leveren, tenzij de patiënt het per sé wil, maar na een gratis proefpakket van de concurrent wil niemand het)
pi_115334414
Dat klopt. Zo kreeg ik een aantal jaren geleden ook ineens injectievloeistof van een andere fabrikant, en ik kon niet meer de injectievloeistof krijgen die ik altijd gebruikte. Alleen zat in de nieuwe soort de hulpstof benzylalcohol, en ik voelde er niets voor om dat in mijn lijf te gaan spuiten. Vandaar dat ik ben overgestapt op smelttabletten (die mijn dochter kreeg voorgeschreven). En waarvan ik vind, dat die zelfs nog beter werken ook. Ze worden alleen niet vergoed.
pi_115334897
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 13:53 schreef DS4 het volgende:

[..]

In dat verlengde:

Volgens Yvonne Groenstege van het Farmaceutisch Bureau Amsterdam is de apothekers door de verzekeraar eenzijdig opgelegd dat zij in de toekomst aan maximaal 40 procent van de patiënten de duurdere incontinentiebroekjes mogen aanbieden.

Het wordt ontkend, maar van mijn vrouw weet ik dat dit soort afspraken doodnormaal zijn en steeds vaker voorkomen. Steeds vaker mag ze maar maximaal X% van haar patiënten middel Y geven. OOK AL SCHRIJFT DE ARTS HET DWINGEND VOOR!
Dat vind ik inderdaad een zorgwekkende ontwikkeling. Bovendien kan dat niet anders dan ten koste gaan van de kwaliteit van zorgverlening, want ik vraag me af hoe men op die 40% gaat komen als nu al 90% van de verstrekte materialen uit de zwaardere "luierbroekjes" bestaat. Ik houd mijn hart vast.

quote:
En dat soort afspraken zijn inderdaad eenzijdig. Onderhandeling tussen apotheek en verzekeraar bestaat niet. Je krijgt een contract en dat moet je tekenen. Ja... moet... een apotheker die gewoon zei "dan maar geen contract" kreeg van de zorgautoriteit een draai om de oren omdat hij zijn "macht" misbruikte tegen de verzekeraar.

Teken bij het kruisje, verplicht. En zo draait nu 40% van de apotheken al verlies.
Kijk, dat wist ik niet. Ik dacht dat dergelijke afspraken op basis van vrijwilligheid werden aangegaan. Daarom dat mijn apotheek voor de levering van incontinentiemateriaal op Medithuis is overgegaan was mijn veronderstelling.

Maar dat is dus zelfs een nog kwalijker zaak.

quote:
Maar kun je het je voorstellen: verzekeraar (een van de vier groten, dus zeg 20% van de markt in NL in handen) die de david is als hij met een apotheek om tafel gaat?
Nu is het alleen nog Achmea, maar de overige zorgverzekeraars volgen binnen een half jaar. Dus dan heb je het over de volledige markt die dergelijke eisen gaat stellen tav apothekers, wat incontinentiemateriaal betreft.

quote:
En dat noemen we marktwerking. Lamenielache.
Als dit de wijze is waarop marktwerking in de zorg zich manifesteert dan lijkt mij dat niet de juiste inderdaad.

quote:
(overigens, Tena is kut, mijn vrouw weigert het te leveren, tenzij de patiënt het per sé wil, maar na een gratis proefpakket van de concurrent wil niemand het)
Ik ben redelijk tevreden over Tena eerlijk gezegd.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_115335245
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 14:13 schreef Tomatenboer het volgende:

Nu is het alleen nog Achmea,
Helaas niet. Ze lopen wel voorop...
pi_115335674
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 14:23 schreef DS4 het volgende:

[..]

