quote:
Zeer teleurstellend boek, uitgelezen omdat ik er geld aan uitgegeven had. Het is genre bouquestreeks, maar dan een hele slechte. Weinig verhaallijn en dan ook een voorspelbare en verder opgevuld met seksscenes. Voor mij zeker geen deel 2 en 3, zonde van mijn geld!
quote:
Door de aantrekkelijke teksten op de kaft van dit boek ("zet vrouwen in vuur en vlam" en :meest grensverleggende erotica ooit door een vrouw geschreven") was ik erg nieuwsgierig naar dit boek. Wat een tegenvaller! Het boek gaat over de naieve, en vooral ongeloofwaardige, 21-jarige studente Anastasia. Ze is haar studentenperiode doorgekomen zonder computer, mobiele telefoon, seks, dronken worden en de pil. Vervolgens wordt ze verliefd op de 26-jarige biljardair Christian Grey, een arrogante controlfreak eersteklas die eigenlijk overal goed in is (piano spelen, helikopter besturen, noem het maar op). Hoe hij zo ontzettend rijk geworden is, blijft een raadsel. Ik hou van fantasie in een boek, maar ik vind wel dat personages geloofwaardig moeten zijn en diepgang moeten hebben.
Het ongeloofwaardige aspect van het verhaal is echter niet het enige probleem. De manier waarop het boek geschreven is, is ook ronduit slecht. Het boek bevat een hoop irritante herhalingen en is bepaald geen literair hoogstandje.
Ook vind ik het hoofdpersonage Anastasia weinig interessants hebben. Ze is de eerste paar hoofdstukken vooral bezig met blozen, op haar lip bijten en krijgt geen zinnig woord uit haar mond waar Christian bij is. Nog erger, af en toe vergeet ze zelfs te ademen, waarna Christian haar hier aan moet herinneren. Verder is ze erg onhandig, heeft weinig zelfvertrouwen en is voortdurend in gesprek met haar 'innerlijke godin'. Het boek is gebaseerd op de Twilight reeks en ze is dan ook een kopie van Bella Swan (alleen dan van 21, een leeftijd waarop ik hoop dat de meeste vrouwen niet meer zo naief zijn als een 14-jarig meisje). Christian is een rijke, knappe man, maar heeft een persoonlijkheid waar ik het liefst ver bij uit de buurt zou blijven. Hij is arrogant en wil overal volledige controle over hebben. De Edward Cullen uit Twiligt, alleen dan één die er plezier in heeft om mensen pijn te doen. Ik vond beide personages eerder irritant dan intrigerend en was dan ook al snel op ze uitgekeken.
En wat betreft de seksscènes die ervoor gezogd hebben dat er zoveel ophef over dit boek is: wij zijn wel wat gewend in Nederland en niet zo snel gechockeerd. Daarnaast vond ik ze weinig opwindend door de, naar mening, ongezonde relatie van deze twee ongeloofwaardige personages en slechte schrijfstijl.
Ik vond dit een boek een grote tegenvaller en voor mij is de hype rondom dit boek ongebrijpelijk.
quote:
Door de recensies op de kaft vol goede enthousiasme aan dit boek begonnen, maar wat slecht geschreven... Sommige passages waren echt tenenkrommend, wat de aandacht van het verhaal afleidde. Voor mij geen deel 2 en 3...
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"