Helaas niet. Ze lopen wel voorop...
Heb jij inzicht voor welke gebieden zorgverzekeraars al van dergelijke "wurgcontracten" oplegt aan zorgverleners? Voor welke medicijnen en behandelingen zijn er al dergelijk restricties opgelegd? Daar ben ik wel benieuwd naar. :)
pi_115336919
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 14:34 schreef Tomatenboer het volgende:

Heb jij inzicht voor welke gebieden zorgverzekeraars al van dergelijke "wurgcontracten" oplegt aan zorgverleners? Voor welke medicijnen en behandelingen zijn er al dergelijk restricties opgelegd? Daar ben ik wel benieuwd naar. :)
Mijn vrouw heeft dat natuurlijk wel, maar dan kost het haar nog wel wat tijd om dat allemaal uit te zoeken en ze heeft het niet alleen druk, ze is ook nog eens behoorlijk zwanger... dus dat ga ik haar niet aandoen. ;)
pi_115344325
Ter ondersteuning van het verhaal van DS4 heb ik hier nog wat achtergrond-info opgeduikeld:

quote:
KNMP teleurgesteld over besluit College van Beroep

CBb uitspraak in zaak Breskens
De KNMP is teleurgesteld over het besluit van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) dat een Zeeuwse apotheek over aanmerkelijke marktmacht beschikt voor de levering van op recept verkrijgbare medicijnen.

Het ging namelijk niet, zoals het CBb suggereert, om een apotheker die geen voordelige medicijnen wilde verstrekken. De betreffende apotheker wilde juist wél tegen transparante en lage prijzen medicijnen afleveren. De apotheker had de zorgverzekeraar daartoe een aanbod gedaan. De zorgverzekeraar weigerde dit aanbod waarna er een lange procedure volgde. Het betrof overigens een zorgverzekeraar met een relatief klein aantal patiënten in de regio. Het feit dat de apotheker voor slechts een paar procent van zijn patiënten aan de voorwaarden van de betreffende zorgverzekeraar moest voldoen, was voor hem niet haalbaar.

De KNMP vindt het opmerkelijk dat het CBb de twee eerdere uitspraken van de voorzieningenrechter van dit zelfde college niet volgt. De voorzieningenrechter schorste namelijk het besluit van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) dat de apotheker contracten met de zorgverzekeraar moést sluiten.

Het gaat nu uiteraard om één uitspraak in één zaak. De KNMP wijst er op dat de uitspraak mogelijk gevolgen kan hebben voor andere apothekers en andere zorgverleners, zoals (apotheekhoudende) huisartsen, ziekenhuizen, fysiotherapeuten en tandartsen, met name in de landelijke gebieden in Nederland.

Eerder dit jaar constateerde de KNMP in haar eigen onderzoek onder ruim 400 leden ‘Veranderingen in de farmaceutische zorg: de gevolgen in beeld’ dat met zorgverzekeraars niet of nauwelijks te onderhandelen valt. Tevens kwam in dit onderzoek naar voren hoe groot de regionale marktmacht van zorgverzekeraars is. In sommige regio’s is zelfs 80% van de patiënten verzekerd bij één zorgverzekeraar.

Het feit dat apothekers en zorgverzekeraars momenteel tegenover elkaar staan, laat zien hoe moeilijk de dit kalenderjaar ingevoerde marktwerking in de apothekersbranche is.

Het is de hoogste tijd dat er alternatieven worden gevonden en besproken om tot goede overeenkomsten te komen voor optimale farmaceutische zorg aan de patiënt. De KNMP maakt zich daarvoor sterk in gesprekken met zorgverzekeraars en andere belanghebbenden.

Bron: KNMP
Om de macht van zorgverzekeraars en de werking van "marktwerking" in de zorg nog maar eens te illustereren...
pi_115358093
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:54 schreef Tomatenboer het volgende:
Ter ondersteuning van het verhaal van DS4 heb ik hier nog wat achtergrond-info opgeduikeld:

[..]

Om de macht van zorgverzekeraars en de werking van "marktwerking" in de zorg nog maar eens te illustereren...
Als we met z'n allen niet opzoek gaan naar de goedkoopste zorgverzekeraar zouden de zorgverzekeraars ook niet zo hun best doen om de kosten laag te houden.
Dus stap over op de duurste zorgverzekeraar als je er iets aan wil wijzigen zou ik zo zeggen.
pi_115360806
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 22:24 schreef HarryP het volgende:

[..]

Als we met z'n allen niet opzoek gaan naar de goedkoopste zorgverzekeraar zouden de zorgverzekeraars ook niet zo hun best doen om de kosten laag te houden.
Dus stap over op de duurste zorgverzekeraar als je er iets aan wil wijzigen zou ik zo zeggen.
Dan kun je toch net zo goed voor die 40 euro extra zelf die extra luiers kopen?
pi_115360985
Nou, ik heb heel bewust een verzekering die de patiënt niet op de laatste plaats zet genomen... Dus ik snap de opmerking heel goed!
pi_115361444
Ik ben momenteel verzekerd bij IZA, onderdeel van UVIT, volgens mij staan deze maatschappijen niet slecht bekend, bovendien ben ik zeker niet het goedkoopst verzekerd, dus daar ligt het niet aan.

Bovendien stappen op termijn alle zorgverzekeraars over op deze patiëntenprofielen, dus dan maakt het sowieso niets uit.

Op zich is er met de patiëntenprofielen ook niets mis, maar wel met de schamele maximumtarieven die men eraan heeft verbonden.

Dan is er zoveel aandacht vandaag voor eventuele privacy-schending van zorgverleners door Tena consult in te schakelen, maar de onderliggende problematiek blijft vervolgens onderbelicht!
pi_115365850
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 23:12 schreef DS4 het volgende:
Nou, ik heb heel bewust een verzekering die de patiënt niet op de laatste plaats zet genomen... Dus ik snap de opmerking heel goed!
Ik snap die opmerking natuurlijk ook wel :)

Maar als het gaat om 40 euro aan luiers, dan is het nemen van een duurdere verzekering geen uitkomst. Of je die 40 euro nu uitgeeft aan die duurdere verzekering of aan die luiers, is dan om het even.
pi_115366003
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 00:53 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik snap die opmerking natuurlijk ook wel :)

Maar als het gaat om 40 euro aan luiers, dan is het nemen van een duurdere verzekering geen uitkomst. Of je die 40 euro nu uitgeeft aan die duurdere verzekering of aan die luiers, is dan om het even.
Dat is waar. Voor 40 euro heb je bijna 2 pakken luiers (ik noem het toch liever incontinentiemateriaal eerlijk gezegd).

Dat zou als aanvulling bij de maximum dagvergoeding precies voldoende moeten zijn, in mijn geval althans.

Maar aan de andere kant hebben verzekeraars wel besloten dat cliënten het absoluut niet is toegestaan te moeten bij betalen voor hun materiaal. Derhalve zal een zorgverlener altijd aankomen met een alternatief binnen de maximum dagtarieven, en dat kan in mijn optiek nooit het noodzakelijke materiaal zijn wat de gemiddelde zware incontinentie-patiënt nodig heeft. Eerder te licht.
pi_115366114
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 23:20 schreef Tomatenboer het volgende:

Op zich is er met de patiëntenprofielen ook niets mis, maar wel met de schamele maximumtarieven die men eraan heeft verbonden.

Dan is er zoveel aandacht vandaag voor eventuele privacy-schending van zorgverleners door Tena consult in te schakelen, maar de onderliggende problematiek blijft vervolgens onderbelicht!
Maar de hoogte van wat je dan vergoed krijgt, hangt dus af van deze informatievergaring van Tena, die je daar over gaat bellen en je het hemd van het lijf gaat vragen over in welke mate jij incontinent bent.

Dat zullen vooral ook veel ouderen zijn. Ouderen die zich misschien wel schamen voor hun ongemak, en er zeker niet van gediend zijn om daar door een wildvreemde op een onbewaakt ogenblik over te worden ondervraagd. Zou het resultaat dan zijn dat je automatisch in die allerlaagste vergoeding valt? Zo zal dat dan vast wel werken. Misschien zijn er ook wel ouderen die een beetje warrig zijn, en misschien niet helemaal begrijpen wat er aan de hand is. Volstrekte willekeur gaat bepalen welke vergoeding jij krijgt.

Het lijkt mij, dat het aan jouw eigen behandelend arts is om te bepalen hoe incontinent jij bent. En die informatie, zou ook enkel tussen arts en patiënt behoren te bestaan. Dat is vertrouwelijk.
pi_115366687
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 00:59 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat is waar. Voor 40 euro heb je bijna 2 pakken luiers (ik noem het toch liever incontinentiemateriaal eerlijk gezegd).

Dat zou als aanvulling bij de maximum dagvergoeding precies voldoende moeten zijn, in mijn geval althans.

Maar aan de andere kant hebben verzekeraars wel besloten dat cliënten het absoluut niet is toegestaan te moeten bij betalen voor hun materiaal. Derhalve zal een zorgverlener altijd aankomen met een alternatief binnen de maximum dagtarieven, en dat kan in mijn optiek nooit het noodzakelijke materiaal zijn wat de gemiddelde zware incontinentie-patiënt nodig heeft. Eerder te licht.
Sorry, ik wilde je niet beledigen. Maar in het artikel wat je eerder vandaag plaatste spreken ze over "luiers". Het is idd een nogal genante woordkeuze.

Dat wist ik trouwens niet hoor, dat het niet toegestaan zou zijn om bij te betalen aan materiaal. Naaldencontainers en extra injectiemateriaal (wat je nu eenmaal toch nodig hebt, voor die enkele keer dat je er eens naast mocht prikken) worden ook niet vergoed. Nu gaat dat om bedragen van niks, maar toch.
pi_115366711
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 01:02 schreef Tayu het volgende:

[..]

Maar de hoogte van wat je dan vergoed krijgt, hangt dus af van deze informatievergaring van Tena, die je daar over gaat bellen en je het hemd van het lijf gaat vragen over in welke mate jij incontinent bent.

Dat zullen vooral ook veel ouderen zijn. Ouderen die zich misschien wel schamen voor hun ongemak, en er zeker niet van gediend zijn om daar door een wildvreemde op een onbewaakt ogenblik over te worden ondervraagd. Zou het resultaat dan zijn dat je automatisch in die allerlaagste vergoeding valt? Zo zal dat dan vast wel werken. Misschien zijn er ook wel ouderen die een beetje warrig zijn, en misschien niet helemaal begrijpen wat er aan de hand is. Volstrekte willekeur gaat bepalen welke vergoeding jij krijgt.
Dat is zeker mogelijk inderdaad. Ik sluit op het ogenblik niets uit wat dat betreft.

quote:
Het lijkt mij, dat het aan jouw eigen behandelend arts is om te bepalen hoe incontinent jij bent. En die informatie, zou ook enkel tussen arts en patiënt behoren te bestaan. Dat is vertrouwelijk.
Volledig mee eens. In principe vind ik dat een verklaring van een behandelend arts voldoende zou moeten zijn. Ware het niet dat een arts over het algemeen weinig verstand heeft van incontinentiemateriaal, en welk incontinentiemateriaal het meest geschikt is bij welke incontinentievorm.

Daarvoor zijn incontinentie-verpleegkundigen de aangewezen en meest geschikte personen voor. Deze zouden onafhankelijk hun adviezen moeten kunnen geven, maar moeten nu ook rekening gaan houden met de vergoedingen die vasthangen aan de patiëntprofielen. Dus wetende dat bij een bepaalde ernst product X eigenlijk het meest passend is, maar product Y moeten adviseren omdat deze anders niet binnen de dagtarieven passen.

Overigens heb ik gelezen in enkele reacties op andere sites dat sommige mensen verplicht toestemming hebben moeten geven aan betreffende zorgverleners om de indicatiestelling door Tena te laten waarnemen en dus contact te laten opnemen door Tena om hun patiëntprofiel te beoordelen. Als men niet zou instemmen met de benadering door Tena dan zou de apotheek stoppen met levering, of zou men automatisch in een lager profiel terecht komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')